[Hälsa] Cyklister väger 5kg mindre än bilister

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum

DT

Aktiv medlem
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/03/17/ta-cykeln-till-jobbet-och-brann-fett/

Det visar sig att en genomsnittlig man som cyklar till och från arbetet väger i snitt fem kg mindre och har ett kroppsmasseindex, BMI, som är 1,71 kg/m2 lägre än en motsvarande man som åker bil. För en kvinna blir vinsten 4,4 kg respektive 1,65 lägre BMI.

Knappast någon radikal nyhet men ändå. Någon kanske vill använda det i en bilist vs cyklistdiskussion vid fikabordet på jobbet (och vara så där påfrestande präktig), vad vet jag...

Är inte det en sån där... vadetnuheter, alltså att det förmodligen är fler faktorer som implicit påverkar resultatet. Typ att cyklar man så är man förmodligen mer hälsosam för övrigt också. Hälsosam i betydelsen att man inte överäter.

Yep.jpg

När man inte längre får plats i en bil...

Det är väl etablerad kunskap att motion fungerar dåligt för att gå ner i vikt men är bra för att förhindra viktuppgång?

me.I.am sa:
Är inte det en sån där... vadetnuheter, alltså att det förmodligen är fler faktorer som implicit påverkar resultatet. Typ att cyklar man så är man förmodligen mer hälsosam för övrigt också. Hälsosam i betydelsen att man inte överäter.

Studien verkar helelr inte peka på något tydligt orsakssamband. Troligtvis beror det på flera olika faktorer, här är några jag kan tänka på.
-Är man (för) tung blir det jobbigt att cykla
-Är man van vid ett fysiskt aktivt och sundare liv är det ingen stor sak att cykla till jobbet

Jag tror inte att själva cyklingen i sig påverkar vikten i någon större utsträckning utan mer att det är ett antal andra faktorer som korrelerar. Ganska intressant att det var så stor skillnad ändå.

Jag skulle vilja veta mer:
-Bor de som åker bil i större utsträckning utanför städer, och är det då vikt/bmi-skillnad på stadsbor och landsbygdsbor?
-Hur ser skillnaderna ut på de som cyklar respektive åker bil mellan två givna punkter?

Stämmer inte. Jag är både Cyklist och bilist. Jag väger inte 5 kg mindre än mig själv? Ivf inte sist jag kollade.

Skillnaden i vikt borde vara större egentligen. Eller räknar dom alla som cyklar en gång i veckan som cyklister?

VIKTCHOCK!
Cyklar väger 5 kg mindre än bilar!

Så får du reda på om du är drabbad

Senast ändrad:
Jeppe_E sa:
Stämmer inte. Jag är både Cyklist och bilist. Jag väger inte 5 kg mindre än mig själv? Ivf inte sist jag kollade.

Samma här.

Eller när jag tänker efter, nån skrev ovan att cyklister är hälsosammare än andra.
Då är jag nog inte nån cyklist utan en cyklande bilist.

De kan omöjligt mena happycyklister. Jag tycker medelvikten på skaparna av "vilka hjul ska jag köpa"-trådar verkar ligga kring 90-95 kg. :P

Tillbaka
Topp