[Notis] Bygdeväg - den nya enfiliga mötesvägen

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
bygde.jpg

Bygdevägar är en ny sorts enfilig mötesväg vars syfte är att öka möjligheterna för cykling genom att ge cyklisterna en tydligare och bredare plats på vägen.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25535

Senast ändrad:
Finns i Lerum också på kommunens vägar.

Jag har bara kört där men det kändes väl inget särskilt. På den sortens smala landsvägar som det var där kör jag alltid i mitten om jag inte får möte ändå så..

Återstår väl att se om det har någon pedagogisk effekt i längden.

Jättebra och kostnadseffektiv åtgärd. Direkt ny är den inte - har funnits i Sverige på en handfull ställen åtminstone sedan 2006 under benämningen bymiljöväg - men ordet bygdeväg är nytt. Vanlig i Danmark och allmänt förekommande i Nederländerna.

Men detta är väl första gången i Sverige åtgärden genomförs i så här stor skala och under så här stor uppmärksamhet?

Att något är farligt för att det är nytt, och därmed olämpligt, är irrelevant. Allt är nytt första gången. 1967 var det nytt att man inte längre fick köra hur fort som helst utanför tätort, och det var säkert någon som ansåg att det därför var farligt.

Också kört på dessa i Lerum. Tycker tanken är bra.
Vill mycket till att bli omkörd vid möte när omköraren måste ligga i "min" fil.

Det fanns någonting liknande på försök mellan Södra Sandby och Flyinge, dröjde inte länge innan målningen för cykelfälten hade slitits ned (och troligtvis inte av cyklister). Tror det kräver en hel del attitydsförändring bland dagens bilister för att funka OK.

NLC sa:
Det fanns någonting liknande på försök mellan Södra Sandby och Flyinge, dröjde inte länge innan målningen för cykelfälten hade slitits ned (och troligtvis inte av cyklister). Tror det kräver en hel del attitydsförändring bland dagens bilister för att funka OK.

Låter som en vettig ide. Kan man inte sänka till 40 så blir kanske tempot lugnare?

Det hade man gjort, idag på en del. Problemet var nog snarare att man testade på en landsväg isf lokalgata i byn.

Jag bor i Vallåkra (en av byarna i artikeln som fått sådan vägmålning nu) och jag tycker tyvärr att det blivit sämre.
För cyklisterna blir det en falsk trygghet, bilarna kör ändå in på "cykelbanan" när de får möte. Som bilförare är det inte heller bra eftersom en del slaviskt kör i mitten på vägen trots att det är många skymda krön längs sträckan och de är inte speciellt snabba med att svänga åt sidan när de får möte.

Det var bättre förr...

NLC sa:
Det hade man gjort, idag på en del. Problemet var nog snarare att man testade på en landsväg isf lokalgata i byn.

Aha, jo - sänkta farter är nog en förutsättning för att det skall fungera och att trafikvolymen inte att för hög. Och om folk kör i mitten och därmed måste hålla koll på mötande trafik så får det möjligen en och annan att lägga undan mobilen när de kör bil.

Det fungerade ju på grusvägarna hemmavid när man var yngre - visserligen utan målning, men principen var den samma som Rattnalle påpekar.

Exakt, eftersom det funkar i andra länder borde det även kunna funka i Sverige - men det krävs mer än lite ändrad linjemålning för att bli bra (som sänkt hastghetsgräns, ändra omgivande trafikmiljö för att avspegla vägens natur, utbildning av trafikanter etc).

Det verkar mest vara människorna det är fel på tycker jag. Funkar ju rätt bra på italienska krokiga vägar till exempel trots att de kör som fullständiga idioter i övrigt :-)

Nyhet? Detta har funnits en tid på vägen mellan S.Sandby och Flyinge. Där var nog avsikten även att underlätta för hästekipage. Skriver var för är inte säker på att det hela blev varaktigt. Tänker att detta mest är sätt att a) öka risken för att bilar krockar och b) göra +-0 för cyklister eller värre, då det invaggar dem i falsk säkerhet då att cykla i vägkanten när denna är smal långtifrån är riskfritt.
Typiskt att åtgärden görs utifrån ekonomiska argument och då att det är utrymme för cyklister som anges vara för dyrt. Ett argument som såvitt jag vet inte användes på bilister när det byggdes om med räcken av balkar eller med vajrar för att rädda fortkörande, onyktra och sovande bilister på vägar som före dess hade väl tilltagna vägrenar. De senare kunde cyklister använda och rentav cykla i bredd på.
Om de gröna vill ta någon revansch efter att ha blivit kolbitna så kan de ju lägga ner Trafikverket tills att det finns folk som är kompetenta nog att tänka framtidsorienterat om trafiklösningar.

Tonen på FB i Vallåkragruppen är rätt hård och inte särskilt konstruktiv. Cyklar mellan Ödåkra och Allerum ibland och tydlig sänkning av fart och avstånd till cyklar från bilisterna efter målningen gjordes så förstår inte motståndet från Vallåkragruppen. Drivs motståndet därifrån av cyklister eller bara folk som är negativt inställda till allt nytt?

Dock så skulle infoskyltar behövas sättas upp där ett sånt område börjar för att informera om vad som gäller.

Bilisters motstånd mot bymiljövägar handlar givetvis om att en väg byggts utan att biltrafikens framkomlighet getts högsta prioritet. Eftersom den åsikten inte är riktigt opportun så maskerar man den i omtanke om cyklisternas säkerhet. Faktum är att alla trafikåtgärder som inte går ut på att ge biltrafiken maximal framkomlighet är trafikfarliga. Det bästa sättet att bygga ett säkert trafiksystem där få väljer bilen är att alltid ge biltrafiken högsta framkomlighet, överallt.

(Obs! Viss sarkasm ovan.)

nu är jag inte aktiv i facebookgrupper men jag gissar att det mest är bilister som klagar, men det har varit synpunkter från trafikpolisen (http://www.hd.se/2016-07-17/polisen-haller-med-okad-risk-for-olyckor-pa-nya-cykelvagarna) just pga att det finns många skymda krön längs vägen där det inte är lämpligt att ligga i mitten.

Det jag vänder mig mot är mest att kommunen försöker ändra bilisters beteende i trafiken med lite streckade linjer. Min uppfattning som cyklist är att det inte hjälper, folk kör precis lika mycket som idioter i alla fall, eventuellt ännu sämre för att de är irriterade på cykellinjerna. Lägg pengarna på en separat cykelväg istället, de får väl bygga en bit åt gången ifall pengarna inte räcker hela vägen.

Senast ändrad:
Utanför stadsskyltarna är pedalen i botten.

Fast jag tyckte inte den där vägen mellan Flyinge och Sandby fungerade nå värst bra varken på cykel eller i bil. Men det var kanske för kort bit för att "leva upp". Tveksam till hur det skulle fungera i t ex Göinge med alla krön hela tiden.

Spontant tänker jag att det kommer bli en hel del överträdelser från bilister i början, men att det trots allt är intentionen som är viktig här.

Riksväg 40 mellan Eksjö och Mariannelund är ombyggd utifrån att göra den säkrare och hålla ner budget. Nu är det otroligt många brister på den vägen, men det de ville nå anser jag ändå att de nått. Det gjorde den till en "mötesfri väg utan mittvajer". Alltså en heldragen linje i 4 mil (med undantag för samhällen). Man har sedan lagt in omkörningsställen ungefär en gång varje halvmil.
Det gjordes givetvis med syftet att minimera frontalkrockar och jag har inte hört talas om en enda sedan det ordnades. Däremot ser jag nästan dagligen folk som kör om andra bilar vid heldraget och andra som ligger sjukt tajt på oss cyklister för att INTE bryta heldraget, vilket är omöjligt om man samtidigt ska hålla ett säkert avstånd. Att vägen dessutom är så stor att trafiken som regel rullar i 110 km/h istället för 90 km/h gör inte saken bättre när man cyklar utan vägren.
Till saken hör ändå att detta var en ombyggnation för bilismen och den har fungerat som de tänkte. Färre olyckor! Bilar tar ut marginaler om de kör om på heldraget (vilket många gånger är helt sjukt säkert och speciellt när det gäller traktorer gör även jag det utan att tveka). Dessutom inte olyckor med cyklister då de nästan är helt bortskrämda, vilket naturligtvis är trist med tanke på att det saknas vettiga alternativ.

Om man nu bygger en väg med syftet att lämna ansvar till trafikanter och att lyfta fram säkerheten för fotgängar och cyklister skulle nog jag låta det gå ett tag innan jag sågar det totalt. En sån här ändring har givetvis nackdelar, men vilka och för vem?

Vilka är krönen mellan Vallåkra och Gantofta som avses skier? Känns inte som en slingrig skogsväg precis utan håller man farten så borde det inte vara några problem där.

Polisen i artikeln i HD borde ägna sig åt polisarbete och inte lobbyism. Vilket även nämns i artikeln, "polisen borde mäta hastigheten". De drivande i Vallåkragruppen blev ju helt till sig av artikeln och det skulle tas kontakt med ansvariga som uttalade sig i artikeln.

Allt som får ner hastigheterna på vägarna är positivt tror jag och det viktigaste verktyget är kontroller dessvärre.

Hjulning sa:
Vilka är krönen mellan Vallåkra och Gantofta som avses skier? Känns inte som en slingrig skogsväg precis utan håller man farten så borde det inte vara några problem där.
.

det finns väl två ställen med dålig sikt pga krön, efter Kvisttofta på väg mot Gantofta och innan sista vänstersvängen innan man kommer in i Gantofta. Det är nog det sista stället som är värst, det är en rätt trång sväng (får man möte med buss eller lastbil får man inte plats på vägen) samtidigt som det är ett skymt krön, så det gäller att ligga på rätt sida av vägen från början.

Inga vägar är väl något problem om man håller farten nere, men är det 70-väg så kör ju folk gärna 80. Grundproblemet är ju hur folk kör och det menar jag inte kommer att ändras av de här linjerna.

Tillbaka
Topp