[Artikel] Första titt - Canyon Strive

theBrand sa:
H. sa:
Vi bör ju även reflektera lite över statisk och dynamisk geometri. En FS har i princip tre olika geometrier. Statisk, dynamisk ståendes och dynamisk sittandes. Vid sittande på en FS saggar bak mer än gaffel, vilket flackar ut sadelvinkeln.

+1

Särskilt när man klättrar på en långslagig hoj.

Det är väl olika hur man cyklar, men min cykling är till största delen endera uppför eller nedför, nedför har jag sällan anledning att sitta ned. Och jag tänker mig att det gäller de flesta som cyklar på den här typen av cyklar.
Sitter ner statiskt gör man väl på väg till eller från cyklingen på sin höjd :-P

Rattnalle sa:
theBrand sa:
H. sa:
Vi bör ju även reflektera lite över statisk och dynamisk geometri. En FS har i princip tre olika geometrier. Statisk, dynamisk ståendes och dynamisk sittandes. Vid sittande på en FS saggar bak mer än gaffel, vilket flackar ut sadelvinkeln.

+1

Det är väl olika hur man cyklar, men min cykling är till största delen endera uppför eller nedför, nedför har jag sällan anledning att sitta ned. Och jag tänker mig att det gäller de flesta som cyklar på den här typen av cyklar.
Sitter ner statiskt gör man väl på väg till eller från cyklingen på sin höjd :-P

Jo, för er stackare som bor storstan är det väl så förstås. Jag bor ju 50m från skogen och där börjar min klättring :p

theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
H. sa:

+1

Jo, för er stackare som bor storstan är det väl så förstås. Jag bor ju 50m från skogen och där börjar min klättring :p
Jag har ett par hundra meter så jag har det rätt dugligt jag också. Tidigare var det 50 så jag har ändå bytt ner mig rejält :-P

theBrand sa:
1. Jaja, du fattade ju vad jag menade :)

2. Nu skrev jag inte att det automatiskt är bra för MTB eftersom det är bra när man kör Triathlon. Jag skrev att det inte är orimligt att tro att det inte är sämre. Jag avslutade med att länka till en text som behandlade just det här med brantare sadelrör och hurvida det påverkar effekten, läste du den?

Avslutningsvis:
De allra flesta verkar ju tycka att det är trevligt med brantare sadelrör än vad man fått tidigare på FS MTBs (något jag personligen, efter att ha testat håller med om). Att den effektiva sadelrörsvinkeln när man höjt sadeln till rätt höjd blir betydligt slackare än vad den ser ut att vara i geo-tabellen är ett problem med framförallt långslagiga 29" MTBs.

(Varför Canyon har valt just den sadelrörsvinkel de har är ju dock inget mysterium, det finns inte så många andra sätt att dra den om både shapeshiftern och bakhjulet, vid bottning, ska få plats.)

Tjena!

1. Jo, men rätt ska vara rätt.

2. I texten du länkade så skrev han ju att det fattas massa fakta om hur resten av cykeln ser ut. Så han förkastade ju mer eller mindre testet.

Edit: Sen kan vi nog lämna det där. Jag tycker Canyon gör rätt som inte drar det till det extrema.

Senast ändrad:
Canyon_stl.png

Senast ändrad:
mkallstrom sa:
Sixten Fors sa:
Källa:
(fritt översatt :)
Fast XL var tydligen för stor eftersom han har gjort någon typ av justering för att göra den kortare ("something like 4 mm longer than a large").
Å andra sidan verkar det sitta 50 mm stam på cykeln just nu, och han/de verkar testa 40-50 mm och lite annat för att hitta rätt avstånd till styret. Så de landar nog runt 500 mm till slut i alla fall :)

Jag kan ingenting alls om cykelgeometri men jag tycker det är mäkta intressant att jag så ofta läser rent Sixtenförakt på forumet, så jag tänkte att jag skulle iscensätta ett litet test. Här kommer min cykels mått och mina mått:

Cykel Supreme SX Large:
Seat tube length - 470mm
Seat tube angle - 75
Head tube angle - 65
Head tube length - 125mm
Wheel base - 1223mm
Top tube length - 622mm
Chainstay length - 425mm
BB height - (-10)mm
Fork length - 562mm
Standover height - 720mm
Reach - 467mm
Stack - 620mm
Wheel size - 27,5”
Dropper: 170mm, installerad ca 20mm över bottenläget så att säga

Däggdjur:
Längd - 186cm
Benlängd - ca 93cm
Armlängd - ca 82cm fingerspets till mitten på axeln (vet inte riktigt hur man mäter)

Jag hävdar att jag kan cykla allt jag kunde på min 2016 Strive även på denna, trots att det är en DH-ram. Vad säger Sixten kontra Anti-Sixten-teoretikerna om det? Roasta på, jag är nöjd med hojen så tar inte illa upp:)

Jolinwood sa:
Jag kan ingenting alls om cykelgeometri men jag tycker det är mäkta intressant att jag så ofta läser rent Sixtenförakt på forumet, så jag tänkte att jag skulle iscensätta ett litet test. Här kommer min cykels mått och mina mått:

Cykel Supreme SX Large:
..
grym geotabell
..

Längd - 186cm
Benlängd - ca 93cm
Armlängd - ca 82cm fingerspets till mitten på axeln (vet inte riktigt hur man mäter)

Jag hävdar att jag kan cykla allt jag kunde på min 2016 Strive även på denna, trots att det är en DH-ram. Vad säger Sixten kontra Anti-Sixten-teoretikerna om det? Roasta på, jag är nöjd med hojen så tar inte illa upp:)

Jag är ingen Sixten-teoretiker men en geometrinörd. Din hoj har en riktigt grym geotabell. Både utförsbombig och uppenbarligen rimligt klättereffektiv. Impad av att du kan trampa teknisk stig med 180-slag utan att tappa särskilt mkt effekt eller ha gung. 425CS och HSP ser intressant ut. Skulle gärna prova din hoj vid tillfälle, känna hur mycket HSP-förlängningen av kedjestagen påverkar kurvtagningen dynamiskt.

Sixten Fors sa:
Källa:

Rimlig storlek enligt enl. Sixten:

Jag tar inte ställning för eller emot Sixten men konstaterar att hans sätt att bete sig är ganska trubbigt socialt, men innehållet i hans poster rent analysmässigt oftast är väldigt relevant.

Den där posten är för övrigt både träffsäker och rolig och innehållet väldigt relevant geometriskt.

Jag är 187 och har testat många hojar och geometrier. Efter en hel del praktiskt testande har jag kommit fram till att min optimala cockpitlängd (reach + styrstam) är 525mm, helst fördelat på 475 reach och 50-stam. Jag är 187cm och enligt Sixtens tabell borde jag ha 524mm. Och 187 ger närmare 50 än 40-stam i hans andra excel-tabell. Ganska spot on måste jag säga..

marr sa:
Vad har dubbelkronade dh cyklar att göra med striven?
Gemensamma nämnaren är cykel framförd av cyklist, och upfuckad storlekstabell från fabrik. Om någon som råkar läsa tråden funderar på att beställa en Strive CF (eller någon annan av Canyons senaste Spectral/Neuron CF) kan det vara bra att veta vilken stl som passar vem. En inte helt ovanlig frågeställningar i en tråd som denna.

Sixten Fors sa:
marr sa:
Vad har dubbelkronade dh cyklar att göra med striven?
Gemensamma nämnaren är cykel framförd av cyklist, och upfuckad storlekstabell från fabrik. Om någon som råkar läsa tråden funderar på att beställa en Strive CF (eller någon annan av Canyons senaste Spectral/Neuron CF) kan det vara bra att veta vilken stl som passar vem. En inte helt ovanlig frågeställningar i en tråd som denna.

Så om man ska köpa en canyon strive, så ska man kolla på vad treks fabriksförare i dh wc kör på?

Westman sa:

Klart du får prova! Bara att hojta

(ber om ursäkt för trådkapande, avslutar det kapitlet med ett allmänt önskemål om att det hade varit sjukt intressant med ett tillfälle att prova lite cyklar med olika geometrier och få en teorilektion i samband med det. Hade säkert funnits en hacka att tjäna för den som känner att den kan fixa en sådan ”kurs” :)
)

Jag har cyklat på min Strive sedan 2015, slängde på Öhlins coil 2017 enbart till race/högsommar. 2015 fanns det PRO storlekar som var lite längre och det känns helt naturligt med L för mig 183cm. 170mm sadeldropper så blev det köttigt trots mer vikt. Jag testade en Orbea Rallon 2017 i L och den var längre än många andra märken i XL och det kändes inte för långt....smaken är som baken.

Helt ärligt vad har hänt med vikten på cyklarna? Min cykel väger komplett 13.2kg med luft dämparen och dom "lättare" alu Sram Rail 50 hjulen (stan's kanske +100g) då kostade cykel 43000. Kolfiber-vevar, kolfiberstyre, Guide RSC bromsar... riktigt bra komponenter. 2016 började man ta bort mer kolifberdelar som styre, vevparti och sämre hjul. Vikt och pris stiger till kanske 50k. 2018 kom väl 12-delat och ännu mer vikt samt Lyrik...

Jag diggar nya Strive men vikt och pris är inte imponerade om man vill ha lite bling.
Dynga FOX, Lyrik och 12-delat! :)
12-delat Eagle kör vi på XC!

Senast ändrad:
mikaeljc sa:
Sixten Fors sa:
mikaeljc sa:
Sixten Fors sa:
Varför ska någon som är 150 cm ha 30% av kroppslängden fram till styret och någon som är 205 bara 27,3%?
För att det är så det fungerar. Sadel är samtidigt 270 mm högre upp 70 mm längre bak
Men när du står upp? Det är ju ändå en utförs inriktad cykel, inte en XC.
För att det är så det fungerar.

Ok så korta personer skall ha längre till styret (i förhållande till kroppslängden) än långa när de står upp och cyklar. Då vet jag.

mikaeljc sa:
Ok så korta personer skall ha längre till styret (i förhållande till kroppslängden) än långa när de står upp och cyklar. Då vet jag.
Måttet "avstånd till styret" ovan mäts som det horisontella måttet framför vevpartiet.
Att man står upp innebär inte att man står rakt upp, man står framåtböjd.
Man har inte heller höften/rumpan rakt över vevpartiet för då hamnar tyngdpunkten för långt fram.
Man försöker väl allt som oftast centrera vikten/tyngdpunkten över hjulens två kontaktpunkter med marken, vilket ger olika position beroende på om det är uppför/platt/utför.
Etc.

Sixten Fors sa:
mikaeljc sa:
Måttet "avstånd till styret" ovan mäts som det horisontella måttet framför vevpartiet.
Att man står upp innebär inte att man står rakt upp, man står framåtböjd.
Man har inte heller höften/rumpan rakt över vevpartiet för då hamnar tyngdpunkten för långt fram.
Man försöker väl allt som oftast centrera vikten/tyngdpunkten över hjulens två kontaktpunkter med marken, vilket ger olika position beroende på om det är uppför/platt/utför.
Etc.

Men det borde ändå innebära att avståndet till styret skall beräknas som en procent av kroppslängden. I och för sig så kan jag köpa att man kan ha lite längre front-center på små hojar eftersom rear-center måtten ofta är samma på alla storlekar. Då kan man ändå få tryck på framhjulet vid kurvtagning. Detta är ju annars ett problem med lång framände och kort bakände.

Nån som hunnit köra striven 2019 ett tag nu? Vad tycker ni? Hur bra lämpar den sig för trängen i änggården i Göteborg? Har en spectral idag men funderar på att byta över till striven och testa den en säsong, men funderar lite om 29 tum e optimalt i änggården där det ändå är en del tighta svängar.

CHs sa:
Nån som hunnit köra striven 2019 ett tag nu? Vad tycker ni? Hur bra lämpar den sig för trängen i änggården i Göteborg? Har en spectral idag men funderar på att byta över till striven och testa den en säsong, men funderar lite om 29 tum e optimalt i änggården där det ändå är en del tighta svängar.

Smaksak. Många som kör 29" där.

CHs sa:

Även jag undrar hur den fungerar. Måste vara någon som kört med den ett tag?

CHs sa:

Har bara kört en gång i snällare terräng hittills på en strive 7.0, men har tidigare kört på en spectral i ängården många gånger.

Cykeln är lite tyngre, men kompenseras av större hjul och shapeshifter. Lite större i tightare svängar, men ser inte att det skulle vara något problem i änggården. Ser snarare fler fördelar utför med större hjul och bättre flyt över rötter och sten. Utför är det grym, men den gillar inte att gå sakta ;) Det jag inte gillarr att växeln bara är 1x11 på min modell.

Är det någon som vet om man kan slänga på en 230x65 dämpare på strajven? Har en liggandes dom jag funderar på att slänga på en strive.

Källa:
Visa bilaga 370987

Visa bilaga 370988
Hej Sixten!
Skulle behöva din expertis i denna tråden. Är helt lost i alla tabeller nu, så kanske kan du bistå? :)
Mvh Jonatan

Tillbaka
Topp