Äntligen! Avskaffat cykelbanetvång

Äntligen!

Gäller från 1 augusti, jäklar vad skönt det ska bli att slippa alla obildbara ufon på gång/cykelbanorna!

+1, verkligen.

Kommer nog i förlängningen faktiskt leda till bättre cykelinfra. Det kommer inte gå fort, men det kommer nog gå fortare än om denna förordning inte gått igenom.

Så bra att man nästan tror att det är 1april!

Men det där med 50km/h - är devil in the details? Det lär vi märka!

/A

Det är väl inte så att de tänker sluta underhålla cykelvägen på dessa sträckor, och istället låta alla cykla på vägen?

Låter för bra för att vara sant, så någon hake finns nog.

Jag tycker det är ett steg i rätt riktning, men jag förutspår följande konsekvenser:

1. Bilister kommer att bli än mer aggressiva mot cyklister som inte är på cykelbana på de vägar där den nya bestämmelsen inte gäller (dvs >50 som fartgräns).
2. Kommuner kommer att omotiverat skylta om till cykelförbud på vägar där de inte vill ha cyklister. När de väl upptäckt detta motvapen kommer det att sprida sig som en löpeld.

geologen sa:
1. Bilister kommer att bli än mer aggressiva mot cyklister som inte är på cykelbana på de vägar där den nya bestämmelsen inte gäller (dvs >50 som fartgräns).

En upptrappning av moraliskt-kriget alltså:

* Saab-gubbar som demonstrativt kör 70 på 70 väg utan möjlighet att köra om.
* Cyklister blir mer aggro mot bilister som kör eller parkerar på cykelvägen.
* Bilister som tutar på cyklister som struntar i stopplikten.

Låt oss nu vara positiva. Detta är ett bra steg i rätt riktning. Jag väntar på 1,5m regeln som finns i en del länder. Minst 1,5m avstånd till cyklisten. Annars får bilen vänta med att köra om. Såg sånna skyltar på Nya Zeeland och blev grymt besviken på vilket u land vi lever i när det kommer till bilisters förståelse för cyklister. För det är verkligen ett krig där ute. Iaf på vissa vägar

50 kmh-regeln ser jag som gnisslig. Fördelen med att cykla på bilvägen är nog som störst på tex 70-väg där det gärna finns en kurvig och grusig cykelbana bredvid.

Tycker ändå att det är ett stort lyft. Känner mig ofta tvingad att välja cykelbanan på de långsammare vägarna. På de snabbare struntar jag redan idag i vad lagen säger går på vad jag tycker verkar rimligt baserat på trafik och vägens beskaffenhet. :)

Fjärdebrunn sa:
50 kmh-regeln ser jag som gnisslig. Fördelen med att cykla på bilvägen är nog som störst på tex 70-väg där det gärna finns en kurvig och grusig cykelbana bredvid.
Tycker det låter som att du har fel cykel för ändamålet ?

roskai sa:
Fjärdebrunn sa:

Tempohoj? ;)

Lindomevägen i Göteborg, den som skär genom Sandsjöbacka, är 70-väg och delar av den har en cykelbana. Jag har knappt sett några lvg-cyklister använda cykelbanan där.

Dock grymt för mitt närområde där man får vara MacAskill, Houdini och Magellan för att ta sig fram via cykelbanan...

Naturligtvis finns det även längs vägar med högre hastighet än 50 km/h situationer där GC-banan ändå inte är ett bättre alternativ för en trafikvan cyklist men stora vinsten som jag ser det är att nu kunna fortsätta på vägen när man cyklar genom ett tättbebyggt område där GC-banan inte alltför sällan plötsligt men inte oväntat dyker in i något villaområde isf att följa genomfartsvägen. Eller när kommunerna GC-skyltat trottoarer för att slippa bygga riktig cykelinfra.

Förhoppningsvis kan det bli ett litet steg mot mer förståelse och samspel mellan olika slags trafikanter då man mer och mer bejakar att cykeln är ett riktigt fordom men det som verkligen behövs är nationella kampanjer likt norska vägverkets "Del veien"

Kristoffer R sa:
roskai sa:
Fjärdebrunn sa:

Tempohoj? ;)

Lindomevägen i Göteborg, den som skär genom Sandsjöbacka, är 70-väg och delar av den har en cykelbana. Jag har knappt sett några lvg-cyklister använda cykelbanan där.

Dock grymt för mitt närområde där man får vara MacAskill, Houdini och Magellan för att ta sig fram via cykelbanan...

Menar du spårhagavägen? Vad är problemet att cykla på cykelbanan där?

Jag måste erkänna att jag förstår inte denna besatthet av att köra på vägen istället för cykelbanan, visst , ibland är cykelbanan usel och eller farlig men väldigt ofta ser man, främst lvg-cyklister, köra bredvid en tom, rak, sopad cykelbana och är ute å trängs med bilarna istället.
T-O-M-T-A-R säger jag bara!!!!

/T

tmalm sa:
Jag måste erkänna att jag förstår inte denna besatthet av att köra på vägen istället för cykelbanan, visst , ibland är cykelbanan usel och eller farlig men väldigt ofta ser man, främst lvg-cyklister, köra bredvid en tom, rak, sopad cykelbana och är ute å trängs med bilarna istället.
/T

Nu vet jag inte var du bor men jag har cyklat sedan 1997 och "en tom, rak, sopad cykelbana" tror jag inte jag upplevt. Visst att cykelbanor kan vara raka och gå bredvid vägen kortare sträckor men i princip alltid krävs det en omvägen eller "olaglig" manöver för att ta sig in och ut på cykelbanan före och efter den korta bit de går dit man ska.

Jag har bott i ett antal städer sedan jag började cykla mer seriöst och brukar utmana mig själv att till 100% använda cykelbanor och följa den skyltning som finns för att ta mig fram till vardags. Inte ens i staden jag bor i nu sedan 13 år tillbaka förstår jag hur jag ska ta mig från ena till andra sidan på cykel utan att improvisera och bryta mot lagar och regler.

Sedan håller jag med om att det är irriterande med cyklister som beter sig illa eller inte kör för att underlätta för omkörningar när det behövs bara som någon slags markering...troligtvis är de inte föredömen bakom ratten heller.

Miss Lycka 2.0 sa:
Landsvägscyklar ska givetvis framföras på landsvägen.

Ibland kan man inte göra annat än hålla med. +1

Risken här är väl som Geologen skriver, att vissa kommuner skyltar om till cykelförbud alt höjer hastigheten till 60 på vägar där de anser cyklister inte skall vara.
Men som ngn annan skrev, inte för att jag brytt mig tidigare, jag cyklar tillsammans med övrig trafik när omständigheterna är sådana är det är mer lämpligt.

Jocke77 sa:
tmalm sa:
/T

Nu vet jag inte var du bor men jag har cyklat sedan 1997 och "en tom, rak, sopad cykelbana" tror jag inte jag upplevt. Visst att cykelbanor kan vara raka och gå bredvid vägen kortare sträckor men i princip alltid krävs det en omvägen eller "olaglig" manöver för att ta sig in och ut på cykelbanan före och efter den korta bit de går dit man ska.

Jag har bott i ett antal städer sedan jag började cykla mer seriöst och brukar utmana mig själv att till 100% använda cykelbanor och följa den skyltning som finns för att ta mig fram till vardags. Inte ens i staden jag bor i nu sedan 13 år tillbaka förstår jag hur jag ska ta mig från ena till andra sidan på cykel utan att improvisera och bryta mot lagar och regler.

Sedan håller jag med om att det är irriterande med cyklister som beter sig illa eller inte kör för att underlätta för omkörningar när det behövs bara som någon slags markering...troligtvis är de inte föredömen bakom ratten heller.

Då får du flytta till götet, jag har bott på lite olika ställen här (numera i närheten av spårhagavägen)och cykelpendlat till flera olika platser, ofta på andra sidan stan och i princip alltid kunnat köra åtminståne 95% cykelbana, oftast desssutom bra cykelbana men det finns förstås exempel där trafikkontoret fått hjärnsläpp oxå.

/T

Känns som det är flera som missar sista meningen...
”Det är fortsatt möjligt att cykla i körbanan om det är högre hastighet under förutsättning att det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.”

Jag tolkar det som att vi kan även cykla på 70-vägar... frågan är hur man ska tolka sista delen av meningen...

JoJooPE sa:
Känns som det är flera som missar sista meningen...
”Det är fortsatt möjligt att cykla i körbanan om det är högre hastighet under förutsättning att det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.”

Jag tolkar det som att vi kan även cykla på 70-vägar... frågan är hur man ska tolka sista delen av meningen...
Det är så det varit formulerat tidigare oavsett hastighetsgräns.

tmalm sa:
Kristoffer R sa:
roskai sa:
Fjärdebrunn sa:

Tempohoj? ;)

/T
Tja, exempel från verkligheten.
5km pendlingssträcka till jobbet.
Tar jag cykelbanan har jag 3st bevakade cykelpassager (med bilar som samtidigt har sväng-grönt) och 15st obevakade cykelpassager.
Lägg där till att vid varje passage så gör ju cykelbanan en liten dubbel s-kurva och ska ner resp upp för "trottoarkantshög" upphöjnad med lite för brant "ramp".
Tar man istället bilvägen på exakt samma sträcka så har man 4st trafikljus och 4st cirkulationsplatser. Resten är "rak", mestadels huvudled, utan höjdskillnader. Det finns förvisso ett 10-tal korsande övergångställen men dom påverkar ju cykelbanan i samma utsträckning så där blir det ingen skillnad.
Det är "en viss" skillnad i antalet konfliktpunkter med andra trafikanter eller infrastrukturen i sig.
Väldigt sällan det promenerar folk på bilvägen också. Speciellt med fullt utsläppta flexikoppel.

Bra med ett förtydligande att det är tillåtet att cykla på väg. Om det sätter sig så kanske vi cyklister slipper lite av tutandet, prejandet och spolarvätskesprutandet i framtiden.

Ställer mig dock lite frågande till formuleringen: "...endast under förutsättning att särskild försiktighet iakttas". Vad är tanken med denna rad?

Är det cyklister som ska vara särskilt försiktiga? Är det fordonsförare som, nu i och med lagändringen, måste iaktta en särskild försiktighet eller gäller det kanske alla som nyttjar det allmänna vägnätet?
Om det är så att det gäller alla i trafiken tror jag att det hade varit bättre att lyfta den meningen och inte koppla den specifikt till en text om cykling.
Enligt min uppfattning så är cyklister generellt redan bra på att iaktta särskild försiktighet. Förmodligen på grund av att om man som cyklist brister i detta så blir konsekvensen lätt egen skada eller död.

Risken med formuleringar likt denna är istället att vi får en text som kan tolkas som att cyklisten, vid en cykelolycka på väg, uppenbarligen inte iakttagit särskild försiktighet och således har sig själv att skylla.

//j

jesperC sa:
Risken med formuleringar likt denna är istället att vi får en text som kan tolkas som att cyklisten, vid en cykelolycka på väg, uppenbarligen inte iakttagit särskild försiktighet och således har sig själv att skylla.

//j

Äsch, cyklisten bar säkert lycra och hade därmed sig själv att skylla.

jesperC sa:
Bra med ett förtydligande att det är tillåtet att cykla på väg. Om det sätter sig så kanske vi cyklister slipper lite av tutandet, prejandet och spolarvätskesprutandet i framtiden.

Ställer mig dock lite frågande till formuleringen: "...endast under förutsättning att särskild försiktighet iakttas". Vad är tanken med denna rad?

//j

Jag tror dom menar att man inte ska cykla på ett provocerande sätt. T ex ha orakade ben, cykla med knäna utåt eller ha för höga strumpor.

Bravo Regeringen!

Ni skulle dock tänkt till innan ni införde cykelförbud på bilväg om cykelväg finns. Nu finns breda fina GC sektioner om max 100 meter istället för en sammanhängande vägren. I min kommun får de inte till sammanhängande GC på en sida om bilvägen utan de går på olika sidor beroende på tillgängligt utrymme. Frågan vad som är farligast, cykla på cykelväg med jättemånga passager av påfarter och obevakade övergångsställen än att cykla på bilvägen. Jag brukar välja bilvägen när trafiken tillåter.

ejma sa:
Bravo Regeringen!

Ni skulle dock tänkt till innan ni införde cykelförbud på bilväg om cykelväg finns. Nu finns breda fina GC sektioner om max 100 meter istället för en sammanhängande vägren. I min kommun får de inte till sammanhängande GC på en sida om bilvägen utan de går på olika sidor beroende på tillgängligt utrymme. Frågan vad som är farligast, cykla på cykelväg med jättemånga passager av påfarter och obevakade övergångsställen än att cykla på bilvägen. Jag brukar välja bilvägen när trafiken tillåter.
Har du verkligen läst och förstått det nya reglerna?

Wow! Äntligen. Har ju blivit mer och mer påtagligt att denna ändring behövdes då alla nu skaffat elcykel.

Det borde även klargöras att det verkligen är ok (i strikt juridisk mening) att cykla i klunga. Fast det kommer nog dröja då det inte har så mycket med persontransport att göra, utan mer är ett fritidsintresse.

Appel sa:
Wow! Äntligen. Har ju blivit mer och mer påtagligt att denna ändring behövdes då alla nu skaffat elcykel.

Det borde även klargöras att det verkligen är ok (i strikt juridisk mening) att cykla i klunga. Fast det kommer nog dröja då det inte har så mycket med persontransport att göra, utan mer är ett fritidsintresse.
Ändå borde det ju skett för länge sedan då om man ser till cykelinfran som den ser ut idag. Den är ju utformad som om cykling bara var ett fritidsintresse ;-)

jesperC sa:
Enligt min uppfattning så är cyklister generellt redan bra på att iaktta särskild försiktighet. Förmodligen på grund av att om man som cyklist brister i detta så blir konsekvensen lätt egen skada eller död.

Det där var även min uppfattning tills jag var i Malmö förra veckan. Nu har jag tappat allt hopp om att cyklister skall uppfattas som försiktiga. I stort sett alla cyklade rakt genom korsningar utan att se sig för (eller lämna företräde där det var påbjudet). Hjälmanvändning var omvänt proportionellt mot i Stockholm.

pme sa:
jesperC sa:

Det där var även min uppfattning tills jag var i Malmö förra veckan. Nu har jag tappat allt hopp om att cyklister skall uppfattas som försiktiga. I stort sett alla cyklade rakt genom korsningar utan att se sig för (eller lämna företräde där det var påbjudet). Hjälmanvändning var omvänt proportionellt mot i Stockholm.

Hjälmanvändningen är proportionell mot otryggheten i trafiken och omvänt proportionell mot andelen cykeltrafik. Så vad du såg var en stad där cyklisterna är trygga och en stor andel av befolkningen cyklar.

eketjall sa:
Har du verkligen läst och förstått det nya reglerna?

Jodå. Vart bor du om du missat konsekvenserna av cykelförbudet på bilväg om cykelväg saknas? Den nya standarden för GC som införts de senaste åren innebär har också inverkat på bilvägarnas utformning. Bilvägarnas utformning har ändrats till just att enbart vara bilvägar. Cyklister som färdas på dessa vägar måste ligga i ett körfält och kan inte släppa förbi bilister. Bilister som vill köra om måste vänta tills mötande körfält är fritt alternativt tränga in cyklister mot trottoarkanten.

Att det åter är lagligt att cykla på bilväg även om cykelväg finns gör inte cyklister gladare om de inte kan cykla hyggligt säkert.

Så länge klungcykling inte är godkänt, hur går det då med götgatspendlingen? Då gäller ju tresekundersregeln va? Bängen borde tråla lite mer.

tmalm sa:
Kristoffer R sa:
roskai sa:
Fjärdebrunn sa:

Tempohoj? ;)

/T

Jag vet inte. Jag menar snarare att redan idag används GC-banan längs Spårhagavägen inte av LVG-cyklister.
GC-banan är helt OK med undantag av några brutala kanter vid nån utfart och att den är guppig.

Mitt närområde är däremot Billdal.

Tillbaka
Topp