[Artikel] Nya momsregler för vissa reparationer

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
IMG_4033-1800x1350.jpg

Vi inledde 2017 med nya momsregler. För att minska klimatpåverkan så ska det bli fördelaktigare att reparera något istället för att köpa nytt och därmed sänktes momsen för bland annat reparationer av cyklar från 25 till 12 procent. Tanken med momssänkningen är att få fler att leva miljösmart men även att skapa fler arbetstillfällen. Vad innebär då de nya reglerna i praktiken?

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27518

Senast ändrad:
Tänk då på skräddaren som måste ta 25 procent på tråden och 12 på arbetet... nej, det går väl under huvudsaksprincipen eller vad det heter. Kanske blir kreativ prissättning på reservdelar. Blir väl 12 procent på allt till sist för att undvika fusk och ojuste konkurrens.

Ja, olika skattesatser brukar ju ge upphov till "ekonomisk kreativitet" så det vore konstigt om så inte skulle ske även i detta fall.

Inte så knepigt, handlar ju om att minska förbrukningsvaror. Alltså är det 25% på reperationer där du byter ut delar och 12% där du lagar en befintlig produkt. Helt i sin ordning kan man ju tycka om man tänker hållbart samhälle.

Vi tar reparationskostnaden x 0.896 för att få det korrekta priset. Vårt kassasystem är kass. Allt ändras centralt.

Förstår inte hur politiker tänker ibland, hur skulle detta göra såpass stor prisskillnad att fler väljer att laga sin cykel istället för att köpa en ny, i den mån det sker idag?

Däremot kommer det generera intäktsbortfall för staten och en jäkla massa jobb både för dem och massa andra, men konsumenten kommer inte gynnas nånstans.

karamasha sa:
Inte så knepigt, handlar ju om att minska förbrukningsvaror. Alltså är det 25% på reperationer där du byter ut delar och 12% där du lagar en befintlig produkt. Helt i sin ordning kan man ju tycka om man tänker hållbart samhälle.

Så 25% moms på växelvajerbyte + material eller 12% moms på arbetet med att laga en trasig vajer?

Bra att det här förs på tal. Ett praktexempel på hur den goda viljan skapar mer problem än den löser. Nu har vi alltså två momsatser med två olika regelverk och en uppsjö olika tolkningssätt där det i många fall kommer vara omöjligt att på förhand bedöma i vilken momskategori som reparationen hamnar.

Kommer det att bli lättare och billigare eller svårare och dyrare att bedöma och administrera? Är det inte bättre att förenkla och strömlinjeforma regelverk istället för att förmera och krångla till?

De ville så väl, men det blev så galet. Classic Miljöpartiet.

örgelgörgel sa:
Lagar man inga andra produkter än cyklar och skor? Märkligt resonemang.

Obefogad oro och falska nyheter, är du betald av Putin kanske? Vavavava?

Klart att andra reparationer också ska bli billigare!
Reparation av lergods, benporslin samt kristallglas: ny momssats på 6%.
Reparation av piano (OBS ej ny/omstämning inom 6 månader, löpande tidsram, från senaste stämning) 12,5%
Reparation av stolsben, lårben och kvastskaft: momsbefriat.
Inköp av petroleumprodukter avsedda för kedjesmörjning, höjd momssats om 30% (om ej producerad av skogsråvara, då momssats om 20% tillämpas).

Låter det smidigt? Allt för den goda sakens skull.

Frankenstein's Bike sa:
örgelgörgel sa:
Lagar man inga andra produkter än cyklar och skor? Märkligt resonemang.

Obefogad oro och falska nyheter, är du betald av Putin kanske? Vavavava?

Klart att andra reparationer också ska bli billigare!
Reparation av lergods, benporslin samt kristallglas: ny momssats på 6%.
Reparation av piano (OBS ej ny/omstämning inom 6 månader, löpande tidsram, från senaste stämning) 12,5%
Reparation av stolsben, lårben och kvastskaft: momsbefriat.
Inköp av petroleumprodukter avsedda för kedjesmörjning, höjd momssats om 30% (om ej producerad av skogsråvara, då momssats om 20% tillämpas).

Låter det smidigt? Allt för den goda sakens skull.

Låter rimligt tycker jag :) Men du missade reparation av elfenbensprydnader, faxar och sanitetsporslin, helt klart 11,67% moms på det.

frause sa:
karamasha sa:

Så 25% moms på växelvajerbyte + material eller 12% moms på arbetet med att laga en trasig vajer?

25% moms på arbetet med att byta en slang och 12% på att laga en slang?

tobo sa:
frause sa:
karamasha sa:

25% helt klart, det minskar ju inte användandet av förbrukningsvaror när man använder en helt ny lagningslapp.

Vi som cyklar jämfört m. motorfordon klimatkompenserar enormt mkt kan utan dålig samvete köpa en ny cykel varje år :)

Politiker alltså. Och de kommer säkert framställa det som om denna insats kommer rädda världen.

Vi konsumenter kommer inte märka någonting. Precis så som utfallet blev när staten sänkte restaurangmomsen. Men visst, det är väl bra om företagarna tjänar lite mer, det gynna hur som helst alla till slut ändå.

Man vill sponsra de som vill laga saker som går sönder men inte kan eller vill laga de själv, men inte sponsra folks konsumtion av nya cykelprylar "som förändrar cykelns karaktär", det är väl helt i linje med politiken om minskad resursanvändning och ökar tjänstekonsumptionen?

Det hade varit ännu bättre med ett enhetligt system som är enkelt att administrera, det är regleringsiver/inflation som skapar extra börda åt företagare och avskräcker från nyföretagande som riskerar bli effekten.

Förenkla istället genom att sätta en gemensam momssats på alla tjänster och sänk arbetsgivarskatten/avgiften så att det överlag blir billigare att producera och reparera i Sverige, istället för att köpa nytt från låglöneländer med usel arbetsmiljö och miljöhänsyn. Då blir det billigare att reparera platt-tvn eller mobilen istället för att slänga och köpa ny. Det kan inte punktsänkningar av momsen, med oklar gränsdragning, åstadkomma.

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
tobo sa:
frause sa:
karamasha sa:

25% helt klart, det minskar ju inte användandet av förbrukningsvaror när man använder en helt ny lagningslapp.

Vadå? Det ska väl vara 25% moms på lagningslappen och 12% på arbetet att sätta dit den.

Lite knepigare blir det ifall man tar en gammal lagningslapp från en annan slang. Då kan jag tycka att det borde vara 12% på den lagningslappen. Dock bör man räkna ner värdet på lagningslappen med en faktor 0,974 per månad som den suttit på den andra slangen. Man vill ju inte att cykelreparatören börjar ta ut överpriser i samband med denna momssänkning.

GoranS sa:
Frankenstein's Bike sa:
tobo sa:
frause sa:
karamasha sa:

Vadå? Det ska väl vara 25% moms på lagningslappen och 12% på arbetet att sätta dit den.

Lite knepigare blir det ifall man tar en gammal lagningslapp från en annan slang. Då kan jag tycka att det borde vara 12% på den lagningslappen. Dock bör man räkna ner värdet på lagningslappen med en faktor 0,974 per månad som den suttit på den andra slangen. Man vill ju inte att cykelreparatören börjar ta ut överpriser i samband med denna momssänkning.

Va? Ska du sänka momsen på materialet också?! Nä, 12% på arbetet med att lappa den gamla slangen, 25% på en ny lapp eller arbetet med att ta ur lappen från en gammal slang måste det bli.

Bra. Nu kanske LBS kan börja tjäna lite pengar med tanke på alla internethandlade snålvargar som vill ta med sig wiggle-köpta komponenter och montera hos LBS.

Administrationen är ett obefintligt problem. Hela momssänkningen tog max 10minuter i administration sen sköter kassasystem och ekonomiprogram resten per automatik.

Det enda som är intressant för mig är när första fallet med en tolkning av vad som är en reparation och vad som inte är det kommer upp till granskning.

Dödgrävaren sa:
Bra. Nu kanske LBS kan börja tjäna lite pengar med tanke på alla internethandlade snålvargar som vill ta med sig wiggle-köpta komponenter och montera hos LBS.

Usch och fy farao en fri marknad! LBS tar väl betalt för arbetet?

Rotavdraget hade ju ett liknande inslag där arbetskostnader kunde räknas men inte material och där fanns det ju de som "omfördelade" kostnaderna på ett sätt som knappast var intentionen. Därmed tvingades andra firmor antingen göra detsamma eller ha en konkurrensnackdel. Detta gör att man i mina ögon bör fundera väldigt noga innan man differentierar skatter/avgifter.

Det är väl egentligen inga större konstigheter med olika momssatser, varken för företagaren eller kunden... Det säger jag som har både 6%, 12% och 25% moms i verksamheten...

Med det sagt så tror jag att tex många matställen säljer mer hämtmat (12%) än kunder som sitter kvar och äter (25%)....Även om det inte alltid avspeglar verkligheten.

Hur blir det om...

1 Jag vill uppgradera mina bromsar från deore till XT? De gamla bromsarna är hela.

2 jag vill uppgradera mina bromsar från deore till XT? De gamla bromsarna är trasiga.

Är #2 reparation, eller ändrar cykeln karaktär?

#1 kan ju knappast räknas som reparation, om de gamla bromsarna är hela.

Reparation, är det "att återställa till ursprungligt skick/funktion/karaktär"?

Jag tror det kommer att bli intressanta gränsdragningar och kreativitet.

Som sagts tidigare, det hade varit enklare och bättre att sänka momsen på arbetet. (och inte punktmarkera reparationsarbete)

Senast ändrad:
Ja, ibland är tanken god, men praktiken misslyckad. Det här kommer inte att påverka beteenden alls, utan kommer enbart förflytta några kronor här och där.

fhloston sa:
Hur blir det om...

1 Jag vill uppgradera mina bromsar från deore till XT? De gamla bromsarna är hela.

2 jag vill uppgradera mina bromsar från deore till XT? De gamla bromsarna är trasiga.

Mitt val att se på det är säkert inte det samma som Skatteverkets men jag hade valt att gå enligt följande:

Alternativ 1 är helt klart en uppgradering och bör således ha en momssats på 25%.

Alternativ 2 är en reparation samtidigt som det är en uppgradering men arbetskostnaden skulle vara den samma oavsett komponentnivå, så valet av materiel bör vara ointressant. Jag hade valt att använda mig av arbetskostnad med 12% momssats.

Rock sa:
fhloston sa:
Hur blir det om...

Mitt val att se på det är säkert inte det samma som Skatteverkets men jag hade valt att gå enligt följande:

Alternativ 1 är helt klart en uppgradering och bör således ha en momssats på 25%.

Alternativ 2 är en reparation samtidigt som det är en uppgradering men arbetskostnaden skulle vara den samma oavsett komponentnivå, så valet av materiel bör vara ointressant. Jag hade valt att använda mig av arbetskostnad med 12% momssats.

Mao, ska man lämna in för en "uppgradering" gäller det att sabotera de gamla grejerna...lite som svärgubben som ville köpa nya datorhögtalare... Då gick han lös med avbitaren i de gamla, då var han ju tvungen att köpa nya...

Jag tror inte att skatteverket har kollat hur det ser ut i en cykelverkstad.
Den stora tillgången på reservdelar och det mesta av jobben som görs är byten, då främst på slitdelar.
Mao det är väldigt lite "reparationer". Ett skevt hjul med en trasig eker repareras. Annars byter man ut saker. Definitionen att produkten ändrar karaktär är riktigt svag, om jag vill bygga en monstercross av en ht, en fixie konvertering av en gammal stålräser och liknande så ändrar cykeln karaktär. Att uppgradera bromsar är det inte. Vilket gör Rocks argument om granskning mycket mer intressant.
Artikelns exempel att sätta en elmotor på en vanlig cykel görs ju inte av seriösa mekaniker,så tydligare riktlinjer måste ju tas fram.

Typiska cykelreparationer ligger på sådana halvhöga belopp att jag har svårt att se att det blir en prissänkning som har någon större betydelse för den som köper tjänsten. Enstaka åtgärder kan man få gjorda för en 50-lapp och det finns väl vissa större jobb som åtminstone inte är helt ovanliga (byte av slitdelar i drivlina, bromsar, vajrar och höljen) som kan gå på uppemot 1500 kr. Vad jag kan se så handlar det på sin höjd om några hundralappar per år som cyklisten "sparar". Att jämföra med rut & rot som ofta handlar om tiotusentals kr/år.

Även om jag tycker tanken är god att stimulera för att reparera istället för att köpa nytt så tror jag momsjusteringen i praktiken blir verkningslös och det inte bara i cykelsammanhanget. Incitament att reparera produkter måste nog skapas på annat sätt, t ex i någon form av avdrag man skulle kunna få göra på skatten. Låt säga att man mot kvitto med visst innehåll och upp till visst belopp kunde göra avdrag på skatt eller sänka den beskattningsbara inkomsten. Jag tror att åtskilligt fler skulle nappa på en sådan struktur även om det i slutändan skulle handla om samma pengar.

Om bilköp och biltransporter inte skattesubventioneras så finns det massor av möjligheter att gynna cykelköp och cykeltransporter.

mugge sa:
Typiska cykelreparationer ligger på sådana halvhöga belopp att jag har svårt att se att det blir en prissänkning som har någon större betydelse för den som köper tjänsten. Enstaka åtgärder kan man få gjorda för en 50-lapp och det finns väl vissa större jobb som åtminstone inte är helt ovanliga (byte av slitdelar i drivlina, bromsar, vajrar och höljen) som kan gå på uppemot 1500 kr. Vad jag kan se så handlar det på sin höjd om några hundralappar per år som cyklisten "sparar". Att jämföra med rut & rot som ofta handlar om tiotusentals kr/år.

Även om jag tycker tanken är god att stimulera för att reparera istället för att köpa nytt så tror jag momsjusteringen i praktiken blir verkningslös och det inte bara i cykelsammanhanget. Incitament att reparera produkter måste nog skapas på annat sätt, t ex i någon form av avdrag man skulle kunna få göra på skatten. Låt säga att man mot kvitto med visst innehåll och upp till visst belopp kunde göra avdrag på skatt eller sänka den beskattningsbara inkomsten. Jag tror att åtskilligt fler skulle nappa på en sådan struktur även om det i slutändan skulle handla om samma pengar.

Ska man alltså skicka med en massa kvitton med deklarationen för att styrka sina avdrag? Låter som en administrativt jobbig lösning, både för den enskilde men även för skatteverket som måste hantera dessa. Och om man inte ska skicka med kvitton är det som upplagt för försök till fiffel.

Inte för att jag tycker det är en bra ide, men det görs ju redan idag med alla möjliga typer av avdrag; först gör man avdraget och ibland blir man granskad och blir tvungen att styrka det. Vid vår husförsäljning drog jag av en hel massa för renovering och billbyggnad och hamnade i nån slags kontrollfålla, fick styrka det hela med bilder och kvitton innan vi fick ok.

Men nä, det här är en ogenomtänkt subventionering helt klart.

Undra hur många kronor det har kostat att ens få fram den här lite halvdåliga idén!
En bike to work-grej som engländarna har kanske vore mer vettigt? Gynnar iofs försäljning...

Mange. sa:
Jag tror inte att skatteverket har kollat hur det ser ut i en cykelverkstad.
Den stora tillgången på reservdelar och det mesta av jobben som görs är byten, då främst på slitdelar.
Mao det är väldigt lite "reparationer". Ett skevt hjul med en trasig eker repareras. Annars byter man ut saker. Definitionen att produkten ändrar karaktär är riktigt svag, om jag vill bygga en monstercross av en ht, en fixie konvertering av en gammal stålräser och liknande så ändrar cykeln karaktär. Att uppgradera bromsar är det inte. Vilket gör Rocks argument om granskning mycket mer intressant.
Artikelns exempel att sätta en elmotor på en vanlig cykel görs ju inte av seriösa mekaniker,så tydligare riktlinjer måste ju tas fram.

Ska man inte se det lite ut ett annat perspektiv? Dvs du monterar inte en ny detalj på din gamla cykel, utan du reparerar din gamla cykel med hjälp av en ny detalj? Alltså reparation.
Byte av bromsar till en bättre variant är förebyggande underhåll = reparation. Eller?

Tillbaka
Topp