Äntligen! Avskaffat cykelbanetvång
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:1. Bilister kommer att bli än mer aggressiva mot cyklister som inte är på cykelbana på de vägar där den nya bestämmelsen inte gäller (dvs >50 som fartgräns).
Ett krig innefattar minst två parter.Capra ibex sa:För det är verkligen ett krig där ute. Iaf på vissa vägar
Tycker det låter som att du har fel cykel för ändamålet ?Fjärdebrunn sa:50 kmh-regeln ser jag som gnisslig. Fördelen med att cykla på bilvägen är nog som störst på tex 70-väg där det gärna finns en kurvig och grusig cykelbana bredvid.
roskai sa:Tycker det låter som att du har fel cykel för ändamålet ?Fjärdebrunn sa:50 kmh-regeln ser jag som gnisslig. Fördelen med att cykla på bilvägen är nog som störst på tex 70-väg där det gärna finns en kurvig och grusig cykelbana bredvid.
Kristoffer R sa:roskai sa:Tycker det låter som att du har fel cykel för ändamålet ?Fjärdebrunn sa:50 kmh-regeln ser jag som gnisslig. Fördelen med att cykla på bilvägen är nog som störst på tex 70-väg där det gärna finns en kurvig och grusig cykelbana bredvid.
Tempohoj? ;)
Lindomevägen i Göteborg, den som skär genom Sandsjöbacka, är 70-väg och delar av den har en cykelbana. Jag har knappt sett några lvg-cyklister använda cykelbanan där.
Dock grymt för mitt närområde där man får vara MacAskill, Houdini och Magellan för att ta sig fram via cykelbanan...
tmalm sa:Jag måste erkänna att jag förstår inte denna besatthet av att köra på vägen istället för cykelbanan, visst , ibland är cykelbanan usel och eller farlig men väldigt ofta ser man, främst lvg-cyklister, köra bredvid en tom, rak, sopad cykelbana och är ute å trängs med bilarna istället.
T-O-M-T-A-R säger jag bara!!!!
/T
Miss Lycka 2.0 sa:Landsvägscyklar ska givetvis framföras på landsvägen.
Jocke77 sa:tmalm sa:Jag måste erkänna att jag förstår inte denna besatthet av att köra på vägen istället för cykelbanan, visst , ibland är cykelbanan usel och eller farlig men väldigt ofta ser man, främst lvg-cyklister, köra bredvid en tom, rak, sopad cykelbana och är ute å trängs med bilarna istället.
/T
Nu vet jag inte var du bor men jag har cyklat sedan 1997 och "en tom, rak, sopad cykelbana" tror jag inte jag upplevt. Visst att cykelbanor kan vara raka och gå bredvid vägen kortare sträckor men i princip alltid krävs det en omvägen eller "olaglig" manöver för att ta sig in och ut på cykelbanan före och efter den korta bit de går dit man ska.
Jag har bott i ett antal städer sedan jag började cykla mer seriöst och brukar utmana mig själv att till 100% använda cykelbanor och följa den skyltning som finns för att ta mig fram till vardags. Inte ens i staden jag bor i nu sedan 13 år tillbaka förstår jag hur jag ska ta mig från ena till andra sidan på cykel utan att improvisera och bryta mot lagar och regler.
Sedan håller jag med om att det är irriterande med cyklister som beter sig illa eller inte kör för att underlätta för omkörningar när det behövs bara som någon slags markering...troligtvis är de inte föredömen bakom ratten heller.
Regn och sydväst ingår, iaf om du menar vindriktningen :-)ooms sa:Flytta till Götet? Ingår regnställ och sydväst?
Det är så det varit formulerat tidigare oavsett hastighetsgräns.JoJooPE sa:Känns som det är flera som missar sista meningen...
”Det är fortsatt möjligt att cykla i körbanan om det är högre hastighet under förutsättning att det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.”
Jag tolkar det som att vi kan även cykla på 70-vägar... frågan är hur man ska tolka sista delen av meningen...
Tja, exempel från verkligheten.tmalm sa:Kristoffer R sa:roskai sa:Tycker det låter som att du har fel cykel för ändamålet ?Fjärdebrunn sa:50 kmh-regeln ser jag som gnisslig. Fördelen med att cykla på bilvägen är nog som störst på tex 70-väg där det gärna finns en kurvig och grusig cykelbana bredvid.
Tempohoj? ;)
Lindomevägen i Göteborg, den som skär genom Sandsjöbacka, är 70-väg och delar av den har en cykelbana. Jag har knappt sett några lvg-cyklister använda cykelbanan där.
Dock grymt för mitt närområde där man får vara MacAskill, Houdini och Magellan för att ta sig fram via cykelbanan...
Menar du spårhagavägen? Vad är problemet att cykla på cykelbanan där?
Jag måste erkänna att jag förstår inte denna besatthet av att köra på vägen istället för cykelbanan, visst , ibland är cykelbanan usel och eller farlig men väldigt ofta ser man, främst lvg-cyklister, köra bredvid en tom, rak, sopad cykelbana och är ute å trängs med bilarna istället.
/T
jesperC sa:Risken med formuleringar likt denna är istället att vi får en text som kan tolkas som att cyklisten, vid en cykelolycka på väg, uppenbarligen inte iakttagit särskild försiktighet och således har sig själv att skylla.
//j
jesperC sa:Bra med ett förtydligande att det är tillåtet att cykla på väg. Om det sätter sig så kanske vi cyklister slipper lite av tutandet, prejandet och spolarvätskesprutandet i framtiden.
Ställer mig dock lite frågande till formuleringen: "...endast under förutsättning att särskild försiktighet iakttas". Vad är tanken med denna rad?
//j
Har du verkligen läst och förstått det nya reglerna?ejma sa:Bravo Regeringen!
Ni skulle dock tänkt till innan ni införde cykelförbud på bilväg om cykelväg finns. Nu finns breda fina GC sektioner om max 100 meter istället för en sammanhängande vägren. I min kommun får de inte till sammanhängande GC på en sida om bilvägen utan de går på olika sidor beroende på tillgängligt utrymme. Frågan vad som är farligast, cykla på cykelväg med jättemånga passager av påfarter och obevakade övergångsställen än att cykla på bilvägen. Jag brukar välja bilvägen när trafiken tillåter.
Diogenes sa:Ändå skönt att slippa G/C-banorna på t ex Liljeholms-, Skanstulls-, Tranebergs- och Västerbron.
Ändå borde det ju skett för länge sedan då om man ser till cykelinfran som den ser ut idag. Den är ju utformad som om cykling bara var ett fritidsintresse ;-)Appel sa:Wow! Äntligen. Har ju blivit mer och mer påtagligt att denna ändring behövdes då alla nu skaffat elcykel.
Det borde även klargöras att det verkligen är ok (i strikt juridisk mening) att cykla i klunga. Fast det kommer nog dröja då det inte har så mycket med persontransport att göra, utan mer är ett fritidsintresse.
jesperC sa:Enligt min uppfattning så är cyklister generellt redan bra på att iaktta särskild försiktighet. Förmodligen på grund av att om man som cyklist brister i detta så blir konsekvensen lätt egen skada eller död.
pme sa:jesperC sa:Enligt min uppfattning så är cyklister generellt redan bra på att iaktta särskild försiktighet. Förmodligen på grund av att om man som cyklist brister i detta så blir konsekvensen lätt egen skada eller död.
Det där var även min uppfattning tills jag var i Malmö förra veckan. Nu har jag tappat allt hopp om att cyklister skall uppfattas som försiktiga. I stort sett alla cyklade rakt genom korsningar utan att se sig för (eller lämna företräde där det var påbjudet). Hjälmanvändning var omvänt proportionellt mot i Stockholm.
eketjall sa:Har du verkligen läst och förstått det nya reglerna?
Miss Lycka 2.0 sa:Det är en procession av cyklister på väg till arbetet.
tmalm sa:Kristoffer R sa:roskai sa:Tycker det låter som att du har fel cykel för ändamålet ?Fjärdebrunn sa:50 kmh-regeln ser jag som gnisslig. Fördelen med att cykla på bilvägen är nog som störst på tex 70-väg där det gärna finns en kurvig och grusig cykelbana bredvid.
Tempohoj? ;)
Menar du spårhagavägen? Vad är problemet att cykla på cykelbanan där?
Jag måste erkänna att jag förstår inte denna besatthet av att köra på vägen istället för cykelbanan, visst , ibland är cykelbanan usel och eller farlig men väldigt ofta ser man, främst lvg-cyklister, köra bredvid en tom, rak, sopad cykelbana och är ute å trängs med bilarna istället.
/T