[Artikel] Cykeln som ingen vill se

Aron

Inventarie
7-1800x1262.jpg

Ghost bikes är dystra minnesmärken för cyklister som förolyckats, oftast genom en trafikolycka. En cykel målas vit och låses fast på eller i närheten av olycksplatsen. Ibland även försedd med en skylt. De vitmålade cyklarna blir en påminnelse om trag

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24520

Det finns en på min väg till jobbet i Göteborg. En återkommande tankeställare.

Edit: Väg såklart. Inte vägg.

Senast ändrad:
borgis sa:
Det finns en på min vägg till jobbet i Göteborg. En återkommande tankeställare.
Dessutom på en plats med iofs många utfarter över cykelvägen men ändå fri sikt så det inte borde behöva hända.
(Om det är Tingsta du tänker på.)

Har aldrig sett en spökcykel i Malmötrakten men väl ett par blomstersamlingar, med fotografier, stearinljus etc, som minnesmärke över folk som blivit mördade på gatan. En plats bara ett slappt handgranatskast från min port, och en precis bredvid min jobbcylelpendelväg. Den sistnämnda mitt på en refug i ettstort ljuskors med busshållplats. Höll tom på att bli vittne till hur en oaktsam minnesplatsbesökare nästan blev påkörd då denna hade besökt platsen på refugen. Svart humor när man tänker på vad somkunde hänt.

Gillar inte företeelsen och tror inte heller jag vill se några ghost bikes där jag bor. Känns exhibitionistiskt och osmakligt. Har ett en del liknande saker nere i södra europa. Tror att det då främst har handlat om bilister och motorcyklister som förolyckats.

Senast ändrad:
Snuten sa:
Har aldrig sett en spökcykel i Malmötrakten men väl ett par blomstersamlingar, med fotografier, stearinljus etc, som minnesmärke över folk som blivit mördade på gatan. En plats bara ett slappt handgranatskast från min port, och en precis bredvid min jobbcylelpendelväg. Den sistnämnda mitt på en refug i ettstort ljuskors med busshållplats. Höll tom på att bli vittne till hur en oaktsam minnesplatsbesökare nästan blev påkörd då denna hade besökt platsen på refugen. Svart humor när man tänker på vad somkunde hänt.

Gillar inte företeelsen och tror inte heller jag vill se några ghost bikes där jag bor. Känns exhibitionistiskt och osmakligt. Har ett en del liknande saker nere i södra europa. Tror att det då främst har handlat om bilister och motorcyklister som förolyckats.

Håller verkligen inte med. Skulle jag bli dödad i trafiken vill jag att min cykel skall målas vit vid platsen. Inte minst som en påminnelse för passerande motortrafikanter.

Och att det ska vara tydligt att det var en cyklist som blivit dödad (och inte gångtrafikant, en dödsskjutning el dyl).

Ett hedrande minnesmärke.

emmer sa:
borgis sa:
Det finns en på min vägg till jobbet i Göteborg. En återkommande tankeställare.
Dessutom på en plats med iofs många utfarter över cykelvägen men ändå fri sikt så det inte borde behöva hända.
(Om det är Tingsta du tänker på.)

Ja Tingstad stämmer bra och jag håller med dig. Förstår inte hur det kunde ske.

Senast ändrad:
Jag är nyfiken om det finns några fotgängare som omkom pga de blev påkörda av en cyklist. Flera års sen bar jag sett en cyklist som åkte rakt in i barnvagnen. Mycket blod som kommer från barnets huvudet är en väldigt maktigt upplevelse. Men det är inte den ända anledning varför jag tror att de flesta cykel-olyckor i Svenska städer är orsakade av cyklister. Jag ser minst en idiot varje dag när jag cyklar till/från jobbet. Det handlar oftast om 30-45 åriga killar med ego eller tjejer som använder smartphone mellan de kör. Sen äldre manniskör tycker om att svänga precis framför dig. Förra veckan har jag krashad lite med en käring som åkta från adre hålet, pekade med handen at hon ska svänga åt vänster mot korsning och ... Det gjörde hon trotts att hon såg mig och flera andra som skulle åka rakt. Om jag hade inga fördomar och var i te mentalt beredd att hon skulle göra det då skulle det vara en ordentligt vurpa. Har också sätt en gammal man som körde rakt in i folk som stog på en tillflig hålplats. Ja de väntade på hans fil, han kunde inte.

Sorry, det finns tillräkligt många skitstövlar bland cyklister i Göteborg som det finns bland bilister i min hemstad i Polen.Jag tror att det beror mest på detta at Cyklister har en ideologiskt stöd, som de som räddar planeten med sina pendlingsvanor, trotts att det är mer och mer som kör el-cyklar. Men Köpenhamn är en jäkla battlefield...

På mitt förra jobb hade jag en arbetskamrat som blev påkörd av en cyklist på ett övergångsställe och dog. Antagligen slog han huvudet i marken i fallet. Jag har för mig att cyklisten körde mot rött. Så visst händer det att cyklister kör ihjäl fotgängare, men det är nog ganska sällsynt.

Aliide sa:
Snuten sa:

Håller verkligen inte med. Skulle jag bli dödad i trafiken vill jag att min cykel skall målas vit vid platsen. Inte minst som en påminnelse för passerande motortrafikanter.

Och att det ska vara tydligt att det var en cyklist som blivit dödad (och inte gångtrafikant, en dödsskjutning el dyl).

Ett hedrande minnesmärke.

Skulle jag bli dödad skulle jag förmodligen inte vilja något särskilt.

Snuten sa:
Aliide sa:
Snuten sa:
Skulle jag bli dödad skulle jag förmodligen inte vilja något särskilt.

Så man kan inte ha önskemål om vad man önskar ska ske efter livet, jag vill tex donera organ, både till behövande och forskning om det skulle vara möjligt osv osv. På samma sätt som jag utifall att jag skulle dödas i trafiken vid cykling så ska det uppmärksammas på platsen utöver en liten rubrik i tidningen och en pinne i statistiken.

Snuten sa:
NLC sa:
Snuten sa:
Har aldrig sett en spökcykel i Malmötrakten

Dags att kolla noggrannare då, det finns ett antal i Malmö och Lund bl.a en vid Triangeln på Föreningsgatan

https://goo.gl/maps/t1E7ba4p5EL2

Får väl spana bättre. Antar att de försvinner i mängden av skrothärken och halvslaktade hojar som står och skräpar här och där. Kanske borde gjutas i brons och ställas på marmorsockel istället?

Alltså, allvarligt Snuten. Visa lite respekt för de avlidna! "skrotcyklar". Fy sjutton! Usch.

Aliide sa:
Snuten sa:
NLC sa:
Snuten sa:

Dags att kolla noggrannare då, det finns ett antal i Malmö och Lund bl.a en vid Triangeln på Föreningsgatan

Får väl spana bättre. Antar att de försvinner i mängden av skrothärken och halvslaktade hojar som står och skräpar här och där. Kanske borde gjutas i brons och ställas på marmorsockel istället?

Alltså, allvarligt Snuten. Visa lite respekt för de avlidna! "skrotcyklar". Fy sjutton! Usch.

Respekt, just det. Brons och marmor alltså

Snuten sa:
Aliide sa:
Snuten sa:
NLC sa:
Snuten sa:

Tydligt att du missuppfattat allt och ger uttryck för historielöshet.

Aliide sa:
Snuten sa:
Aliide sa:
Snuten sa:
NLC sa:
Snuten sa:

Eller så jävlas och skojar jag bara lite. Är dock allmänt allergisk mot vissa sorters manifestationer i det offentliga rummet. Kanske det som spökar?

NLC sa:
Varsågod att "skoja" på något mer lämpligt ställe då.

Att kedja fast en vitmålad gammal cykel på en plats där någon blivit dödad, kan ju, om man är lika lättkränkt som den måste vara som reagerar starkt negativt på det jag skrivit här, anses vara minst lika blasfemiskt. Det känns nästan lite som ett studentspextilltag med en dragning åt det morbida. Klart jag tänker uttrycka mina åsikter om det. Det är också mitt offentliga rum.

Aliide sa:
Lägg ner skitsnacket och vanhelgandet!

Jag har ingen direkt åsikt i frågan, men kan tycka att den där kommentaren lyser arrogans och bristande respekt för andras plats i offentliga rummet. Du behöver inte hålla med Snuten, men sluta vara överpretto. Det finns andra åsikter och synvinklar än din egen.

Bengt-re sa:
Aliide sa:

Jag har ingen direkt åsikt i frågan, men kan tycka att den där kommentaren lyser arrogans och bristande respekt för andras plats i offentliga rummet. Du behöver inte hålla med Snuten, men sluta vara överpretto. Det finns andra åsikter och synvinklar än din egen.

Men när man anser att ett minnesmärke efter en cyklist som dödats i trafiken är skrot likställer jag det med gravskändning och bristande hänsyn till efterlevande vänner och familj och blir både ledsen och bedrövad.

Snuten sa:
Aliide sa:
Snuten sa:
Aliide sa:
Snuten sa:
NLC sa:
Snuten sa:

Eller så jävlas och skojar jag bara lite. Är dock allmänt allergisk mot vissa sorters manifestationer i det offentliga rummet. Kanske det som spökar?

Debatten i sig får ni gärna fortsätta, men en stilla undran. Är inte manifestationer tänkta att hållas i det offentliga rummet? Det är väl det som är hela poängen?

Bengt-re sa:
Aliide sa:

Tack för den kommentaren. Det är skönt varje gång man får bekräftat att människor ibland orkar föreställa sig att det går att tycka olika, även här. Blir lite "Är du inte med oss så är du mot oss." då och då.

Klart jag kan föreställa mig den anhörige som vill bearbeta sorgen på ett exhibitionistiskt sätt, det är ju tom regel snarare än undantag i vissa kulturer. För min del är jag inte jättesugen på det, varken som egen metod eller något jag önskar möta när jag rör mig i min stad. Kanske det Lutherska arvet:)

Bilden i första inlägget är från korsningen Fersens väg/Erik Dahlbergsgatan i Malmö.

Jag kom förbi olyckan i höstas, en massa folk och ett par stilla ben som låg ut i korsningen. (Har diskuterats tidigare på happy)

Såg den vita hojen där också och tänkte att det måste ha något med olyckan att göra, men utan att veta om ghost bikes. Det är en stillsam och vacker gest.

Cykeln är borta nu.

Aliide sa:
Bengt-re sa:
Aliide sa:

Men när man anser att ett minnesmärke efter en cyklist som dödats i trafiken är skrot likställer jag det med gravskändning och bristande hänsyn till efterlevande vänner och familj och blir både ledsen och bedrövad.

Utan att gå för långt in i konstteorins irrgångar, så vill jag påminna om att det som av en del uppfattas som något väldigt fint och viktigt, av andra kan uppfattas som något helt annat. Det beror på hur man laddar objektet eller bilden med betydelse(r).

patten sa:
Snuten sa:
Aliide sa:
Snuten sa:
Aliide sa:
Snuten sa:
NLC sa:
Snuten sa:

Debatten i sig får ni gärna fortsätta, men en stilla undran. Är inte manifestationer tänkta att hållas i det offentliga rummet? Det är väl det som är hela poängen?

Jo det brukar väl vara så att manifestationer hålls ganska offentligt. Att det är så ifrågasätter jag inte. Däremot är jag som sagt inte positivt inställd till alla typer av offentliga manifestationer. Helt normalt att gilla vissa saker och ogilla vissa.

Om man nu skulle försöka diskutera spökcykelfenomenet lite förutsättningslöst, i ett större perspektiv. Kan det vara en funktionell metod för att minska trafikolyckorna?

En av grejerna med spökcykelmetoden jag har lite svårt för, är hur den på något sätt odlar kränkthetsprivilegiet och bidrar till att sticka ytterligare några maskor på offerkoftan. Jag menar inte att cyklister inte är en utsatt trafikantgrupp, men "förtrycket" är knappast helt enkelriktat och den cyklist som är utan skuld kan ju kasta den första stenen. Kan spökcyklarna riskera att späda på den hopplösa och idiotiska fiendeskapen som ibland skymtar fram mellan olika trafikantgrupper? Provos förslag att en bilist som kört på och dödat en cyklist, skulle tvingas(?) hugga ut konturerna av den fallne cyklisten på olycksplatsen, är ju ett extremt utslag för detta tänkande.

Jag tror mera på att de som vill, kan, och orkar, fortsätter att lobba för en bättre cykelinfrastruktur och fortsätter att försöka upplysa alla trafikanter om hur man skall bete sig för att minska risken att vi har ihjäl varandra i trafiken. Naturligtvis behövs det också böter och fängelse ibland, tyvärr får man ju tillägga.

Bengt-re sa:
Aliide sa:

Du behöver inte hålla med Snuten, men sluta vara överpretto. Det finns andra åsikter och synvinklar än din egen.

+1
Hade varit lättare att ta dig på allvar om du var mindre militant. Finns gott om folk här med bättre koll och mer erfarenhet än du, ändå är det ofta du som gapar mest.

Jag tror faktiskt jag är utan skuld. För den skull vill jag inte kasta sten, det överlåter jag till någon god kristen. Jag väljer att vara ganska nitisk både i att följa trafikregler och i att visa hänsyn, för att jag vill ha mitt kränkthetsprivilegium. Eller snarare, ha rätten att klaga och att inte förtjäna den skit jag får.

Gillar ghostbikes, får nog gå hem o uppdatera i vita arkivet.

Jag ställde ut en spökcykel när min nära vän blev förolyckad.
Givetvis frågade jag hennes anhöriga först.
De tyckte det var väldigt fint.
Och det är inte att skända, det är för att hedra.

Men jag kan berätta en annan osmaklig sak som hände som hände förra sommaren.
En kollega dog en plötslig död. Han hittades av sina små döttrar.
På begravningen stövlade 18 kollegor in i kyrkan, helt oanmälda. Inte korrekt.
Sedan jagade chefen hans svårt sörjande fru per tele för att få tillbaka en "nästan" ny i-phone som hon uttryckte det. Inte korrekt.
Inte nog med det.
Killen gillade att ta en liten whiskey ibland.
Så vad gör kollegorna efter ett par veckor.
Jo dom köper en hela sprit och åker i gemensam trupp, med chefen i spetsen, till hans grav.
Sedan häller dom ut spriten över hans grav för att hedra honom.
DET är inte att hedra!! Det är fan skändning!

En spökcykel däremot är en mycket fin gest!

matz 1 sa:
Jag ställde ut en spökcykel när min nära vän blev förolyckad.
Givetvis frågade jag hennes anhöriga först.
De tyckte det var väldigt fint.
Och det är inte att skända, det är för att hedra.

Men jag kan berätta en annan osmaklig sak som hände som hände förra sommaren.
En kollega dog en plötslig död. Han hittades av sina små döttrar.
På begravningen stövlade 18 kollegor in i kyrkan, helt oanmälda. Inte korrekt.
Sedan jagade chefen hans svårt sörjande fru per tele för att få tillbaka en "nästan" ny i-phone som hon uttryckte det. Inte korrekt.
Inte nog med det.
Killen gillade att ta en liten whiskey ibland.
Så vad gör kollegorna efter ett par veckor.
Jo dom köper en hela sprit och åker i gemensam trupp, med chefen i spetsen, till hans grav.
Sedan häller dom ut spriten över hans grav för att hedra honom.
DET är inte att hedra!! Det är fan skändning!

En spökcykel däremot är en mycket fin gest!

Vad är det för folk du omger dig med egentligen?!

Jag kan ju minnas fel, man läser ju så mycket på nätet och det är lätt att blanda samman allt, men det känns som att detta inte är första gången du berättar om ganska skruvade saker folk i din omgivning gjort och sagt.

Vet inte om man kan kalla ghost bikes för offentliga minnesplatser, men lite åt det hållet är det ju iaf.
Hur som helst, det här med offentliga minnesplatser, förutom grav och minneslund då alltså; Är inte det en ganska ny företeelse i Sverige?
Det är iaf inget jag minns från barn och ungdomsåren.
Nu verkar det vara mer regel än undantag.
Jag lägger ingen värdering i det och alla får sörja på sitt sätt, men i bland undrar jag om inte många skulle må bättre av att gå vidare, inte glömma, men ändå på något sätt lägga det bakom sig.
Man ser tex på Facebook dom som räknar månader och sen år från någon som gått bort. Jag har väldigt svårt att se hur detta hjälper på något plan.
Men jag gissar att det är jag som är lite utanför normen. Jag vet inte ens datumen för de mig bortgångna närstående, faktiskt inte ens årtal för de flesta. Det betyder ju inte att jag glömt dom för det. Men jag minns händelser från livet snarare än när och hur det tog slut.

Tycker att dessa har en funktion beroende på hur de är placerade. Det kan få folk att tänka efter och sänka fart och vara ner uppmärksam tex. Funkar utmärkta för bil med likande saker tex i Frankrike där dödligheten gått ner på vissa sträcker.

Man borde förtydliga symboliken. En vit cykel liksom, det ser ju mest ut som illa doldt stöldgods, särskilt på udda ställen.

Kan förstå idén dock.

Utställda cyklar har en tendens att betraktas som allmän egendom oavsett lås.

Att tillverka en dödsruna med vitmålad fälg och dito vevparti som korslagda knotor skulle nog kopplas direkt av många fler.

Mina fem...

Ja Snuten: Några idioter har jag snubblat över i mitt liv.
Vill dock poängtera att de ej är mina vänner.
Bara stendumma kollegor etc...

Men när jag placerade ut spökcykeln för min vän så gick faktiskt hennes man och barn dit och hängde en krans på styret.
Dom tyckte det var väldigt vackert och värdigt.

Tillbaka
Topp