[Notis] Lund är årets cykelfrämjarkommun 2017

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
20161127_141020610_iOS-1800x1350.jpg

Årets cykelfrämjarkommun är korad

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=28857

Senast ändrad:
Hmm.. Jag cyklar en del i Lund och det är väl bra, men bäst i Sverige? Det trodde jag inte.

Av de städer jag cyklat i är nog Lund bland de bättre. Men fortfarande låååååååååååååååååååååååångt efter riktiga cykelstäder som t.ex. Köpenhamn för att ta något som ligger i närheten. Skulle gärna se att CF modifierade kriterierna för sin ranking och börja mäta t.ex. antal kompletta 100 m cykelväg som uppfyller minimikraven/råden i VGU och GCM. Att en kommun har fina visioner och skriver en massa avsiktsdokument hjälper mig föga som cyklist till vardags när cykelbanorna är fulla med stolpar, svängfester, gupp, kanter, busskurer, betongsuggor, och annan bråte samt ibland är smalare än min (last)cykel.

ALK sa:
Hmm.. Jag cyklar en del i Lund och det är väl bra, men bäst i Sverige? Det trodde jag inte.

Folk brukar säga så, och sedan kan de ändå inte komma på någon bättre stad. Ibland drar de fram ett exempel på en knepig plats i Lund och jämför den med en mycket väl utformad plats i Malmö, vilket är anekdotisk bevisföring.

Sedan så handlar undersökningen inte om egentlig kvalitet på cykelinfrastrukturen utan om vilka organisatoriska strukturer som finns för att jobba med cykeltrafik i samhällsplaneringen. Det är troligare att en kommun med organisationen på plats jobbar fram bra förutsättningar för cykling än att en kommun utan organisation gör det.

Min kommun hamnade lååååångt ner i listan, och det är ju bra för nu har vi siffror att visa för politiken som visar vad alla vi tjänstemän redan vet: vi har ingen ordning på vår planering. Vi springer åt alla håll samtidigt och bränner arbetstid och investeringspengar lite på måfå. Vi behöver fokusera mer på planering på medellång sikt och mindre på att sätta sprätt på årets investeringsbudget.

Ja, förresten: jag är i allra högsta grad för att undersökningen tar in kvalitetskriterier. Men det är inte jag som gör undersökningen.

Senast ändrad:
Jag har bott lika länge i (ca 4 år) i Luleå, Linköping och Lund. Känner personligen inte att Lund sticker ut som en bättre cykelstad.

Luleå var utan tvekan bäst på att röja snö från cykelbanorna. Lund sämst i det avseendet.

Luleå suger på snöröjning så fort det blir töväder.. att Luleå fick 10 av 10 poäng i "infrastruktur och underhåll" är jag väldigt frågande till. Det finns ex inga cykelbanor i stan.

access sa:
Av de städer jag cyklat i är nog Lund bland de bättre. Men fortfarande låååååååååååååååååååååååångt efter riktiga cykelstäder som t.ex. Köpenhamn för att ta något som ligger i närheten. Skulle gärna se att CF modifierade kriterierna för sin ranking och börja mäta t.ex. antal kompletta 100 m cykelväg som uppfyller minimikraven/råden i VGU och GCM. Att en kommun har fina visioner och skriver en massa avsiktsdokument hjälper mig föga som cyklist till vardags när cykelbanorna är fulla med stolpar, svängfester, gupp, kanter, busskurer, betongsuggor, och annan bråte samt ibland är smalare än min (last)cykel.

Det håller jag med om! Lund är kanske bra, men det går inte att jämföra med Köpenhamn eller för den delen t.ex. de belgiska städerna..

Det här måste ju vara nån slags skämt. Att många panka studenter väljer cykeln i brist på andra alternativ och att det finns fina visioner mm borde inte räcka så långt som till en första plats. Utan att veta hur undersökningen är gjord så känns det som om de måste vikta om de olika kriterierna så att befintlig infra får högre vikt. Och då lär Lund hamna långt ner...

h-man sa:
Det här måste ju vara nån slags skämt. Att många panka studenter väljer cykeln i brist på andra alternativ och att det finns fina visioner mm borde inte räcka så långt som till en första plats. Utan att veta hur undersökningen är gjord så känns det som om de måste vikta om de olika kriterierna så att befintlig infra får högre vikt. Och då lär Lund hamna långt ner...

"Utan att veta hur undersökningen är gjord." Vad hindrar dig från att ta reda på det?

Senast ändrad:
... men bilden ovan är från Malmö. Ärtholmsvägen
Cyklade på den cykelbanan senast igår.

Mvh
Besserwisser

Vänta bara till spårvägen i Lund är klar, då kommer man att rasa i ranking. Finns väl inget som förstör cykelinfrastrukturen som spårvagns- eller järnvägsspår mitt i gatan...

tinkerbell sa:
Vänta bara till spårvägen i Lund är klar, då kommer man att rasa i ranking. Finns väl inget som förstör cykelinfrastrukturen som spårvagns- eller järnvägsspår mitt i gatan...

Kanske dags att bekanta sig med hur spårvägen ska utformas: http://joakim.users.openstreetmap.se/sparvag/#14/55.7160/13.2078

Som du ser går spårvägen alltid i eget utrymme med väg bredvid och cykelväg längs hela sträckningen. Att vinkelrätt korsa spår är inget problem.

access sa:
tinkerbell sa:

Kanske dags att bekanta sig med hur spårvägen ska utformas: http://joakim.users.openstreetmap.se/sparvag/#14/55.7160/13.2078

Som du ser går spårvägen alltid i eget utrymme med väg bredvid och cykelväg längs hela sträckningen. Att vinkelrätt korsa spår är inget problem.
Absolut inte insatt i det där bygget, men det finns många exempel i trafiken för alla möjliga trafikslag där kartan tycks visa vinkelräta passager etc, men där man i praktiken snarare kör/går/cyklar 45 grader mot riktningen på vägen/banan. Detta för att man av naturen inte tar onödiga omvägar. Men om genaste vägen alltid är vinkelrät mot spåren så blir det naturligtvis inget problem.

access sa:
tinkerbell sa:

Så det innebär att ingen kommer någonsin att snedda över spåren, definitivt inte när det är blött ute (eller ligger blöta löv på spåren)? Känns ju genast mycket tryggare. Händer ju heller aldrig att idioter på cykel kör rakt fram över korsningar utan att se sig för, speciellt inte i en studentstad som Lund. Det senare är dock inget som är unikt för städer med spårväg, men ett par ton spårbunden mördarlarv är inte riktigt samma sak som en buss eller lastbil.

En spårvagn håller sig på, eller i alla fall i närheten av, spåren så man vet var det gäller att se upp. Bussar, som tyvärr skördat en del människoliv här i stan, kan ju på riktigt komma lite var stans ifrån. De kan även gena i kurvor/svängar vilket en spårvagn har lite svårt med.

Finns ju annars tekniska lösningar som gör det svårare att få ner ett hjul i spåret om man nu skulle råka lyckas cykla parallellt med det.

tinkerbell sa:

Varför vänta tills spårvägsinfran är klar? Redan nu har de ju lyckats förstöra rätt många cykelstråk i det pågående byggprojektet. Men åas har vi fått serpentiner att trösta oss med =)

tinkerbell sa:

Vilken kategori tänker du kommer att påverkas av förekomsten av spårvägsspår? Befintlig infrastruktur, Infrastruktur och underhåll, Information och marknadsföring, Aktiviteter, Cykelpolitik eller Uppföljning och mätning?

NAnders sa:
tinkerbell sa:

Vilken kategori tänker du kommer att påverkas av förekomsten av spårvägsspår? Befintlig infrastruktur, Infrastruktur och underhåll, Information och marknadsföring, Aktiviteter, Cykelpolitik eller Uppföljning och mätning?

Eftersom Lunds ekonomi kommer att drabbas märkbart av spårvägsprojektet (trots idoga försök att släta över både fasta och löpande kostnader med att de inte uppstår nu - men utan att samtidigt påpeka att kostnaderna självklart kommer senare) så kommer samtliga punkter mer eller mindre påverkas av spårvägen. Även om man även säger att det inte är samma konto som kostnaderna bokförs på så ska dessa ändå betalas ur samma kassa, den som skattebetalarna fyller på...

Tillbaka
Topp