Buycycle köp/sälj erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum
Det där är en cykelkartong som har en TV-printad på sig. Det ser du extra tydligt med handtagen mitt på och att det inte finns någon branding på vad det är för TV.

Helt enkelt, ett sätt att göra speditören lite varsammare med kartongen.
Och så står det ”Ride smart” under 4k 😊

Kan uppdatera om min försäljning. Jag har fortfarande inte fått betalt och kundservice svarar inte på några mail eller meddelande. Trycker på knappen "get paid" men sen händer inte mer. Bankkonto osv är registrerat.

Jag avråder att sälja via buycycle. Jag tror inte att de vill blåsa mig på några hundralappar men deras hemsida är för dålig, och uppenbarligen deras kundtjänst också.

Jag kan även tycka det är svårt att förhandla till bra priser för säljare och mig som köpare när buycycle tillägg räknas på, men det är ju vad det är.
Vad hände sen? Fick du ut pengarna tillslut?

Vad hände sen? Fick du ut pengarna tillslut?
Nej. Fick ett mejl om att de skulle kolla med Adyen som har hand om betalningar.

-------

""thanks for your message and for the information.

I am very sorry that you faced so much issues during the payout process and did not get your money yet.

That's what I already did:
  • Contacting the support from our payment service Provider adyen to get more insights whats the issue here
  • Getting in touch with our product team to resolve the issue also from our side if possible

I do my best to speed up everything so that you can get paid out as soon as possible.

Sorry again for the inconvenience. I will keep you updated on that case.""

---------------------

Detta mejl kom för tio dagar sedan, jag har sedan dess inte fått någon uppdatering om ärendet som utlovat. Jag har swedbank, så det är inte så att jag bett om en utbetalning till någon kryptobank på Kajmanöarna.

Senast ändrad:
Köpte nyss ett ramset från Österike, emballage har skickats från Tyskland till säljaren så nu är det väl bara att vänta och se🤔
Pengarna ska ju vara "on hold" till dess att köparen godkänt varan så....vad kan gå fel 😂
Hittills har det funkat kanon, fick fraktsedel och kort på varan idag.
Återstår att se vad som händer om jag inte blir nöjd.

Screenshot_20250803_231300_Samsung Internet.webp

Gjorde ju affär på cykel tidigare i somras men med avhämtning hos säljaren. (Fick 3 mils omväg på väg ner genom Tyskland.) Fungerade utmärkt när vi klickade igenom affären, men säljaren var ändå lite skeptisk eftersom pengarna inte överfördes direkt till honom utan han fick bara verifiering om att köpet var klart när jag klickade för verifiering av mottagandet av cykeln.

Det jag tycker är lite synd, som buycycle borde kunna ordna, är ett verifierat kvitto över köpet. Kan ju vara ganska smidigt vid försäkringsärenden eller vidare försäljning tex. Jag gjorde screen-shot på chat-historiken där alla steg finns med inklusive belopp/betalning, men ett formellt kvitto hade varit smidigt.

Här kommer en uppdatering från säljarsidan.

Efter ett par månader och mailande så fick jag till slut betalt för bromsen jag sålde. Jag kände att jag vågade lite mer och sålde en annan artikel. Nu verkade sidan inte längre bugga och jag kunde enkelt trycka på get paid och processen tog fart. Nu står det att jag fått betalt, men givetvis har inga pengar trillat in på mitt bankkonto. Förra gången kunde jag inte sätta igång processen. Så återigen dags att kontakta kundtjänst.

Jag har också sålt några delar osv. här på sistone och tycker det funkade utmärkt. Enkelt att Buycycle sköter frakt och fraktsedlar så det bara är att lämna in hos DHL.
Det tar ju lite tid med internationell frakt och pengarna i ”karantän” under tiden, men fick bekräftelse när allt gått igenom. Och inga problem alls att få pengarna till svenskt bankkonto (om än efter en ovanligt omfattande registrering av bankinfo etc.).

Hade inga problem med missnöjda köpare. Tog lite extra bilder av packet och hur det är packat, bara utifall.

Har köpt en ram och en hel cykel därifrån, har funkat väldigt bra bägge gångerna! Enda nackdelen var väl att säljen inte riktigt gav hela bilden angående skicket på cykeln, så var inte en fröjd att plocka isär cykeln…

Men skulle ändå påstå att det är rimligare priser på kompletta cyklar där än vad det är på happyride, på buycycle kan du få en fin cykel med diskbromsar och elektroniska växlar, som är mindre än fem år gammal, för samma pris folk på happyride tror dom kan få för sin tolv år gamla fälgbromsaren med 105 gruppset 🤷‍♂️

Dock är hjul och dylikt väldigt dyrt där…

Köpte en gamla vörsting där. Sram red etap zipp 404 hjul. Pengarna drogs direkt. Enligt prognosen skulle frakten ta 10 dagar. Tiden gick och det kom aldrig någon cykel. Mailade ups och buycycle men ingen vill som säga nått eller vara mycket till någon större hjälp.
UPS hänvisade till avsändaren och buycycle hänvisade till UPS.

efter tre månader sa buycycle att dom skulle bjuda tillbaka frakten, vilket dom gjorde.
Efter fem månader lossnade det i ups spårningen och den började röra sig från frankfurt och norrut.

Till slut kom cykeln. Allt var i bra skick och inga skador.

Hade gett upp flera ggr och var säker på att jag vart blåst på typ en hel månadslön
och ingen cykel.

Men i det här fallet var det fraktbolaget som strulade.

Jag har köpt och sålt via buycycle.
Tycker att det fungerar bra men man får ha lite koll och vara lite engagerad. Tycker inte att funktionen hemleverans och upphämtning hemma fungerar så bra här i Sverige, de hör alltid av sig när man är på jobb eller liknande. Säkert fler som upplevt detta antar jag.

Men får man en fraktsedel så kan man enkelt lämna in det man ska sälja själv och då fungerar det klockrent.
När jag köpte därifrån åkte jag och hämtade cykeln själv i Tyskland.

Aldrig haft problem med utbetalning eller liknande.
Sammanfattningsvis så känns det som att fraktbolagen kan vara det som strular.

Igår fick jag tips om Buycycle, hade helt missat det. Eftersom jag bor där begagnat marknaden är begränsad känns det svårt att köpa begagnad cykel inrikes utan att behöva köra många mil. Jag blev väldigt nyfiken på buycycle, framförallt när jag såg priserna. Ytterst tacksam för denna tråd då jag blev lika skeptiskt som nyfiken, skicka iväg massa pengar till någon främling kändes först sådär. Nu efter att ha läst lite här känns det lugnt. Tar såklart med mig att dokumentera allt och ta bilder/film vid leverans.

Jag sökte på annonser och sparade några favoriter igår kväll. Och utan att ha skickat iväg någon förfrågan fick jag ett mail i morse från en säljare, pruta behöver man tydligen heller inte göra själv ✌️

Tack Happy

Visa bilaga 774936

Säljaren ser alltså att man kollat? Intressant. Jag hatar att pruta och verkar inte som man kan se hur länge det legat

Säljaren ser alltså att man kollat? Intressant. Jag hatar att pruta och verkar inte som man kan se hur länge det legat
Ja, men det är väl enbart om du markerar den som favorit (klickat i det numera etablerade hjärtat på annons-siter). Och då är det ganska ofta man får en "passning" från säljaren. Finns ju hjärta även här på Happy på K&S men jag har ingen aning om säljaren ser vem som klickat i.

Ja, men det är väl enbart om du markerar den som favorit (klickat i det numera etablerade hjärtat på annons-siter). Och då är det ganska ofta man får en "passning" från säljaren. Finns ju hjärta även här på Happy på K&S men jag har ingen aning om säljaren ser vem som klickat i.
Det tror jag inte på Happy.

Ingen har har pingat mig på buycycle men tror alla haft 10+ hjärtan innan mig. Kanske är annorlunda på ovanliga grejor som får första efter några veckor

Jag kollar på mainstream grejor varav i alla fall några är "priced to sell" enligt mig. Synd man inte ser hur länge de legat. (Jag är inte riktigt beredd att trycka på knappen själv)

Annars är prisbilden både hit och dit, och kan tänka mig väldigt olika prutmån också. Inget plus för mig som inte vill krångla

Edit. Verkar som många lägger in "prissänkt" från nypris. Ser lite konstigt ut på skrot från 2014.

Det tror jag inte på Happy.

Ingen har har pingat mig på buycycle men tror alla haft 10+ hjärtan innan mig. Kanske är annorlunda på ovanliga grejor som får första efter några veckor

Jag kollar på mainstream grejor varav i alla fall några är "priced to sell" enligt mig. Synd man inte ser hur länge de legat. (Jag är inte riktigt beredd att trycka på knappen själv)

Annars är prisbilden både hit och dit, och kan tänka mig väldigt olika prutmån också. Inget plus för mig som inte vill krångla

Edit. Verkar som många lägger in "prissänkt" från nypris. Ser lite konstigt ut på skrot från 2014.
Jag tror prisjämförelsen görs automagiskt med utgångspunkt från rubriken. Så verkar det vara med kompletta cyklar iaf, när jag har ifrågasatt priset på rambyggda cyklar där säljaren valt rubricering av modellbeteckningen utifrån ramen, men där komponentnivån egentligen ger en billigare modell.

rätt mycket skitannonser där också. Inte minst felårsmodell. Jag hittar inget sätt att anmäla annonser men mailade precis en tomte som försökte sälja en 26'' 2023 Trek Fuel Ex "jag köpte den 2023, är du intresserad".
Nej, ingen är intresserad men en del kanske inte ser direkt att det är nåt fel.

Många ramkit är också felupplagda. Man kanske hellre vill veta om/vilken dämpare följer med än vilka bromsar som satt på i butik.

Jag fick hem en mtb förra veckan som jag köpte av en italienare och allt gick väldigt smidigt. Innan jag slog till hade jag en bra dialog med säljaren som beskrev cykelns skick i detalj samt skickade mig en hel del närbilder på komponenterna. Cykeln kom väl paketerad utan några skador levererad hem till dörren av UPS.

Har nu köpt ytterligare genom Buycycle. Det första köpet var en väldigt fin cykel och det var inga problem. Över förväntan på alla plan.

Senaste köpet var på det stora hela också bra men det ingick en bugg som tog lite energi: det går(gick?) för säljaren att redigera varubeskrivningen, men den auto-översatta beskrivningstexten uppdateras inte. Jag trodde jag köpte en minigrupp med bromsar, säljaren hade tydligt skrivit att bromsarna inte följde med eftersom han uppdaterat texten. Jag hänvisade till texten som dök upp på min skärm, säljaren hänvisade till texten som fanns på hans skärm. Båda hade rätt, Buycycle hade fel. De gav mig en återbetalning som gott och väl motsvarade kostnaden för de uteblivna bromsarna, utan omvägar.

Väntar på leverans av en BMC Roadmachine 01 Four, årsmodell 2021, från Italien. Messade säljaren med ett par frågor och bad om ett par extra bilder på en lackskada som säljaren försäkrade inte var något allvarligt. En vecka senare prutade jag 10% på priset, vilket rätt snabbt accepterades. Betalade förra måndagen, idag har paketet skickats och beräknas levereras på fredag. Valde leverans till ombud pga att jag av outgrundlig anledning aldrig lyckats märka när UPS-buden knackat vid hemleverans, trots att jag varit hemma.

Efter genomfört köp lyckades jag identifiera att bilderna tagits utanför en Trek-butik, förhoppningsvis borgar det för en seriös säljare... Än så länge verkar det lovande, kanske inte den färgsättning som jag allra helst velat ha men mht priset tycker jag det känns klart värt, förutsatt att skicket är i linje med annonsen. Kan rapportera igen när jag tagit emot och inspekterat.

Hämtat ut BMC:n nu, packat upp och gjort en första inspektion.

Cykeln kom till ombudet igår fm så kan inte klaga på transporttiden, fyra dagar från Italien. Tog längre tid för säljaren att få kartongen från Buycycle i Nederländerna än att skicka hit. KKartongen är för övrigt designad att se ut som om det är en TV i, smart drag för att buden ska vara mer varsamma.

Cykeln var väl förpackad och rengjord. Enda klagomålet hittills är att en gummiplupp för att täcka skruvhål vid sadelstolpen saknas samt att bromsarna behöver luftas. Det senare förmodligen pga att annat styre och stam använts av förra ägaren, jag kommer också byta styre till ett för integrerade kablar så hade behövt lufta oavsett. Saknades iofs även spacers men det hade jag räknat med. Den ena lackskadan som säljaren flaggat och lagt upp foto på syntes mindre i verkligheten, tveksam om jag hade noterat den vid fysiskt köp.

Ska gå igenom cykeln mer noggrant imorgon men enbart mycket positiv upplevelse än så länge.

Fanns ju en feature att man måste skriva euro i prisfilter fast det står sek. Nu har de fixat så att sparade sökningar är i sek på desktop men fortfarande euro på mobilen.

Men när man anger prisförslag vid prutning så är det fortfarande Euro som gäller, så om man slår in i kronor så blir det en glad överraskning för säljaren?

tror det men då står det också euro.
1766151002493.webp

Hoppas fanskapet inte räknade om till 80 bucks. Han blev i alla fall inte glad kan jag säga

Provade att köpa en Extralite body på BuyCycle.
Bodyn skulle vara helt ny men fick smutsig & väl använd istället.

Provar nu att se om köpskyddet fungerar, håller tummarna.. 👍

Bilagor

• Manuel Crespo Gonzalez-edit1.webp
    Manuel Crespo Gonzalez-edit1.webp
    52.4 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Såg nu att det går att försöka förhandla fram en ev lösning innan BuyCycle försöker lösa det hela.

Bilagor

• screenshot 2 edit.webp
    screenshot 2 edit.webp
    30.5 KB · Besök: 63
Provade att köpa en Extralite body på BuyCycle.
Bodyn skulle vara helt ny men fick smutsig & väl använd istället.

Provar nu att se om köpskyddet fungerar, håller tummarna.. 👍
Trist, men det positiva är väl att vi får en liten återkoppling om hur köpskyddet fungerar i praktiken. Är dealen som med cyklar, att pengarna hålls inne tills du verifierat mottagen vara och sagt att den är "ok"?

Trist, men det positiva är väl att vi får en liten återkoppling om hur köpskyddet fungerar i praktiken. Är dealen som med cyklar, att pengarna hålls inne tills du verifierat mottagen vara och sagt att den är "ok"?
Jag misstänker att pengarna hålls inne men är inte helt säker då jag inte sålt något än.

Jag har köpt 2 cyklar samt en som väntar på leverans. Jag har också sålt ramar och div. delar utan problem. Det senaste köpet har dock låtit vänta på sig och är försenat. Men med tanke på mina tidigare erfarenheter av buycykle är jag inte orolig alls. Suverän hemsida och jag har inte haft några problem med att kontakta kundtjänst. Strulade lite med en betalning men löste sig via support från kundtjänst.

En tråkig sak att tillägga är ju dock den otroligt höga avgiften som drabbar både köpare och säljare, kollade lite på en ram som jag prutat ner till 2000€, säljaren skulle bara få 1850€ och för mig blev det 1700kr extra med buyer protection. Tycker det är lite väl att ta nästan 4000kr i avgifter för frakt och köpskydd för en cykelram.

Har dock sett att vinted börjat sälja cyklar m.m, inte så stort än men hoppas det växer.
Där tar dem 547 kr för köparskydd och 51kr för frakt på en hel cykel.

Låter helt otroligt

Det funkade utmärkt för mig. Priset totalt blir ju också betydligt rimligare än fantasipriserna som vissa har här i köp och sälj.

Det funkade utmärkt för mig. Priset totalt blir ju också betydligt rimligare än fantasipriserna som vissa har här i köp och sälj.
Åja, det förekommer rätt mycket fantasipriser på Buycycle också.
Jag är nöjd med det inköp jag har gjort, och kollar fortlöpande på Buycycle efter såväl cykel som komponenter och kan konstatera att säljare med "viss överambition med prissättningen" förekommer nog oavsett plattform.

Oklart hur det ska vara sämre att shoppa på Buycycle än att shoppa på Happyride. Finns de som känt sig lurade här och blivit hånade av folk på forumet för att dom inte "fattar vad det innebär och har ingen koll. Så det är läropengar".
Buycycle betalar man väl via Paypal, så det är en viss säkerhet.

Oklart hur det ska vara sämre att shoppa på Buycycle än att shoppa på Happyride. Finns de som känt sig lurade här och blivit hånade av folk på forumet för att dom inte "fattar vad det innebär och har ingen koll. Så det är läropengar".
Buycycle betalar man väl via Paypal, så det är en viss säkerhet.
Buycycle betalade jag nog med banköverföring via mastercard senast. Buycycle håller betalningen tills köparen veriferats, och sedan kan det ta någon dag innan säljaren får betalningen. Klarna som då framgick som ett av alternativen dök aldrig upp bland betalningsalternativen när skarpt läge och stget betalningsmetod skulle väljas. Vet ej hur det är i nuläget.

Tillbaka
Topp