[Artikel] Uppsala är bästa cykelfrämjarkommunen i Sverige

Redaktionen

Medlem
Cykelframjandets_Kommunvelometer_2021_Fotograf_ChristopherLanaway_Bild3-2-2000x1334.jpg

Uppsala är för fjärde året i rad bäst i Sverige när Cykelfrämjandet jämför kommunernas insatser för ökad cykling.

Läs hela artikeln:

Hade jag druckit kaffe så hade jag satt det rejält i halsen när jag läste rubriken. Men det verkar bara handla om satsningar och politk inte cykelbanornas nuvarande skick eller möjligheten att ta sig mellan snuttarna av cykelbana utan att riskera liv och lev.
Vore intressant att se en jämförelse av hur städernas nuvarande cykelinfrastruktur fungerar också.

"Kommunvelometern är en undersökning som mäter och jämför kommunernas insatser för cykling."
Vad ... säger det? Det är en undersökning som undersöker?!

Hade jag druckit kaffe så hade jag satt det rejält i halsen när jag läste rubriken. Men det verkar bara handla om satsningar och politk inte cykelbanornas nuvarande skick eller möjligheten att ta sig mellan snuttarna av cykelbana utan att riskera liv och lev.
Vore intressant att se en jämförelse av hur städernas nuvarande cykelinfrastruktur fungerar också.
Va, har du missat de meningslösa cykelräkneverken, cykelparkeringshuset som ingen använder, och att kommunen i höstas målade några cykelöverfarter med hal röd färg som gjorde att några cyklister vurpade och fick åka till akuten?
Klart de ska få pris för sådana fantastiska satsningar!

Jag skrattade när jag såg detta.. Uppsala har en bra sak och det är snabbcykellederna (sommartid) men överlag annars är det ju bara farligt att pendla på cykel här. Finns så många andra bättre cykelstäder...

Om Uppsala är toppen av vad Sveriges städer kan göra för cyklingen är jag så otroligt ledsen för er alla andra för det måste vara riktigt illa hos er. Det som görs kanske är rätt (eller i alla fall ser rätt ut :rolleyes: ) på någon politikers bildliga ritbord, men omsättningen i praktik haltar betänkligt.

Är det förresten nån som vet om de lyckats asfaltera den där cykelbanestumpen mellan jvg-övergången och rondellen vid Nelins ännu? Det är väl åtminstone två säsonger den legat oasfalterad efter grävarbetena nu... (har inte cyklat där i år ännu, men det är isf den tredje säsongen)

Är det förresten nån som vet om de lyckats asfaltera den där cykelbanestumpen mellan jvg-övergången och rondellen vid Nelins ännu? Det är väl åtminstone två säsonger den legat oasfalterad efter grävarbetena nu... (har inte cyklat där i år ännu, men det är isf den tredje säsongen)
Tror det är grus fortfarande..

I min ölandskommun har de byggt snuttar med cykelbanor där det knappt finns trafik över huvud taget. - De behövde väl pengarna till annat.
Är det inte ett systemfel? De som avgör cyklingens väl och ve är inte cyklister själva.

Att de hade kostat på sig åtminstone _en_ ny planskild korsning för cyklisters skull, för första gången på typ 20 (?) år, vore ju en start. Sen är det intressant att det är flera studenttunga städer i toppen. Handlar undersökningen då mer om 'flest' cyklister per capita, än om faktiska förbättrande åtgärder?

Handlar undersökningen då mer om 'flest' cyklister per capita, än om faktiska förbättrande åtgärder?
Mest sannolikt.. det är alltid min tanke när jag hör att "Uppsala är så bra stad för cykling" fast i själva verket en riktigt dålig cykelstad. Farlig.

När jag cyklar i Norrköping drömmer jag om städer som Uppsala. Eller grannstaden Linköping, som åtminstone vill ha cyklister. Norrköping har nog en outtalad strategi att om man gör det tillräckligt farligt/jobbigt att cykla så ger nog folk upp till slut.

Att de hade kostat på sig åtminstone _en_ ny planskild korsning för cyklisters skull, för första gången på typ 20 (?) år, vore ju en start. Sen är det intressant att det är flera studenttunga städer i toppen. Handlar undersökningen då mer om 'flest' cyklister per capita, än om faktiska förbättrande åtgärder?
Tog de inte t.o.m. bort en tunnel i Salabacke/Årsta för nåt år sedan, och gjorde en cykelöverfart istället? Det kan ju iofs varit en del i den uttalade strategin ”det ska vara krångligt och jobbigt att köra bil” också.

Sen är det intressant att det är flera studenttunga städer i toppen. Handlar undersökningen då mer om 'flest' cyklister per capita, än om faktiska förbättrande åtgärder?

Istället för att gissa lite kan man ju läsa rapporten. TL;DR: undersökningen har aldrig tagit upp antalet cyklister.

Tar man bort centrala Uppsala så är ju ändå Uppsala kommun ganska bra att cykla i. Massor av små fina asfalterade lågtrafikerade vägar som snirklar sig fram i vacker jordbruksbygd, perfekt för lvg-cykling. Det kanske är det de tittat på? :giggle:

Istället för att gissa lite kan man ju läsa rapporten. TL;DR: undersökningen har aldrig tagit upp antalet cyklister.
Jag läste, och är medveten om att artikeln inte nämner antal. Men att stan år efter år alltid utmärker sig som något alldeles särskilt bra vad gäller infrastrukturen för cyklister, anser jag bara märkligt. Nog för att det gjorts saker. Men det lilla som gjorts känns mest som självklara saker än som något som skulle sticka ut lite extra. Därför menar jag att det alltid känns som att Uppsala snarare sticker ut i dessa undersökningar, om än indirekt, tack vare mängden cyklister.

Jag läste, och är medveten om att artikeln inte nämner antal. Men att stan år efter år alltid utmärker sig som något alldeles särskilt bra vad gäller infrastrukturen för cyklister, anser jag bara märkligt. Nog för att det gjorts saker. Men det lilla som gjorts känns mest som självklara saker än som något som skulle sticka ut lite extra. Därför menar jag att det alltid känns som att Uppsala snarare sticker ut i dessa undersökningar, om än indirekt, tack vare mängden cyklister.

Det är alla andra som gjort mindre än Uppsala.

Vi i Karlskrona gör i år ett rejält skutt uppåt i tabellen, men tittar man på våra svar och poäng på delkategorierna så ser man att det inte är för att vi har fått högre poäng utan för att övriga har fått lägre poäng.

Nota bene att alla kommuner inte är med varje år, så utan att göra en egen bearbetning av datat så går det inte att säga att deltagarna gjort sämre insatser senaste året jämfört med förra året - det kan lika gärna vara så att några "högpresterande" kommuner avstått från att delta i år samtidigt som några "lågpresterande" kommuner tillkommit.

Nåväl, cykeltvätten i stadsparken är bra. Faktiskt ett grymt bra initiativ.

När den inte är översvämmad. Och förutom den lilla detaljen att den är lite konstigt designad med 3-4 tvättplatser men bara en slang längst in i, det översvämmade, hörnet varifrån man effektivt kan blöta ned de som pillar med sin cykel på någon av de andra platserna.

Tillbaka
Topp