PiPPiW sa:
Är inte med riktigt. Påstår du att SCF kan hänvisa till UCIs regler och gå emot svensk lagstiftning?
LenaAlfvén sa:
En fråga som ligger över min kompetens. Om du är intresserad av att hjälpa mig att driva denna fråga kan jag hänvisa till RF:s jurister. SCF har inte hamnat i en situation där vi måst ha prövat denna sak och därför blir det svårt för att svara på.
Missförstår nog ditt svar, tycker du som GS för SCF att UCIs regler runt icke-sanktionerade tävlingar är bra och att du vill gå emot KKVs beslut och domen i Marknadsdomstolen?
Jo. Har haft kontakt med RFs jurister. Var själv med på ett hörn i utövarnas sida när det gällde KKV-soppan då det blev en brakförlust för SBF i Marknadsdomstolen i slutet på 2012, tre år efter att det hela började.
Om SCF på allvar tvekar på om svensk lagstiftning trumfar en ideell förenings stadgar så hänvisar jag er till Pallin eller nån av dom tre förbundsjuristerna.
Men för att spara tid, ni kan inte stödja er på UCI i det här avseendet. I Sverige är det olagligt att bestraffa medlemmar i ett specialförbund under RF som kör s.k. icke-sanktionerade tävlingar eller uppvisningar.
PiPPiW sa:
Frågan gällde texten "Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också förbundet ge sitt samtycke. Är arrangören inte ansluten till Svenska Cykelförbundet får medlemmen delta endast om förbundet har godkänt deltagandet"
- Varför finns den texten med i stadgarna?
LenaAlfvén sa:
Varför den finns är en effekt på det arbete cykelsverige gjort genom tidigare årsmöten.
Omformulerar frågan för att förtydliga. Svensk lag förbjuder förbud för licensierade åkare att ställa upp i s.k. icke-sanktionerade tävlingar och uppvisningar. Varför finns då den regeln?
En betydligt viktigare fråga, hur främjar den regeln utvecklingen av svensk cykelsport?
PiPPiW sa:
- Vad händer om en SCF-licensierad åkare deltar i en icke-SCF-sanktionerad tävling eller uppvisning utan godkännande?
LenaAlfvén sa:
Godkännande måste tolkas som att den tävlande har erhållit en licens och ev även ett utlandstillstånd. Den som tävlar i en icke-sanktionerad tävling blir avstängd enligt de regler vi tävlar under.
Hur går det till? Det förfarandet är inte tillåtet enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen.
PiPPiW sa:
- Bryter den personen då även mot UCI regel 1.2.019?
LenaAlfvén sa:
Alltså blir det böter enligt UCI 1.2.021. Det förfarandet är inte tillåtet i Sverige enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen så hur skulle det gå till rent praktiskt?
Tror du att RF vill ta en till dust med KKV när det gäller den här frågeställningen?
PiPPiW sa:
- Angående tidsaspekten. I UCIs reglemente står det att "Any national federation intending to grant a special exception must submit its reasoned request to the UCI administration in the beginning of the season and at least two months before the respective event." Hur lång tid måste ansökan från den individuella cyklisten vara SCF tillhanda för att det ska fungera med UCIs tillståndsgivning?
LenaAlfvén sa:
I början av säsongen, två månader + en kortare administeringstid på det svenska kansliet.
Tyvärr har jag erfarenhet av det där med "en kortare administeringstid" när det gäller specialförbund. Går det att precisera den biten plus vad "I början av säsongen" betyder?
Ser du någon problematik med den regeln, framförhållningen som krävs, eller handläggningstiden?
Ber om ursäkt till Happy-kollektivet för dom kritiska frågorna men som befarat så visar en del av svaren på, i mitt tycke, en reaktionär attityd mot licensierade medlemmar, presumptiva medlemmar, och okunnighet när det gäller SCF/UCIs regler kontra svensk lagstiftning som resulterar i ett ogenomtänkta regler och rutiner. Vill poängtera att SCF är inte utmärker sig i det avseendet jämfört med andra specialförbund.