[Artikel] [Happygästen] - Lena Alfvén, SCF generalsekreterare

Aron

Inventarie
injo0tuctczejfx15dv0.jpg

Denna vecka kan du ställa dina frågor på Happyrides forum till Lena Alfvén som är generalsekreterare för Svenska Cykelförbundet.

Lena Alfvén är generalsekreterare för Svenska Cykelförbundet sedan november 2013. Som GS verksamhetsleder hon sju cykelgrenar: Bancykel, BMX, Cykelcross, Landsväg, Mountainbike, Trial och Para. Cykelgrenarna omfattar all verksamhet från barn- och ungdomsverksamhet, via elitverksamheten till masters- och motionsverksamheten. Till sin hjälp har hon ett kansli, över 400 föreningar spridda över hela landet, 21 distrikt, grengrupper samt ett antal kommittéer.

Lena har cyklat hela livet. Hon började som landsvägscyklist, växlade över till mountainbike på 90-talet och kombinerar nu de båda grenarna, mest för nöjes och hälsans skull. Lena arbetade under många år som massör åt både landsvägs- och mountainbikelandslagen samt för trade team trelag i landsväg. Hon har också ett förflutet som officer inom flygvapnet samt från finansbranschen.

Lena kommer att besvara forummedlemmarnas frågor 6-7 april. Under under onsdagen med start kring lunch och under hela torsdagen.

Allmänt om hur Happygästen fungerar

Happygästen kommer att bevaka tråden under utsatt tid. Därefter kan naturligtvis forummedlemmarna fortsätta att diskutera, men räkna inte med "expertsvar".

Våra Happygäster besvarar så många frågor som möjligt, men de har inte möjlighet att sitta klistrade vid skärmen hela tiden. Så ha lite tålamod om du inte får svar på en gång. Om du inte får svar på din fråga så kanske den redan besvarats, fast i en annan formulering?

Notera att detta är människor som avsätter sin tid för att besvara era frågor och vi förutsätter att alla håller en hövlig samtalston, även om man är oense i sakfrågor.

Info om hur frågespalten fungerar: http://happymtb.org

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=23699

Det går bra att ställa frågor redan nu, så besvarar Lena dem efterhand.

Senast ändrad:
Hur anser du och SCF att licenskravet för att tävla bidrar till att utveckla och bredda svensk cykling?

Hur ser du på problemet att licenskravet får folk att välja bort att delta i tävlingsklass, både på grund av den ökade kostnaden och det extra arbete inskaffandet av licensens medför?

Hur kommer det sig att man har systemet med tävlingslicenser, när exempelvis Svenska Orienteringsförbundet kör utan?

Varför bestraffar man licenserade cyklister (med t.ex. böter) när dessa väljer att delta i icke-sanktionerade evenemang? Borde det inte cyklisten själv få välja vilka arragenmang denna ska delta i?

Senast ändrad:
Lulle sa:
Varför bestraffar man licenserade cyklister (med t.ex. böter) när dessa väljer att delta i icke-sanktionerade evenemang? Borde det inte cyklisten själv få välja vilka arragenmang denna ska delta i?

Är SCF insatt i att ovanstående förfarande är olagligt enligt Konkurrensverket och att det även fastslogs av Marknadsdomstolen för att par år sedan?

Rent praktiskt, hur fungerar kapitel 8, paragraf 4 i SCFs stadgar när det gäller bestraffning och tidsaspekter på tillståndsgivning?

Har SCF någon vision om hur man hjälper klubbarna att få in barn, unga och personer som inte har ett tidigare samröre med cykelsport i verksamheten? För att förklara på ett ungefär menar jag tex "prova på aktiviteter", ekonomisk backning eller utbildning av ledare som inte har en tävlingsinriktning utan mer går på pedagogik, glädje, samvaro och motion?

Är det inte lite märkligt att cykel är något som många håller på med i någon form men cykel som sport känns försvinnande litet jämfört med mycket annat? Har du synpunkter på det påståendet?

Några tankar om hur man kan göra för att ledare skall kunna träna andras barn utan att utsätta dem för onödig fara. Samt var går gränsen på ett ungefär vad som är rimlig fara i form av trafik eller svår terräng? Såklart omöjligt att svara fullständigt på, men finns det riktlinjer eller nån policy runt hur det skall skötas för att vara "godkänt"?

Hej.
Vill skriva en sak som varit väldigt positivt för oss. Min sin och jag cyklade 7 mil för 2 år sedan. Blev en artikel i NWT om det då han va 6 år när vi gjorde detta. Han fick nån dag senare ett personligt brev från dig med en keps och uppmuntran. Denna är han fortfarande stolt över. Vill tacka för att du visade honom intresse.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    354 KB · Besök: 115
  • image.jpeg
    image.jpeg
    196.2 KB · Besök: 112
1. Hur anser du och SCF att licenskravet för att tävla bidrar till att utveckla och bredda svensk cykling?

2. Hur ser du på problemet att licenskravet får folk att välja bort att delta i tävlingsklass, både på grund av den ökade kostnaden och det extra arbete inskaffandet av licensens medför?

3. Hur kommer det sig att man har systemet med tävlingslicenser, när exempelvis Svenska Orienteringsförbundet kör utan?

4. Varför bestraffar man licenserade cyklister (med t.ex. böter) när dessa väljer att delta i icke-sanktionerade evenemang? Borde det inte cyklisten själv få välja vilka arragenmang denna ska delta i?

Hej Lulle!
Tack för dina frågor. Många bra frågor!
Jag har numrerat frågorna och svarar på dem enligt den ordningen.
1. Hur anser du och SCF att licenskravet för att tävla bidrar till att utveckla och bredda svensk cykling?
Det bidrar jättemycket till hur SCF kan utveckla och bredda svensk cykling. Licensintäkterna bidrar bland annat till att betala del av ungdomsledar- och tränarutbildning (ett fantastiskt sätt att skapa verksamhet ute i föreningarna och mer möjligheter för alla cyklister att mötas, träna och tävla tillsammans), det bidrar till att vi kan arrangera Ungdomscamp varje vinter (ett träningsläger där samtliga grenars ungdomar i åldrarna mellan 13-16 möts och tränar tillsammans. Väldigt uppskattat!), intäkterna går också till att tillse att vi har kommissarier på våra tävlingar (de skapar rättvisa och säkra tävlingar för våra cyklister). Från och med årsmötet 2015 har vi dessutom en motionskommitté som arbetar med att utveckla och på ett bra sätt integrera motionscykel i vår verksamhet, ännu en satsning som delvis görs möjlig genom licensintäkterna. Denna gemensamma insats av alla som betalar en licens är mycket värdefull för hela vår verksamhet och för mig känns det viktigt att faktiskt vara med och bidra till att vår sport får utvecklas och ge barn och ungdomar samma rörelseglädje på cykel som jag fick möjlighet att ta del av när jag växte upp.

2. Hur ser du på problemet att licenskravet får folk att välja bort att delta i tävlingsklass, både på grund av den ökade kostnaden och det extra arbete inskaffandet av licensens medför?
Det känns ju tråkigt om det är på detta viset. Men, samtidigt är det en viktig uppgift som SCF har att visa på vad licensen har för uppgift för helheten men också vad den ger den enskilde cyklisten.
Ja, det innebär en kostnad med licensen men att lägga stor vikt vid den när vi köper cyklar för många 10-tals kronor och därtill utrustning för stora pengar känns inte helt rättvist. Det är en viktig och prioriterad uppgift för SCF att skapa ett ännu större mervärde i licensen och vi har många spännande saker på gång. I år introducerar vi ett helt nytt tävlingshanteringssystem - SweCyclingOnLine https://www.swecyclingonline.se/ - där du som cyklist på ett enkelt sätt hanterar din licensbeställning. Vi hoppas och tror att detta inte kommer innebära en massa extra arbete för cyklisten.

3.Hur kommer det sig att man har systemet med tävlingslicenser, när exempelvis Svenska Orienteringsförbundet kör utan?
SCF lyder under UCI (det internationella cykelförbundet) och vi är ålagda att följa de regler som finns. (Se inklipp nedan). SOL-förbundets regler på internationell och nationell nivå känner jag inte till så jag kan inte relatera till dem tyvärr.
Licensen ska, förutom att vara ett bevis på att det är rätt person som tävlar vid givet ögonblick (för att undvika fusk) även vara ett kvitto på att licenstagaren har läst och accepterar de regler som gäller för respektive gren men även övergripande för vår sport.

§ 1
Licences Definition
1.1.001 The licence is an identity document confirming that its holder undertakes to respect the constitution and regulations and which authorise him to participate in cycling events.

Principles
1.1.002 No-one who does not hold the requisite licence may participate in a cycling event organised or supervised by the UCI, the UCI continental confederations, the UCI member federations or their affiliates. Participation by a person who does not hold the required licence shall be null and void, without prejudice to other penalties.

4. Varför bestraffar man licenserade cyklister (med t.ex. böter) när dessa väljer att delta i icke-sanktionerade evenemang? Borde det inte cyklisten själv få välja vilka arragenmang denna ska delta i?
Det är självklart cyklistens eget val att välja vilka tävlingar man ska delta i, men som licensierad har man också godtagit de regler som lyder under och som du kan läsa i UCI regel ovan (1.1.002).
Mig veterligen är det ingen under min tid som GS som blivit bestraffad enligt regeln ovan.

Hasse#7 sa:
Har SCF någon vision om hur man hjälper klubbarna att få in barn, unga och personer som inte har ett tidigare samröre med cykelsport i verksamheten? För att förklara på ett ungefär menar jag tex "prova på aktiviteter", ekonomisk backning eller utbildning av ledare som inte har en tävlingsinriktning utan mer går på pedagogik, glädje, samvaro och motion?

Är det inte lite märkligt att cykel är något som många håller på med i någon form men cykel som sport känns försvinnande litet jämfört med mycket annat? Har du synpunkter på det påståendet?

Några tankar om hur man kan göra för att ledare skall kunna träna andras barn utan att utsätta dem för onödig fara. Samt var går gränsen på ett ungefär vad som är rimlig fara i form av trafik eller svår terräng? Såklart omöjligt att svara fullständigt på, men finns det riktlinjer eller nån policy runt hur det skall skötas för att vara "godkänt"?

Hej Hasse#7, mina svar nedan.

1. "Har SCF någon vision om hur man hjälper klubbarna att få in barn, unga och personer som inte har ett tidigare samröre med cykelsport i verksamheten? För att förklara på ett ungefär menar jag tex "prova på aktiviteter", ekonomisk backning eller utbildning av ledare som inte har en tävlingsinriktning utan mer går på pedagogik, glädje, samvaro och motion?"
Detta är en viktig fråga som vi jobbar med i flera sammanhang.
Föreningarna är ju den naturliga och viktigaste länken in för nya cyklister i vår verksamhet, därför lägger vi fokus på att stötta föreningarna där. Ett av SCF mål med att få fler in i vår verksamhet hittar du på sidan 22 i årsberättelsen från 2015 (står lika i årsberättelsen för 2016 som ej ännu ligger ute på nätet) http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_128245/cf_74/-rsber-ttelse_2015.PDF

Jag listar några av sakerna vi arbetar med (läs vidare i länkarna):
- PostNordtrampet for Kids - http://scf.se/forbundet/ungdomsrekrytering/posttrampet-for-kids/
- Utbildningar - http://scf.se/forbundet/utbildningar/
- Vi lyfter ungdomsföreningar på vår hemsidan som information och stöd till andra föreningar som behöver inspiration (ligger dessvärre ännu kvar på vår gamla hemsida, men är på väg in i vår nya www.scf.se) http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Tillbakatillstartsidan/Manadensutnamning/
- vi delar löpande på SCF fejsbok saker som händer i cykelsverige rörande bland annat rekrytering, träningstips och annat
- vi arbetar fokuserat med integrering av nyanlända. Vi har fler föreningar som gjort betydande insatser, ex Knivsta CK och Härnösands CK. Där arbetar kansliet också med att lyfta dessa berättelser för inspiration och motivation.
- föreningar har möjlighet att söka medel ur Idrottslyftet kopplat till dessa frågor - http://scf.se/forbundet/stod-service/idrottslyftet/

Det var lite av allt det som görs. Hoppas du hittar något som du kan ha nytta av i din förening. Annars kontakta oss på kansliet så ska vi dela med oss av kontaktuppifter till andra föreningar som är villiga att ställa upp med stöd och inspiration.

2. "Är det inte lite märkligt att cykel är något som många håller på med i någon form men cykel som sport känns försvinnande litet jämfört med mycket annat? Har du synpunkter på det påståendet?"
Jag tycker ju självklart att cykel får alldeles för lite uppmärksamhet i samhällsdebatten och i press och media. Med tanke på hur ofantligt många som cyklar i någon form idag borde vi synas ännu mer.
För att ändra detta är kansliet väldigt aktiva med att arbeta aktivt med pressen (och vi ser en markant skillnad på bara de senaste åren. Men, jag är långt ifrån nöjd... :-)), vi pratar med föreningarna om hur de kan utveckla sin egen verksamhet lokalt genom att mycket mer samarbeta med lokala politiker och näringsliv. SCF engagerar sig i Nya Svensk Cykel - en organisation som arbetar för att ALLA som på något vis är engagerade i cykel blir en stark och enad röst. Vi arbetar mot politiker på riksnivå. Viktigt att komma ihåg är att ALLA vi som älskar cykel är språkrör och kan vara med och påverka hur vi ses och uppfattas på lokal och central nivå.

3. "Några tankar om hur man kan göra för att ledare skall kunna träna andras barn utan att utsätta dem för onödig fara. Samt var går gränsen på ett ungefär vad som är rimlig fara i form av trafik eller svår terräng? Såklart omöjligt att svara fullständigt på, men finns det riktlinjer eller nån policy runt hur det skall skötas för att vara "godkänt"?"
Oj, svår fråga... Men, jag tänker så här - jag som vuxen måste ha ett sådant ansvar och en förmåga att göra kloka riskbedömningar som skapar möjligheter för barnen att kunna ha kul och utvecklas utan att skadas.
Det finns idag ingen policy, men jag vet att Distriktet i Västmanland gör en undersökning över hur trafiksäkerheten ser ut idag och hur vi som cykelföreningar kan anpassa oss på ett säkert sätt. Jag är säker på att det kommer info om det när de är klara med undersökningen. Vi följer också andra aktörers arbete i den här frågan, som ex. KAK som nyss bjöd in till en dialog kring barns och ungas trafiksäkerhet

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Tjing Lena

En liten kommentar med anledning av att du jämför licenskostnad med materialkostnad. Denna jämförelse är helt felaktig eftersom de som berörs inte köper cykeln för att tävla utan antingen redan har en cykel eller så köper de cykeln för att de gillar att cykla. Tävla är sekundärt.

Prispåslaget för licens ska alltså jämföras med att inte tävla alls, att köra en ickesanktionerad motionstävling eller varför inte en cykelweekend på valfri ort.

Johost77 sa:
Hej.
Vill skriva en sak som varit väldigt positivt för oss. Min sin och jag cyklade 7 mil för 2 år sedan. Blev en artikel i NWT om det då han va 6 år när vi gjorde detta. Han fick nån dag senare ett personligt brev från dig med en keps och uppmuntran. Denna är han fortfarande stolt över. Vill tacka för att du visade honom intresse.

Hej Johost77!
Åh, vad kul att höra! Vi blev så otroligt inspirerade av er son och hans prestation och vi pratar fortfarande om honom!
Hoppas han fortfarande tycker det är kul att cykla! Hälsa honom att han är av kansliets stora cykelidoler - på riktigt!

H. sa:
En liten kommentar med anledning av att du jämför licenskostnad med materialkostnad. Denna jämförelse är helt felaktig eftersom de som berörs inte köper cykeln för att tävla utan antingen redan har en cykel eller så köper de cykeln för att de gillar att cykla. Tävla är sekundärt.

Prispåslaget för licens ska alltså jämföras med att inte tävla alls, att köra en ickesanktionerad motionstävling eller varför inte en cykelweekend på valfri ort.

OK, förstår nog inte riktigt hur du menar. Jag är själv en av de som köper cykel för att tävla och då blir licenskostnaden en del av helheten. De som köper en cykel för att ta en cykelweekend på valfri ort är ej heller ålagda att köpa en licens, och då blir ju licenskostnaden inte heller en fråga att behöva ta med i beräkningen. Ledsen om jag missuppfattat dig.

LenaAlfvén sa:
H. sa:

OK, förstår nog inte riktigt hur du menar. Jag är själv en av de som köper cykel för att tävla och då blir licenskostnaden en del av helheten. De som köper en cykel för att ta en cykelweekend på valfri ort är ej heller ålagda att köpa en licens, och då blir ju licenskostnaden inte heller en fråga att behöva ta med i beräkningen. Ledsen om jag missuppfattat dig.

Jag gissar att Lulles poäng var att tröskeln för att tävla nån enstaka gång på skoj är ganska hög. Det är en kostnad som inte är försumbar (om du följer mitt exempel ovan) och det är en del meck med det.

Som du själv säger, för folk som cyklar för att tävla är det irrelevant, men om ni vill locka folk att tävla för att de cyklar så är detta absolut något som måste beaktas.

Senast ändrad:
Tack för ditt svar Lena,

LenaAlfvén sa:
Det bidrar jättemycket till hur SCF kan utveckla och bredda svensk cykling. Licensintäkterna bidrar bland annat till att betala del av ungdomsledar- och tränarutbildning (ett fantastiskt sätt att skapa verksamhet ute i föreningarna och mer möjligheter för alla cyklister att mötas, träna och tävla tillsammans), det bidrar till att vi kan arrangera Ungdomscamp varje vinter (ett träningsläger där samtliga grenars ungdomar i åldrarna mellan 13-16 möts och tränar tillsammans. Väldigt uppskattat!), intäkterna går också till att tillse att vi har kommissarier på våra tävlingar (de skapar rättvisa och säkra tävlingar för våra cyklister). Från och med årsmötet 2015 har vi dessutom en motionskommitté som arbetar med att utveckla och på ett bra sätt integrera motionscykel i vår verksamhet, ännu en satsning som delvis görs möjlig genom licensintäkterna. Denna gemensamma insats av alla som betalar en licens är mycket värdefull för hela vår verksamhet och för mig känns det viktigt att faktiskt vara med och bidra till att vår sport får utvecklas och ge barn och ungdomar samma rörelseglädje på cykel som jag fick möjlighet att ta del av när jag växte upp.

Du ger intrycket av att licensen ska betala för breddningsverksamhet (vilket inte behöver vara fel). Dock är avgiften är betydligt högre för elitlicens än för till exempel baslicens, är det rimligt att en tävlande i elitklass ska bidra mer till ungdomsverksamhet än en tävlande i sportklass? Elittävlande har ofta sämre ekonomi med större utgifter och kostnader.

Kostnaden för kommisarerna borde väl förslagsvis läggas på arrangören (som då får inkludera den i tävlingsavgiften). I våra svenska långlopp är antalet deltagare i motionsklass många gånger större deltagarna i tävlingsklass, men det är ändå deltagarna i tävlingsklass om får betala för att kommisarierna ska kontrollera banan.

LenaAlfvén sa:
Det känns ju tråkigt om det är på detta viset. Men, samtidigt är det en viktig uppgift som SCF har att visa på vad licensen har för uppgift för helheten men också vad den ger den enskilde cyklisten.
Ja, det innebär en kostnad med licensen men att lägga stor vikt vid den när vi köper cyklar för många 10-tals kronor och därtill utrustning för stora pengar känns inte helt rättvist. Det är en viktig och prioriterad uppgift för SCF att skapa ett ännu större mervärde i licensen och vi har många spännande saker på gång. I år introducerar vi ett helt nytt tävlingshanteringssystem - SweCyclingOnLine https://www.swecyclingonline.se/ - där du som cyklist på ett enkelt sätt hanterar din licensbeställning. Vi hoppas och tror att detta inte kommer innebära en massa extra arbete för cyklisten.

Att försvara en dyr avgift med att cyklisten redan betalar för dyra cyklar rimmar mycket illa med arbetet med att öka bredden i svensk cykling. Man behöver inte en dyr cykel för att ställa upp i en tävling och alla har inte en tillräckligt stark ekonomi för att kunna köpa cyklar för tusentals kronor. Tycker du som generalsekreterare att svensk tävlingscykling endast är för dem som har gott om pengar? En licens för 700kr är en stor avgift för många.

Jag har under de år som jag var licenserad cyklist inte upplevt några större mervärden av licensen (ett par diodlysen). Att ta betalt för att göra det lättare att ta betalt låter oerhört paradoxalt.

LenaAlfvén sa:
3.Hur kommer det sig att man har systemet med tävlingslicenser, när exempelvis Svenska Orienteringsförbundet kör utan?
SCF lyder under UCI (det internationella cykelförbundet) och vi är ålagda att följa de regler som finns. (Se inklipp nedan). SOL-förbundets regler på internationell och nationell nivå känner jag inte till så jag kan inte relatera till dem tyvärr.
Licensen ska, förutom att vara ett bevis på att det är rätt person som tävlar vid givet ögonblick (för att undvika fusk) även vara ett kvitto på att licenstagaren har läst och accepterar de regler som gäller för respektive gren men även övergripande för vår sport.

§ 1
Licences Definition
1.1.001 The licence is an identity document confirming that its holder undertakes to respect the constitution and regulations and which authorise him to participate in cycling events.

Principles
1.1.002 No-one who does not hold the requisite licence may participate in a cycling event organised or supervised by the UCI, the UCI continental confederations, the UCI member federations or their affiliates. Participation by a person who does not hold the required licence shall be null and void, without prejudice to other penalties.

Licenskortet är ett plastkort utan bild eller signatur, vid anmälan uppger man bara sitt licensnummer. Hur garanterar detta att det är rätt person som tävlar?

Att man måste ha en licens betyder inte heller att man måste ta betalt för den.

Har SCF föröskt att påverka de regler som UCI satt upp för att underlätta för svenska cyklister?

LenaAlfvén sa:
Det är självklart cyklistens eget val att välja vilka tävlingar man ska delta i, men som licensierad har man också godtagit de regler som lyder under och som du kan läsa i UCI regel ovan (1.1.002).
Mig veterligen är det ingen under min tid som GS som blivit bestraffad enligt regeln ovan.

Hur är det cyklistens egna val? Vill man dela i både sanktionerade och icke-sanktionerade arranegmang så kan man inte det utan att riskera böter och avstängning. Det påminner om en så kallad "partidiktatur", där folket får rösta men bara på ett enda parti. Snacka om "valfrihet".

De senaste fallen av avstänga och bötfällda cyklister var precis innan du blev generalsekreterare. Det är dock ingen ursäkt då reglerna fortfarande gäller (under ditt styre), och vad jag vet så har du inte gjort något för att ändra dem. Dock har diciplinnämnden under ditt styre öppet gått ut och hotat med bestraffning för de som deltar i icke-sanktionerade event. Se följande: http://happyride.se/forum/read.php/1/2510492/page=1 Ironin att man nämner demokrati i utlåtandet är extrem.

Edit: Lite exempel på böter och avstängningar så att du kan läsa på i frågan om du vill:
http://oijer.blogspot.se/2012/11/no-more-forbundskapten-och-galle.html
http://teammumien.blogspot.se/2012/10/boter-och-indragen-licens.html

Det skulle också vara intressant att få en kommentar kring PiPPiW's inlägg, då bötfällandet av cyklister bryter mot svensk lag. Oavsett UCI's regler så kommer väl svensk lag först?

PiPPiW sa:
Lulle sa:

Är SCF insatt i att ovanstående förfarande är olagligt enligt Konkurrensverket och att det även fastslogs av Marknadsdomstolen för att par år sedan?

Rent praktiskt, hur fungerar kapitel 8, paragraf 4 i SCFs stadgar när det gäller bestraffning och tidsaspekter på tillståndsgivning?

Senast ändrad:
H. sa:
LenaAlfvén sa:
H. sa:

Jag gissar att Lulles poäng var att tröskeln för att tävla nån enstaka gång på skoj är ganska hög. Det är en kostnad som inte är försumbar (om du följer mitt exempel ovan) och det är en del meck med det.

Som du själv säger, för folk som cyklar för att tävla är det irrelevant, men om ni vill locka folk att tävla för att de cyklar så är detta absolut något som måste beaktas.

H. har tolkat mig helt rätt.

Parsonligen så har jag tävlat aktivt och haft både elit- och juniorlicens men är idag inte lika tävlingsaktiv. Jag skulle dock vara intresserad av ett köra på sin höjd 2-3 tävlingar per år, men arbetet med att skaffa licensen och kostanden på 700kr förtar mitt intresse snabbt. Jag vet i nuläget inte om jag kommer att köra en enda tävling och då är licenskostanden på 700kr mycket hög, särskilt när man som student lever på studielån. Systemet med engångslicens fungerar ju tyvärr endast i sportklass.

PiPPiW sa:
Lulle sa:

Ja, SCF är insatt i vad Konkurrensverket har kommit fram till. Frågan har varit på tapeten i ett antal länder där Konkurrensverk eller motsvarande har beslutat på samma sätt som i Sverige, dvs att vi inte har rätt att bestraffa cyklister som deltar i icke sanktionerade tävlingar. På detta har UCI svarat att nationsförbundens motpart inte är Konkurrensverk eller motsvarande utan UCI, som håller fast vid sina regler, som säger att cyklister som deltar i icke sanktionerade tävlingar ska bestraffas med förlust av licens.

Vad gäller den andra frågan måste jag be om ett förtydligande av din fråga med hänvisning till paragrafen nedan.
4 § Föreningsmedlems deltagande i den idrottsliga verksamheten Föreningsmedlem har rätt att delta i föreningens idrottsliga verksamhet under de former som är vedertagna inom idrotten och på samma villkor som gäller för övriga medlemmar. Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också förbundet ge sitt samtycke. Är arrangören inte ansluten till Svenska Cykelförbundet får medlemmen delta endast om förbundet har godkänt deltagandet.

H. sa:
LenaAlfvén sa:
H. sa:

OK, förstår frågan nu. Denna fråga diskuteras i styrelsen. Det är, precis som du noterar, viktigt att det är LÄTT och TILLGÄNGLIGT för människor som inte har tävlandet som huvudfokus att faktiskt ha möjlighet att pröva på att tävla på ett enkelt och prisvänligt sätt. Det SCF idag kan erbjuda är en baslicens, men man vill skapa ännu större möjligheter.

Lulle sa:
H. sa:
LenaAlfvén sa:
H. sa:

Parsonligen så har jag tävlat aktivt och haft både elit- och juniorlicens men är idag inte lika tävlingsaktiv. Jag skulle dock vara intresserad av ett köra på sin höjd 2-3 tävlingar per år, men arbetet med att skaffa licensen och kostanden på 700kr förtar mitt intresse snabbt. Jag vet i nuläget inte om jag kommer att köra en enda tävling och då är licenskostanden på 700kr mycket hög, särskilt när man som student lever på studielån. Systemet med engångslicens fungerar ju tyvärr endast i sportklass.

Tar med mig era tankar och inspel till styrelserummet! Tack!

LenaAlfvén sa:
På detta har UCI svarat att nationsförbundens motpart inte är Konkurrensverk eller motsvarande utan UCI, som håller fast vid sina regler, som säger att cyklister som deltar i icke sanktionerade tävlingar ska bestraffas med förlust av licens.

Intressant, så UCI anser sig stå över nationella lagar?

LenaAlfvén sa:
Jag har säkert missförstått men UCIs regel 1.1.002 gäller väl bara att man måste ha UCI-licens för att tävla i UCIs regi? Den har ingenting att göra med UCIs regler gällande att tävla i icke-UCI-sanktionerade tävlingar.

Vilket som, du säger att en SCF-licensierad cyklist måste följa UCIs regler. Problematiken som jag tror Lulle är inne på gäller UCI regel 1.2.019 där det står att "No licence holder may participate in an event that has not been included on a national, continental or world calendar or that has not been recognised by a national federation, a continental confederation or the UCI." Det där följs även av en regel som definierar bötesbeloppen om man bryter mot ovan nämnda regel.

Lulle sa:
Oavsett UCI's regler så kommer väl svensk lag först?
Juridiskt sett så är Riksidrottsförbundet och SCF ideella föreningar. EUs lagar och Svensk lagstiftning gäller givetvis över SCFs och UCIs regler. Jag påstår att ovanstående regel inte får tillämpas i Sverige enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen. Det innebär även att ett specialförbund inte får förbjuda sina licensierade funktionärer/"commissaires" att ha uppdrag i s.k. icke-sanktionerade tävlingar.

LenaAlfvén sa:
PiPPiW sa:
Ja, SCF är insatt i vad Konkurrensverket har kommit fram till. Frågan har varit på tapeten i ett antal länder där Konkurrensverk eller motsvarande har beslutat på samma sätt som i Sverige, dvs att vi inte har rätt att bestraffa cyklister som deltar i icke sanktionerade tävlingar. På detta har UCI svarat att nationsförbundens motpart inte är Konkurrensverk eller motsvarande utan UCI, som håller fast vid sina regler, som säger att cyklister som deltar i icke sanktionerade tävlingar ska bestraffas med förlust av licens.
Är inte med riktigt. Påstår du att SCF kan hänvisa till UCIs regler och gå emot svensk lagstiftning?

LenaAlfvén sa:
PiPPiW sa:
Vad gäller den andra frågan måste jag be om ett förtydligande av din fråga med hänvisning till paragrafen nedan.
4 § Föreningsmedlems deltagande i den idrottsliga verksamheten Föreningsmedlem har rätt att delta i föreningens idrottsliga verksamhet under de former som är vedertagna inom idrotten och på samma villkor som gäller för övriga medlemmar. Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också förbundet ge sitt samtycke. Är arrangören inte ansluten till Svenska Cykelförbundet får medlemmen delta endast om förbundet har godkänt deltagandet.
Frågan gällde texten "Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också förbundet ge sitt samtycke. Är arrangören inte ansluten till Svenska Cykelförbundet får medlemmen delta endast om förbundet har godkänt deltagandet"
- Varför finns den texten med i stadgarna?
- Vad händer om en SCF-licensierad åkare deltar i en icke-SCF-sanktionerad tävling eller uppvisning utan godkännande?
- Bryter den personen då även mot UCI regel 1.2.019?
- Angående tidsaspekten. I UCIs reglemente står det att "Any national federation intending to grant a special exception must submit its reasoned request to the UCI administration in the beginning of the season and at least two months before the respective event." Hur lång tid måste ansökan från den individuella cyklisten vara SCF tillhanda för att det ska fungera med UCIs tillståndsgivning?

Apropå SCFs regler och "disciplin" så tror jag att ni bör titta kapitel 6, paragraf 2 . Mig veterligt så har UCI inget "Part 13 Chapter IX". Tror att det är "Part 12" som avses.

Senast ändrad:
Licensfråga alla vinklar är väl nu utredda?

Jag funderar på om SCF arbetar med det som klättrare kallar access-frågor? Dom som spelar fotboll å bandy är duktiga på att kräva anläggningar men cykelsporten är beroende av tillgång till både skog och vägar. Allemansrätten är idag hotad speciellt för MTB-cyklister, kolla happy-frågestunden med Naturvårdsverket. På LVG så får vi ju träna men det verkar som cykeltävlingar på väg långsamt stryps med byråkrati-kvarnar.

Tyvärr är det nog ett nödvändigt arbete om sporten skall kunna finnas i framtiden och jag tror att många skulle uppskatta SCF positivt om förbundet profilerar sig i frågan. Särskilt om man arbetar parallellt med både MTB och LVG!

/Andreas
(någon licens har jag aldrig haft och kommer inte att skaffa men jag är medlem ändå :) )

Senast ändrad:
katten sa:
Licensfråga alla vinklar är väl nu utredda?

Jag funderar på om SCF arbetar med det som klättrare kallar access-frågor? Dom som spelar fotboll å bandy är duktiga på att kräva anläggningar men cykelsporten är beroende av tillgång till både skog och vägar. Allemansrätten är idag hotad speciellt för MTB-cyklister, kolla happy-frågestunden med Naturvårdsverket. På LVG så får vi ju träna men det verkar som cykeltävlingar på väg långsamt stryps med byråkrati-kvarnar.

Tyvärr är det nog ett nödvändigt arbete om sporten skall kunna finnas i framtiden och jag tror att många skulle uppskatta SCF positivt om förbundet profilerar sig i frågan. Särskilt om man arbetar parallellt med både MTB och LVG!

/Andreas
(någon licens har jag aldrig haft och kommer inte att skaffa men jag är medlem ändå :) )

Hej Andreas!
Läst Naturvårdsvärkstråden och det är mycket bra att ta till sig där.
Du har rätt - accessfrågan är aktuell och högt upp på SCF agenda. Detta är en utmaning, för alla som vill vara ute i skog, mark och på väg. Men, för att bredda frågan en aning, vi har ett antal grenar som är anläggningsberoende (Bancykel, BMX och till viss mån även Trial) och även där har vi utmaningar. Men, jag väljer att fokusera på din huvudfråga rörande MTB/LVG.

Ett, som jag tycker svårt, förhållningssätt för att komma åt frågan på ett bra sätt är att (om vi fokuseras på väg och skog) det är länsstyrelserna som i mångt och mycket styr tillståndsfrågorna. Här har vi 21 i princip autonoma myndigheter att förhålla oss till. Och de arbetar alla lite olika. Här är kansliets tips att respektive distrikt med sina lokala föreningar arbetar fokuserat för att skapa en bra relation med just sin länsstyrelse. Vi lyfter ofta bra exempel där länsstyrelse och distrikt/föreningar fungerar bra, dels för att inspirera och motivera andra distrikt/föreningar men också för att påverka andra länsstyrelser att se möjligheter och agera proaktivt.
Jag som GS har ett antal tjänstemän på olika länsstyrelser som jag regelbundet har kontakt med och dryftar frågor runt tillstånd och möjligheter med vår sport. Vi har en mycket bra dialog.
På central nivå ingår vi bland annat i Nya Svensk Cykling, där de flesta av oss organisationer som har intresse i cykel ingår. Nya Svensk Cykling ska vara EN samlad röst och vi arbetar bland annat med regeringskansliet för att skapa en dialog, en förståelse och att det händer saker som gynnar cykling.

Jag är övertygad om att vi aldrig kan sätta oss ned och vara nöjda i den här frågan. Detta är ett on-going arbete som kräver ett löpande arbete. Och alla vi som är engagerade i SCF måste hjälpas åt för att komma åt hela landet.
Därför är du en VIKTIG medlem (oberoende av licens eller inte :-))!

Om han gillar att cykla?! Jo det kan man säga. I skolan pratar han om cykling i en nivå som ingen annan fattar. Vilka växelsystem som är bäst hur man ska droppa å vilka bromsar som är nått att ha. Hans klasskompisar ser ut som fågelholkar :)
Vi har byggt en större cykel med 21växlar i stället för 3. I sommar gör vi om resan förmodligen en snabbare tur.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    407.9 KB · Besök: 99
Johost77 sa:
Om han gillar att cykla?! Jo det kan man säga. I skolan pratar han om cykling i en nivå som ingen annan fattar. Vilka växelsystem som är bäst hur man ska droppa å vilka bromsar som är nått att ha. Hans klasskompisar ser ut som fågelholkar :)
Vi har byggt en större cykel med 21växlar i stället för 3. I sommar gör vi om resan förmodligen en snabbare tur.

:-)

Hej Lena,

Vi i Växjö Stigcyklister har än så länge valt att stå utanför SCF. Vi är en förening som hittills haft som huvudfokus att bygga nya leder och att vara en samlingsplats för cyklister som gillar att cykla i skogen. Vi har hittills haft ett nästan obefintligt intresse för tävlingar i föreningen, på senare tid har efter dock ändrats pga av "uppkomsten" av endurotävlingar vilket har inneburit önskemål om licenser från en del av våra medlemmar, men om vi bortser från det, vad kan SCF erbjuda oss?

Jag vågar påstår att en väldigt stor del mountainbike cyklister inte cyklar pga tävlingar, men mitt intryck av SCF är att det är väldigt tävlingsfokuserat (men jag kan ha fel).

Mvh Johan Bellander, Ordförande Växjö Stigcyklister

Lulle sa:
Tack för ditt svar Lena,

LenaAlfvén sa:

Du ger intrycket av att licensen ska betala för breddningsverksamhet (vilket inte behöver vara fel). Dock är avgiften är betydligt högre för elitlicens än för till exempel baslicens, är det rimligt att en tävlande i elitklass ska bidra mer till ungdomsverksamhet än en tävlande i sportklass? Elittävlande har ofta sämre ekonomi med större utgifter och kostnader.

Kostnaden för kommisarerna borde väl förslagsvis läggas på arrangören (som då får inkludera den i tävlingsavgiften). I våra svenska långlopp är antalet deltagare i motionsklass många gånger större deltagarna i tävlingsklass, men det är ändå deltagarna i tävlingsklass om får betala för att kommisarierna ska kontrollera banan.

intressanta tankar! Det är precis sådana här saker som styrelsen diskuterar löpande. Alla bör, i mitt tycke, vara med och betala och egentligen handlar det ju om var kostnaden ska läggas och hur stor kostnaden ska vara. Ju fler vi är som hjälps åt - ju bättre blir det ju - för alla.

LenaAlfvén sa:

Att försvara en dyr avgift med att cyklisten redan betalar för dyra cyklar rimmar mycket illa med arbetet med att öka bredden i svensk cykling. Man behöver inte en dyr cykel för att ställa upp i en tävling och alla har inte en tillräckligt stark ekonomi för att kunna köpa cyklar för tusentals kronor. Tycker du som generalsekreterare att svensk tävlingscykling endast är för dem som har gott om pengar? En licens för 700kr är en stor avgift för många.

Vår idrott ska självklart vara möjlig att utövas av alla! Licenskostnaden är en del. Därtill kommer medlemsavgifter, kostnader för materiel, kostnader för att kunna tävla eller köra motionslopp... Ett sätt som SCF försöker skapa möjligheter på är att genom Idrottslyftet ge föreningar möjligheter att införskaffa lånecyklar för barn och ungdomar. Föreningar får bidrag för att samtliga barn och ungdomar ska kunna tävla utan större och ibland inga kostnader. Självklart måste vi se till att skapa möjligheter för alla. Jag tar med mig dina tankar om licenskostnaden till styrelsen.

Jag har under de år som jag var licenserad cyklist inte upplevt några större mervärden av licensen (ett par diodlysen). Att ta betalt för att göra det lättare att ta betalt låter oerhört paradoxalt.

LenaAlfvén sa:

§ 1
Licences Definition

Principles

Licenskortet är ett plastkort utan bild eller signatur, vid anmälan uppger man bara sitt licensnummer. Hur garanterar detta att det är rätt person som tävlar?

Många av kommissarier känner igen er cyklister från gång till gång. Om det är så att de inte har personkännedom ska de kräva licenskort eller id-kort.

Att man måste ha en licens betyder inte heller att man måste ta betalt för den.
Helt riktigt konstaterat! Men, för SCF har förbundsstyrelsen, vald av årsmötet (=ni i föreningarna) fattat detta beslut.

Har SCF föröskt att påverka de regler som UCI satt upp för att underlätta för svenska cyklister?
JA! Med hjälp av SCF:s representant i UCI road commission.

LenaAlfvén sa:

Hur är det cyklistens egna val? Vill man dela i både sanktionerade och icke-sanktionerade arranegmang så kan man inte det utan att riskera böter och avstängning. Det påminner om en så kallad "partidiktatur", där folket får rösta men bara på ett enda parti. Snacka om "valfrihet".

De senaste fallen av avstänga och bötfällda cyklister var precis innan du blev generalsekreterare. Det är dock ingen ursäkt då reglerna fortfarande gäller (under ditt styre), och vad jag vet så har du inte gjort något för att ändra dem. Dock har diciplinnämnden under ditt styre öppet gått ut och hotat med bestraffning för de som deltar i icke-sanktionerade event. Se följande: http://happyride.se/forum/read.php/1/2510492/page=1 Ironin att man nämner demokrati i utlåtandet är extrem.

Du har rätt i att du inte kan veta allt jag i min roll som GS arbetar med, det är ett oerhört komplex arbete med många olika delar och intressenter. Dessutom är SCF en demokratisk organisation där det de facto är ni i föreningarna som genom årsmöte och kommittéer styr verksamheten. Men, det pågår ett arbete runt även detta och för mig, personligen, är detta en viktig fråga för jag upplever precis som du att vi behöver ha tydliga riktlinjer. Bland annat har vi nu ett arbete pågående med hjälp av motionskommittén och kommissariekommittén där vi ska se över regelverket kopplat till tävling och motionslopp, i detta ingår även frågan ovan.

Edit: Lite exempel på böter och avstängningar så att du kan läsa på i frågan om du vill:
http://oijer.blogspot.se/2012/11/no-more-forbundskapten-och-galle.html
http://teammumien.blogspot.se/2012/10/boter-och-indragen-licens.html

Det skulle också vara intressant att få en kommentar kring PiPPiW's inlägg, då bötfällandet av cyklister bryter mot svensk lag. Oavsett UCI's regler så kommer väl svensk lag först?

Se svar på dennes fråga.

PiPPiW sa:
Lulle sa:

Förutom det som redan nämnts om licens så kan jag ju säga att med relativt nytt cykelintresse så är ju inte bara kostnaden för licensen en faktor. Bara en sån sak att man inte har en aning vilken licens man ska skaffa gör ju att man avstår helt istället.
Som jag ser det ska jag själv välja mellan 5 olika licenser utan att jag någonstans kunnat hitta vad skillnaden är.
Master-H35, Master-HSport och Master-Elitmotion resp. Bas-HSport eller Bas-Elitmotion

Jag fortsätter med att bara tävla i triathlon. Där finns 2 licenser, men man behöver inte välja eftersom den ena är för dom som ännu inte fyllt 18 och den andra för de som har. Den kostar förövrigt 320kr och betalas direkt med kort via triathlonförbundets hemsida.
Man behöver inte heller köpa tidtagningschip för ännu mer pengar för att ställa upp i SM/RM.

Lulle sa:
H. sa:
LenaAlfvén sa:
H. sa:

Jag förstår dig! Du är dessvärre inte ensam i dessa tankar. Och detta är inte bra! Vi måste skapa ett system där det inte ska behöva vara en stor tröskel för att faktiskt vilja tävla, även om det bara handlar om enstaka tävlingar på ett år. Detta är också en fråga som jag driver hårt i styrelsen.

fhloston sa:
LenaAlfvén sa:
På detta har UCI svarat att nationsförbundens motpart inte är Konkurrensverk eller motsvarande utan UCI, som håller fast vid sina regler, som säger att cyklister som deltar i icke sanktionerade tävlingar ska bestraffas med förlust av licens.

Intressant, så UCI anser sig stå över nationella lagar?

Ja, det är ju den spontana tolkningen, men den håller nog inte i någon domstol.

PiPPiW sa:
LenaAlfvén sa:
Jag har säkert missförstått men UCIs regel 1.1.002 gäller väl bara att man måste ha UCI-licens för att tävla i UCIs regi? Den har ingenting att göra med UCIs regler gällande att tävla i icke-UCI-sanktionerade tävlingar.

Vilket som, du säger att en SCF-licensierad cyklist måste följa UCIs regler. Problematiken som jag tror Lulle är inne på gäller UCI regel 1.2.019 där det står att "No licence holder may participate in an event that has not been included on a national, continental or world calendar or that has not been recognised by a national federation, a continental confederation or the UCI." Det där följs även av en regel som definierar bötesbeloppen om man bryter mot ovan nämnda regel.

Lulle sa:
Oavsett UCI's regler så kommer väl svensk lag först?
Juridiskt sett så är Riksidrottsförbundet och SCF ideella föreningar. EUs lagar och Svensk lagstiftning gäller givetvis över SCFs och UCIs regler. Jag påstår att ovanstående regel inte får tillämpas i Sverige enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen. Det innebär även att ett specialförbund inte får förbjuda sina licensierade funktionärer/"commissaires" att ha uppdrag i s.k. icke-sanktionerade tävlingar.

LenaAlfvén sa:
PiPPiW sa:
Är inte med riktigt. Påstår du att SCF kan hänvisa till UCIs regler och gå emot svensk lagstiftning?

En fråga som ligger över min kompetens. Om du är intresserad av att hjälpa mig att driva denna fråga kan jag hänvisa till RF:s jurister. SCF har inte hamnat i en situation där vi måst ha prövat denna sak och därför blir det svårt för att svara på.

LenaAlfvén sa:
PiPPiW sa:
Frågan gällde texten "Medlem får inte delta i tävling eller uppvisning utan medgivande av föreningsstyrelsen eller, om denna har så bestämt, av sektionsstyrelsen. Om medlem önskar delta i tävling eller uppvisning utanför Sverige, skall också förbundet ge sitt samtycke. Är arrangören inte ansluten till Svenska Cykelförbundet får medlemmen delta endast om förbundet har godkänt deltagandet"
Varför den finns är en effekt på det arbete cykelsverige gjort genom tidigare årsmöten.

- Vad händer om en SCF-licensierad åkare deltar i en icke-SCF-sanktionerad tävling eller uppvisning utan godkännande?
Godkännande måste tolkas som att den tävlande har erhållit en licens och ev även ett utlandstillstånd. Den som tävlar i en icke-sanktionerad tävling blir avstängd enligt de regler vi tävlar under.

Ja.

- Angående tidsaspekten. I UCIs reglemente står det att "Any national federation intending to grant a special exception must submit its reasoned request to the UCI administration in the beginning of the season and at least two months before the respective event." Hur lång tid måste ansökan från den individuella cyklisten vara SCF tillhanda för att det ska fungera med UCIs tillståndsgivning?
I början av säsongen, två månader + en kortare administeringstid på det svenska kansliet.

Apropå SCFs regler och "disciplin" så tror jag att ni bör titta kapitel 6, paragraf 2 . Mig veterligt så har UCI inget "Part 13 Chapter IX". Tror att det är "Part 12" som avses.
Tack för inspelet! Tar med den till kommissariekommittén.

eketjall sa:
Förutom det som redan nämnts om licens så kan jag ju säga att med relativt nytt cykelintresse så är ju inte bara kostnaden för licensen en faktor. Bara en sån sak att man inte har en aning vilken licens man ska skaffa gör ju att man avstår helt istället.
Som jag ser det ska jag själv välja mellan 5 olika licenser utan att jag någonstans kunnat hitta vad skillnaden är.
Master-H35, Master-HSport och Master-Elitmotion resp. Bas-HSport eller Bas-Elitmotion

Du kan välja Master eller baslicens!
Så här ser licensklasserna ut:
Licens:
( ) Ingen tävlingslicens tack - 0kr
( ) Under 11 Men - 50kr
( ) Youth Men - 250kr
( ) Junior Men - 500kr
( ) Elit Men - 700kr
( ) Under 23 Men - 700kr
( ) Master Men - 700kr
( ) Base license Men - 300kr
( ) Para-cyclist Men - 700kr

Det du nämner ovan är tävlingsklasserna som inte ska blandas ihop med licensklasserna.

Jag fortsätter med att bara tävla i triathlon. Där finns 2 licenser, men man behöver inte välja eftersom den ena är för dom som ännu inte fyllt 18 och den andra för de som har. Den kostar förövrigt 320kr och betalas direkt med kort via triathlonförbundets hemsida.
Man behöver inte heller köpa tidtagningschip för ännu mer pengar för att ställa upp i SM/RM.

Tack för ditt inspel. Vi tittar på bland annat trialthlonförbundets hantering av licenser. Jag tar även med dina tankar till styrelsen.

Niklasberglund sa:
Hej Lena!

Lite mer lättsamma frågor ;) TACK!

vad cyklar du på för cyklar idag?
Min bästa cykel - ever - är min pimpade kroncykel som jag kört många 1000 mil vinterträning tillsammans med CK Bure. Tung som bara den, tar tid att få upp farten med, men oj - vad den går sen :-)!
Jag kör landsväg på en Crescent alu cykel
Mountainbike - där är jag superkonservativ och kör oldstyle, hardtail stål. En härlig Crescent, som faktiskt byggdes till Gustav LArsson, aldrig användes och jag fick möjlighet att köra på den. Passar mig rätt bra då även jag är lång. Grym utrustning, om än lite gammal numera..
Jag har dessutom några andra mtb som står och häckar i garaget och som jag inte vill göra mig av med.
På somrarna cruisar jag runt på en störtskön cruiser med stort, brett styre... En Phat.
Ja, så har jag några fina stabila Monark testcyklar hemma (vi kan vara tre som kör ihop i garaget!)

Har du nån drömcykel?
NÅN???!!! Jag har flera!!! Fast, du vet - ser man en ny, fin cykel så vill man ju ha den...
Jag vill återuppta enhjulingscyklingen från när jag var liten... Ska nog hem och leta reda på enhjulingen pappa byggde...

LenaAlfvén sa:
eketjall sa:

Du kan välja Master eller baslicens!
Så här ser licensklasserna ut:
Licens:
( ) Ingen tävlingslicens tack - 0kr
( ) Under 11 Men - 50kr
( ) Youth Men - 250kr
( ) Junior Men - 500kr
( ) Elit Men - 700kr
( ) Under 23 Men - 700kr
( ) Master Men - 700kr
( ) Base license Men - 300kr
( ) Para-cyclist Men - 700kr

Det du nämner ovan är tävlingsklasserna som inte ska blandas ihop med licensklasserna.

Tack för ditt inspel. Vi tittar på bland annat trialthlonförbundets hantering av licenser. Jag tar även med dina tankar till styrelsen.
Ok, som sagt det framgår inte på något enkelt sätt på er hemsida. Den informationen jag hittade var att leta i "prislistan".
Då behövs alltså bara master-licens för H35 (eller annan åldersklass) och för sport och elitmotion så räcker bas-licens.
Frågan kvarstår dock hur jag som aldrig tävlat i cykel avgör vilken klass jag ska köra.
Om det vore klasser man kvalar till på något sätt kunde jag förstå indelningen. Men vad jag förstår är detta 3 klasser där deltagarna helt fritt kan välja vilken man ska delta i.
Namnen på klasserna avslöjar inte heller om och isf hur nivåskillnaden ser ut inom klasserna.

Så tipset från mig är att oavsett om licenssystemet anses vara bra som det är eller inte se åtminstone till att man utan tidigare kontakt med cykelsporten kan läsa om hur det fungerar på ett förståeligt sätt utan förkunskaper.
Det kan man inte på er nya sida och inte heller på den gamla lyckades jag hitta något.

eketjall sa:
Så tipset från mig är att oavsett om licenssystemet anses vara bra som det är eller inte se åtminstone till att man utan tidigare kontakt med cykelsporten kan läsa om hur det fungerar på ett förståeligt sätt utan förkunskaper.
Det kan man inte på er nya sida och inte heller på den gamla lyckades jag hitta något.
+1
Mycket viktigt om man ska få in fler i tävlande!
Ta hjälp av en icke cyklist, när hen förstår hur licens och tävlingsklasserna fungerar och vilka som ska anmäla sig var utan att fråga om hjälp, då har ni lyckats.

Hej!

1) Varför kan ni inte bara ge ALLA medlemmar i en cykelförening (som är ansluten till SCF) licens automatiskt?????
Tänk va lätt det hade varit att bara ge ut ett licensnr som man kan visa upp med lägg om man nu vill tävla, till alla medlemmar i en cykelförening som är anslutna till SCF?

2) Du förklarade bra vad intäkterna går till med licensen. Men var får man egentligen som cyklist???
Jo om jag förstår allting rätt så får du vara med och bidra till annan verksamhet, själva licensen är egentligen inget mer än bara en cykelskatt som man måste betala om man vill tävla?
Jag fick ett par strumpor det året jag köpte en licens för 1000 kr.

gerrardsdobbar sa:
Hur prioriterad är frågan om fler velodromer i Sverige hos er?
Prioriterad!
Vi för just nu en seriös dialog med två kommuner i Sverige. En i mellan- och en i södra Sverige.
Dessutom pågår ytterligare dialoger på privata initiativ.
Detta plus inomhusarenor för trial och BMX är viktigt för att cykelsverige ska växa!

LenaAlfvén sa:
gerrardsdobbar sa:
Hur prioriterad är frågan om fler velodromer i Sverige hos er?
Prioriterad!
Vi för just nu en seriös dialog med två kommuner i Sverige. En i mellan- och en i södra Sverige.
Dessutom pågår ytterligare dialoger på privata initiativ.
Detta plus inomhusarenor för trial och BMX är viktigt för att cykelsverige ska växa!

Härligt! Kan dessa månne vara Nacka samt Helsingborg?

Tråden har kommit igång, trevligt!

Var hittar man år årsredovisning för 2015 och budget för 2016?

PiPPiW sa:
LenaAlfvén sa:
En fråga som ligger över min kompetens. Om du är intresserad av att hjälpa mig att driva denna fråga kan jag hänvisa till RF:s jurister. SCF har inte hamnat i en situation där vi måst ha prövat denna sak och därför blir det svårt för att svara på.
Missförstår nog ditt svar, tycker du som GS för SCF att UCIs regler runt icke-sanktionerade tävlingar är bra och att du vill gå emot KKVs beslut och domen i Marknadsdomstolen?

Jo. Har haft kontakt med RFs jurister. Var själv med på ett hörn i utövarnas sida när det gällde KKV-soppan då det blev en brakförlust för SBF i Marknadsdomstolen i slutet på 2012, tre år efter att det hela började.

Om SCF på allvar tvekar på om svensk lagstiftning trumfar en ideell förenings stadgar så hänvisar jag er till Pallin eller nån av dom tre förbundsjuristerna.

Men för att spara tid, ni kan inte stödja er på UCI i det här avseendet. I Sverige är det olagligt att bestraffa medlemmar i ett specialförbund under RF som kör s.k. icke-sanktionerade tävlingar eller uppvisningar.

PiPPiW sa:
LenaAlfvén sa:
Varför den finns är en effekt på det arbete cykelsverige gjort genom tidigare årsmöten.
Omformulerar frågan för att förtydliga. Svensk lag förbjuder förbud för licensierade åkare att ställa upp i s.k. icke-sanktionerade tävlingar och uppvisningar. Varför finns då den regeln?

En betydligt viktigare fråga, hur främjar den regeln utvecklingen av svensk cykelsport?

PiPPiW sa:
LenaAlfvén sa:
Godkännande måste tolkas som att den tävlande har erhållit en licens och ev även ett utlandstillstånd. Den som tävlar i en icke-sanktionerad tävling blir avstängd enligt de regler vi tävlar under.
Hur går det till? Det förfarandet är inte tillåtet enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen.

PiPPiW sa:
LenaAlfvén sa:
Alltså blir det böter enligt UCI 1.2.021. Det förfarandet är inte tillåtet i Sverige enligt beslut av KKV och dom i Marknadsdomstolen så hur skulle det gå till rent praktiskt?

Tror du att RF vill ta en till dust med KKV när det gäller den här frågeställningen?

PiPPiW sa:
LenaAlfvén sa:
I början av säsongen, två månader + en kortare administeringstid på det svenska kansliet.
Tyvärr har jag erfarenhet av det där med "en kortare administeringstid" när det gäller specialförbund. Går det att precisera den biten plus vad "I början av säsongen" betyder?

Ser du någon problematik med den regeln, framförhållningen som krävs, eller handläggningstiden?

Ber om ursäkt till Happy-kollektivet för dom kritiska frågorna men som befarat så visar en del av svaren på, i mitt tycke, en reaktionär attityd mot licensierade medlemmar, presumptiva medlemmar, och okunnighet när det gäller SCF/UCIs regler kontra svensk lagstiftning som resulterar i ett ogenomtänkta regler och rutiner. Vill poängtera att SCF är inte utmärker sig i det avseendet jämfört med andra specialförbund.

Senast ändrad:
Det borde ju vara så att man som cyklist VILL vara med SCF för att det är så jäkla bra, kul, underbart etc inte som det verkar nu, för att man MÅSTE för att få en licens.. En organisation som måste tvinga sina medlemmar att vara medlemmar kan ju aldrig överleva i längden..

PippiW, du behöver inte be om ursäkt.

Jag tycker att det är en intressant dialog att följa och så länge ni håller en saklig ton så är det en viktig fråga att lyfta.

sjogren sa:
eketjall sa:
+1
Mycket viktigt om man ska få in fler i tävlande!
Ta hjälp av en icke cyklist, när hen förstår hur licens och tävlingsklasserna fungerar och vilka som ska anmäla sig var utan att fråga om hjälp, då har ni lyckats.

Taget! Och precis det vi eftersträvar, men ibland räcker det inte till...

Tillbaka
Topp