[Artikel] Fart är vårt arv: Merida lanserar nya Reacto V

Redaktionen

Medlem
MEU_7797-2000x1333.jpg

Merida presenterar nu den femte generationen av sin ikoniska tävlingsmaskin Reacto. Med målet att bryta den magiska 200-wattsgränsen och närma sig UCI:s viktgräns, sätter Reacto V en ny standard för vad en aerodynamisk allroundcykel kan prestera. "Speed is our heritage" är inte bara ett slagord – det är kärnan i Meridas mest avancerade bygge någonsin.

Läs hela artikeln:

Snygg för att vara så hög stack. Dom har byggt på gaffelln istället för styrrör/headtube.
Gick något rykte att när Colnago lanserade Y1RS att UAE laget inte ville köra med den på klassiker-racen för att styrningen påverkades negativt av designen. Sen ska de ha omarbetat den lite grann, men enligt de som testat den så är den inte lika direkt i styrningen som en traditionell cykeldesign

Men ja vi var inte med på lanseringen och fick testa den. Så det är ju bara den officiella informationen via pressmeddelande som vi kan skriva om.
Men vad ger denna artikel mig som läsare?
Om ni nu måste skriva om pressmeddelanden så är det väl bättre med en kortare notis och länk till själva pressmeddelandet. För just nu ser artikeln ut som en reklambroschyr.

Ändå bra att man vet var man köpa märket

Jag tycket vi kan släppa reklamdiskussionen. Det är så här det ska vara

Men vad ger denna artikel mig som läsare?
Om ni nu måste skriva om pressmeddelanden så är det väl bättre med en kortare notis och länk till själva pressmeddelandet. För just nu ser artikeln ut som en reklambroschyr.
Om du läser så resonerar jag kring geometrin och jämför med 2 andra cyklar samt berättar om styret som gör att toppmodellen kommer under 200 watt inte är tillåten av UCI. Jag berättar också att styret inte kommer till sverige på någon av cyklarna som man kan beställa här men att man kan beställa det i efterhand. Detta är information som inte finns i pressmeddelandet. Svenska priserna fanns inte heller med i utskicket. Men det är väl inga grejer som är intressanta för de som läser?

Om du läser så resonerar jag kring geometrin och jämför med 2 andra cyklar samt berättar om styret som gör att toppmodellen kommer under 200 watt inte är tillåten av UCI. Jag berättar också att styret inte kommer till sverige på någon av cyklarna som man kan beställa här men att man kan beställa det i efterhand. Detta är information som inte finns i pressmeddelandet. Svenska priserna fanns inte heller med i utskicket. Men det är väl inga grejer som är intressanta för de som läser?
Jag vet ju inte det för du länkar inte till pressmeddelandet.

Dessutom så misstänker jag att du har jämfört fel storlek på geometritabellen. En Tarmac SL8 storlek 56 har ju 395mm reach och 565mm stack.

Escape skriver ju så här:
It is worth noting that Merida’s sizing convention is different from most other brands. At 172 cm (5’7”), I typically ride a 52 cm or ‘small’ frame. Essentially, Merida has sifted everything down one size, so I ride an XS Reacto, and translated to other brands, it is easier to view the size range as XXS to XXL rather than XXXS to XL.

Vad gäller själva cykeln så är den väl inte så spännande. Gammal geometri och tråkigt märke. Enligt Escape som faktiskt fick testa den i några timmar så är också komfort från ramen i princip obefintlig.

Är också oerhört skeptisk till att de optimerade aerodynamiken mot en tidnings test. Hur vet jag att just denna cykel är snabbare än random annan modern aerocykel för mig? Tour magazines docka är ju inte byggt efter mina proportioner.

Vad gäller själva cykeln så är den väl inte så spännande. Gammal geometri och tråkigt märke. Enligt Escape som faktiskt fick testa den i några timmar så är också komfort från ramen i princip obefintlig.

Är också oerhört skeptisk till att de optimerade aerodynamiken mot en tidnings test. Hur vet jag att just denna cykel är snabbare än random annan modern aerocykel för mig? Tour magazines docka är ju inte byggt efter mina proportioner.
Du får anmäla dig som frivillig vid nästa test.

Kanske vi kan i framtiden ta bilder på oss själva i olika positioner för att sen få fram en lista på vilka cyklar som är mest aerodynamiska för oss. I det stora hela så är vi cyklisten den stora bromsklossen och kan vi optimera oss för en bättre position så är det viktigare än 5-10 watt på cykeln under oss.

Det var lite därför jag tyckte det ur tabellerna verkade vara bra med högre stack så man inte behöver böja sig så långt framåt och knäcka ryggen.

Vad gäller själva cykeln så är den väl inte så spännande. Gammal geometri och tråkigt märke.
Vad är det som är gammalt med geometrin? Och har du exempel på ramar med modern geometri?

Du får anmäla dig som frivillig vid nästa test.
Kan bli besvärligt
so-testet-tour-aero-rennrad-test-im-windkanal

Läs mer om Tours vindtunneltest själv

Vad är det som är gammalt med geometrin? Och har du exempel på ramar med modern geometri?

Kan bli besvärligt
so-testet-tour-aero-rennrad-test-im-windkanal

Läs mer om Tours vindtunneltest själv
Ett helt onödigt test, ingen cyklist är byggd på det sättet.

Senast ändrad:
Det var lite därför jag tyckte det ur tabellerna verkade vara bra med högre stack så man inte behöver böja sig så långt framåt och knäcka ryggen.
Du jämför med fel storlek.

En Merida Reacto V (M) är att jämföra med en Tarmac SL8 storlek 56 och inte 54.
https://geometrygeeks.bike/compare/specalized-tarmc-sl8-2023-56,merida-reacto-team-2026-m/
Båda har samma reach och i princip samma effektiva överrör. Reacton kommer även med längre styrstam (110mm vs 100mm).

Det är ju samma geometri som förra årsmodellen https://geometrygeeks.bike/compare/merida-reacto-team-2026-m,merida-reacto-5000-2025-m/

Jämför med exempelvis Ridley Noah 3.0 https://geometrygeeks.bike/compare/merida-reacto-team-2026-m,ridley-noah-30-2025-m/ som har mycket längre reach och brantare sadelrör.

Varför skulle man ville har en brantare sadelrörsvinkel på en lvgcykel? Jag tycker att geometrin av Reacto är perfekt.

Ridley är stor i storleken. En S kommer nära en Reacto i M, förutom för brant sadelrörsvinkel.

Varför skulle man ville har en brantare sadelrörsvinkel på en lvgcykel? Jag tycker att geometrin av Reacto är perfekt.

Ridley är stor i storleken. En S kommer nära en Reacto i M, förutom för brant sadelrörsvinkel.
Om du kollar på effektivt överrör så är de väldigt snarlika. Hela tanken med nyare progressiv geometri är att placerade dig längre fram över vevlagret för att öppna upp höften. Cykeln behöver då vara längre för att du ska slippa köra en 130mm styrstam (och proffsen 150mm).

Man kan självklart föredra en viss typ av geo framför en annan men att låtsats som att Reacto kommer med nytt är ju bara strunt.

Men min poäng från början var att artikeln nämner geometrin för Reacton som något nytt (den är typ exakt samma som förra modellen) eller att den skulle ha högre stack än motsvarande cyklar (vilket inte stämmer då artikeln jämför fel storlekar).

Om du kollar på effektivt överrör så är de väldigt snarlika.
Man riskerar att lura sig om man kollar på effektivt överrör istf reach
Hela tanken med nyare progressiv geometri är att placerade dig längre fram över vevlagret för att öppna upp höften.
Inte för den som vill tävla, eftersom det finns en UCI-regel om hur långt fram sadeln får vara.
Spetsen på sadeln måste vara minst 5 cm bakom vevlagrets lodlinje

Triatleters cyklar har väl "brutit" mot UCI-regeln om sadelplacering i (minst?) 30 år,
men så behöver de inte följa dem...

Man kan självklart föredra en viss typ av geo framför en annan men att låtsats som att Reacto kommer med nytt är ju bara strunt.

Men min poäng från början var att artikeln nämner geometrin för Reacton som något nytt (den är typ exakt samma som förra modellen) eller att den skulle ha högre stack än motsvarande cyklar (vilket inte stämmer då artikeln jämför fel storlekar).
Att en reklamtext om en ny cykel innehåller överdrifter om vad, eller hur mkt som är nytt, hoppas jag inte är ngn överraskning för dig.

Man riskerar att lura sig om man kollar på effektivt överrör istf reach

Inte för den som vill tävla, eftersom det finns en UCI-regel om hur långt fram sadeln får vara.
Spetsen på sadeln måste vara minst 5 cm bakom vevlagrets lodlinje

Triatleters cyklar har väl "brutit" mot UCI-regeln om sadelplacering i (minst?) 30 år,
men så behöver de inte följa dem...

Att en reklamtext om en ny cykel innehåller överdrifter om vad, eller hur mkt som är nytt, hoppas jag inte är ngn överraskning för dig.
Den regeln är ändrad till:
The tip of the saddle shall be positioned behind the vertical plane passing through the center of the bottom bracket axle and must under no circumstances cross this plane

Men bra att vi är överens om att hela artikeln ser ut som en reklamtext 🙂

Senast ändrad:

Var läser du om nya geometri i artikeln? Jag hittar det inte. Nya styret nämns, som verkligen verkar vara nytt.

Du jämför med fel storlek.

En Merida Reacto V (M) är att jämföra med en Tarmac SL8 storlek 56 och inte 54.
https://geometrygeeks.bike/compare/specalized-tarmc-sl8-2023-56,merida-reacto-team-2026-m/
Båda har samma reach och i princip samma effektiva överrör. Reacton kommer även med längre styrstam (110mm vs 100mm).
Tack för påpekandet. Jag blev faktiskt lite fundersam då jag testade Merida Mission i Storlek medium och har en Cannondale Super six evo i medium strl 54. och har cyklat lite på både 54 och 56 specialized tarmac SL8. Så jag kontaktade Meridas representant i Sverige och frågade om jag jämförde fel storlekar.

Jag fick till svar att det inte var fel i sig, men att Merida tenderade att göra storlekarna lite större. Så jag använde deras storlekskalkylator på hemsidan och hamnade mellan Small och Medium. Så nu är texten uppdaterad och jag nämner att jag hade fel i början för de som läst artikeln innan.

Riktigt jäkla fin i mitt tycke!
Synd att det är ganska begränsat med modeller och färger som kommer till Sverige.

Riktigt jäkla fin i mitt tycke!
Synd att det är ganska begränsat med modeller och färger som kommer till Sverige.
Det kommer att fyllas på med mer modeller. Men eftersom att det är 2027 års modell, så är det många utav modellerna som produceras sent och går att få till norden först efter sommaren, därav att utbudet är lite skralt just nu. Sen har försäljningen gått över förväntan på första leveranserna på dom finare modellerna, vilket gör att det även på dessa är få tillgängliga cyklar kvar med bra leveranstid, men det kommer som sagt att bli bra framåt, och framförallt till nästa år.

Och att cykeln presterar, oavsett vad man tycker om geometrin 😅 är fakta!
https://granfondo-cycling.com/aero-roadbike-review-2026/

Det kommer att fyllas på med mer modeller. Men eftersom att det är 2027 års modell, så är det många utav modellerna som produceras sent och går att få till norden först efter sommaren, därav att utbudet är lite skralt just nu. Sen har försäljningen gått över förväntan på första leveranserna på dom finare modellerna, vilket gör att det även på dessa är få tillgängliga cyklar kvar med bra leveranstid, men det kommer som sagt att bli bra framåt, och framförallt till nästa år.

Och att cykeln presterar, oavsett vad man tycker om geometrin 😅 är fakta!
https://granfondo-cycling.com/aero-roadbike-review-2026/
Kul att höra!
Kanske blir en till nästa år då ;)

Tillbaka
Topp