Buycycle köp/sälj erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
Någon som har köpt eller sålt via Buycycle.com eller på annat sätt har koll på tjänsten/förmedlingen och om den går att förlita sig på osv?
Hej
Köpt ett DT swiss framdäck, funkade utmärkt och produkten var ua så inget behov av att testa deras returnering.
Väntar fn på en ny cykel via buycycle.
Stephan

Kollat endel efter delar å förverkar finnas endel reko säljare , visst vissa är "unikum" men de har vi i Sverige också .

Fraktkostnaderna är ok det baseras på vikt å jag har då skickat dyrare paket via Postnord över 10kg Boom det var nästan 1500kr på frakt inom landet .. och deras köpskydd verkar reko baseras också på priset .

Blir å köpa gaflar därifrån Javisst de är begade men vadå det är bara att renovera&service som på vad som helst . Finns en hel del nytt å om det går att lita på .

Jag har hittat en ny cykel på buycycle som kostar typ 15kkr mindre (typ 30kkr ist för 45kkr) än om jag köper den i Sverige. Den säljs av ett företag i Portugal och nu funderar jag på om det är bäst att gå via buycycle eller direkt via företagets hemsida? Buycycle verkar ju ha en ganska bra kundtjänst men tänker att det kanske är bättre för garantiärenden om jag köper den direkt från webbutiken? Har ni några tankar?

Jag har hittat en ny cykel på buycycle som kostar typ 15kkr mindre (typ 30kkr ist för 45kkr) än om jag köper den i Sverige. Den säljs av ett företag i Portugal och nu funderar jag på om det är bäst att gå via buycycle eller direkt via företagets hemsida? Buycycle verkar ju ha en ganska bra kundtjänst men tänker att det kanske är bättre för garantiärenden om jag köper den direkt från webbutiken? Har ni några tankar?
Is it Just Bikes? If so Miguel is a legend, bought 3 bikes from him in the last 2 years 😎

Lade nyss upp en cykel till försäljning. Intressant prissättningsförslag av deras AI, som defaultar på ett prisförslag om 40% av nypriset på en 4 år gammal cykel. Ingen säljare verkar dock (tyvärr, för köpare) följa det förslaget.

Det är väldigt blandade priser skulle jag säga...från happy priser till väldigt rimliga. Inte ens rimliga verkar gå speciellt fort....(info från i vintras).

Det är det klassiska - låg kompetens. De fattar inte tex att deras 2020 är stenålder medan 2021 är identisk med aktuell

Här har vi två skilda verklighetsuppfattningar
1786953128503.webp

1786953149970.webp

Eventeuellt har jag fel och small ser ut så där? Mina tankar gick direkt till scott 2015 trixet.

Min värdering till 0 SEK kvarstår men det blir då mer personligt

Nyare generation budgetspecad alu vs toppspecad kolfiber av äldre generation. Båda ligger ganska väl inom spannet för vad de brukar läggas upp för.
Jag tänkte mest på toppröret som känns mer LIV 2018 än Trek 2023 men det stämmer kanske att small såg ut så.

Om det är rätt så är väl ändå den dyrare mer attraktivt prisad

Kolfiberhojen tycker jag verkar helt koko prissatt, 75% värdeminskning på 3 år?
Man får väl inte hänga upp sig allt för hårt på Treks helt absurda prissättning efter pandemin, den säljs ju i konkurrens med andra likvärdiga xc-hojar... Plus generationsbyte då, antar att 2023 var sista året med gamla ramen.

Man får väl inte hänga upp sig allt för hårt på Treks helt absurda prissättning efter pandemin, den säljs ju i konkurrens med andra likvärdiga xc-hojar... Plus generationsbyte då, antar att 2023 var sista året med gamla ramen.
Ändå en tilltalande vikt och geo för 26K - men jag har sämre koll på XC cyklar. Hade nog passat mig väldigt bra i Genarp men jag ska inte handla nåt

Buycycle funkar kanon, men både köpare och säljare har kostnader/avdrag vilket gör att det slutliga priset är lågt för säljaren när köparen accepterat de kostnader som buycycles hantering medför. Det priset hade medgett att det gått att sälja den mer lokalt, typ på Happy.

Men själva processen är ok

Buycycle funkar kanon, men både köpare och säljare har kostnader/avdrag vilket gör att det slutliga priset är lågt för säljaren när köparen accepterat de kostnader som buycycles hantering medför. Det priset hade medgett att det gått att sälja den mer lokalt, typ på Happy.

Men själva processen är ok
Exakt så!
Jag har, lååång story, testat Buyc. och det blir fel när någon tar 4-5000:- mellan på en cykel. Det gör att spannet för när både säljare och köpare är nöjda minskar eller försvinner.

Har köpt flera saker där inte säljaren skickar, det är väl dåliga användare som tänker att de säljer lokalt och inser att det är jobbigt att skicka. Eftersom de har lång tid på sig att packa dröjer det innan köpet "hävs" och du är tillbaka på ruta ett.

Cykel jag köpte var i sämre skick än väntat, säljaren tyckte den var i toppskick och ville inte pruta. Då gick Buyc. in och tog halva prutet vilket kan vara bra att veta.

Generellt så tar köpet lång tid, kartongbrist (?!...) och säljarens vecka att packa gör det lite osmidigt i mina ögon. Kundservice är dock ok.

Jag köpte nyligen ett ramset där. Var rätt osugen på att slanta 1500 kr för frakt av ram, då den prisvärda ramen då snabbt inte alls var så prisvärd längre.
Messade en del med säljaren som svarade snabbt och vi kom överens om att säljaren skulle skicka via DHL som då kostade typ 20 € istället för 1500 kr.
Fick då lägga ett bud som säljaren accepterade och sen fick jag välja "att jag hämtat varan på plats" så att säljaren fick sina pengar. Här gäller det att ha tillit - detta var en tysk, och de brukar det vara ordning på.
Säljaren lovade att posta på onsdag samma vecka (detta var måndag) och jag fick mobilnr / whatsapp kontakt.

Hörde inget mer och på fredagen messade jag säljaren på Whatsapp. Senare på dagen fick jag svar att hen varit på jobb osv. men att paketet skickades under torsdagen och att jag skulle få kollinr.
Helgen gick, jag messade igen men fick inget svar. Lät det gå några dagar till, och tänkte att OM det är skickat borde det dyka upp innan helgen. Inget kom på fredagen och på söndagen skrev jag igen och sa att om jag inte fick kollinr nu så skulle jag polisanmäla på måndagen.

Ett par timmar senare fick jag svar på whatsapp med kollinr och det visade sig att paketet var i landet och skulle levereras på måndagen. Mycket riktigt kunde jag hämta ut det på måndagen, lite halvkasst förpackat men ramsetet verkade ha överlevt. Samtliga smådelar fanns också med, med undantag övre styrlager och kompressionsringen.

Påtalade detta för säljaren som sa att hen var bortrest på jobb igen, men skulle återkomma några dagar senare. Fortfarande inte fått något svar och har köpt nytt lager istället.

Nu var det ju helt och hållet mitt val att ta risken att bli blåst, men jag är ändå lite nyfiken hur det hade gått om jag hade polisanmält händelsen. Betalningen gick ju via bankkort med BuyCycle som köpplattform - och i och med att jag hade konversationer på både buycycle och mobil om köpet och överenskommelsen är det ju rätt lätt att påvisa avtalsbrott. Undra om man hade kunnat få pengar tillbaka via bankkortets köparskydd då?

Jag köpte nyligen ett ramset där. Var rätt osugen på att slanta 1500 kr för frakt av ram, då den prisvärda ramen då snabbt inte alls var så prisvärd längre.
Messade en del med säljaren som svarade snabbt och vi kom överens om att säljaren skulle skicka via DHL som då kostade typ 20 € istället för 1500 kr.
Fick då lägga ett bud som säljaren accepterade och sen fick jag välja "att jag hämtat varan på plats" så att säljaren fick sina pengar. Här gäller det att ha tillit - detta var en tysk, och de brukar det vara ordning på.
Säljaren lovade att posta på onsdag samma vecka (detta var måndag) och jag fick mobilnr / whatsapp kontakt.

Hörde inget mer och på fredagen messade jag säljaren på Whatsapp. Senare på dagen fick jag svar att hen varit på jobb osv. men att paketet skickades under torsdagen och att jag skulle få kollinr.
Helgen gick, jag messade igen men fick inget svar. Lät det gå några dagar till, och tänkte att OM det är skickat borde det dyka upp innan helgen. Inget kom på fredagen och på söndagen skrev jag igen och sa att om jag inte fick kollinr nu så skulle jag polisanmäla på måndagen.

Ett par timmar senare fick jag svar på whatsapp med kollinr och det visade sig att paketet var i landet och skulle levereras på måndagen. Mycket riktigt kunde jag hämta ut det på måndagen, lite halvkasst förpackat men ramsetet verkade ha överlevt. Samtliga smådelar fanns också med, med undantag övre styrlager och kompressionsringen.

Påtalade detta för säljaren som sa att hen var bortrest på jobb igen, men skulle återkomma några dagar senare. Fortfarande inte fått något svar och har köpt nytt lager istället.

Nu var det ju helt och hållet mitt val att ta risken att bli blåst, men jag är ändå lite nyfiken hur det hade gått om jag hade polisanmält händelsen. Betalningen gick ju via bankkort med BuyCycle som köpplattform - och i och med att jag hade konversationer på både buycycle och mobil om köpet och överenskommelsen är det ju rätt lätt att påvisa avtalsbrott. Undra om man hade kunnat få pengar tillbaka via bankkortets köparskydd då?
Kan det finnas ngt i det finstilta i villkoren hos BC som gör att du inte följt deras villkor där? För när man hämtar på plats, och klickar "betala" (som du gjorde vid ett givet tillfälle) så dyker inte pengarna upp hos säljaren förrän senare.

Vet inte om det är, 8 timmar, en eller två dagar senare, men för ett drygt år sedan när jag hämtade på plats, så var det en betydande fördröjning av transaktionen som jag misstänker/gissar var en säkerhetsmarginal för att kunna backa betalningen om man vid avhämtningstillfället hittar ngt fel.

Har för mig att beloppet drogs från kontot dagen efter.
Jag tänker att det absolut är helt på mitt ansvar och BuyCycle har noll ansvar om jag väljer hämta på plats och dessutom "ok":ar varan.
Men jag tänker att i slutändan har ju jag ett avtal med säljaren direkt (inte buycycle eftersom jag valde bort deras betalningslösning) och där finns en skriven överenskommelse om transaktionen, leveransformen osv. så min fundering var mer om det finns någon form av konsumentskydd inom EU vid transaktioner mellan privatpersoner där ena parten inte fullgjort sin del av avtalet.

Hade lika gärna kunnat vara via någon annan annonstjänst - BuyCycle har ju inget ansvar här. (annat än att de skulle kunna spärra användaren om det visat sig vara en bedragare).

Har för mig att beloppet drogs från kontot dagen efter.
Jag tänker att det absolut är helt på mitt ansvar och BuyCycle har noll ansvar om jag väljer hämta på plats och dessutom "ok":ar varan.
Men jag tänker att i slutändan har ju jag ett avtal med säljaren direkt (inte buycycle eftersom jag valde bort deras betalningslösning) och där finns en skriven överenskommelse om transaktionen, leveransformen osv. så min fundering var mer om det finns någon form av konsumentskydd inom EU vid transaktioner mellan privatpersoner där ena parten inte fullgjort sin del av avtalet.

Hade lika gärna kunnat vara via någon annan annonstjänst - BuyCycle har ju inget ansvar här. (annat än att de skulle kunna spärra användaren om det visat sig vara en bedragare).
En spontan killgissning med viss säkerhet; konsumentregler gäller nog enbart om en av parterna är en juridisk person (företag). Affärer mellan privatpersoner innebär att det inte finns ngn konsument. Är affären gjord i sverige så är det väl köplagen som reglerar, och kanske innebär då "avhämtning på plats" i annat eu-land att det landets motsvarande lagar/regler mellan privatpersoner gäller.

Tillbaka
Topp