[Artikel] Bör hoverboard definieras som cykel?

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Borde väl vara inhägnat område som gäller för dylika tingestar? Är det länsrätten eller hoverrätten som prövar?

Sernevi sa:
Ni missar ju alla den VIKTIGA frågan.
Hur ställer sig naturvårdsverket till att de framförs i skogen?

Det gör sig själv...de flesta jag sett har stupit raklånga för en liten sten på trottoaren, så jag tvivlar på att Happykollektivet behöver vara rädd för att någon hoverboard ska knipa KOMs i Hellas.

Kan man inte bara definiera dem som vad det är, IDIOTI...
walle-e-humans-in-the-spaceship.jpg

Vi är verkligen ett pack dumjönsar som bor på den här planeten.

Senast ändrad:
h.g.j sa:
Sernevi sa:
Ni missar ju alla den VIKTIGA frågan.
Hur ställer sig naturvårdsverket till att de framförs i skogen?

Det gör sig själv...de flesta jag sett har stupit raklånga för en liten sten på trottoaren, så jag tvivlar på att Happykollektivet behöver vara rädd för att någon hoverboard ska knipa KOMs i Hellas.

Sen funkar de inte över vatten heller.

Ville sa:
Kan man inte bara definiera dem som vad det är, IDIOTI...

Vi är verkligen ett pack dumjönsar som bor på den här planeten.

I morse såg jag ett barn på en hoverboard med blicken hårt fäst i mobilen och jag tänkte på precis den bilden du postade Ville.

Men om elcyklar räknas som motorfordon och därmed inte anses få framföras i terrängen, och dessa räknas som vanliga cyklar... Betyder det att man får köra elcykel i skogen om man ser tillräckligt dum ut när man gör det, eller vad är kriteriet som behöver uppfyllas här?

Jag tycker att de här definitionsdiskussionerna är konstiga. Förra året var det mopeder som tydligen inte kunde klassas som mopeder förrän Transportstyrelsen uttalat sig om att de är mopeder, trots att de redan uppfyllde alla lagens kriterier om vad som är en moped.

Läs innantill, för sjutton. Transportstyrelsen är bara en myndighet och har inget att säga till om i frågan. Deras uppgift är att upplysa om vilka lagar och regler som gäller och möjligen ta importörer och återförsäljare i örat för att de säljer fordon som inte får framföras i trafiken.

Bra och saklig genomgång Jennie!

Får jag föreslå en uppföljande artikel med frågor till Transportstyrelsen?

För min egen del tar diskussionen slut vid första meningen i din eminenta artikel:
"Hur definieras en cykel?
För att räknas som en cykel ska fordonet vara konstruerat för en hastighet över 20 km/timmen."

Case closed liksom.

Utöver det så har det ju kommit massa bra förslag i tråden, bland annat den om vi vill så barn på HBs i trafiken (vilket är den logiska följden av deras beslut/uttalande)

Det här känns mer som ett moralpanikrelaterat beslut. Eller att det är lobbyarbetat för att detta beslut ger skattetekniska fördelar någonstans

Tillbaka
Topp