Tack för ditt svar Lena,
LenaAlfvén sa:
1. Hur anser du och SCF att licenskravet för att tävla bidrar till att utveckla och bredda svensk cykling?
Det bidrar jättemycket till hur SCF kan utveckla och bredda svensk cykling. Licensintäkterna bidrar bland annat till att betala del av ungdomsledar- och tränarutbildning (ett fantastiskt sätt att skapa verksamhet ute i föreningarna och mer möjligheter för alla cyklister att mötas, träna och tävla tillsammans), det bidrar till att vi kan arrangera Ungdomscamp varje vinter (ett träningsläger där samtliga grenars ungdomar i åldrarna mellan 13-16 möts och tränar tillsammans. Väldigt uppskattat!), intäkterna går också till att tillse att vi har kommissarier på våra tävlingar (de skapar rättvisa och säkra tävlingar för våra cyklister). Från och med årsmötet 2015 har vi dessutom en motionskommitté som arbetar med att utveckla och på ett bra sätt integrera motionscykel i vår verksamhet, ännu en satsning som delvis görs möjlig genom licensintäkterna. Denna gemensamma insats av alla som betalar en licens är mycket värdefull för hela vår verksamhet och för mig känns det viktigt att faktiskt vara med och bidra till att vår sport får utvecklas och ge barn och ungdomar samma rörelseglädje på cykel som jag fick möjlighet att ta del av när jag växte upp.
Du ger intrycket av att licensen ska betala för breddningsverksamhet (vilket inte behöver vara fel). Dock är avgiften är betydligt högre för elitlicens än för till exempel baslicens, är det rimligt att en tävlande i elitklass ska bidra mer till ungdomsverksamhet än en tävlande i sportklass? Elittävlande har ofta sämre ekonomi med större utgifter och kostnader.
Kostnaden för kommisarerna borde väl förslagsvis läggas på arrangören (som då får inkludera den i tävlingsavgiften). I våra svenska långlopp är antalet deltagare i motionsklass många gånger större deltagarna i tävlingsklass, men det är ändå deltagarna i tävlingsklass om får betala för att kommisarierna ska kontrollera banan.
intressanta tankar! Det är precis sådana här saker som styrelsen diskuterar löpande. Alla bör, i mitt tycke, vara med och betala och egentligen handlar det ju om var kostnaden ska läggas och hur stor kostnaden ska vara. Ju fler vi är som hjälps åt - ju bättre blir det ju - för alla.
LenaAlfvén sa:
2. Hur ser du på problemet att licenskravet får folk att välja bort att delta i tävlingsklass, både på grund av den ökade kostnaden och det extra arbete inskaffandet av licensens medför?
Det känns ju tråkigt om det är på detta viset. Men, samtidigt är det en viktig uppgift som SCF har att visa på vad licensen har för uppgift för helheten men också vad den ger den enskilde cyklisten.
Ja, det innebär en kostnad med licensen men att lägga stor vikt vid den när vi köper cyklar för många 10-tals kronor och därtill utrustning för stora pengar känns inte helt rättvist. Det är en viktig och prioriterad uppgift för SCF att skapa ett ännu större mervärde i licensen och vi har många spännande saker på gång. I år introducerar vi ett helt nytt tävlingshanteringssystem - SweCyclingOnLine
https://www.swecyclingonline.se/ - där du som cyklist på ett enkelt sätt hanterar din licensbeställning. Vi hoppas och tror att detta inte kommer innebära en massa extra arbete för cyklisten.
Att försvara en dyr avgift med att cyklisten redan betalar för dyra cyklar rimmar mycket illa med arbetet med att öka bredden i svensk cykling. Man behöver inte en dyr cykel för att ställa upp i en tävling och alla har inte en tillräckligt stark ekonomi för att kunna köpa cyklar för tusentals kronor. Tycker du som generalsekreterare att svensk tävlingscykling endast är för dem som har gott om pengar? En licens för 700kr är en stor avgift för många.
Vår idrott ska självklart vara möjlig att utövas av alla! Licenskostnaden är en del. Därtill kommer medlemsavgifter, kostnader för materiel, kostnader för att kunna tävla eller köra motionslopp... Ett sätt som SCF försöker skapa möjligheter på är att genom Idrottslyftet ge föreningar möjligheter att införskaffa lånecyklar för barn och ungdomar. Föreningar får bidrag för att samtliga barn och ungdomar ska kunna tävla utan större och ibland inga kostnader. Självklart måste vi se till att skapa möjligheter för alla. Jag tar med mig dina tankar om licenskostnaden till styrelsen.
Jag har under de år som jag var licenserad cyklist inte upplevt några större mervärden av licensen (ett par diodlysen). Att ta betalt för att göra det lättare att ta betalt låter oerhört paradoxalt.
LenaAlfvén sa:
3.Hur kommer det sig att man har systemet med tävlingslicenser, när exempelvis Svenska Orienteringsförbundet kör utan?
SCF lyder under UCI (det internationella cykelförbundet) och vi är ålagda att följa de regler som finns. (Se inklipp nedan). SOL-förbundets regler på internationell och nationell nivå känner jag inte till så jag kan inte relatera till dem tyvärr.
Licensen ska, förutom att vara ett bevis på att det är rätt person som tävlar vid givet ögonblick (för att undvika fusk) även vara ett kvitto på att licenstagaren har läst och accepterar de regler som gäller för respektive gren men även övergripande för vår sport.
§ 1
Licences Definition
1.1.001 The licence is an identity document confirming that its holder undertakes to respect the constitution and regulations and which authorise him to participate in cycling events.
Principles
1.1.002 No-one who does not hold the requisite licence may participate in a cycling event organised or supervised by the UCI, the UCI continental confederations, the UCI member federations or their affiliates. Participation by a person who does not hold the required licence shall be null and void, without prejudice to other penalties.
Licenskortet är ett plastkort utan bild eller signatur, vid anmälan uppger man bara sitt licensnummer. Hur garanterar detta att det är rätt person som tävlar?
Många av kommissarier känner igen er cyklister från gång till gång. Om det är så att de inte har personkännedom ska de kräva licenskort eller id-kort.
Att man måste ha en licens betyder inte heller att man måste ta betalt för den.
Helt riktigt konstaterat! Men, för SCF har förbundsstyrelsen, vald av årsmötet (=ni i föreningarna) fattat detta beslut.
Har SCF föröskt att påverka de regler som UCI satt upp för att underlätta för svenska cyklister?
JA! Med hjälp av SCF:s representant i UCI road commission.
LenaAlfvén sa:
4. Varför bestraffar man licenserade cyklister (med t.ex. böter) när dessa väljer att delta i icke-sanktionerade evenemang? Borde det inte cyklisten själv få välja vilka arragenmang denna ska delta i?
Det är självklart cyklistens eget val att välja vilka tävlingar man ska delta i, men som licensierad har man också godtagit de regler som lyder under och som du kan läsa i UCI regel ovan (1.1.002).
Mig veterligen är det ingen under min tid som GS som blivit bestraffad enligt regeln ovan.
Hur är det cyklistens egna val? Vill man dela i både sanktionerade och icke-sanktionerade arranegmang så kan man inte det utan att riskera böter och avstängning. Det påminner om en så kallad "partidiktatur", där folket får rösta men bara på ett enda parti. Snacka om "valfrihet".
De senaste fallen av avstänga och bötfällda cyklister var precis innan du blev generalsekreterare. Det är dock ingen ursäkt då reglerna fortfarande gäller (under ditt styre), och vad jag vet så har du inte gjort något för att ändra dem. Dock har diciplinnämnden under ditt styre öppet gått ut och hotat med bestraffning för de som deltar i icke-sanktionerade event. Se följande:
http://happyride.se/forum/read.php/1/2510492/page=1 Ironin att man nämner demokrati i utlåtandet är extrem.
Du har rätt i att du inte kan veta allt jag i min roll som GS arbetar med, det är ett oerhört komplex arbete med många olika delar och intressenter. Dessutom är SCF en demokratisk organisation där det de facto är ni i föreningarna som genom årsmöte och kommittéer styr verksamheten. Men, det pågår ett arbete runt även detta och för mig, personligen, är detta en viktig fråga för jag upplever precis som du att vi behöver ha tydliga riktlinjer. Bland annat har vi nu ett arbete pågående med hjälp av motionskommittén och kommissariekommittén där vi ska se över regelverket kopplat till tävling och motionslopp, i detta ingår även frågan ovan.
Edit: Lite exempel på böter och avstängningar så att du kan läsa på i frågan om du vill:
http://oijer.blogspot.se/2012/11/no-more-forbundskapten-och-galle.html
http://teammumien.blogspot.se/2012/10/boter-och-indragen-licens.html
Det skulle också vara intressant att få en kommentar kring PiPPiW's inlägg, då bötfällandet av cyklister bryter mot svensk lag. Oavsett UCI's regler så kommer väl svensk lag först?
Se svar på dennes fråga.
PiPPiW sa:
Lulle sa:
Varför bestraffar man licenserade cyklister (med t.ex. böter) när dessa väljer att delta i icke-sanktionerade evenemang? Borde det inte cyklisten själv få välja vilka arragenmang denna ska delta i?
Är SCF insatt i att ovanstående förfarande är olagligt enligt Konkurrensverket och att det även fastslogs av Marknadsdomstolen för att par år sedan?
Rent praktiskt, hur fungerar kapitel 8, paragraf 4 i SCFs stadgar när det gäller bestraffning och tidsaspekter på tillståndsgivning?