[Artikel] [Happygästen] - Lena Alfvén, SCF generalsekreterare

jbella sa:
Det borde ju vara så att man som cyklist VILL vara med SCF för att det är så jäkla bra, kul, underbart etc inte som det verkar nu, för att man MÅSTE för att få en licens.. En organisation som måste tvinga sina medlemmar att vara medlemmar kan ju aldrig överleva i längden..

Du anar inte hur enig jag är med dig i den här saken!
Och det har också varit min stöttepelare i allt jag försökt och försöker göra i mitt arbete sen jag började.
Viktigt att komma ihåg är att det inte är GS ensam som kan åstadkomma det. SCF är en medlemsorganisation så vi måste alla hjälpa till!
På alla möjliga sätt och vis och utifrån allas enskildas förmåga och möjlighet.

gerrardsdobbar sa:
LenaAlfvén sa:
gerrardsdobbar sa:
Hur prioriterad är frågan om fler velodromer i Sverige hos er?
Prioriterad!
Vi för just nu en seriös dialog med två kommuner i Sverige. En i mellan- och en i södra Sverige.
Dessutom pågår ytterligare dialoger på privata initiativ.
Detta plus inomhusarenor för trial och BMX är viktigt för att cykelsverige ska växa!

Härligt! Kan dessa månne vara Nacka samt Helsingborg?

Nära... ;-)

Hej!

1) Varför kan ni inte bara ge ALLA medlemmar i en cykelförening (som är ansluten till SCF) licens automatiskt?????
Tänk va lätt det hade varit att bara ge ut ett licensnr som man kan visa upp med lägg om man nu vill tävla, till alla medlemmar i en cykelförening som är anslutna till SCF?

2) Du förklarade bra vad intäkterna går till med licensen. Men var får man egentligen som cyklist???
Jo om jag förstår allting rätt så får du vara med och bidra till annan verksamhet, själva licensen är egentligen inget mer än bara en cykelskatt som man måste betala om man vill tävla?
Jag fick ett par strumpor det året jag köpte en licens för 1000 kr.

PiPPiW sa:
PiPPiW sa:
Är inte med riktigt. Påstår du att SCF kan hänvisa till UCIs regler och gå emot svensk lagstiftning?
LenaAlfvén sa:
En fråga som ligger över min kompetens. Om du är intresserad av att hjälpa mig att driva denna fråga kan jag hänvisa till RF:s jurister. SCF har inte hamnat i en situation där vi måst ha prövat denna sak och därför blir det svårt för att svara på.
Missförstår nog ditt svar, tycker du som GS för SCF att UCIs regler runt icke-sanktionerade tävlingar är bra och att du vill gå emot KKVs beslut och domen i Marknadsdomstolen?

Jo. Har haft kontakt med RFs jurister. Var själv med på ett hörn i utövarnas sida när det gällde KKV-soppan då det blev en brakförlust för SBF i Marknadsdomstolen i slutet på 2012, tre år efter att det hela började.

Om SCF på allvar tvekar på om svensk lagstiftning trumfar en ideell förenings stadgar så hänvisar jag er till Pallin eller nån av dom tre förbundsjuristerna.

Men för att spara tid, ni kan inte stödja er på UCI i det här avseendet. I Sverige är det olagligt att bestraffa medlemmar i ett specialförbund under RF som kör s.k. icke-sanktionerade tävlingar eller uppvisningar.

PiPPiW sa:
Frågan gällde texten "Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också förbundet ge sitt samtycke. Är arrangören inte ansluten till Svenska Cykelförbundet får medlemmen delta endast om förbundet har godkänt deltagandet"
- Varför finns den texten med i stadgarna?
LenaAlfvén sa:
Varför den finns är en effekt på det arbete cykelsverige gjort genom tidigare årsmöten.
Omformulerar frågan för att förtydliga. Svensk lag förbjuder förbud för licensierade åkare att ställa upp i s.k. icke-sanktionerade tävlingar och uppvisningar. Varför finns då den regeln?

En betydligt viktigare fråga, hur främjar den regeln utvecklingen av svensk cykelsport?

PiPPiW sa:
- Vad händer om en SCF-licensierad åkare deltar i en icke-SCF-sanktionerad tävling eller uppvisning utan godkännande?
LenaAlfvén sa:
Godkännande måste tolkas som att den tävlande har erhållit en licens och ev även ett utlandstillstånd. Den som tävlar i en icke-sanktionerad tävling blir avstängd enligt de regler vi tävlar under.
Hur går det till? Det förfarandet är inte tillåtet enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen.

PiPPiW sa:
- Bryter den personen då även mot UCI regel 1.2.019?
LenaAlfvén sa:
Alltså blir det böter enligt UCI 1.2.021. Det förfarandet är inte tillåtet i Sverige enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen så hur skulle det gå till rent praktiskt?

Tror du att RF vill ta en till dust med KKV när det gäller den här frågeställningen?

PiPPiW sa:
- Angående tidsaspekten. I UCIs reglemente står det att "Any national federation intending to grant a special exception must submit its reasoned request to the UCI administration in the beginning of the season and at least two months before the respective event." Hur lång tid måste ansökan från den individuella cyklisten vara SCF tillhanda för att det ska fungera med UCIs tillståndsgivning?
LenaAlfvén sa:
I början av säsongen, två månader + en kortare administeringstid på det svenska kansliet.
Tyvärr har jag erfarenhet av det där med "en kortare administeringstid" när det gäller specialförbund. Går det att precisera den biten plus vad "I början av säsongen" betyder?

Ser du någon problematik med den regeln, framförhållningen som krävs, eller handläggningstiden?

Ber om ursäkt till Happy-kollektivet för dom kritiska frågorna men som befarat så visar en del av svaren på, i mitt tycke, en reaktionär attityd mot licensierade medlemmar, presumptiva medlemmar, och okunnighet när det gäller SCF/UCIs regler kontra svensk lagstiftning som resulterar i ett ogenomtänkta regler och rutiner. Vill poängtera att SCF är inte utmärker sig i det avseendet jämfört med andra specialförbund.

Känns tråkigt att du uppfattar mina svar som det du beskriver ovan. Jag känner inte igen mig i de attributen men respekterar din uppfattning. Då vi båda förstår att det inte, genom en mailtråd, går att lösa denna fråga önskar jag bjuda upp till följande:
Med tanke på den kompetens och erfarenhet jag förstår att du besitter skulle du vilja hjälpa SCF att verkligen ta tag i denna fråga och driva den till något som kan gynna alla?
GS har ansvar att driva verksamheten, men jag är övertygad om att du förstår att det är ett oerhört komplex arbete med oändliga arbetsuppgifter och att hela vår verksamhet bygger på delaktighet (i allt från arbetsinsatser och tävlande) från våra medlemmar. Kanske är du medlem. Kanske är inte det men ändå intresserad av att bidra med något som gör vår cykelsport bättre. Oavsett - hör gärna av dig på kansli@scf.se med dina kontaktuppgifter så tar vi tag i detta tillsammans. Förhoppningsvis kan vi med samlad kraft få möjlighet att därefter få presentera något bra, konkret och positivt på Happyride.

LenaAlfvén sa:
PiPPiW sa:
PiPPiW sa:
Är inte med riktigt. Påstår du att SCF kan hänvisa till UCIs regler och gå emot svensk lagstiftning?
LenaAlfvén sa:
En fråga som ligger över min kompetens. Om du är intresserad av att hjälpa mig att driva denna fråga kan jag hänvisa till RF:s jurister. SCF har inte hamnat i en situation där vi måst ha prövat denna sak och därför blir det svårt för att svara på.
Missförstår nog ditt svar, tycker du som GS för SCF att UCIs regler runt icke-sanktionerade tävlingar är bra och att du vill gå emot KKVs beslut och domen i Marknadsdomstolen?

Jo. Har haft kontakt med RFs jurister. Var själv med på ett hörn i utövarnas sida när det gällde KKV-soppan då det blev en brakförlust för SBF i Marknadsdomstolen i slutet på 2012, tre år efter att det hela började.

Om SCF på allvar tvekar på om svensk lagstiftning trumfar en ideell förenings stadgar så hänvisar jag er till Pallin eller nån av dom tre förbundsjuristerna.

Men för att spara tid, ni kan inte stödja er på UCI i det här avseendet. I Sverige är det olagligt att bestraffa medlemmar i ett specialförbund under RF som kör s.k. icke-sanktionerade tävlingar eller uppvisningar.

PiPPiW sa:
Frågan gällde texten "Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också förbundet ge sitt samtycke. Är arrangören inte ansluten till Svenska Cykelförbundet får medlemmen delta endast om förbundet har godkänt deltagandet"
- Varför finns den texten med i stadgarna?
LenaAlfvén sa:
Varför den finns är en effekt på det arbete cykelsverige gjort genom tidigare årsmöten.
Omformulerar frågan för att förtydliga. Svensk lag förbjuder förbud för licensierade åkare att ställa upp i s.k. icke-sanktionerade tävlingar och uppvisningar. Varför finns då den regeln?

En betydligt viktigare fråga, hur främjar den regeln utvecklingen av svensk cykelsport?

PiPPiW sa:
- Vad händer om en SCF-licensierad åkare deltar i en icke-SCF-sanktionerad tävling eller uppvisning utan godkännande?
LenaAlfvén sa:
Godkännande måste tolkas som att den tävlande har erhållit en licens och ev även ett utlandstillstånd. Den som tävlar i en icke-sanktionerad tävling blir avstängd enligt de regler vi tävlar under.
Hur går det till? Det förfarandet är inte tillåtet enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen.

PiPPiW sa:
- Bryter den personen då även mot UCI regel 1.2.019?
LenaAlfvén sa:
Alltså blir det böter enligt UCI 1.2.021. Det förfarandet är inte tillåtet i Sverige enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen så hur skulle det gå till rent praktiskt?

Tror du att RF vill ta en till dust med KKV när det gäller den här frågeställningen?

PiPPiW sa:
- Angående tidsaspekten. I UCIs reglemente står det att "Any national federation intending to grant a special exception must submit its reasoned request to the UCI administration in the beginning of the season and at least two months before the respective event." Hur lång tid måste ansökan från den individuella cyklisten vara SCF tillhanda för att det ska fungera med UCIs tillståndsgivning?
LenaAlfvén sa:
I början av säsongen, två månader + en kortare administeringstid på det svenska kansliet.
Tyvärr har jag erfarenhet av det där med "en kortare administeringstid" när det gäller specialförbund. Går det att precisera den biten plus vad "I början av säsongen" betyder?

Ser du någon problematik med den regeln, framförhållningen som krävs, eller handläggningstiden?

Ber om ursäkt till Happy-kollektivet för dom kritiska frågorna men som befarat så visar en del av svaren på, i mitt tycke, en reaktionär attityd mot licensierade medlemmar, presumptiva medlemmar, och okunnighet när det gäller SCF/UCIs regler kontra svensk lagstiftning som resulterar i ett ogenomtänkta regler och rutiner. Vill poängtera att SCF är inte utmärker sig i det avseendet jämfört med andra specialförbund.

Känns tråkigt att du uppfattar mina svar som det du beskriver ovan. Jag känner inte igen mig i de attributen men respekterar din uppfattning. Då vi båda förstår att det inte, genom en mailtråd, går att lösa denna fråga önskar jag bjuda upp till följande:
Med tanke på den kompetens och erfarenhet jag förstår att du besitter skulle du vilja hjälpa SCF att verkligen ta tag i denna fråga och driva den till något som kan gynna alla?
GS har ansvar att driva verksamheten, men jag är övertygad om att du förstår att det är ett oerhört komplex arbete med oändliga arbetsuppgifter och att hela vår verksamhet bygger på delaktighet (i allt från arbetsinsatser och tävlande) från våra medlemmar. Kanske är du medlem. Kanske är inte det men ändå intresserad av att bidra med något som gör vår cykelsport bättre. Oavsett - hör gärna av dig på kansli@scf.se med dina kontaktuppgifter så tar vi tag i detta tillsammans. Förhoppningsvis kan vi med samlad kraft få möjlighet att därefter få presentera något bra, konkret och positivt på Happyride.

Att SCF måste följa Sveriges lagar är väl inte särskilt komplext? Det känns som att du försöker slinga dig ur det faktum att Svenska Cykelförbundet tillämpar regler som är olagliga i Sverige. Det är inte komplext, det är en regel som måste ändras på omedelbart.

Så svårt skall det väl ändå inte vara att berätta var du anser att diskrepansen finns?!

Antingen tycker man att SCF-reglerna är fel och agerar för ändring.
Eller så tycker man inte att SBF fallet är samma situation som SCF.
Eller så anser man inte att lagen gäller över era regler.
Någon av dem bör vara sann. Det borde vara lätt att svara på.

rularn sa:
Hej!

1) Varför kan ni inte bara ge ALLA medlemmar i en cykelförening (som är ansluten till SCF) licens automatiskt?????
Tänk va lätt det hade varit att bara ge ut ett licensnr som man kan visa upp med lägg om man nu vill tävla, till alla medlemmar i en cykelförening som är anslutna till SCF?
Jag tycker det är en bra idé. Men, det är inte upp till mig att bestämma. Är detta vad cykelsverige vill? Det är upp till er medlemmar att följa den demokratiska processen och genom årsmötet lämna motioner i ärendet. Jag som medlem i två föreningar skulle ställa upp på detta utan knot och jag som GS skulle välkommet ta mig an denna er uppgift att utverka ert beslut uti verksamheten.

2) Du förklarade bra vad intäkterna går till med licensen. Men var får man egentligen som cyklist???
Jo om jag förstår allting rätt så får du vara med och bidra till annan verksamhet, själva licensen är egentligen inget mer än bara en cykelskatt som man måste betala om man vill tävla?

Du får för licensen rätten att tävla, nationellt och internationellt. Du får en försäkring som vi idag arbetar stenhårt på att omfatta bland annat en cykelförsäkring (finns inte idag, men du har en fullgod personförsäkring). Du får rättvisa tävlingar där bland annat kommissarier och tidtagare och målkameraskötare gör sitt bästa för din skull.

Jag vill att licensen (hur den nu administreras och vad den än kostar) ska uppfattas som värdefull på fler fronter än att det är en del i hela verksamheten, att du som cyklist är försäkrad och får rättvisa tävlingar. Jag vill också att en licens verkligen ska vara något som du känner är viktigt och betydelsefullt för dig som cyklist. Och det är en av alla de saker jag som GS arbetar med att skapa - INNEHÅLLET. Du och våra medlemskompisar bestämmer HUR licensen ser ut.

Ändringen kan tex lösas ganska okomplicerat genom att man helt enkelt stryker paragrafen som handlar omdeltagande i ickesanktionerade tävlingar och evenemang. Det behöver ni inte så många konsulter för att ordna.

LenaAlfvén sa:
rularn sa:
Hej!

Jag tycker det är en bra idé. Men, det är inte upp till mig att bestämma. Är detta vad cykelsverige vill? Det är upp till er medlemmar att följa den demokratiska processen och genom årsmötet lämna motioner i ärendet. Jag som medlem i två föreningar skulle ställa upp på detta utan knot och jag som GS skulle välkommet ta mig an denna er uppgift att utverka ert beslut uti verksamheten.

Du får för licensen rätten att tävla, nationellt och internationellt. Du får en försäkring som vi idag arbetar stenhårt på att omfatta bland annat en cykelförsäkring (finns inte idag, men du har en fullgod personförsäkring). Du får rättvisa tävlingar där bland annat kommissarier och tidtagare och målkameraskötare gör sitt bästa för din skull.

Jag vill att licensen (hur den nu administreras och vad den än kostar) ska uppfattas som värdefull på fler fronter än att det är en del i hela verksamheten, att du som cyklist är försäkrad och får rättvisa tävlingar. Jag vill också att en licens verkligen ska vara något som du känner är viktigt och betydelsefullt för dig som cyklist. Och det är en av alla de saker jag som GS arbetar med att skapa - INNEHÅLLET. Du och våra medlemskompisar bestämmer HUR licensen ser ut.

Jag betalar mindre per år för hemförsäkring än vad en licens täcker. Såvitt jag vet så täcker inte licensförsäkringen något som hemförsäkring inte gör, plus att jag får allt annat som hemförsäkringen ger.

Du tycker att det är cyklisterna som måste engagera sig när det handlar om något så enkelt som att man inte vill betala obskyra avgifter för att delta i ideela arrangemang.

Du pratar om att SCF arbetar för positiv förändring, men många av de som sitter i styrande positioner har suttit där i många år utan att vi som cyklister märkt någon som helst positiv förändring. Jag har svårt att se hur någon cyklist som överhuvudtaget värderar sin egna tid skulle ge sig in i det extremt bakåtsträvande SCF.

Om jag skulle få bestämma hur licensen skulle se ut så skulle den vara avgiftsfri och att reglerna kring den följer sveriges lagar.

Jag vill kunna tävla utan att behöva ha något med SCF att göra.

jbella sa:
Hej Lena,

Vi i Växjö Stigcyklister har än så länge valt att stå utanför SCF. Vi är en förening som hittills haft som huvudfokus att bygga nya leder och att vara en samlingsplats för cyklister som gillar att cykla i skogen. Vi har hittills haft ett nästan obefintligt intresse för tävlingar i föreningen, på senare tid har efter dock ändrats pga av "uppkomsten" av endurotävlingar vilket har inneburit önskemål om licenser från en del av våra medlemmar, men om vi bortser från det, vad kan SCF erbjuda oss?

Jag vågar påstår att en väldigt stor del mountainbike cyklister inte cyklar pga tävlingar, men mitt intryck av SCF är att det är väldigt tävlingsfokuserat (men jag kan ha fel).

Mvh Johan Bellander, Ordförande Växjö Stigcyklister

Hej Johan!
Tack för din fråga. Jag tog mig friheten att kontakta en livlina ;-). Jag kontaktade en förening som varit i er situation och frågade dem varför de blev medlemmar i SCF. Jag menar, jag kan ju säga tusen saker som jag tycker är bra, men jag kände att det är viktigare att faktiskt höra det direkt från någon som tänkt och funderat i just era banor.
Ordföranden för denna MTB-förening skriver följande:
"Vi fattade efter några år som "förening" utan koppling till något centralt förbund beslut om att gå med i cykelförbundet. Det som startade diskussionen var att vi började bli sugna på att tävla i långlopp och andra tävlingar. Vi bollade olika idéer och såg en möjlighet att gå med i en "brevlådeförening", men kände att vi faktiskt ville representera en förening som vi kände något för. Något som var "vi". Därför blev det naturligt att gå med i SCF. Vi ville också på någon nivå stötta förbundet som ändå utvecklar tävlingsverksamheten och ordnar tävlingar. En sak som kom upp var också att de flesta av oss är intresserade av MTB på en internationell nivå och det kom upp tankar om att Sverige har väldigt bra cyklister som måste ha kommit från en förening någongång och kunde vi vara med och bidra till att fler stjärnor odlas ute i föreningarna så var det ju en bonus. Det finns ju också möjligheter att söka stöd och bidrag som medlem i cykelföbundet. Och det anordnas utbildningar och tävlingar. Men, framför allt handlade det för oss om att visa upp vår identitet som förening. Det är kul att vara en gäng i samma tröjor som åker runt och tävlar tillsammans. Sen är vi i själ och hjärta fortfarande ett kompisgäng som byggt ´på fler kompisgäng. Vi har kul tillsammans. Och vi har gärna med nya kompisar på träningar som inte är medlem i vår förening. Det är bara kul att vi är fler."

Jag sätter gärna ihop dig med denne ordförande om du vill ha mer input. Maila mig på kansli@scf.se så hjälper jag dig.

Och jag tror även som du skriver att det är många som idag håller på med både landsväg, mtb och även både bancykel och cykelcross "bara" för att det är kul och inte alls är så intresserade av att tävla. Det är ju en av världens absolut bästa träningsformer och dessutom väldigt kul! Du har också rätt i att specialförbundet Svenska Cykelförbundet i stort uppfattas som tävlingsinriktat. Det är vårt huvuduppdrag att skapa medaljer på de stora mästerskapen. Men, det bygger ju på att vi rekryterar nya cyklister och då man tänka lite bredare. SCF lägger idag ett mycket större fokus på att kunna erbjuda mycket mer än "bara" tävlandet. Vi är inte framme än, men vi är på väg. Har du några idéer om hur man skulle kunna göra den utvecklingen av verksamheten på ett bra sätt?

Vad ni än väljer att göra med er förening - håll fokus på det jag tycker är viktigast - ha KUL TILLSAMMANS!!!

Hej Happyride!
Nu lämnar jag, enligt överenskommelse, denna tråd som varit mycket intressant.
Det jag faktiskt har mandat att arbeta för tar jag med mig direkt i verksamheten, det du som medlem via årsmötet ska vara med och påverka tar jag med mig till styrelsen och hoppas att ni är med och driver processen vidare.
Tack för ert engagemang!

Lena

Tycker Lenas svar var bra och sansat. Det som sker bakom kulisserna både i RF och i många SF är mycket komplext med alldeles för stora mått av politik och personlig prestige inblandat. Tyvärr det inte alltid ansvaret för den egna sporten som är drivkraften och det tycker jag är det största problemet med idrott och sport som är organiserad under RF. Det där sista var definitivt inte riktat mot Lenas person, som sagt, tycker hennes svar har varit bra.

Att jag skulle hjälpa till vore festligt, det var länge sedan jag stod på RFs "sida" och det p.g.a. en reaktionär stelhet inom stora delar av RF och framförallt hos SF som dödar frifräsarnas idéer och entusiasm och har fått dom att lägga av. Ingen av dom kommer tillbaks vilket inte sällan innebär en förlust för sporten ifråga. Är rätt säker på att jag finns omnämnd i en mapp över oliktänkande hos ett av SF och är inte helt populär hos två av dom. Sen krävs det en ordentlig föryngring
smile.png

Lulle sa:
Bara att köra på. SCF har ingen som helst ensamrätt till organiserad cykelsport i Sverige.

Ett exempel som inte är allmänt känt och inget som RF basunerar ut är att varken SCF eller RF äger begreppet "Svenskt Mästerskap" i någon enda cykelgren. Du och jag skulle kunna sätta ett SM i landsväg på plats innan dan är slut om du har lite tid över ikväll. Helt utan inblandning av RF, SCF eller deras licenshantering
smile.png

LenaAlfvén sa:
Hej Happyride!
Nu lämnar jag, enligt överenskommelse, denna tråd som varit mycket intressant.
Det jag faktiskt har mandat att arbeta för tar jag med mig direkt i verksamheten, det du som medlem via årsmötet ska vara med och påverka tar jag med mig till styrelsen och hoppas att ni är med och driver processen vidare.
Tack för ert engagemang!

Lena

Dags att dra när frågorna blir lite obekväma, passande.

Även om det enbart var tänkt att du skulle delta igår och idag tror jag att vi alla hälsar dig välkommen även imorgon. Om du är så mån om cyklisternas tankar och åsikter känns det faktiskt som en mycket rimlig sak att göra.

PiPPiW sa:
[...]

Lulle sa:
Bara att köra på. SCF har ingen som helst ensamrätt till organiserad cykelsport i Sverige.

Ett exempel som inte är allmänt känt och inget som RF basunerar ut är att varken SCF eller RF äger begreppet "Svenskt Mästerskap" i någon enda cykelgren. Du och jag skulle kunna sätta ett SM i landsväg på plats innan dan är slut om du har lite tid över ikväll. Helt utan inblandning av RF, SCF eller deras licenshantering

Problemet är ju att SCF snurrat in cykelsverige i sig egna monopol. Du kan inte ställa upp i tävlingsklass utan att betala SCF.

Att arrangera ett "alternativt" SM är något som jag seriöst skulle kunna tänka mig att vara inblandad i. Är du PiPPiW eller någon annan intresserad av detta så får ni gärna skicka mig ett PM.

PiPPiW sa:
Lulle sa:
Varför bestraffar man licenserade cyklister (med t.ex. böter) när dessa väljer att delta i icke-sanktionerade evenemang? Borde det inte cyklisten själv få välja vilka arragenmang denna ska delta i?

Är SCF insatt i att ovanstående förfarande är olagligt enligt Konkurrensverket och att det även fastslogs av Marknadsdomstolen för att par år sedan?

Rent praktiskt, hur fungerar kapitel 8, paragraf 4 i SCFs stadgar när det gäller bestraffning och tidsaspekter på tillståndsgivning?

Nej Marknadsdomstolen fastslog att motorförbund (kommer inte exakt vilak förbund det rörde sig om) m.m. inte fick konkurrera, dock följer SCF regelverket från UCI som har sitt säte i Schweiz och omfattas INTE av EU-lag, vilket även medför att Lulle har fått svar på sin fråga.

//Fritz

fritz68x sa:
PiPPiW sa:
Lulle sa:
Varför bestraffar man licenserade cyklister (med t.ex. böter) när dessa väljer att delta i icke-sanktionerade evenemang? Borde det inte cyklisten själv få välja vilka arragenmang denna ska delta i?

Är SCF insatt i att ovanstående förfarande är olagligt enligt Konkurrensverket och att det även fastslogs av Marknadsdomstolen för att par år sedan?

Rent praktiskt, hur fungerar kapitel 8, paragraf 4 i SCFs stadgar när det gäller bestraffning och tidsaspekter på tillståndsgivning?

Nej Marknadsdomstolen fastslog att motorförbund (kommer inte exakt vilak förbund det rörde sig om) m.m. inte fick konkurrera, dock följer SCF regelverket från UCI som har sitt säte i Schweiz och omfattas INTE av EU-lag, vilket även medför att Lulle har fått svar på sin fråga.

//Fritz

Tjenare Fritte,

Vilken fråga är det jag har fått svar på (jag har ställt flera)? Betyder det faktum att UCI har sitt säte i Schweiz att SCF inte behöver följa svenska lagar?

fritz68x sa:
//Fritz
Hänger inte med på din slutsats. Tog faktiskt kontakt med en av experterna i KKV-debaklet under eftermiddagen för att höra om jag hade kommit ihåg och skrivit rätt om den biten ;) Så var det. Som sagt, SCF är en ideell förening och UCI är ingen myndighet, varken i EU, Schweiz eller Sverige. SCF kan inte hänvisa till UCI och bryta mot svensk lag oavsett om UCI kör från Schweiz.

Kan självklart ha fel. Är ingen jurist eller expert på EUs lagstiftning men tycker att logiken är rätt enkel i det här fallet.

Lulle sa:
PiPPiW sa:
Lulle sa:

Problemet är ju att SCF snurrat in cykelsverige i sig egna monopol. Du kan inte ställa upp i tävlingsklass utan att betala SCF.
Ja, men det är enbart ett slags de facto-monopol som går ut på att det fortfarande finns väldigt många svenskar som tror att Riksidrottsförbundet är en myndighet.

Lulle sa:
Att arrangera ett "alternativt" SM är något som jag seriöst skulle kunna tänka mig att vara inblandad i. Är du PiPPiW eller någon annan intresserad av detta så får ni gärna skicka mig ett PM.
smile.png
När det gäller cykling så har jag mer än fullt upp med att få fart på mina ekipage. Har verkligen försökt att släppa allt vad som har med sånt här att göra men det är inte lätt. Det är fortfarande motorsport som gäller och där pågår det ständig aktivitet runt både det ena och det andra. Tar aldrig slut hur jag än försöker. Men... i år nobbar jag en EM-tävling p.g.a. cykling. Har aldrig hänt tidigare
smile.png

Tycker att en riktig ljusglimt i den här tråden är Johan Bellanders inlägg, Växjö Stigcyklister, som finns här. http://happyride.se/forum/read.php/1/2916896/2918321#msg-2918321 Kanonläge med proaktiva och organiserade cyklister som vill börja tävla. Dom kan köra ett helt eget race och bör inte straffas av SCF för det om Stigcyklisterna väljer att ta sina förare till SCF-sanktionerade evenemang. Tvärtom, SCF borde vara oerhört glada för att det finns såna klubbar för det leder en utveckling av cykelsport i Sverige, oavsett om dom är med i SCF eller inte.

I mitt tycke så får inte specialförbunden (eller RF för den delen) vara ett självändamål för de personer som sitter där. Dom måste hela tiden jobba med det som dom har tagit ansvar för, utvecklingen av sin sport/idrott i Sverige oavsett om den är organiserad under RF eller inte.

Sist jag kollade så stöttade vi skattebetalare RF med cirkus 1,4 miljarder kronor varje år. RF och dess SF är ideella föreningar och jag tycker dom ska agera med dom två sakerna i bakhuvudet. Har aldrig förstått hur ett specialförbunds styrelse kan tänka på nåt annat sätt, det går helt emot hela andemeningen med varför RF finns. I mitt tycke.

LenaAlfvén sa:
rularn sa:
Hej!

Hade varit intressant att höra varför man inte kan bli tilldelad en licens samtidigt som man går med i en cykelklubb som är medlem hos SCF......... Vari ligger det svåra? cykelklubben hanterar ju det administrativa arbetet med inskrivningen

Ett stort tack till Lena som tagit sig tid att svara på frågor! Hon har ett späckat schema och har tyvärr inte möjlighet att medverka mer denna gång.

Sammanfattningsvis tycker jag att det varit en intressant diskussion och jag tror att det är många som fått en del att fundera kring.

Attans, glömde fråga om faxen.

1.2.059 Tävlingssekretariatet skall vara utrustat åtminstone med telefon, fax och dator med internetuppkoppling.

Varje enskilt svar på frågorna ger såklart inga kristallklara belägg för det intryck jag får, men den samlade bilden jag får är att SCF är ett politiskt parti i en egen stat.
En smula självgodhet och verklighetsfrånvänd som överlever pga att staten är en enparti-stat som bötfäller medlemmar som visar tecken på att ha andra intressen än det Partiet kan stå till buds med.
Jag är förvånad att Partiet har medlemmar ö.h.t

plumse sa:
Varje enskilt svar på frågorna ger såklart inga kristallklara belägg för det intryck jag får, men den samlade bilden jag får är att SCF är ett politiskt parti i en egen stat.
En smula självgodhet och verklighetsfrånvänd som överlever pga att staten är en enparti-stat som bötfäller medlemmar som visar tecken på att ha andra intressen än det Partiet kan stå till buds med.
Jag är förvånad att Partiet har medlemmar ö.h.t

+1

Anledningen till att de har medlemmar är för att folk vill tävla och inte ha något val.

PiPPiW beskriver problemet ganska bra:
PiPPiW sa:
I mitt tycke så får inte specialförbunden (eller RF för den delen) vara ett självändamål för de personer som sitter där. Dom måste hela tiden jobba med det som dom har tagit ansvar för, utvecklingen av sin sport/idrott i Sverige oavsett om den är organiserad under RF eller inte.

Tack för intressanta svar och synpunkter.

För mig kom de två huvudpunkterna upp direkt, licens-röran, kostnaden samt frågan om att delta i "icke-sanktionerade" tävlingar. Bra att det går rakt in i SCF.

(Jag har en bakgrund i motorsport som bla instruktör för licenstagare så jag har hygglig koll på det Pippi beskriver som hände i SBF.)

De här är väl lite sent nu, men jag skriver ändå...

Jag håller nog med om att licenser och dylikt är lite krångligt. Jag är "ny" i cykelsporten och uppfattar det inte som jättelätt att börja tävla heller. Körde Cykelvasan Öppet Spår förra året för första gången, det gick bra och jag är sugen på att köra lite fler tävlingar. I september körde jag sen en X-cup-tävling i Malmö (pluggar i Lund) och nu i vår har jag kört Skåne-DM i cyklocross (fast med MTB i motionsklass) och det har gått bra utan att vara med i cykelklubb eller innehaft licens. Så möjligheter till lokala tävlingar verkar finnas ändå.

Förstår delvis att man har licenssystem och tycker det är rimligt att de som tävlar mycket på nationell nivå bidrar lite till sportens utveckling. 700 kr är inte så mycket i sammanhanget, men såklart lite pengar (som student är man inte jätterik, men fullt rimligt för övrigt). Hindrena för mig är kostnaden av 1. utrustning 2. resa, boende och startavgift. Blir kanske inget mer än cykelvasan för mig i år just för att den tävlingen sammantaget landar på ett antal tusenlappar och jag har lite för många dyra intressen jag heller inte vill avstå ifrån, haha...

Om folk verkligen blir straffade för att man deltar i ej sanktionerade tävlingar så förstår jag att det är mkt irriterande/upprörande för dem, men tycker att det var lite orimligt kritiska frågor/kommentarer. Att hon inte är insatt i varendaste paragraf är inte så konstigt. Självklart står inte de reglerna över nationell lag - det undlät hon med all rätt att svara på.

För övrigt tycker jag att svaren var vettiga också och tycker det låter som förbundet fokuserar på många frågor som är viktiga, såsom tillgänglighet. Men jag vet iofs inte än riktigt hur det fungerar i cykelvärlden, haha, men ett centralt förbund som kan samla och verka för sportens utveckling tror jag är bra. Kul att hon ställde upp och svarade överhuvudtaget. :)

Det som förbrukar allt mitt förtroende är budet "du skall icke hava andra företeelser än mina".
Maktfullkomlighet har alltid smakat illa i min mun.

Själv tycker jag att det som är mest skrämmande i det hela är filosofin att "nja, vi behöver nog inte bry oss om svenska lagar - vi kommer inte reflektera över frågan förens vi åker på pumpen i domstol" istället för att arbeta proaktivt och ställa sig upp emot UCI och säga att "ja, vi vet att ni kräver detta - men det är inte genomförbart i Sverige, vi har lagstiftning som förbjuder detta, alltså måste vi då ha undantag från era regler"...

Tråkigt att vi inte fick några fler svar. Det är nog fler än jag som skulle vilja veta hur SCF motiverar sina systematiska lagbrott.

Apropå det där med SM. Följande dök upp i ett styrelseprotokoll från SVEMO (svenska motorcykel- och snöskoterförbundet).

"Vid en genomgång av antalet SM-tävlingar som genomförs inom Svemo framkommer att vi i dagsläget har mer än 55 olika SM-tävlingar plus SM för enskilda åldersgrupper."

Tillbaka
Topp