[Artikel] De första hyresgästerna har flyttat in i cykelhuset Ohboy

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Myten om billiga bostadsrätter kommer från miljonprogrammets tid. Staten plöjde ner abnorma mängder pengar i att subventionera byggandet, vilket ledde till extremt låga ägarkostnader pga låga anskaffningsvärden (dopade med skattemedel).

När MP nu är ute och vevar om hur odemokratiskt det är att hyrorna måste höjas när miljonprogrammen samtidigt ska renoveras är det ren historielöshet att de kräver att MER statliga subventioner ska plöjas ner i dessa program för att "hålla nere hyrorna" (de låga hyrorna betalas istället via skattsedeln, av alla, även du som inte bor där. Det är demokratiskt och fint).

Ska man koppla det till cykelhuset, är det ett exempel på ett sundare sätt att bygga. Byggherre, arkitekt och förvaltare i samma bolag. Då bygger man sundare och mer långsiktigt hållbart och ekonomiskt. Samt får en småskalighet och variation i fastighetsbeståndet som gör att man inte plötsligt står med hundratusentals lägenheter som måste renoveras inom en tioårsperiod.

Jag gillar betong och hade gärna flyttat in. Gillar man inte betong kan man förslagsvis välja ett annat hus eller bygga ett själv, där man får måla.

Senast ändrad:
Jag tycker det är extremt konstigt att hyresgästerna inte får måla väggarna. Och det borde artikelförfattaren frågat om, tycker jag. Helt orimligt.

geologen sa:
Jag tycker det är extremt konstigt att hyresgästerna inte får måla väggarna. Och det borde artikelförfattaren frågat om, tycker jag. Helt orimligt.

Som vanligt så lär man få göra det. Men man är också skyldig att återställa när man flyttar. Vilket nog blir spännande om man målat betongen..

Får nog, i alla avseenden, se detta som ett konceptboende.
Att jämföra det med ordinära bostäder är nog fel på mer sätt än ett.
Placeringen och hyran, ja jag ser också hur de allmänna utrymmena driver hyra, säger mig att det inte alls är för alla att flytta in där.

lleberg sa:
Billigt, arkitektonirk kvalitet och stort, välj två. :)

I så fall väljer jag "arkitektonirk kvalitet ". Det verkar nytt och spännande ;). Om du menar arkitektonisk kvalitet tror jag du blandar ihop projektering och total byggkostnad, jag jobbar i byggbranschen så lite koll tror jag mig ha.... Men du har helt rätt i att segregationen beror mer på området än själva byggnaden i detta fallet, både tomtpris och marknaden i området (vad man kan ta ut) påverkar. Jag har varit i Västra hamnen flera gånger, har bekanta som bor där, så jag är ganska säker på att jag inte vill bo där, det känns... konstgjort. Men samma huskoncept på annan plats hade varit nåt helt annat.

us930 sa:
Bengt-re sa:
Som gammal före detta Oxelösundsbo har jag en viss dragning till rå betong som byggmaterial. Sankt Botvids kyrka är ett spännande exempel på där man låter råheten i materialet kontrastera mot funktionen och flörta lite med industriella vibbar med ändå lyckas skapa en varm ren känsla. Jag tyckte att det var snyggt, men har kanske lite dålig smak? Sa jag att min adventsljusstake är av oputsad betong? ?

Helt OT förvisso, men bara enstaka meter från denna fantastiska betongkyrka cyklade jag mina första metrar en gång i tidernas begynnelse, vi bodde på Kyrkogatan 4 och min pappa tyckte att backen ner ifrån kyrkan var ett lämpligt ställe för mig att lära mig cykla på. Det var det kanske, man behövde i alla fall inte trampa, backen var brant nog att bara rulla nerför. Pappa sprang bakom och höll i cykeln och sen släppte han taget när han tyckte det var dags. Jag minns än idag när jag vred på huvudet och fick se att han hade släppt taget och sprang 20 meter bakom mig.... I ren förskräckelse lyckades jag klara ett 90gr gathörn och rullade vidare ner mot macken, nerför Höjdgatan som är ännu brantare, halvvägs ner på den så vurpade jag med ett brak, men vad gjorde det, jag hade ju lärt mig att cykla! Senare så hade jag mina favoritstråk på de vindlande grusade gångstigarna på berget bakom kyrkan.... har vi kanske mötts där någon gång, Bengt-re...? Klassisk cykelmark för mig.....

Mvh Ulf S.

?

Härligt! Jo Oxelöund var en mycket bra cykelstad - gick (går?) ju cykelvägar överallt! Kyrkbacken brukade hysa luffarleffe och comp som vårtecken. Och det något tveksamma att placera en kalla kriget anläggning under kyrkan....

Är väl inte otroligt att vi möts. Bodde där mellan 1971 och 1995 ungefär.

Miss Lycka sa:
Är det jobbigt om det finns folk med KBT, bostads eller barnbidrag?

Ja ganska. Anledningen är att det brukar vara ett lite mer rought klientel, men det är min uppfattning grundat på de 4 lägenheterna jag har hyrt.

Octagon sa:
lleberg sa:
Billigt, arkitektonirk kvalitet och stort, välj två. :)

I så fall väljer jag "arkitektonirk kvalitet ". Det verkar nytt och spännande ;). Om du menar arkitektonisk kvalitet tror jag du blandar ihop projektering och total byggkostnad, jag jobbar i byggbranschen så lite koll tror jag mig ha.... Men du har helt rätt i att segregationen beror mer på området än själva byggnaden i detta fallet, både tomtpris och marknaden i området (vad man kan ta ut) påverkar. Jag har varit i Västra hamnen flera gånger, har bekanta som bor där, så jag är ganska säker på att jag inte vill bo där, det känns... konstgjort. Men samma huskoncept på annan plats hade varit nåt helt annat.

Jag ber så hemskt mycket ursäkt för felskrivningen. :)

Jag valde arkitektonisk kvalitet som uttryck då det kan uttrycka kundvärde. För hyresgästen spelar det ingen roll om byggherren fick ett pangpris på tomten, om projekteringen var enkel eller om det är svindyr kravmärkt fårull som isolering i väggarna. För hyresgästen är det helt andra saker som spelar roll, typ om det drar kallt från fönstrena, hur mycket dagsljus som lyser in, hur kvalitetskänslan i köket är och vad det kostar att bo där, dessutom varierar det ju vad folk färdesätter. Sen kanske det finns bättre uttryck, men kundnytta kändes inte så hemtrevligt på något vis. Men "Bra" kanske duger? Eller Gemütlichkeit då vi på happy litar på tyska tester?

Billigt - Gemütlichkeit - Stort, välj 2? :)

Jag väljer nog helst Billigt och Gemütlichkeit, och Compact living. :)

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
us930 sa:
Bengt-re sa:
Som gammal före detta Oxelösundsbo har jag en viss dragning till rå betong som byggmaterial. Sankt Botvids kyrka är ett spännande exempel på där man låter råheten i materialet kontrastera mot funktionen och flörta lite med industriella vibbar med ändå lyckas skapa en varm ren känsla. Jag tyckte att det var snyggt, men har kanske lite dålig smak? Sa jag att min adventsljusstake är av oputsad betong? ?

Helt OT förvisso, men bara enstaka meter från denna fantastiska betongkyrka cyklade jag mina första metrar en gång i tidernas begynnelse, vi bodde på Kyrkogatan 4 och min pappa tyckte att backen ner ifrån kyrkan var ett lämpligt ställe för mig att lära mig cykla på. Det var det kanske, man behövde i alla fall inte trampa, backen var brant nog att bara rulla nerför. Pappa sprang bakom och höll i cykeln och sen släppte han taget när han tyckte det var dags. Jag minns än idag när jag vred på huvudet och fick se att han hade släppt taget och sprang 20 meter bakom mig.... I ren förskräckelse lyckades jag klara ett 90gr gathörn och rullade vidare ner mot macken, nerför Höjdgatan som är ännu brantare, halvvägs ner på den så vurpade jag med ett brak, men vad gjorde det, jag hade ju lärt mig att cykla! Senare så hade jag mina favoritstråk på de vindlande grusade gångstigarna på berget bakom kyrkan.... har vi kanske mötts där någon gång, Bengt-re...? Klassisk cykelmark för mig.....

Mvh Ulf S.

?

Härligt! Jo Oxelöund var en mycket bra cykelstad - gick (går?) ju cykelvägar överallt! Kyrkbacken brukade hysa luffarleffe och comp som vårtecken. Och det något tveksamma att placera en kalla kriget anläggning under kyrkan....

Är väl inte otroligt att vi möts. Bodde där mellan 1971 och 1995 ungefär.

Aha, ung. samma period för mig, 1967 till 1996! Jo luffarleffe var ju en "lokalkändis".... lite skränig ibland men ganska harmlös, det gick ju många rykten om honom, som t.ex. att han hade banrekordet på minigolfbanan vid gästhamnen, och att han en gång blev påkörd av bussen, men klarade sig i princip oskadd. Vissa människor överlever tydligen allt, oavsett ett hälsosamt leverne eller inte......
Som cykelstad var ju som du skrev Oxelösund fantastiskt, kommer du ihåg att Friluftsfrämjandet (tror jag?) ordnade cykelkvällar en gång i veckan? Man startade i gathörnet vid OK macken, cykade en runda på minst 2mil har jag för mig och kryssade i sig på en lista så kunda man vinna en ficklampa eller några paket kaffe vid säsongens slut. Det stod en äldre herre där som hade hand om start och målgång som hade en orange Crescentracer som jag var grymt avundsjuk på kommer jag ihåg....

För att anknyta lite till tråden igen så är väl Sankt Botvids kyrka ett ypperligt exempel på att det med rätt design, belysning o.s.v. går att skapa en varm och gemytlig känsla även i ett betongrum, lägenheterna på bilderna ser ju inte jättemysiga ut, men skulle nog kunna förbättras väsentligt med ganska enkla medel, och utan att måla betongen.

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp