[Artikel] Cykeltips - Att cykla i en landsvägsklunga

Aron

Inventarie

Hur fungerar det egentligen att cykla i en klunga? Happyride guidar dig genom positioner och handsignaler. Och så klappas det lite på rumpan också.

Serien presenteras i samarbete med Science in Sport.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24790

Senast redigerad av en moderator:
Funkar i Chrome / W10 men inte i Chrome / W8.1.
Kan vara nån företagspolicy som spökar, men har inte haft problem tidigare.

Nåja, nu har jag sett den.

Lite synd att man ska behöva förklara stopptecken...
(Våga er inte till København utan att kunna det :-) )

En grej som också kan vara viktig, är att om man ligger först (drar alltså) och det blir nedförsbacke, så är det läge att paddla på, så de som ligger bakom (alltså i vindskugga) inte måste bromsa för att inte bränna in i rompan på en. Tror inte det nämndes eller?

Snuten sa:
En grej som också kan vara viktig, är att om man ligger först (drar alltså) och det blir nedförsbacke, så är det läge att paddla på, så de som ligger bakom (alltså i vindskugga) inte måste bromsa för att inte bränna in i rompan på en. Tror inte det nämndes eller?

Upplänningarna är inte särskilt bekanta med backar, varken uppför eller nerför.

Såhär efter mitt första VR så drar jag slutsatsen att den vanligaste handsignalen är inte "hinder" eller "bromsa", utan "jävlarajsåförbannat nu har handjäveln somnat/börjat krampa igen".

dabac sa:
Såhär efter mitt första VR så drar jag slutsatsen att den vanligaste handsignalen är inte "hinder" eller "bromsa", utan "jävlarajsåförbannat nu har handjäveln somnat/börjat krampa igen".

+1

Jag noterade också att flera "snabbgrupper" kom i full fart fram till backarna för att sedan tvärnita & sakta ta sig uppåt vilket ibland blockade vägen för oss "vanliga" cyklister.

Hireliath sa:
dabac sa:

+1

Jag noterade också att flera "snabbgrupper" kom i full fart fram till backarna för att sedan tvärnita & sakta ta sig uppåt vilket ibland blockade vägen för oss "vanliga" cyklister.

Det är tyvärr ett vanligt otyg och syftet är att få med sig slutkörda tunga cyklister som ligger och kör på rött. Det stör rytmen och ställer till det för smågrupper som kör mer normalt. Bästa botemedlet är att försöka planera så att man inte behöver hamna i läget att behöva köra om jättesubkorvarna. Eller cykla andra happenings där det inte är lika mycket folk.

Det som upplevs som att en grupp "tvärnitar i backarna" är ofta att de försöker hålla en konstant effekt vilket är ovanligt för de som inte kör lika organiserade klungor. Därmed inte sagt att det alltid är så lyckat, jag låg på årets Vätternrunda långt bak men inte sist i en grupp som körde om en annan grupp och därefter direkt in i en backe varpå de saktade farten såpass att hela omkörande grupp inte han om. Mindre lyckat.

Senast ändrad:
nisseson sa:
Det som upplevs som att en grupp "tvärnitar i backarna" är ofta att de försöker hålla en konstant effekt vilket är ovanligt för de som inte kör lika organiserade klungor. Därmed inte sagt att det alltid är så lyckat, jag låg på årets Vätternrunda långt bak men inte sist i en grupp som körde om en annan grupp och därefter direkt in i en backe varpå de saktade farten såpass att hela omkörande grupp inte han om. Mindre lyckat.

Men nog är det ett otyg när en 60 personer klunga faller ner till gåfart och folk knuffar de stora trötta killarna uppför backen....

Tillbaka
Topp