[Artikel] Med fokus på de unga trafikanterna

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
20160713_131636021.jpg

"Barn och unga ska kunna ta sig fram i samhället utan att behöva bli skjutsade eller ha en vuxen med sig". Så inleder Trafikverket sin information på den egna hemsidan. Ändå så arbetas det väldigt lite med att få fler barn att röra sig ute i trafiken, inte minst på cykel. Faktum är att barn under 15 år oftast utesluts helt i såväl resvaneundersökningar som cykelstrategier och trafiksäkerhetsprogram. Å ena sidan vill kommunerna att fler barn ska cykla, men å andra sidan blir det närmast omöjligt att veta vilka åtgärder som måste sättas in, när underlag saknas.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=26867

Senast ändrad:
Jag tror att följande två faktorer är viktiga för framgång med unga cyklister:

1. Att det finns bra och säker infrastruktur (vilket det iofs ofta gör).
2. Att föräldrarna anser och tycker att infrastrukturen är bra och säker.

Tar man trafiksituationen runt många skolor, där föräldrar skjutsar sina barn för att de inte ska bli överkörda av andra föräldrar som skjutsar sina barn, så förstår man att föräldraattityd är viktig att jobba med.

Men, hur svårt kan det vara? Barn som rör på sig mer presterar bättre i skolan. Skitenkelt. Låt barnen röra på sig mer på skoltid.

JT sa:
Men, hur svårt kan det vara? Barn som rör på sig mer presterar bättre i skolan. Skitenkelt. Låt barnen röra på sig mer på skoltid.

Men är det inte bättre att barnen rör på sig till skolan också, så kan dom ägna mer tid i skolan åt att lära sig andra saker??

Appel sa:
JT sa:

Men är det inte bättre att barnen rör på sig till skolan också, så kan dom ägna mer tid i skolan åt att lära sig andra saker??

Vi hade 20minuters "rast" på eftermiddan där vi skulle göra saker, typ king, pingis eller fotboll i högstadiet, nu blir det ju svårt att få koll på en fullstor klass, men det var riktigt skönt, särskilt då vi hade egna skoldatorer man annars satt på rasterna med.
Detta utöver den vanliga idrotten.

Det tar ju bort den annars så vanliga eftermiddagsdåsigheten man får innan sista lektionen.

Bra artikel! Jag upplever dock att barn används som svepskäl i mitt grannskap. Bor i ett typiskt medelklassområde där familjer köper ekomat och låtsas bry sig sådär korrekt som man ska, men så fort det ska åkas någonstans startas paddvolvon upp "för det är ju så långt för lilla Pelle att cykla". I grund och botten tror jag tyvärr att folk är lata och har för bekväma bilar.!

Intressant, läsningen blev dock lite mastig efter en stund.

Mina personliga observationer - som mångårig cykelförälder och cyklist:

* Skolorna görs större, slås ihop och då blir transporterna längre och krångligare och trafiken blir värre.

* Det generella trafikbeteendet är betydligt mer offensivt och forcerat än då jag växte upp.

* Att gå gehör för säker skolväg är närmast omöjligt svårt. Jag har under de senaste TRE åren försökt få till stånd en mindre justering av en cykelbaneanslutning på barnens skolväg. Både via skolan och TK Göteborg

* Bristen på kompetens/ insikt/ interesse/ ANNAT hos de som gör trafiklösningar för cykling är påtaglig. Jag ser lösningar i närområdet som är erbarmligt dåliga. Man tänker fortfarande 100% bil. Det gäller allt; väg, skyltning, parkering osv.

När det gäller resvanor tycker jag att 5 km är en ganska lång resa för ett cyklande barn. Det kan ta en halvtimme att ta sig till skolan. Vi cyklar mellan 1,5 - 3 km och det är ungefär vad femåringen klarade av, oftast krävdes lite putt.

Logistiken för en typisk morgon med dagislämning och sen cykla till jobbet ... Först 20 min lämna barn. 45 minuter cykla till jobbet. 20 min låsa cykel, gå in, duscha etc. Under alla år har jag aldrig klarat att lämna med cykel och även hämta och då ihop ens 75% arbetstid.

Några av mina grannar kör också cykel eller joggar till jobb (15-30km) och det kräver ett rätt stort intresse bara för att orka med och de har jobb med "konstiga tider" så det går men det är inte bara mina egna erfarenheter.

Elcykeln kan dock bli det som vänder biltrenden. :)

DSC_1028-1800x1200.jpg

Så fort vi kliver utanför ytterdörren och rör oss i gaturummet så blir vi en del av trafiken. Oavsett om vi rör oss till fots, på cykel, med bil eller åker kommunalt så är vi alla trafikanter. Detta gäller även den yngre generationen. Ändå tar vi väldigt lite notis om just de unga trafikanterna behov och säkerhet ute i trafiken. Vad görs egentligen för att stävja den nedåtgående spiralen med exempelvis färre cyklande barn? Är insatserna tillräckliga och hur ser ansvarsfördelningen ut?

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27024

Senast ändrad:
Tack Jennie, bra skrivet som vanligt!
Det skulle vara bra om det här skulle komma ut lite bredare än "bara på happy", Cykelfrämjandet kanske? Den här artikelserien men även den om väjningsplikt vid cykelöverfarter och cykelpassager.
/Per

Tillbaka
Topp