[Artikel] Får jag ta med mig cykeln?

Aron

Inventarie
IMG_8421-1800x1013.jpg

Som Happyride tidigare skrivit om, så är det inte helt enkelt att ta med sig cykeln på kollektivtrafiken. För att underlätta för våra läsare så postar vi här en lista över vilka regler som gäller för cykel på de olika trafikbolagen.

Arlanda Expres

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24424

Verkar finnas en del inaktuell information. Sektionen om Västtrafik nämner Lundby Mobility Centre som lades ner 2007. Dessutom klargjorde väl SJ häromsistens att det är OK att ta med cykel i cykelväska?

Lokalt självbestämmande (inget fel i sig). Men framför allt att det inte se som en *självklarhet* att kunna ta med cykel - det är ett större problem. Här skulle naturligtvis lagstiftningen kunna åtgärda det som inte fungerat ute i länstrafikmyndigheter och kommersiella bolag.

Enligt SL brukar det vara mer utrymme i mitten av tåget

Fast det är i ändarna av pendeltågsvagnarna som utrymme för cyklar finns. När det är dubbla vagnar så blir det iofs två ändar där.

Inte så noga med vad tiderna hemmet, jag åkte från Södra 17.37 igår..

Jag har tagit med cykel på SJ genom att pack ner den i en låda. För bagage gällde det då i alla fall att man får ta med det ifall man själv klarar av att lasta av och på och att det inte stör för mycket. Genom att packa ner den i en låda så transporterade jag bagage och inte cykel.

kontrapunkt sa:
Lokalt självbestämmande (inget fel i sig). Men framför allt att det inte se som en *självklarhet* att kunna ta med cykel - det är ett större problem. Här skulle naturligtvis lagstiftningen kunna åtgärda det som inte fungerat ute i länstrafikmyndigheter och kommersiella bolag.

Att staten styr hur privata företag ska sköta sin verksamhet har ju visat sig fungera jättebra i historien.

Lagen kräver ett visst mått av t e x utrymme, och, mer relevant i det här fallet, handikappsanpassning. Det betraktas inte som konkurrensbegränssande eller klagas på av Näringslivet.
Så det är klart att staten kan kräva, lagstiftningsvägen, att det ska finnas möjlighet så och så att ta med cykel på kollektiv trafik.

Lulle sa:
kontrapunkt sa:

Att staten styr hur privata företag ska sköta sin verksamhet har ju visat sig fungera jättebra i historien.

Adam K sa:
Lagen kräver ett visst mått av t e x utrymme, och, mer relevant i det här fallet, handikappsanpassning. Det betraktas inte som konkurrensbegränssande eller klagas på av Näringslivet.
Så det är klart att staten kan kräva, lagstiftningsvägen, att det ska finnas möjlighet så och så att ta med cykel på kollektiv trafik.

Lulle sa:
kontrapunkt sa:

Jag vill ta med mig en häst på tåget, någon annan ska betala.

Lulle sa:
Adam K sa:

Lulle sa:
kontrapunkt sa:

Jag vill ta med mig en häst på tåget, någon annan ska betala.

Mmm, för det är ju rakt av jämförbart?

edit: Lätt kom jag på, hitta en avgång med boskapsvagn bara.
Men nån annan kommer nog inte betala.

Senast ändrad:
Gud förbjude att staten skulle reglera verksamheten i järnvägstrafiken som körs på statens infrastruktur av statens eget bolag i konkurrens med bolag ägda av kinesiska staten, norska staten, franska staten, danska staten och tyska staten. Nej, det är nog bäst att staten håller sig borta.

Undrar hur det blir vid nya pendeltågsstation Odenplan. Där ligger ju pendeltåget under tunnelbanan och delar uppgång...

Mr Orange sa:
Undrar hur det blir vid nya pendeltågsstation Odenplan. Där ligger ju pendeltåget under tunnelbanan och delar uppgång...

Man kommer inte få gå av där heller (men staden bygger ett till tjuvnäste till cykelgarage, ställen är beställda och de är samma som på Älvsjö, utan fastlåsningsmöjlighet)

Det jag undrar lite över, vad kommer hända om man kliver av pendeln vid centralen? Arresteras man/blir av med cykeln/får böter? Någon som testat? "Bara" onda ögat och uthängd på sociala medier?

På länstrafiken i Örebro har jag tagit med cykel ett flertal gånger utan extra kostnad, bara häft in den i lastutrymmet, men jag gissar att det är i mån av plats och på egen risk.

(OT. I min ungdom polleterade jag en moped jag fått av en gammal släkting för 30:- plus tågbiljett. Åkte sen hem med familjen i bilen som vanligt, tog bussen till stationen, hämtade ut mopeden, knallade in på stationen och löste in biljetten mot pengar eftersom jag aldrig åkt på den. Det var då det...)

Aliide sa:
Mr Orange sa:

Man kommer inte få gå av där heller (men staden bygger ett till tjuvnäste till cykelgarage, ställen är beställda och de är samma som på Älvsjö, utan fastlåsningsmöjlighet)

Det jag undrar lite över, vad kommer hända om man kliver av pendeln vid centralen? Arresteras man/blir av med cykeln/får böter? Någon som testat? "Bara" onda ögat och uthängd på sociala medier?

Onda ögat och lite bannor. Då kan man prata lite bonnigt och be om ursäkt, så är det bra med den saken.

Bikzz sa:
Swebus verkar ändå ganska bra. Enl instruktioner på hemsidan måste man packa in drivlinan och ev skivbromsar, men behöver inte ha kartong el cykelväska. https://www.swebus.se/Documents/RESEVILLKOR/Instruktion för paketering av cykel.pdf

Isåfall kan man ju cykla till bussen utrustad med lite tejp, svart sopsäck och odyl, sen packa cykeln och åka med.

+ Ha med sig verktyg för att ta bort och ffa sedan montera tillbaka pedaler och svänga styre. Knappast bara att cykla till cityterminalen och lägga in cykeln i bussen och cykla därifrån när man kommit fram! Nä, inget alternativ för mig när jag ska få ner cykeln till landet och semestern. Då cyklar jag hellre hela vägen!

uppsala länstrafik har brukat ha cykelkrokar framtill på sina bussar, lär ska kosta halv avgift att använda.

minns på 80talet när man cyklade ut på plattan på bromma, parkerade cykeln vid flygplanstrappan, släppte ut lite luft och klev på.

numera är det brompton som gäller. en självklar lösning på cykeltransportproblemen. och 10 mil på en sån är helt ok.

kais01 sa:
minns på 80talet när man cyklade ut på plattan på bromma, parkerade cykeln vid flygplanstrappan, släppte ut lite luft och klev på.

Gamla goda tider ! Det där har jag inte varit med om, men jag polleterade min cykel med SJ til Wien en gång för länge sen !

Tillbaka
Topp