[Kalender] Tour d\'Ötzi XL 2017

Martin, det var helt ok att du bara drog 23 av 31 mil!

Men det är intressant, det där med att undvika de riktig trötta svackor; jag brukar också få dem, men lyckades undvika dem denna gång. Jag kan låtsas att jag planerade allt rätt (typ kaffein), men tror faktiskt att hela rundan bara blev så rolig att jag helt enkelt var pigg hela tiden.

Nåt att komma ihåg inför din nästa (min första?) 100 milare? Fast, med det sagt, så är en 20 minuters powernapp alltid guld värd.

Jag brukar vara som sömnigast ganska tidigt, säg vid 23-tiden, dvs då jag normalt borde gått och lagt mig. Efterhand har jag lärt mig att det är då svackan kommer (om den kommer) vilket gör att jag inte bekymrar mig så mycket om utan bara kämpar mig igenom i vetskapen att resten av natten blir bättre.

(Detta gäller då ”normala omständigheter” - dvs endast en natt åt gången utan att man tex redan cyklat eller varit på krogen natten innan. I sådana fall blir min kropp mindre förutsägbar.)

Ungefär samma sak gäller med mat. Jag har ibland provat att fasta i 24h (inte i samband med cykling). Det är skitjobbigt vid de tider jag normalt skulle ätit lunch/middag men är ganska enkelt resten av tiden.

Dessa två fenomen säger mig att det handlar om att bryta mentala vanor lika mycket som det är en fysisk utmaning.

ohellstrom sa:
Jag brukar vara som sömnigast ganska tidigt, säg vid 23-tiden, dvs då jag normalt borde gått och lagt mig. Efterhand har jag lärt mig att det är då svackan kommer (om den kommer) vilket gör att jag inte bekymrar mig så mycket om utan bara kämpar mig igenom i vetskapen att resten av natten blir bättre.

(Detta gäller då ”normala omständigheter” - dvs endast en natt åt gången utan att man tex redan cyklat eller varit på krogen natten innan. I sådana fall blir min kropp mindre förutsägbar.)

Ungefär samma sak gäller med mat. Jag har ibland provat att fasta i 24h (inte i samband med cykling). Det är skitjobbigt vid de tider jag normalt skulle ätit lunch/middag men är ganska enkelt resten av tiden.

Dessa två fenomen säger mig att det handlar om att bryta mentala vanor lika mycket som det är en fysisk utmaning.

Som min visa morfar sa till mig. Vanans makt är stor.

Gäller det där med tröttast vid 23 oavsett när du startar cyklandet?

Min begränsade erfarenhet av nattcykling ger att jag är tröttast ungefär när jag normalt går upp. Men jag har bara testat med start kl 21 (Jotunheimen rundt), en VR med start vid 20 och en privattur med start 00.30. Första VR jag körde startade jag 01 men den minns jag inte om jag blev sömnig på och isåfall när.

GoranS sa:
Gäller det där med tröttast vid 23 oavsett när du startar cyklandet?

Min begränsade erfarenhet av nattcykling ger att jag är tröttast ungefär när jag normalt går upp. Men jag har bara testat med start kl 21 (Jotunheimen rundt), en VR med start vid 20 och en privattur med start 00.30. Första VR jag körde startade jag 01 men den minns jag inte om jag blev sömnig på och isåfall när.

+1 inte så många nattrundor på cykel men väl inom andra grenar. Kvällen är kort och morgonen är lång.

Jag brukar nicka till på den tidiga morgonen. Får jag dock i mig en frukost så kvicknar jag till. Dock är jag rätt trögtänkt då. Senaste 60-milaren körde jag vilse i Södertälje och fick be fröken GoogleMaps att förklara vägen till CircleK i Östertälje. Det funkade oxå.

desmo sa:
IngvarW sa:
Jag var nog också mest trött vid tolvslaget men piggnade sedan till.

Här är för övrigt en RR om nu någon har tid över att läsa en del svammel i juletid:

http://www.sumocycling.se/2017/12/11/blasigt-pa-tour-de-otzi-xl-8-dec/

Bra rapporterat och bra cyklat.
Känns som du fick din revansch på Ötzin?

Ja kanske, var åtminstone inte nära bonk den här gången och jag och alla andra slapp sitta och huttra som popcorn i en stekpanna på Mcdonalds som vi gjorde förra året. Sen hade det varit lite roligare om jag hade orkat ligga i spets fler gånger. Nu hängde jag mest bak i ledet som jag minns det. Men cyklar man med ett antal starkingar med avsevärt längre långloppsCVs och kanske dubbelt så många mil i årskalendern så får man räkna med ett visst tempo :-). En stor fördel med randorundor är ju också att alla kan hänga med och bidra efter sin förmåga och ingen tycker det är konstigt att man är trött. Synd du inte kunde vara med.

öTZI XL
TZI.jpg

Mälaren Runt
MR.jpg

Bra RR Ingvar!
Bra kört med tanke på din subtila närvaro på Strava senaste tiden ;)
Nu svider det inte mindre att jag inte kunde vara med.
Förklenade skitkropp.

@Fjärdebrunn: Vad är det för datum som gäller för rundan 2018?

Det är ju ett tag kvar till vintern, men jag sitter och kollar på en resa med tjejen någon helg i december och man vill ju inte missa årets garanterat roligaste rejs pga resa eller annat trams.

Finns inget ännu.
Känns en bit bort. Antar att Kitz har tänkt sig dra igång tanken på detta längre fram i höst. Kolla historiska trådar. Mitten av dec är nog ett rätt säkert kort.

Varför är apostrofen/enkla citattecknet i titeln backslash-escapat?
Gjort med mening av OP eller presentationsbugg på happyride?

Nämen.. den mest episka cykelturen jag nånsin varit på(2011-ish). Något att minnas livet ut.

Frågan är om den är värd att återuppleva, eller om den är bäst i minnet? ?

Tillbaka
Topp