[Artikel] Sveriges första cykelhus börjar ta form

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
20160721_095408573_iOS-1800x1350.jpg

I december ska det står klart, Sveriges och kanske även världens första hyreshus med p-norm noll och full fokus på cykel. Istället för dyra parkeringsplatser har arkitektfirman Hauschild + Siegel investerat i olika speciallösningar för att göra cykelhuset Ohboy i Malmö till något alldeles extra. Happyride fick möjlighet att se huset inifrån.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25673

Senast ändrad:
Jennie Fasth sa:
H. sa:
"Utsikt över stapelbäddsparken" - där det råder cykelförbud.

Man får inte cykla i själva skejtparken vilket inte är speciellt konstigt. Men det är fullt möjligt att cykla dit och bakom ligger både Cykelköket och Cykelbiblioteket
Jo, det är väldigt konstigt att man inte får köra BMX i parken. Eller hur smakar "Man får inte cykla på bilvägen vilket inte är speciellt konstigt"?

H. sa:
Jennie Fasth sa:
H. sa:

Man får inte cykla i själva skejtparken vilket inte är speciellt konstigt. Men det är fullt möjligt att cykla dit och bakom ligger både Cykelköket och Cykelbiblioteket
Jo, det är väldigt konstigt att man inte får köra BMX i parken. Eller hur smakar "Man får inte cykla på bilvägen vilket inte är speciellt konstigt"?

Det finns jättefina ritningar på en dedikerad BMX-bana och mark fanns också vid Heleneholm. Tyvärr förblev ritningarna just bara ritningar och staden saknar idag en cykelsamordnare med samma driv och kompetens som skateboardsamordnaren.

Jennie Fasth sa:
H. sa:
Jennie Fasth sa:
H. sa:

Det finns jättefina ritningar på en dedikerad BMX-bana och mark fanns också vid Heleneholm. Tyvärr förblev ritningarna just bara ritningar och staden saknar idag en cykelsamordnare med samma driv och kompetens som skateboardsamordnaren.

Det finns jättefina ritningar på en dedikerad cykelbana men tyvärr saknas en cykelsamordnare och därför får man inte cykla på bilvägen.

Poängen är att precis som en cykel är lika mycket fordon som en bil i trafiken är en BMX lika dedikerad för parken som en skateboard. Det finns inget att försvara i beslutet att utestänga BMXer från parken.

H. sa:

Ännu en typisk femtioplussare på det här forumet som inte hajar nåt. Anledningen till varför bmxare inte får hoja i bowlen och grinda upp ytorna är för att pegsen förstör de grindytorna skejtarna kör på. Resultatet blir att brädan får tvärnit pga den uppskrapade ytan. Därför är vissa parker endast för skateboarding. Och det heter vägbana, inte bilväg.

CW sa:
H. sa:

Ännu en typisk femtioplussare på det här forumet som inte hajar nåt. Anledningen till varför bmxare inte får hoja i bowlen och grinda upp ytorna är för att pegsen förstör de grindytorna skejtarna kör på. Resultatet blir att brädan får tvärnit pga den uppskrapade ytan. Därför är vissa parker endast för skateboarding. Och det heter vägbana, inte bilväg.

Förbjud pegs då? Eller kräv plastöverdrag.

Att du inte fattade ironin med användandet av ordet bilväg som jämförelse med skatepark är inte mitt problem.

Lätt OT i tråden som egentligen handlar om bostäderna, inte skateparken. Men.

Jag tycker det är oerhört komiskt med den här protektionismen som råder kring skateparkerna på vissa platser med tanke på den allmänna jag-skejtar-var-jag-vill-attityden som är standard bland skejtarna. Sen förstår jag de praktiska problemen också, här hemma finns en superfin skatepark som är fullkomligt annekterad av sparkcyklande småbarn så det går inte att åka skateboard där före typ kl 22.

Hur är fastlåsningsmöjligheterna i cykel"garagen" eller väderskyddet på loftgången? Känns tråkigt om man skulle behöva välja mellan fastlåst och väderskyddat.
Sunfleet-medlemskap är väl redan gratis och själva jojo-kortet för bussarna kostar väl inte heller något, så är de förladdade med någon typ av abonnemang?

fredentoft sa:
Hur är fastlåsningsmöjligheterna i cykel"garagen" eller väderskyddet på loftgången? Känns tråkigt om man skulle behöva välja mellan fastlåst och väderskyddat.
Sunfleet-medlemskap är väl redan gratis och själva jojo-kortet för bussarna kostar väl inte heller något, så är de förladdade med någon typ av abonnemang?

Jojokortet i sig är väl gratis men du får det inte utan att ladda det med min 200:-
Fö är det ett mifare så det borde gå att ladda nästan vilket passerkort som helst :)

fredentoft sa:

Vad jag har förstått så är inte detaljerna klara i cykelgaraget. Jojo-kortet kommer att laddas med en summa till hyresgästen. Hur mycket och hur ofta är jag inte säker på.

jomper sa:
Jag som cyklist, där BMX har varit en väldigt stor del av mitt liv (även om jag nu mest åker MTB), skulle tycka att det var ett hån varje dag jag tittade ut genom fönstret mot stapelbäddsparken samtidigt som jag bodde i "Sveriges första cykelhus".

Att dessutom i en artikel skriven för att lyfta fram det fantastiska i "cykelhuset" välja att trycka på närheten till parken utan att nämna att det är cykelförbud tycker jag är snudd på tjänstefel. Och att när det påtalas dessutom försvara förbudet är väl ännu värre.

H. sa:
jomper sa:
Jag som cyklist, där BMX har varit en väldigt stor del av mitt liv (även om jag nu mest åker MTB), skulle tycka att det var ett hån varje dag jag tittade ut genom fönstret mot stapelbäddsparken samtidigt som jag bodde i "Sveriges första cykelhus".

Att dessutom i en artikel skriven för att lyfta fram det fantastiska i "cykelhuset" välja att trycka på närheten till parken utan att nämna att det är cykelförbud tycker jag är snudd på tjänstefel. Och att när det påtalas dessutom försvara förbudet är väl ännu värre.

För det första så är jag frilansskribent så något "tjänstefel" blir det knappast tal om eftersom det inte finns någon tjänst. För det andra så nämns inga parker annat än skejtparken som är just en skejtpark. En trevlig granne med mycket liv och aktivitet, inte minst för barnfamiljerna. Som kan läsas i artikeln så kommer det troligtvis även att ingå skateboards till utlån för de boende. Det går väldigt bra att cykla runt i västra hamnen, något jag gör närmast dagligen. Nya fina cykelbanor precis utanför entrén. Det är även i västra hamnen som Malmös främsta cykelkultur finns i form av Cykelköket och Cykelbiblioteket som ligger precis bakom Stapelbäddsparken.

Jennie Fasth sa:
H. sa:
jomper sa:

För det första så är jag frilansskribent så något "tjänstefel" blir det knappast tal om eftersom det inte finns någon tjänst. För det andra så nämns inga parker annat än skejtparken som är just en skejtpark. En trevlig granne med mycket liv och aktivitet, inte minst för barnfamiljerna. Som kan läsas i artikeln så kommer det troligtvis även att ingå skateboards till utlån för de boende. Det går väldigt bra att cykla runt i västra hamnen, något jag gör närmast dagligen. Nya fina cykelbanor precis utanför entrén. Det är även i västra hamnen som Malmös främsta cykelkultur finns i form av Cykelköket och Cykelbiblioteket som ligger precis bakom Stapelbäddsparken.

Ursäkta min oartighet, men du fattade ju verkligen inte ett ord av det jag skrev. Prova att läsa det igen ur en cyklists, och inte en lobbyists, perspektiv.

Det är helt fruktansvärt, ska de boende tvingas sitta och titta på en skatepark. Horribelt, med eller utan förbud för BMX.

Att titta på en skejtpark kan vara najs. Men allt oväsen när dom hasar runt med sina brädor kan ta knäcken på vem som helst, speciellt på kvällen och natten när man försöker sova.

Möjlighet att bygga med "p-norm noll" har funnits i Eskilstuna några år nu. Vet dock inte om någon faktiskt gjort det än.

Varför man inte skulle kunna köra BMX i en betongpark är ju konstigt när det går bra att göra det i träparker.
Inte svårare än att förbjuda metallpegs och att styra upp olika tider för bräda, bmx resp inlines.

Det är väl kul att de testar att tänka lite nytt. Sen får vi väl se hur det kommer att fungera i praktiken, men förmodligen kan väl byggsektorn och kommunen lära sig en del på detta iaf.

Sen angående ranten om BMX i skatepark... Cyklar i en skatepark får samma påverkan som enduromotorcyklar i ett anlagt MTB-spår. Det fungerar liksom inte längre som ett MTB-spår.

Det hade såklart varit grymt kul om det fanns en BMX-park i Malmö, men det ställer ju också krav på att BMX-åkarna organiserar sig och driver det hela, det är inte så att det blir några parker av något slag om inte det lobbas och jobbas väldigt friskt från ideella krafter. Då är det dumt om det ska bli ett vi-och-de förhållande mellan olika grupper som borde kunna samarbeta för att hjälpa kommunen att göra bra grejer.

Azog sa:
Sen angående ranten om BMX i skatepark... Cyklar i en skatepark får samma påverkan som enduromotorcyklar i ett anlagt MTB-spår. Det fungerar liksom inte längre som ett MTB-spår.

Öh, nej? Senast jag var i en skatepark med cykel gick det väldigt bra att samsas med skateboardåkare, kickbiketöntar och inlinestomtar. Vi var alla där för att ha kul, visade hänsyn och bytte några ord med varandra. Iofs. över 10 år sedan, men ändå... I den parken var pegs förbjudet. I övrigt var det anything goes. Och det funkade hur bra som helst.

Skillnaden mellan en enduro i ett mtb-spår och en bmx i en skatepark är att enduron faktiskt förstör mtb-spåret, håller ett annat tempo, och är olaglig (sannolikt). En bmx i en skatepark förstör ingenting - varken parken eller skateboardåkningen.

Vad gäller cykelhuset undrar jag var alla boende ska ställa sina bilar? Eller görs det en kontroll mot bilregistret innan man får flytta in?

Kan redaktören ta bort bilden på skateparken och även hänvisningen till densamma i texten så kanske diskussionerna kan handla om konceptet och inte utsikten...

Tycker idén är lite spännande, ska bli intressant att se hur det blir när det blir klart.

Ja, det blir intressant att se om det funkar utan plats för bilar eller om folk struntar i det och flyttar dit med sina 1-2 bilar per familj ändå.

jomper sa:
Ja, det blir intressant att se om det funkar utan plats för bilar eller om folk struntar i det och flyttar dit med sina 1-2 bilar per familj ändå.

Konceptet är väl klart från början?
Visst finns det en del ärthjärnor men i regel är inte 55+ hus belamrade med barnfamiljer eller kollektivhus av inbitna individualister?

grondahl sa:
Jag förstår inte varför det inte skulle fungera, bara man bygger på lämpliga platser.

Lämpliga platser blir ju fler iom platsbesparing då en väldigt stor yta av en tomt till flerfamiljshus består i en stor asfalterad yta. Tex bredvid vår trevliga gård är det en gratis 7-dagarsparkering i tillägg till garage och ett antal förhyrda parkeringsplatser. Skulle få plats med ytterligare ett bostadshus och ändå vara luft emellan om normen om x antal parkeringsplatser luckrades upp i grunden. Med tanke på den väl utbyggda kollektivtrafiken i större städer är behovet av bil allt mindre. Däremot är bostadsbristen mycket stor i exempelvis Stockholm.

Det känns ju som att det skulle vara ett välinvesterat koncept för studentlägenheter. Önskade att man lade lite mer energi på cykelparkeringen i loftgången. Någon form av tak/hänga upp och låsa fast lösning alternativt en djup nisch i hallen där man har utrymme att hänga upp sina älsklingar.

Aliide sa:
grondahl sa:
Jag förstår inte varför det inte skulle fungera, bara man bygger på lämpliga platser.

Lämpliga platser blir ju fler iom platsbesparing då en väldigt stor yta av en tomt till flerfamiljshus består i en stor asfalterad yta. Tex bredvid vår trevliga gård är det en gratis 7-dagarsparkering i tillägg till garage och ett antal förhyrda parkeringsplatser. Skulle få plats med ytterligare ett bostadshus och ändå vara luft emellan om normen om x antal parkeringsplatser luckrades upp i grunden. Med tanke på den väl utbyggda kollektivtrafiken i större städer är behovet av bil allt mindre. Däremot är bostadsbristen mycket stor i exempelvis Stockholm.

Jag tror ändå inte att ett cykelhus i ex utkanten av Tyresö skulle vara någon större succé utan att de blir placeras i mer urbana miljöer. Dels för att det är lättare att klara sig utan bil där och dels för att jag tror att målgruppen också föredrar det.

grondahl sa:
Aliide sa:
grondahl sa:

Jag tror ändå inte att ett cykelhus i ex utkanten av Tyresö skulle vara någon större succé utan att de blir placeras i mer urbana miljöer. Dels för att det är lättare att klara sig utan bil där och dels för att jag tror att målgruppen också föredrar det.
Hur definierar man succé i det här fallet?
Att alla lägenheter blir köpta/uthyrda?
Att ingen som flyttar in äger en bil?
Att ingen som flyttar in har körkort?
Eller är det succé bara genom att någon tillåts bygga ett hus utan att behöva bygga parkeringsplatser för bilar?

Att de som bor där faktisk inte köper bil och lobbar för fler parkeringsplatser vore ett rimligt mått för det där huset. Att ingen har körkort rimmar ju illa med satsningen på Sunfleet.

Med tanke på att bostadsbristen gör att kommunerna köper andelar i brf:er så lär det vara nästan omöjligt att bygga lägenheter som inte går åt i dagsläget

Jag tycker att dom skulle sålt lägenheterna som bostadsrätter istället, då kommer konceptet funka betydligt bättre! Bara en sådan sak som orangeriet som ska delas på 50 hyresgäster, nje säger jag

Tror även att det finns risk att "vanligt" folk blir hyresgäster i cykelhuset och vissa special-lösningar som är anpassade för cykling blir oanvända eller fullknöckade med bös :p

Lite pessimist med kanske, eller realist, vem vet :)

Simon89 sa:
Jag tycker att dom skulle sålt lägenheterna som bostadsrätter istället, då kommer konceptet funka betydligt bättre! Bara en sådan sak som orangeriet som ska delas på 50 hyresgäster, nje säger jag

Tror även att det finns risk att "vanligt" folk blir hyresgäster i cykelhuset och vissa special-lösningar som är anpassade för cykling blir oanvända eller fullknöckade med bös :p

Att bostadsrätter fungerar bättre än hyresrätter är inte otippat. Kommunägda hyreslägenheter inhyser ju diverse folk. Allt ifrån helt vanliga familjer till gamla sprutnarkisar med försörjningsstöd.

Att enbart cykla i städer fungerar ofta bra. Var utan bil 1.5 år i en mellanstor stad. Köpte för dyra cyklar för att våga låsa fast dom ute så det blev buss och promenad.

Intressant projekt och välskriven artikel, bara en cykeltvätt i huset vore en dröm att ha tillgång till.

Sedan kanske inte det passar just mig iofs, med tanke på att jag har tre bilar och två motorcyklar.

Simon89 sa:

Jisses.
Din bristande tillit till andra människors förmåga kommer nog att ge dig en strålande karriär.
I just denna fråga tror jag du kan vara lugn, nyproduktionen i Västra Hamnen är omfattande och består av både bostadsrätter och hyresfastigheter där samtliga betinger boendekostnader som säkert håller outbildat och mindre bemedlade pack utan ideal till de mer passande och förslummade stadsdelarna där de hör hemma.
Suvfolket brukar hitta boende med passande bunkerförvar till sina ögonstenar, parkeringsmöjligheterna på gatumark i stadsdelen är begränsade. Där brinner Inga bilar.

NickPick sa:
Simon89 sa:

Att bostadsrätter fungerar bättre än hyresrätter är inte otippat. Kommunägda hyreslägenheter inhyser ju diverse folk. Allt ifrån helt vanliga familjer till gamla sprutnarkisar med försörjningsstöd.

Dom har väl också rätt att få leva ett liv med cykel och utan bil? Eller är det bara förunnat dom med kapital och ordnad ekonomi?

Det är tur att vi har hyreshus så vi kan säkerställa att underklassen aldrig får råd att bo i något annat.

Tillbaka
Topp