Då tjör vi!
Jag och Uppsala-Anton hade pratat länge om att köra en hel serie, och nu var det dags. 20, 30 och 40 mil avklarade och planeringen för 60-milaren långt gången. Då går karln och blir sjuk! Bara att bita ihop och inse att detta kan bli tufft. Några dagar innan start börjar jag bli lite rädd, 60 mil är rätt långt ändå och den här turen innehåller både grusväg och bonusmil.
Avfärd hemifrån mot Uppsala kl 05:10 på lördag morgon, frukost i bilen. Starten gick strax efter åtta och jag räknade till 16 startande. Efter bara några kilometer stod det klart att ett större gäng tänkte cykla snabbt. Jag och Granman slog följe i ett lite lugnare tempo. Vi höll knappt 30 upp till första kontrollen i Gysinge. Snabbstopp med påfyllnad av vatten, bananer och en liten påse chips. Efter ganska precis 10 minuter var vi redo att dra vidare, då kom nästa gäng på fyra personer farandes. De tänkte stämpla i Österfärnebo, så jag och Granman hakade på och fick sällskap i ett par km.
Väl i Österfärnebo så drog jag och Granman vidare på egen hand. Allt tuffade på helt utan missöden till nästa kontroll i Kungsgården. Där blev det kebabrulle och Troca. Lagom till att maten var uppäten kom de fyra farandes igen, även de skulle äta. Granman och jag tackade för oss och stack mot Ockelbo 36 km bort.
I Ockelbo blev det återigen ett snabbstopp, men en glass och en kaffe hann vi med. Precis när vi var klara kom de fyra cyklandes.
Fram till Ockelbo hade det varit lätt att cykla, medvind och platt. Men nu började stigningarna. Granman hade inte riktigt benen med sig, så vi bytte telefonnummer och lovade att höras i Edsbyn. Jag drog vidare på egen hand. Jag hade nämligen bokat in en middagsdejt med fru och barn i Alfta. Klättring på asfalt börs efter ett tag mot klättring på grus. Oj vad kul det var!
Sen, helt plötsligt, så ser jag långt borta en ensam cyklist. Det var bara att trycka på och jaga ikapp. Det visade sig att denne Lindesbergscyklist gjort lite andra val än snabbcyklisterna i Ockelbo och satsat på finkäk i Wij trädgårdar i stället för fulpizza. Vi höll ihop i en tre mil eller så in till Alfta där min familj väntade. Det blev Hamburgare på Sallys.
När burgaren var uppäten ringde Granman som nu kommit fram till Edsbyn och tänkte ta ett lite längre stopp. Jag tog ett snabbt farväl av familjen och hojade västerut mot kontroll nummer fyra. Snabbstämpling på CircleK och sedan vidare till den pizzeria där Granman drack kaffe tillsammans med Ulf och Benjamin. Jag tog också en kopp. På med varma kläder, vila lite och sedan vidare mot Järvsö – nu fyra cyklister i skymningen. Ulf var stark och tryckte på bra, det gick lite väl fort i stigningarna efter Byn. Jag och Granman hamnade på efterkälken. Ulf lugnade ner sig och vi cyklade i samlad tropp upp mot toppen på en uppförsbacke som aldrig ville ta slut. Hälsingenatten bjöd på norrsken, magiskt.
Så tog backen slut i alla fall och sen bar det av utför. Galet att ligga i 50 km/timme med bara lampbelysning, men vi kom ner oskadda. Jag och Ulf kände oss tydligen starka, så vi hamnade lite före de andra och cyklade i bredd och pratade. Så anlände vi Färila – denna hälsingemetropol dit jag en gång kört moped för att köpa en gitarr.
Från Färila är det drygt två mil till kontrollen i Järvsö. Jag och Ulf stannade strax innan Järvsö och väntade in de andra som låg några minuter bakom. I Järvsö blev det strax efter midnatt stämpling medelst avbruten tankning på macken, lite smörgåsar samt samtal med två ynglingar i bil. Jag väljer att tro att de var imponerade av oss.
Nu började det bli både kallt och dimmigt. Jag beslutade mig att inte köra natten igenom utan för att åka hem till Bollnäs och sova i egen säng. Några mil efter Järvsö trampade jag på lite, Ulf hängde på medan Granman och Benjamin tog det lite lugnare.
Sträckan Järvsö – Bollnäs är ganska ansträngande med kuperad terräng och tre rejäla stigningar. Detta i kombination med kylan tog ut sin rätt. Efter att ha sagt adjö och lycka till till Ulf och stämplat vid macken i Bollnäs rullade jag långsamt och vingligt sex km hem. Väl hemma kunde inte ens en varm dusch hjälpa mina skakningar. Somnade och sov i tre timmar. Åt en rejäl frukost med familjen och började känna mig helt ok.
Gav mig iväg från hemmet och rullade ensam mot ljusne på bekanta vägar. Korv med mos och Troca på Preem i Ljusne. Vidare mot Gävle. Puttrade på i 25 km/timme, ganska oinspirerande cykling. Vid Hamrångefjärden blev det ett snabbt sovstopp i en busskur. Cyklade vidare, då kom en rejäl skur. Tog skydd i en annan busskur. Då flyger de fyras gäng från gårdagen förbi. Snabbt på med regnbyxor och försöka jaga ikapp. Misslyckades. Körde lite fel på väg in mot Gävle. Hittade de fyra på Max. Käkade lite och frågade om jag fick göra dem sällskap.
Jens och Erik (tror jag att de hette) samt loppets enda två kvinnliga deltagare som jag inte uppfattade namnet på hade sovit över i Järvsö. Erik hade efter ett växelvajerbrott cyklat tvåväxlat sen innan Järvsö. Stark som fan var han. Han och Jens drog och jag sladdade längst bak med stumma ben.
Vi gjorde ett snabbstopp i Månkarbo och sedan blev det hårdkörning de sista milen in till Uppsala.
Totalsträcka för min del 666 km (inkl cykeltur för att hämta bil) rullsnitt 26km/timme. Totaltid 36 timmar 10 minuter.
Tack alla!!