[Notis] Lund är årets cykelfrämjarkommun 2017
Senast ändrad:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ALK sa:Hmm.. Jag cyklar en del i Lund och det är väl bra, men bäst i Sverige? Det trodde jag inte.
access sa:Av de städer jag cyklat i är nog Lund bland de bättre. Men fortfarande låååååååååååååååååååååååångt efter riktiga cykelstäder som t.ex. Köpenhamn för att ta något som ligger i närheten. Skulle gärna se att CF modifierade kriterierna för sin ranking och börja mäta t.ex. antal kompletta 100 m cykelväg som uppfyller minimikraven/råden i VGU och GCM. Att en kommun har fina visioner och skriver en massa avsiktsdokument hjälper mig föga som cyklist till vardags när cykelbanorna är fulla med stolpar, svängfester, gupp, kanter, busskurer, betongsuggor, och annan bråte samt ibland är smalare än min (last)cykel.
h-man sa:Det här måste ju vara nån slags skämt. Att många panka studenter väljer cykeln i brist på andra alternativ och att det finns fina visioner mm borde inte räcka så långt som till en första plats. Utan att veta hur undersökningen är gjord så känns det som om de måste vikta om de olika kriterierna så att befintlig infra får högre vikt. Och då lär Lund hamna långt ner...
tinkerbell sa:Vänta bara till spårvägen i Lund är klar, då kommer man att rasa i ranking. Finns väl inget som förstör cykelinfrastrukturen som spårvagns- eller järnvägsspår mitt i gatan...
Absolut inte insatt i det där bygget, men det finns många exempel i trafiken för alla möjliga trafikslag där kartan tycks visa vinkelräta passager etc, men där man i praktiken snarare kör/går/cyklar 45 grader mot riktningen på vägen/banan. Detta för att man av naturen inte tar onödiga omvägar. Men om genaste vägen alltid är vinkelrät mot spåren så blir det naturligtvis inget problem.access sa:tinkerbell sa:Vänta bara till spårvägen i Lund är klar, då kommer man att rasa i ranking. Finns väl inget som förstör cykelinfrastrukturen som spårvagns- eller järnvägsspår mitt i gatan...
Kanske dags att bekanta sig med hur spårvägen ska utformas: http://joakim.users.openstreetmap.se/sparvag/#14/55.7160/13.2078
Som du ser går spårvägen alltid i eget utrymme med väg bredvid och cykelväg längs hela sträckningen. Att vinkelrätt korsa spår är inget problem.
Så det innebär att ingen kommer någonsin att snedda över spåren, definitivt inte när det är blött ute (eller ligger blöta löv på spåren)? Känns ju genast mycket tryggare. Händer ju heller aldrig att idioter på cykel kör rakt fram över korsningar utan att se sig för, speciellt inte i en studentstad som Lund. Det senare är dock inget som är unikt för städer med spårväg, men ett par ton spårbunden mördarlarv är inte riktigt samma sak som en buss eller lastbil.access sa:tinkerbell sa:Vänta bara till spårvägen i Lund är klar, då kommer man att rasa i ranking. Finns väl inget som förstör cykelinfrastrukturen som spårvagns- eller järnvägsspår mitt i gatan...
Kanske dags att bekanta sig med hur spårvägen ska utformas: http://joakim.users.openstreetmap.se/sparvag/#14/55.7160/13.2078
Som du ser går spårvägen alltid i eget utrymme med väg bredvid och cykelväg längs hela sträckningen. Att vinkelrätt korsa spår är inget problem.
tinkerbell sa:Vänta bara till spårvägen i Lund är klar, då kommer man att rasa i ranking. Finns väl inget som förstör cykelinfrastrukturen som spårvagns- eller järnvägsspår mitt i gatan...
NAnders sa:tinkerbell sa:Vänta bara till spårvägen i Lund är klar, då kommer man att rasa i ranking. Finns väl inget som förstör cykelinfrastrukturen som spårvagns- eller järnvägsspår mitt i gatan...
Vilken kategori tänker du kommer att påverkas av förekomsten av spårvägsspår? Befintlig infrastruktur, Infrastruktur och underhåll, Information och marknadsföring, Aktiviteter, Cykelpolitik eller Uppföljning och mätning?