[Artikel] Slutsater och favoriter i vårt stora knäskyddstest (4/4) - Med film!

Är visko skydden fortfarande lika bra mot tex en vass sten? Ett test mot penetration hade varit intressant också.

Jag kanske har läst dåligt, men slår eller trycker ni på skydden? Megapascal är ju en enhet för tryck, inte anslagsenergi. Om man trycker på skyddet istället för att slå på det så kommer såklart det viskoelastiska materialet inte att bete sig som det är tänkt.

Själv har jag POC VPD Air som jag trivs mycket bra med. Man behöver inte ens använda spännbandet för att de ska hålla sig uppe. Troy Lee 5450 däremot glider ner hur jag än bär mig åt. Synd, eftersom jag gärna skulle vilja ha bättre skydd för smalbenen (kör med plattisar).

Några snabba kommentarer:

Skydden har utsatts för slag. Vårt test är väldigt likt EN-testet, och kollisionskrafterna är närapå desamma. Vi mäter dock på ett helt annat sätt.

Tillverkarnas stora balansgång är den mellan komfort och säkerhet, ett skydd som sitter så stadigt att det inte kan vrida sig vid en krasch skulle vara odrägligt att ha på sig en längre stund. Tänk 70-90 tramptag i minuten...

Att ett skydd vrider sig vid en kollision är inte så avgörande som man först kan tro. De stora och "farliga" krafterna passerar under en bråkdel av en sekund. I det ögonblick är krafterna så stora att skyddet nyper fast mellan kropp och underlag. När skyddet väl börjar vrida sig är det "värsta" redan över, och i efterföljande "tumling" på marken är krafterna betydligt mindre.

Bevisligen går det att bygga skydd som sitter tillräckligt stilla för att inte vrida sig vid normala vurpor. Det borde alltid vara bättre än att skyddet vrider sig. Smäll nummer två kanske inte är lika dödlig, även om det faktiskt inte alls är självklart, men den kan göra ont ändå om den träffar fel saker.

Rattnalle sa:
Bevisligen går det att bygga skydd som sitter tillräckligt stilla för att inte vrida sig vid normala vurpor. Det borde alltid vara bättre än att skyddet vrider sig. Smäll nummer två kanske inte är lika dödlig, även om det faktiskt inte alls är självklart, men den kan göra ont ändå om den träffar fel saker.

+1

Det var smäll nr2, efter skyddet halkade ner, som orsakade detta (syns iofs inte fullt ut hur svullet det är).
kn.jpg

G-form fick dålig betyg här http://enduro-mtb.com/en/back-issue-twelve-knee-protectors-in-a-grouptest/
också testat enligt EN och mer precist enligt EN 1621-1 dvs med en impact på 50 Joules där man mäter hur mycket som slår igenom. Det vore intressant att läsa hur Aron & Cie har gjort...
Skulle detta betyda att G-form är bra på att fördela impakten med dålig på att absorbera den?

Aron sa:
Några snabba kommentarer:

Skydden har utsatts för slag. Vårt test är väldigt likt EN-testet, och kollisionskrafterna är närapå desamma. Vi mäter dock på ett helt annat sätt.

Tillverkarnas stora balansgång är den mellan komfort och säkerhet, ett skydd som sitter så stadigt att det inte kan vrida sig vid en krasch skulle vara odrägligt att ha på sig en längre stund. Tänk 70-90 tramptag i minuten...

Att ett skydd vrider sig vid en kollision är inte så avgörande som man först kan tro. De stora och "farliga" krafterna passerar under en bråkdel av en sekund. I det ögonblick är krafterna så stora att skyddet nyper fast mellan kropp och underlag. När skyddet väl börjar vrida sig är det "värsta" redan över, och i efterföljande "tumling" på marken är krafterna betydligt mindre.

Det undrar jag över. I många fall har du nog rätt, men långt ifrån alltid. Det är lätt hänt att studsa in i nå vassa stenar eller utför en slänt om man är i mer exponerad terräng, och då vill man gärna ha skydd som inte redan hasat ner när man gled längs gruset på stigen.

Jag har Poc VPD Air och de känns bra för lagom XC tur, men jag skulle aldrig rekommendera dem (samt dem flesta tunna skydd i testet) till värsta fienden att köra Park eller tävla i Enduro i dem. Det är helt enkelt tunn plast utan någon form av mjuk padding under. Även Enduro Specifik Hype har för lite makt att fullgöra en sån mirakel så att de kan spara knät även i en mellan stor vurpa. Man måste fatta fysiken lite - För större smäll behöver man helt enjelt någonting att sprida krafter på största möjlig yta, samt dämpa de. No soft padding = pain. No way around it bro.

Senast ändrad:
Det är ju inget enduroskydd heller, det är ett trilskande och till det tycker jag POCsen är superbra!
/T

marran sa:
Det undrar jag över. I många fall har du nog rätt, men långt ifrån alltid. Det är lätt hänt att studsa in i nå vassa stenar eller utför en slänt om man är i mer exponerad terräng, och då vill man gärna ha skydd som inte redan hasat ner när man gled längs gruset på stigen.

+1, att första smällen är hårdast är en tumregel med många undantag.

happymtb.fr sa:
G-form fick dålig betyg här http://enduro-mtb.com/en/back-issue-twelve-knee-protectors-in-a-grouptest/
också testat enligt EN och mer precist enligt EN 1621-1 dvs med en impact på 50 Joules där man mäter hur mycket som slår igenom. Det vore intressant att läsa hur Aron & Cie har gjort...
Skulle detta betyda att G-form är bra på att fördela impakten med dålig på att absorbera den?

Anslagsenergin i Happys testbänk är 46 Joule. Ju rödare färg, ju sämre skyddsverkan är tumregeln i vårt test. Jag har dock ingen förklaring till att det underpresterade i Enduro Magazines test. Det har ju en gång i tiden EN-godkänts i ett labb någonstans.

WAKIdesigns sa:
Jag har Poc VPD Air och de känns bra för lagom XC tur, men jag skulle aldrig rekommendera dem (samt dem flesta tunna skydd i testet) till värsta fienden att köra Park eller tävla i Enduro i dem. Det är helt enkelt tunn plast utan någon form av mjuk padding under.

Poc VPD Air har ingen plastkåpa utan ett viskoelastiskt skum aka VPD som skyddsbarriär.

Jag kan inte heller rekommendera trailskydden för gravitationsassisterad åkning. Men det handlar inte bara om tjockleken på själva skyddet, utan de kraftigare skydden täcker även en större kroppsyta och har bättre remmar. Det sistnämnda innebär högre odds att de sitter som de ska i en krasch.

Rattnalle sa:
Intressant att G-form som jag också tycker ser ut som en smäckig leksak i verkligheten faktiskt skyddar över huvud taget. Det trodde jag faktiskt inte.

KG5450 förvånade mig lite. Jag har haft 5400 som jag har kraschat ganska ordentligt med och jag upplevde att de spred kraften bra runt om knäskålen just för att det är ett tomrum i stoppningen där så att kraften måste fördelas runt om. Kanske beror på hur ens knä ser ut också? Och hur hårt man slår förstås, kåpan är ju visserligen hårdplast men inte så hård.

Jag har också "hårdtestat" mina 5400 med gott resultat, men i bikeparken känns de lite klena. Framför allt saknar jag skydd på sidan av knäskålen. Men för vanlig stigtampa är de perfekta :)

Men jag får nog investera i något kralligare till vårens endurorejs och bikeparkbesök, bra skydd är alltid en god investering.

Jag är ärligt talat mer orolig för armar och nyckelben än att stigknäskydden inte ska räcka när jag kör utför. Kanske skulle komplettera lite där..

Rattnalle sa:
Jag är ärligt talat mer orolig för armar och nyckelben än att stigknäskydden inte ska räcka när jag kör utför. Kanske skulle komplettera lite där..

Nyckelben är ju lätta att laga, armbågar, knän och rygg är värre. Jag har matchande 5500(?) armbågsskydd som känns ganska bra, just för armbågen känns det bra med hårt skydd tycker jag, däremot saknar jag ett bra ryggskydd. Tur att jag fyller år snart :)

Nu kan det vara så at min fråga besvaras i testet, men det går ju snabbare för mig att bara kasta ut en fråga än att läsa allt igen:

Mina RaceFace Dig har någon form av kombination av magiskt kladd och plastkåpa, det borde ju kunna ha en rätt bra effekt(plastkåpan sitter ytterst och jag tänker att den isf sprider trycket bra) eller borde jag omedelbums köpa nya?

Luthman Photography sa:
Nu kan det vara så at min fråga besvaras i testet, men det går ju snabbare för mig att bara kasta ut en fråga än att läsa allt igen:

Mina RaceFace Dig har någon form av kombination av magiskt kladd och plastkåpa, det borde ju kunna ha en rätt bra effekt(plastkåpan sitter ytterst och jag tänker att den isf sprider trycket bra) eller borde jag omedelbums köpa nya?

Du borde väl få både kaka & saft av detta.
Kåpan ger penetrationskydd från vassa saker & det magiska gelkladdet ger kraftfördelning.

Knäa ngt (inte någon) för att testa under kontrollerade former ;)

Iaf de några år gamla Dig jag har har plastkåpa och vanligt skum, inget icke-Newtonskt händer där.

En sak jag kom på är att skydd som glider antagligen inte kommer ge lika stor max-input som de behöver dissipera i många fall. Ofta flyger man inte rakt in i en sten utan hastigheten har en komposant parallell med underlaget. Ett skydd som "hugger" i backen kommer behöva dissipera all energi direkt, medan det som glider bara behöver ta vinkelräta komposanten så att säga. Jämför med Mips. Poc till exempel verkar redan ha kommit på det där iom att deras biffigaste dh-skydd har en plastkåpa ytterst som ska glida. Den lär också göra att skydden håller för fler krasher, iaf jag har spräckt ett poc vpd-skydd vid krash in i vass kant (stubbe).

Just det: Grymt bra jobbat, väldigt välgjort test!

Det finns skydd med hårdskal och sastec från Ion tror jag det var, ser schyssta ut men jag beställde hem för små när jag skulle prova själv.

Marran: Menar du glida mot benet eller mot underlaget? Eller någon sorts kombination där utsidan på skyddet glider?

Rattnalle sa:
Det finns skydd med hårdskal och sastec från Ion tror jag det var, ser schyssta ut men jag beställde hem för små när jag skulle prova själv.

Marran: Menar du glida mot benet eller mot underlaget? Eller någon sorts kombination där utsidan på skyddet glider?

Mot underlaget givetvis!

Jag anade det men tyckte inte det var helt tydlig :-)

En glatt plastyta ytterst borde helt klart kunna vara fördelaktigt istället för det sandpappersliknande tyg vissa skydd har.

Happy är verkligen i en klass för sig ibland, knäskyddstestet överträffade alla mina förväntningar! (ni vet, de som började byggas upp när Aron sökte testpiloter i våras)

Om man får komma med et önskemål inför nästa års test så hade det ju varit intressant med ett avgjutet knä på "testdockan" och en bit skrovlig granit på väggen istället för en stålplatta. Även om det gör ont att slå i knäna även på släta hällar så är det allt som oftast de där vassa stenarna/rötterna som sticker upp lite som brukar vara de riktiga bovarna.

Nu blir jag ju sugen på att sätta mig och shoppa knäskydd fast jag precis köpt nya.. Inte bra med sånt här :-)

Glidfaktorn med plastkåpa skall inte förringas. Jag prövade iklädd POC VPD 2 DH (med kåpa) att sätta ner knät i en hårdpackad kurva och gled bra tills tyget och det övre spännet fastnade i underlaget. Skyddet gled ner någon centimeter men sträckte skinnet såpass att det blev en "boxar cut" rakt över knät efter en mycket beskedlig markkontakt av oskyddat knä i de sista långsamma ögonblicken av vurpan.

Tråkig köttfärs på knät och 11 stygn i ljusdal. Jag har bilder men fantasin jos läsare räcker tycker jag.

Då är frågan bara vem som blir först med att modda dit ett yttre glatt lager på sina skydd :-)

Rattnalle sa:
Nu blir jag ju sugen på att sätta mig och shoppa knäskydd fast jag precis köpt nya.. Inte bra med sånt här :-)

Samma här förutom att mina RF Dig är typ 3 år, men helt funktionsdugliga!
RF Ambush lockar, drar och ropar efter mig... Både knä- och armbågsskydden...

Bra timing på testet, min Kyle Strait håller på att falla isär trots att jag nästan aldrig "använt" de. Skönt att veta vad som är Happy korrekt nu.

Men är det bara jag som har svårt att fokusera på knäskydden på bilderna. Allt jag ser är byxor runt anklarna...

Grymt jobbat happy.
Gött att få bekräftelse att man har handlat rätt..
RF ambush knä och armsbågsskydd dom ligger och väntar och skall hämtas ut på Coop i kväll.☺
/M

På tal om Race Face.
Har kollat deras storleksguide och jag fattar inte om den verkligen kan stämma.

Med ett lårmått på 51cm en dm över knät och ett vadmått på 42 cm påstås det att jag skall ha XXL.
Menar, det är ju inga tempolår jag har :-O

Bra artikelserie! Vinnarna i ert test stämmer bra överens med tyska Bike's test förra året. De provade enligt gällande EN-standard och där var också Sweet Protection Bear Suit och POC VPD 2.0 klara vinnare.

Mycket intressant och välgjort test! Bra komplement till EN-testerna.

Borde du inte köpt L då? En dm ovanför knät, är det från centrum knäskål eller överkant? Det ändrar ju storleken från M till XL... Om jag inte minns fel har jag M på mina Dig och de sitter jättebra, men det lutar mot L med nuvarande tabell. Har den ändrats något sen typ 2012?

dnleriksson sa:
Borde du inte köpt L då? En dm ovanför knät, är det från centrum knäskål eller överkant? Det ändrar ju storleken från M till XL... Om jag inte minns fel har jag M på mina Dig och de sitter jättebra, men det lutar mot L med nuvarande tabell. Har den ändrats något sen typ 2012?

Har mätt nu och jag har mätt 10 cm ovankant knäskålen och jag har där 46cm och jag skulle då inte vilja ha mindre än xl
/M

Bra test! Har själv ett par Sweet Bearsuite nånting, ser likadana ut fast ingen dragkedja. Är väl ok tycker jag, varken mer eller mindre :) de öglorna som finns uppe fram tror jag är för att dra upp dem igen. Men jag vet inte, inte helt optimala för det heller. Skulle gärna byta till ett par smidiga trailskydd istället då det är vad jag mest har dem till.

Skulle, som sagt, också vara intressant att se samma test mot spetsig sten för att se hur gelen beter sig.

Själva anslagsytan i vårt test är inte särskilt stort, mindre än en femkrona. Kolla på bilden som heter Grand Slam så syns träffytan i naturlig storlek. (Alla "splatterbilderna" är för övrigt i naturlig storlek). Disclaimer: Visst blir anslagsytan "större" när man får mer skyddsmaterial emellan stålbitarna, men allt som ligger utanför den initiala träffytan kommer att utföra sitt jobb något fördröjt och med gradvis mindre anslagskrafter.

Jag är faktiskt rätt tveksam till den praktiska nyttan av att banka mot en mindre yta, hur ofta landar man på en uppstickande penna? Visst vore det kul att se vad som händer om man försöker slå en spik genom skyddspucken, men det är en annan femma.

Om anslagsytan redan är som en femkrona så kanske det inte spelar så stor roll. Jag fick för mig att den var större.

För än mindre föremål lär det krävas ett penetrationsskydd utöver det magiska skummet.

Hade testet utförts i USA hade ett testmoment varit att skjuta på dem med pistol.

POC Joint VPD Air Knee. Cyklat med skydden typ 1,5 timme, men inte använt skyddsförmågan i dem ännu (hade dock gärna haft dem rundan innan, aijjjeh).
Faktiskt oväntat så lite jag tänkte på att de satt på under cyklingen, då är jag ändå en riktig gnällspik för sånt som klämmer och skaver när man vandrar eller cyklar! Typ de flesta zipoff-byxor för vandring går bort redan i provrummet för att de gnager på låren. Men dessa var riktigt smidiga, enda gångerna jag kände/tänkte på dem var när jag står på marken med raka ben. Och det är ju inte cykling!
Reservationer för hur de kommer att kännas i knävecken vid längre eller varmare turer, men det finns ju moddnings-möjligheter att göra urtag isåfall.

Tillbaka
Topp