[Artikel] Riktlinjer för reparation av cykel

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Foto-2017-02-15-15-04-27-1800x1350.jpg

Skatteverket förtydligar momssänkningen för reparation av cyklar.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=27705

Inte för att jag tror att det är nåt problem, men det borde finnas några fall som blir lite fördelaktiga för någon. Cykeldelar kan ingå med lägre momssatsen om de var slitna och byts ut, och reparationskostnaden är en väsentlig del av räkningen, om jag läste rätt.

Måste man i så fall bevisa/dokumentera att de utbytta delarna kasserats eller ens att de var slitna? Knepigt? Annars kanske en lucka där.

Detta borde alltså även gälla för ramreparationer, montering av skivbromsfästen, byten av böjda/bucklade rör etc.
Rätt ok!

Fruktansvärt korkat regelverk. Är ju helt öppet för egna tolkningar och fusk. Ungefär som rot-avdragen.
Sänk momsen generellt istället.

Finns det någon länk till ett officiellt uttalande angående sänkning på moms för komponenter i samband med reparation?

geologen sa:
Brando sa:
vilka vinner på det? :)

Miljöpartiet.

Signalvärden är det mp jobbar mest med. Livets realiteter däremot, är inget de bekymrar sig nämnvärt över.

Kan inte se att ökat regelverk kan vara annat än suboptimalt, sänk arbetsgivarnas löneskatterna istället, inför platt skatt på löneinkomster och gör det lätt att både anställa och att jobba utan att behöva fundera på om det ska gå genom AB, KB, HB eller enskild firma. Sänk momsen generellt för all service.

Färre, men tydligare regler = lägre tröskel till arbetsmarknaden/nyföretagande.

Om cykelverkstan slipper moms så kommer det bara att vara dubbelt så dyrt att handla komponenter där som på postorder.
Förslaget riktar sig nog inte till den genomsnittliga happyiten. Signalpolitik riktat mot MPs vanliga väljare, stadsbor med cykelavstånd till jobbet och som inte har något garage.

Octagon sa:
Om cykelverkstan slipper moms så kommer det bara att vara dubbelt så dyrt att handla komponenter där som på postorder.
Förslaget riktar sig nog inte till den genomsnittliga happyiten. Signalpolitik riktat mot MPs vanliga väljare, stadsbor med cykelavstånd till jobbet och som inte har något garage.

Det stämmer nog sorgligt väl, det låter bra och fint, men effekten är försumbar. Vill man enligt MPs snitt gå över till service/cirkulär ekonomi bör moms på service sänkas generellt, samt arbetsgivarens löneskatter/"arbetsgivaravgifter".

Lagstiftning ska undvika att slå hål i luften, utan orsakas av konkreta behov och ge konkreta resultat.

Bästa vore väl att avskaffa moms helt och kompensera det med en höjd progressiv inkomstskatt.

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Bästa vore väl att avskaffa moms helt och kompensera det med en höjd progressiv inkomstskatt.

Jag tror mer på att sänka skatten på arbete (och andra saker vi vill öka) och istället skatta eller momsa hårdare på saker vi vill minska, som exempelvis förstör miljön eller kostar samhället massa pengar eller personer onödigt lidande, se exempelvis alkoholskatten.

Jag saknar fortfarande perspektiv på vilket incitament (eller inte) som momssänkningen kan skapa. I slutändan när en reparation ska betalas så handlar det om en "rabatt" på 5-10%. Ta t ex en "service" där man går igenom drivlina, bromsar och lager samt kanske byter kedja, vajrar och höljen. Med delar så kanske en sådan historia slutar på 1000 kr eller 900 kr med nya moms-satsen. Är det verkligen en skillnad av betydelse? Vem resonera som att 1000 kr är för dyrt, men 900 kr - ja då slår vi till.

lleberg sa:
Henrik_E sa:

Jag tror mer på att sänka skatten på arbete (och andra saker vi vill öka) och istället skatta eller momsa hårdare på saker vi vill minska, som exempelvis förstör miljön eller kostar samhället massa pengar eller personer onödigt lidande, se exempelvis alkoholskatten.

+(1/0)

Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:
Brando sa:
vilka vinner på det? :)

Miljöpartiet.

Signalvärden är det mp jobbar mest med. Livets realiteter däremot, är inget de bekymrar sig nämnvärt över.

Kan inte se att ökat regelverk kan vara annat än suboptimalt, sänk arbetsgivarnas löneskatterna istället, inför platt skatt på löneinkomster och gör det lätt att både anställa och att jobba utan att behöva fundera på om det ska gå genom AB, KB, HB eller enskild firma. Sänk momsen generellt för all service.

Färre, men tydligare regler = lägre tröskel till arbetsmarknaden/nyföretagande.

Håller med, de där reglerna kommer jag ha NOLL nytta av... Vill hellre har ner priset på cykeldelar, för skruvandet sköter jag själv! ..Blir ju så när pappersvändare med tummen mitt i handen själva hittar på nått, det hjälper bara de själva! :/

Håller med ovan, respons... Ner med skatten på arbete höj istället på onyttigheter..

Vad händer om man lämnar in sin cykel för att byta ram, för att sedan komma tillbaka ett par dagar för att byta alla komponenter?

I övrigt tycker jag att en momssänkning har noll verkan för oss konsumenter, det handlar om några tior i slutändan för en vanlig reparation.

vilzen sa:
Blir ju så när pappersvändare med tummen mitt i handen själva hittar på nått, det hjälper bara de själva! :/

Det är tyvärr nog så det är, egenintresset ljuger inte men man önskar att de kunde lyft blicken något iaf...

vilzen sa:
Håller med ovan, respons... Ner med skatten på arbete höj istället på onyttigheter..

Vill man få folk att sluta röka, supa och köra bil höjer man skatten. Vill man få fler i arbete, och med det mer reparationer, sänker man skatten på arbete, både för arbetsgivare och för arbetaren. Nu är det ju billigare att bara köpa nån ny grej istället.

Det tragiska är att det inte behövs några dramatiska sänkningar för att få fler i arbete, det är inte till Kina nivåer. Funderar på hur ofta man ser cykeldelar som är "made in sweden" kontra "made in germany"...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp