Intressant, läsningen blev dock lite mastig efter en stund.
Mina personliga observationer - som mångårig cykelförälder och cyklist:
* Skolorna görs större, slås ihop och då blir transporterna längre och krångligare och trafiken blir värre.
* Det generella trafikbeteendet är betydligt mer offensivt och forcerat än då jag växte upp.
* Att gå gehör för säker skolväg är närmast omöjligt svårt. Jag har under de senaste TRE åren försökt få till stånd en mindre justering av en cykelbaneanslutning på barnens skolväg. Både via skolan och TK Göteborg
* Bristen på kompetens/ insikt/ interesse/ ANNAT hos de som gör trafiklösningar för cykling är påtaglig. Jag ser lösningar i närområdet som är erbarmligt dåliga. Man tänker fortfarande 100% bil. Det gäller allt; väg, skyltning, parkering osv.
När det gäller resvanor tycker jag att 5 km är en ganska lång resa för ett cyklande barn. Det kan ta en halvtimme att ta sig till skolan. Vi cyklar mellan 1,5 - 3 km och det är ungefär vad femåringen klarade av, oftast krävdes lite putt.
Logistiken för en typisk morgon med dagislämning och sen cykla till jobbet ... Först 20 min lämna barn. 45 minuter cykla till jobbet. 20 min låsa cykel, gå in, duscha etc. Under alla år har jag aldrig klarat att lämna med cykel och även hämta och då ihop ens 75% arbetstid.
Några av mina grannar kör också cykel eller joggar till jobb (15-30km) och det kräver ett rätt stort intresse bara för att orka med och de har jobb med "konstiga tider" så det går men det är inte bara mina egna erfarenheter.
Elcykeln kan dock bli det som vänder biltrenden. :)