[Artikel] Nya momsregler för vissa reparationer

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Det som möjligen händer är att att cykelmekarna inte ändrar sitt pris inkl moms och bara behåller mer själva.

Nå, även om detta får obetydlig eller ingen effekt på folks beteenden, så bör det vara ett rätt billigt misstag. Det kan inte handla om mycket mer än några miljoner per år. Sett till hela statsbudgeten är det rätt futtigt.

geologen sa:
Nå, även om detta får obetydlig eller ingen effekt på folks beteenden, så bör det vara ett rätt billigt misstag. Det kan inte handla om mycket mer än några miljoner per år. Sett till hela statsbudgeten är det rätt futtigt.

Billigt sett till den enskilda reformen, det håller jag helt med om. Men det kan bli dyrt i slutändan, sådant här är som upplagt för fusk och mygel där man försöker flytta arbeten och delar från den högre momssatsen till den lägre.

Skattesystemet blir också snårigare, vilket inte uppmuntrar till nyföretagande. Gör det istället enkelt och lätt, sätt så mycket platta skattetariffer som möjligt. 90-talskrisens största fördel var att politikerna äntligen tog ett omtag med systemet, rensade ut bland alla regler, förenklade och sänkte trösklar och skattesatser. Folks slutade som effekt fuska eftersom det var enklare att bara betala sin skatt och göra det som man var bra på istället, tex meka cyklar.

Platt skatt WTF!

GoranS sa:
mugge sa:
Typiska cykelreparationer ligger på sådana halvhöga belopp att jag har svårt att se att det blir en prissänkning som har någon större betydelse för den som köper tjänsten. Enstaka åtgärder kan man få gjorda för en 50-lapp och det finns väl vissa större jobb som åtminstone inte är helt ovanliga (byte av slitdelar i drivlina, bromsar, vajrar och höljen) som kan gå på uppemot 1500 kr. Vad jag kan se så handlar det på sin höjd om några hundralappar per år som cyklisten "sparar". Att jämföra med rut & rot som ofta handlar om tiotusentals kr/år.

Även om jag tycker tanken är god att stimulera för att reparera istället för att köpa nytt så tror jag momsjusteringen i praktiken blir verkningslös och det inte bara i cykelsammanhanget. Incitament att reparera produkter måste nog skapas på annat sätt, t ex i någon form av avdrag man skulle kunna få göra på skatten. Låt säga att man mot kvitto med visst innehåll och upp till visst belopp kunde göra avdrag på skatt eller sänka den beskattningsbara inkomsten. Jag tror att åtskilligt fler skulle nappa på en sådan struktur även om det i slutändan skulle handla om samma pengar.

Ska man alltså skicka med en massa kvitton med deklarationen för att styrka sina avdrag? Låter som en administrativt jobbig lösning, både för den enskilde men även för skatteverket som måste hantera dessa. Och om man inte ska skicka med kvitton är det som upplagt för försök till fiffel.

Nej, inte nödvändigtvis på det sättet. Man bör väl kunna göra på liknande sätt som med rot & rut. Dvs att reparatören registrerar jobbet hos skatteverket.

geologen sa:
Håller med. Vill också ha platt skatt och enhetlig moms.

+42! Säg genomgående 30% skatt och ta bort alla omotiverade avdrag, som jobbskatteavdrag, grundavdrag och ränteavdrag gentemot inkomst av tjänst. (Men ränteavdrag mot kapitalinkomst får vara kvar för att ränta på lånade och sparade pengar ska kunna kvittas). Sen 20% moms på allt. Bort med arbetsgivarens löneskatt och låt a-kassa och pensionsinbetalningar finansieras på lönesidan. Fördel: enkelt och överskådligt system som både uppmuntrar till arbete, mindre fusk och är lättadministrerat.

Grundavdrag är jag kanske oenig om. Platt skattesats med ett mycket högt grundavdrag vill jag hellre se. Kanske 80-120 kkr/år. Men samma för alla och inga specialregler nånstans.

Sen ska all skatt och alla avgifter dras från bruttolönen (som då naturligtvis ska motsvara den lönekostnad som arbetsgivaren har, inte bruttolönen vi ser i dag). Skattesatsen skulle bli betydligt högre än ~30 % då, men nettolönen skulle inte påverkas av det skiftet i sig.

Tillbaka
Topp