[Artikel] Så väljer du cykelsadel som kvinnlig cyklist

Redaktionen

Medlem
Sadel-3_auto_x2-2000x959.jpg

Rätt sadel för din kropp och din cykelstil är otroligt viktigt för komforten. Så här ska du tänka och mäta för att hitta rätt modell för just dig.

Läs hela artikeln:

Ta wellpapp istället så det faktiskt blir ett avtryck.

Ta inte bara för givet att du ska ha en damspecifik sadel, många cyklar på en för bred sadel - gäller både män och kvinnor speciellt på stadscyklar. Jag tror inte det spelar så jättestor roll hur bekväm sadeln är om man ändå har cykelbyxor. Det kan vara andra problem bakom också tex hur långt fram eller bak man placerar sadeln.

Kör själv med en Selle Italia Sport som är en unisex-modell med hål. De har även en damspecifik som heter Donna. Visst är de vadderade men inte för mjukt för att sjunka in tycker jag.
Men jag har å andra sidan inte prövat en riktigt hård för att veta om det är bättre. Spontant tänker man ju att det kommer vara obekvämt.
Många vill nog inte heller lägga 1200 för en sadel utan 400-500 kanske känns mer rimligt.

Jag har tidigare haft en för bred sadel vilket innebar problem då jag liksom stötte i den med insida låren då jag sitter så framåtlutad.

Hur brett sittben du har har inte med din klädstorlek att göra eller var du lägger på dig - mät!

Ta wellpapp istället så det faktiskt blir ett avtryck.

Ta inte bara för givet att du ska ha en damspecifik sadel, många cyklar på en för bred sadel - gäller både män och kvinnor speciellt på stadscyklar. Jag tror inte det spelar så jättestor roll hur bekväm sadeln är om man ändå har cykelbyxor. Det kan vara andra problem bakom också tex hur långt fram eller bak man placerar sadeln.

Kör själv med en Selle Italia Sport som är en unisex-modell med hål. De har även en damspecifik som heter Donna. Visst är de vadderade men inte för mjukt för att sjunka in tycker jag.
Men jag har å andra sidan inte prövat en riktigt hård för att veta om det är bättre. Spontant tänker man ju att det kommer vara obekvämt.
Många vill nog inte heller lägga 1200 för en sadel utan 400-500 kanske känns mer rimligt.

Jag har tidigare haft en för bred sadel vilket innebar problem då jag liksom stötte i den med insida låren då jag sitter så framåtlutad.

Hur brett sittben du har har inte med din klädstorlek att göra eller var du lägger på dig - mät!
Om det är något man BÖR lägga pengar på så är det en bekväm sadel. 400-500 kr är ju ingenting?! Men det är ju bra om man hittar en så billig sadel...

Är du kvinna eller man undrar jag?

Om det är något man BÖR lägga pengar på så är det en bekväm sadel. 400-500 kr är ju ingenting?! Men det är ju bra om man hittar en så billig sadel...

Är du kvinna eller man undrar jag?
Kvinna, hurså? Selle Italia är inte ett skitmärke heller och det funkar bra för mig och var bättre än en bredare damspecifik som jag hade innan. Var ute på en 20 mils tur i somras, inga issues alls. Många faktorer spelar in. Jag försöker inte avråda folk från att köpa en dyrare, det kan vara en värd investering speciellt om man tänker ha den i många år och flyttar över den när man byter cykel.

Om man inte sitter bra är det såklart bra att investera mer än 500 kr i en bra sadel. Men om man sitter bra på en sadel av 400 kr varför lägga ner mer?

Och på min pendlare, som jag sitter flera timmar i året på än några av mina finare cyklar, vill jag hellre inte lägga 1000 spänn på en sadel.

Men framförallt har priset av sadeln inte mycket mer komforten att göra. Sadel blir framförallt dyrare för att dom är lättare och ser finnare ut. Komforten har med formen att göra och hur hård/mjuk sadeln är.

Både jag och min fru föredrar hårdare sadlar på lvg och mtb.

Tillbaka
Topp