[Artikel] Happyrides nybörjarguide till fjällcykling

BEL0217.jpg

Allt fler inser tjusningen med att ta sig ut i naturen med hjälp av en mountainbike. Allt fler vill också prova på det fantastiska äventyret det är att med sin cykel ta sig in i fjällvärlden. Men om man inte inte är van att vistas i fjällen kan det behövas några tips på vägen för att upplevelsen ska bli så bra som möjligt

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25218

Senast ändrad:
Jag är en nybörjare när det gäller att cykla i fjällen men har tillbringat väldigt många dygn till fots ute i fjällvärlden.
Även om lederna ser fina ut och vädret är strålande skulle jag inte rekommendera någon att ge sig ut ensam. Även en van cyklist kan stå på öronen och skada sig svårt. Hjälpen är ofta flera timmar bort och det är inte säkert att det finns mobiltelefontäckning där man skadar sig. Nyttja de sociala medierna och leta reda på ett resesällskap, gärna någon som har vistats i området förut.

Eftersom leder ibland dras om och stigar och stråk tillkommer eller växer igen är det viktigt att ha en aktuell karta. Som komplement till papperskartan i packningen rekommenderar jag då att installera någon av de appar som erbjuder gratis kartinformation över det aktuella området. Välj en app som medger att du laddar ner kartor så att de fungerar i "offlineläge", d.v.s. när du inte har mobiltäckning.
Ett extra batteripaket så att man kan ladda mobiltelefonen om man skulle bli strandsatt i väntan på hjälp kan också vara bra att ha.

PeWil sa:
Jag är en nybörjare när det gäller att cykla i fjällen men har tillbringat väldigt många dygn till fots ute i fjällvärlden.
Även om lederna ser fina ut och vädret är strålande skulle jag inte rekommendera någon att ge sig ut ensam. Även en van cyklist kan stå på öronen och skada sig svårt. Hjälpen är ofta flera timmar bort och det är inte säkert att det finns mobiltelefontäckning där man skadar sig. Nyttja de sociala medierna och leta reda på ett resesällskap, gärna någon som har vistats i området förut.

Eftersom leder ibland dras om och stigar och stråk tillkommer eller växer igen är det viktigt att ha en aktuell karta. Som komplement till papperskartan i packningen rekommenderar jag då att installera någon av de appar som erbjuder gratis kartinformation över det aktuella området. Välj en app som medger att du laddar ner kartor så att de fungerar i "offlineläge", d.v.s. när du inte har mobiltäckning.
Ett extra batteripaket så att man kan ladda mobiltelefonen om man skulle bli strandsatt i väntan på hjälp kan också vara bra att ha.

Bra förtydligande, ensam ska man så klart aldrig vara om man ska ut på längre turer.

Personligen har jag hellre med mig en GPS med kartor inlagda, istället för att förlita sig på sin smartphone. Telefonerna har ganska dålig batteritid om man ofta använder GPS'en. Jag brukar ha en GPS, Tyvek-karta (de som calazoo ger ut, de håller sjukt bra), min smartphone och om jag verkligen vill vara säker brukar jag packa ner en gammal telefon som är vattentät, stryktålig och har 14 dagars standby. Den kan jag alltid ringa 112 med.

UrTomas sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
UrTomas sa:
Mycket bra artikel! Nu blev jag ännu mer fjällcykelsugen :)

Instämmer!

När kör vi? ?

Jag kan försöka styra upp en happyBBQfjällride :) Eller vad säger ni?

Hade det inte varit så långt hade jag också kommit med på en sådan ride. Nästa år får jag se till att planera in fjällresa i samband med en sådan ride :)

Kedjelås måste läggas till utrustningslistan. Minst två stycken.

Däremot förstår jag inte varför man skulle behöva ha med sig bromsbelägg.

Doctor C sa:

För att de kan ta slut? ;)
Väldigt tråkigt att bli utan när man är ute på fjället för att få rolig cykling, och om det är blött tar de slut snabbt.

UrTomas sa:
Doctor C sa:

Väldigt tråkigt att bli utan när man är ute på fjället för att få rolig cykling, och om det är blött tar de slut snabbt.

Dock bör väl det vara en minimal risk då man har en genomgången cykel innan en fjälltur och i genomgången kan man byta tveksamma bromsbelägg :) nu plockar belägg varken plats eller vikt så det är ju inga problem att ha det liggandes i packningen.

patten sa:
UrTomas sa:
Doctor C sa:

Dock bör väl det vara en minimal risk då man har en genomgången cykel innan en fjälltur och i genomgången kan man byta tveksamma bromsbelägg :) nu plockar belägg varken plats eller vikt så det är ju inga problem att ha det liggandes i packningen.

+1 och +1. Dock så har jag varit med om belägg som har tagit slut på en dag (vid regn och lera), så det är inte dumt att stoppa med. Som du säger så är det inte mycket vikt, sen kanske det inte behövs om det är en kortare tur i finväder :)
Det är nog väldigt individuellt också, tex så har jag aldrig skrotat en bakväxel och ett växelöra totalt under min cykelkarriär, medans andra byter bakväxlar var och varannan tur ;)

Jag har bromsbelägg i ryggan alltid, så slipper jag tänka på det. På de fjällturer jag brukar göra är de klart viktigare än kedjelås, även om jag såklart brukar ha ett sånt också.

Sen kan man tänka på att svenska kartor ofta är förjävla dåliga, stigarna är inte helt sällan ritade ganska mycket "på känn" så man ska inte förlita sig på dem alltför mycket.

UrTomas sa:
patten sa:
UrTomas sa:
Doctor C sa:

+1 och +1. Dock så har jag varit med om belägg som har tagit slut på en dag (vid regn och lera), så det är inte dumt att stoppa med. Som du säger så är det inte mycket vikt, sen kanske det inte behövs om det är en kortare tur i finväder :)
Det är nog väldigt individuellt också, tex så har jag aldrig skrotat en bakväxel och ett växelöra totalt under min cykelkarriär, medans andra byter bakväxlar var och varannan tur ;)

Haha ja det är helt sant!

Doctor C sa:

+1 på kedjelås, jag har dock aldrig knäckt en kedja men väl kört slut på nya bromsbelägg och haft två-tre mil kvar, lite tråkigt med bara frambroms.

Hur cyklingsbara är vandringslederna i fjällen generellt? De flesta ställen jag har gått på i kirunafjällen går i praktiken inte att cykla. Vissa delar av kungsleden funkar väl, men nog skulle jag tro att man i stort får bära cykeln mer än sitta på den.

Naugas sa:
Hur cyklingsbara är vandringslederna i fjällen generellt? De flesta ställen jag har gått på i kirunafjällen går i praktiken inte att cykla. Vissa delar av kungsleden funkar väl, men nog skulle jag tro att man i stort får bära cykeln mer än sitta på den.

Det beror nog på vad man förväntar sig, vad man är ute efter och hur duktig man är. Jag tycker att ganska mkt i jämtlandsfjällen är cykelbart, framför allt i de populära områdena kring Storulvån, Vålådalen och Helags. Även kring abisko och riksgränsen finns det en hel del som är rintigt fint.

Men det är nog svårt att säga nåt generellt. Men förväntar man sig att man inte behöver gå alls, ja då ska man kanske inte ge sig ut i fjällvärlden med cykel.

+1 på Luthman.

Tror man att man ska få sitta på cykeln mycket i uppförsbacke ska man antingen vara grymt duktig eller så kommer man bli besviken. Det är ofta brant och stenigt. Men nerför går det för det mesta helt fint.

Med det sagt så är det mycket runt Abisko som är huvudsakligen cykelbart både upp och ner, till exempel upp till Låkta, Trollsjön, Rallarleden, upp till Katterjaure osv osv.

Runt Hemavan finns också en hel del trampcykling, Viterskalet-Syterskalsstugan-Stabre till exempel.

Räknar man med att bära uppför och cykla nerför blir man inte besviken i vart fall. Sen får man vara lite intelligent när man bestämmer rutt också och undgå uppenbart dåliga platser som stora blötområden osv.

marran sa:
+1 på Luthman.

Tror man att man ska få sitta på cykeln mycket i uppförsbacke ska man antingen vara grymt duktig eller så kommer man bli besviken. Det är ofta brant och stenigt. Men nerför går det för det mesta helt fint.

Med det sagt så är det mycket runt Abisko som är huvudsakligen cykelbart både upp och ner, till exempel upp till Låkta, Trollsjön, Rallarleden, upp till Katterjaure osv osv.

Runt Hemavan finns också en hel del trampcykling, Viterskalet-Syterskalsstugan-Stabre till exempel.

Räknar man med att bära uppför och cykla nerför blir man inte besviken i vart fall. Sen får man vara lite intelligent när man bestämmer rutt också och undgå uppenbart dåliga platser som stora blötområden osv.

Och det säger du nu!

Cyklade till Helags i veckan. Utgick från skidbacken i Torkilstöten, cyklade vinterleden till Helags fjällstation, käkade soppa och cyklade sedan sommarleden till Kläppen och därefter ner till Ljungdalen. Rekommenderas! Insåg att jag har spångest, fick definitivt jobba på det, speciellt efter vinterleden. Ett vad, endel lyft, bar cykeln över endel ställen, rätt stenigt bitvis men superkul!

Bilagor

• DSC_2250.JPG
    DSC_2250.JPG
    339 KB · Besök: 195
Senast ändrad:
Emmet88 sa:
Cyklade till Helags i veckan. Utgick från skidbacken i Torkilstöten, cyklade vinterleden till Helags fjällstation, käkade soppa och cyklade sedan sommarleden till Kläppen och därefter ner till Ljungdalen. Rekommenderas! Insåg att jag har spångest, fick definitivt jobba på det, speciellt efter vinterleden. Ett vad, endel lyft, bar cykeln över endel ställen, rätt stenigt bitvis men superkul!

Kul! Vi var där i veckan. Var upp och vämde vid stationen så sent som idag. Men var även där med hoj i måndags och tisdags. Jag tror att sträckan till Helags är en av de bästa turerna rent cykel/gå-mässigt. Med lite vana behöver man inte kliva av alls (mrn då ska man ha bra kläm på spångtekniken).

Vi mötte en kille som ledde en typ pendlarhybrid med två packväskor på väg ner från Helags. Det så tråkigt ut.

Senast ändrad:
Emmet88 sa:

Körde precis den turen idag. Riktigt kul. Halkade av en spång, eller rättare sagt låg lite för nära kanten och den rötna plankan gav med sej.

Luthman Photography sa:
Emmet88 sa:

Kul! Vi var där i veckan. Var upp och vämde vid stationen så sent som idag. Men var även där med hoj i måndags och tisdags. Jag tror att sträckan till Helags är en av de bästa turerna rent cykel/gå-mässigt. Med lite vana behöver man inte kliva av alls (mrn då ska man ha bra kläm på spångtekniken).

Vi mötte en kille som ledde en typ pendlarhybrid med två packväskor på väg ner från Helags. Det så tråkigt ut.

Då kanske vi har möts. Har kört några vändor till Helags nu. Man blir nog aldrig less på den leden. Har du några fler turtips i området?

(Upp och) nerför sydsidan av stortuvan är fint. Från Helags mot fältjägarstugan ska väl enligt ryktet också vara bra.

Om man räknar Ånnfjället som "området" så tror jag att det kan vara en riktigt fin topptur. Gillar man mer platt-trampa är det fint att köra mot ljungris till ljungans vindskydd och sen upp i hulke och tillbaka.

Fick just reda på att två vänner i dagarna cyklat Abisko-Nikka. :D Tror de precis kommit hem. Har inte hunnit prata med dem, men läste det här på FB: "Går det att cykla från Abisko till Nikka... Typ nää! Men man tar sig fram!"

edit: De uppskattade att de cyklade ungefär 1,5 mil av 11 totalt.

Senast ändrad:
Intressant läsning. Har fått för mig att prova på fjällcykling men tänkte höra om det finns fina leder på kalfjäll mer söderut än jämnland? Vilka leder är bäst i sälen-området?

Våra sydligaste fjäll kring Transtrand och Sälen testade vi på här om dagen. Vilken underbar upplevelse det var. Lederna i detta område är mycket väl utmärkta och man klarar sig på en enkel karta då det egentligen inte finns någon anledning att lämna lederna. Klart cyklingsbart men tidvis mycket stenar som vara väldigt vassa. Hade en HT vilket inte rekommenderas. Vi gick relativt lite och lärde oss cykla spänger. Gå i cykelskor var väl inte heller det någon höjdare, så kanske jag kör med "plattisar" nästa gång. Snitthastigheten var dock låg, tror vi låg på 5 km/h i snitt med raster inkluderade. Med lite vana kan man säkert öka detta både 2 och 3 gånger, men för oss, nybörjare på fjällcykling, tenderade det att bli mycket microvägval vilket i sig blir jobbigt och ju minskar farten. Notera också att stugorna inte är öppna sommartid i Transtrandsfjällen.

Ett annat tips är att använda knäskydd och gärna armbågsskydd så att en liten vurpa bland de vassa stenarna blir ett oj istället för ett aj. Man märker inte av skydden och dessutom värmer de gott i den tidvis kalla vind som kan blåsa på fjället. Hjälm och handskar är väl självklart.

Har cyklat i Jämtlandsfjällen, för ett gäng år sedan. Med en teknik som var sådär var det jobbigt. Typ apjobbigt. Vågar man lite mer blir det mer cykling. Det är cyklingsbart i alla fall, även om det såklart inte funkar på vissa ställen.

Dojor som funkar att gå med är en stor fördel när man ska cykla i fjällen. XC-pjuck med styv sula kan göra saker rätt jobbiga. Det är inte nödvändigt att köra plattisar för den sakens skull, t.ex. Mavics Alpine XL fungerar utmärkt att gå med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp