[Notis] Med cykelmekanik på schemat

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Foto-2016-03-20-13-43-35-1800x1350.jpg

Att danskarna satsar stort på cykling och cykelinfrastruktur har nog inte undgått någon. För att ta sig fram så krävs det som bekant en fungerande cykel och även här har danskarna satsat. Till skillnad från Sverige så finns det nämligen utbildningar för att bli cykelmekaniker.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25697

Senast ändrad:
Tror det , många människor vill/vågar inte meka själv (en för mig helt främmande tanke).

Så om du kan sätta upp en skylt som säger att du har utbildad personal så styr troligen bolag mm sina kunder mot dig. Sen att man inte kan lära ut det som fulmekstråden uppvisar är en annan sak.

Mini_me sa:
Tror det , många människor vill/vågar inte meka själv (en för mig helt främmande tanke).

Här har du en som är "rädd" för att meka på sin egen cykel. Jag inser ju att med mitt nöje bör det följa en viss kunskap i att meka men då jag född med tummen mitt i handen ställer det till problem. Jag är helt enkelt rädd för att ställa till det och att inte kunna få ihop min cykel på ett korrekt sätt eller att den faller isär när jag cyklar fort.

Nu kanske jag inte skulle gå en hel mekanikerutbildning i syfte att starta företag men jag skulle gladeligen betala en hel del för en mekkurs som visar mig vilka verktyg jag behöver och vad jag behöver fokusera på.

Nu finns ju iof youtube. Med massa pedagogiska videor som avhandlar allt från hur man planterar blommar till hur man byter lungor på små grodor.

Men ändå... Jag hajar.

Min sambo skulle mycket heller lämna in för hon har -1000% av intresse att lära sig. Och kör efter principen att har man betalt så kan man oxå klaga?

garfunkel sa:
Finns det verkligen en så stor marknad för cykelmekaniker/cykelmontörer i Danmark? Seriös fråga alltså.

Jodå, det är min erfarenhet. I Köpenhamns innerstad finns det nästan en "cykelsmed" i var annat kvarter och även mindre samhällen har minst ett par. Danskarna har verkligen cykeln som primärt transportmedel och det kräver skötsel. De håller också rent allmänt efter sina hojjar, och även äldre cyklar är i gott skick. Jämför med Sverige, där cyklar får minimal omvårdnad, tills de slutligen ger upp och ägaren köper en ny på Biltema... Skruttiga cyklar med hängande roströda kedjor som hackat sig fram syns nästan aldrig på gatorna. Sen är ju cykelhobbyn betydligt mer spridd.

Tillbaka
Topp