[Artikel] Ny röd led och hoppled i Kungsberget

Redaktionen

Medlem
Kungsberget-sommar-17-2000x1333.jpg

Kungsberget är ett nytt tillskott när det kommer till liftburen cykling i Sverige. Nu meddelar anläggningen, som öppnade för cykling förra sommaren, att man redan inför denna säsong kommer med flera nyheter på anläggningen.

Läs hela artikeln:

Ni som testat Kungsberget, finns det något för en 6åring på stel 20” mtb? Sonen har aldrig testat liftburet men kör på bra i Järvsös XC-banor och teknikområde t ex. Verkade inte gå att hyra dämpad 20” vad jag såg.

Ni som testat Kungsberget, finns det något för en 6åring på stel 20” mtb? Sonen har aldrig testat liftburet men kör på bra i Järvsös XC-banor och teknikområde t ex. Verkade inte gå att hyra dämpad 20” vad jag såg.
Cyklar han Järvsös XC och teknikområde så kommer han ta sig ner på dom lättare lederna i Kungsberget också. Framdämpad cykel som har riktiga skivbromsar finns ju att hyra…

Cyklar han Järvsös XC och teknikområde så kommer han ta sig ner på dom lättare lederna i Kungsberget också. Framdämpad cykel som har riktiga skivbromsar finns ju att hyra…

Jag läste nog något gammalt, ser nu att det finns 20” lite mer lämpad cykel. Då får det bli ett besök i veckan :)

Blev ett besök idag och det var riktigt lyckat. Hyrde en cykel och det funkade fint i gröna och blåa leder. Sonen mycket nöjd och trött nu.

Tycker det var ett bra familjeställe men var väldigt lite folk där. Hoppas de lyckas locka fler besökare, kan inte bli någon bra ekonomi annars.

Ett år senare blev det ett besök. Den ”nya” röda leden Skuggan är ett bra tillskott, men på gränsen för mig. Särskilt där den går samman med NM-banan. De kanske var tvugna att dra den där men det blir inte bra. Den känns fortfarande ny, men det kanske ska ses som positivt för en naturled. Lilla avstickaren Skogsfrun känns mer genomarbetad och som att den ”satt sig”. Kungsstigen är också en bra naturlig singletrack. Det gör att de ändå får ihop några bra enduroleder. Kanske inte en heldag men för den som bor i närheten (Uppsala är 1,5 timme bort) så kan man lösa ett 3-timmars kort och effektivt träningspass med lift.

Velodromen är numera Blå vilket är rimligt och hoppleden Flipper röd. De är båda ok. Åkte Flipper en gång, inte min grej så kan inte bedöma om hoppen är bra byggda eller inte. Det var väl något ställe där jag inte tyckte leden var så intuitiv som tex Barbro i Järvsö, men så har den ju också röd gradering.

Nintendo/Yoshi är fortfarande en helt meningslös led i en bikepark. En blå-graderad grusstig utan berms. På slutet var det något ställe där grenar från sly börjat växa in. Avslutet med wallride är helt off. Leden som gud glömde… ytterligare en riktigt bra blå led skulle behövas tror jag. Nu är det ju XC-cyklar som tar sig in i bikeparken och då kanske det passar. Vad vet jag.

Det är nog generellt stora problemet i Kungsberget. Helt plötsligt kan det dyka upp en barnfamilj på XC-cyklar som sakta rullar ner för velodromen tex. Visst kan det dyka upp långsamma grupper i Järvsö (och jag själv är som en snigel) men det känns mer rimligt. Finns också många ställen där leder korsar och sammanflätas med varandra där väldigt olika typer av cyklister möts vilket inte är riktigt bra.

Nu har de mest öppet på helger under sommaren. Någon vecka som är öppen. Lite folk i backen. Inte direkt några köer. Vi får väl se hur länge Branäsgruppen tycker det är värt att hålla öppet på sommaren, fortsätter det så här tror jag inte att det är värt det.

Senast redigerad av en moderator:
En väldigt kort RR ?

Jag var där första gången idag. Det var helt OK/riktigt bra, när vi väl fått köra in oss på lederna.
Kommer garanterat köra där fler gånger.
En stor fördel är att det är närmare till Kungsberget än till Järvsö för en dagstur (fr Falun).

Oroande lite folk där idag bara. Hoppas de kommer fortsätta satsa.

Tillbaka
Topp