[Artikel] Sveriges första nationella konferens om mountainbike

Redaktionen

Medlem
EJansson_06535_HIGH-2000x1125.jpg

Cykelfrämjandet bjuder in till Sveriges första nationella konferens för mountainbikeutveckling, 27-28 november i Åre.

Läs hela artikeln:

Jag skulle önska att man lyfter perspektivet hur kommersialisering av sporten lokalt dödar allemansrätten.

Om vi startar med ett område där folk cyklar på naturstigar med stöd av allemansrätten och det visar sig att det är fantastiskt bra cykling så kommer till slut bolag att vilja kapitalisera på detta. Med marknadsföring och erbjudande av stödfunktioner/logistik (tex boende, cykelhyra etc) nyttjas allemansrätten för att få fram en arena. Detta funkar till en början men når snart en gräns när nyttjandet inte längre är hållbart. Då måste brukargrupper "kanaliseras", det måste anläggas dedikerade cykelleder och förbud för cykling på icke anvisade leder kommer på tapeten. Dessutom vill man ofta börja ta betalt för att nyttja vad som nu betecknas som en anläggning, även om den till 90% består av de stigar som från början var helt allmänna.

Vi har sett det förr och vi kommer se det igen. Det kanske tydligaste negativa exemplet är Funäsfjällen men även Åre (Vålådalen) stämmer väl in bra på detta, även om de iom anläggandet av lederna i Björnen förhoppningsvis har rådit bot på detta och slipper se fler lokala inskränkningar i allemansrätten.

Vad jag vill säga är alltså att man måste vara försiktig med att dra till sig satsningar i sin lokala miljö för risken finns på sikt att ens favoritstigar inte längre blir tillåtna att cykla på, eller att stigar som funnits i alla år plötsligt börjar kosta pengar att nyttja. Eller att politikerna tänker "nu finns ju en mtb-led, ni får väl cykla där" och med lokala föreskrifter förbjuder cykling i all natur utom cykelleden...

Positiva exempel finns det ju också gott om, så förhoppningsvis lyfts dessa fram som förebilder för hur det bör gå till. Åre Björnen och Järvsö XC-banor är de två första jag kommer att tänka på.

Hej H.

Ja detta är en superviktig fråga som vi arbetar mycket med på olika sätt. Som cyklist känner jag väl till denna "rädsla" att den dag anlagda och uppmärkta leder finns - bara bli hänvisad dit. Så vill vi ju inte ha det. När vi träffar kommuner och andra understryker vi alltid att allemansrätten är nyckeln till ett rikt friluftsluv och därmed god folkhälsa. Att en satsning på leder aldrig får gå ut över möjligheten att cykla fritt. Det handlar mycket om att kommunen behöver vara extra tydlig i sin kommunikation mot befolkningen så att ingen tror att allemansrätten är satt ur spel. Men mer kunskap om både mtb och om allemansrätten behövs och det är vad jag och andra på CF arbetar med dagligen. (Så bli medlem och stötta!)

Vi vet också att runt 80% av stigcyklingen sker på de lokala stigarna och endast en liten liten del sker på destinationer. Det är lätt för en näringslivsutvecklare mf. att lockas av tanken på att skapa destinationer och locka turister, men det viktigaste är ofta att satsa på den lokala målgruppen. Här är samverkan mellan lokala stigcykelföreningar, cykelklubbar och kommun väldigt viktig.

Som du säger finns det goda exempel, både bland destinationerna och inom det ideella engagemanget, precis de vill vi lyfta på konferensen och på andra sätt. Det hade varit kul att få tips om fler goda lokala exempel, gärna på lyckade samarbeten mellan markägare och stigcyklister.

/ Hugo Röjgård, Cykelfrämajndet

Hej H.

Ja detta är en superviktig fråga som vi arbetar mycket med på olika sätt. Som cyklist känner jag väl till denna "rädsla" att den dag anlagda och uppmärkta leder finns - bara bli hänvisad dit. Så vill vi ju inte ha det. När vi träffar kommuner och andra understryker vi alltid att allemansrätten är nyckeln till ett rikt friluftsluv och därmed god folkhälsa. Att en satsning på leder aldrig får gå ut över möjligheten att cykla fritt. Det handlar mycket om att kommunen behöver vara extra tydlig i sin kommunikation mot befolkningen så att ingen tror att allemansrätten är satt ur spel. Men mer kunskap om både mtb och om allemansrätten behövs och det är vad jag och andra på CF arbetar med dagligen. (Så bli medlem och stötta!)

Vi vet också att runt 80% av stigcyklingen sker på de lokala stigarna och endast en liten liten del sker på destinationer. Det är lätt för en näringslivsutvecklare mf. att lockas av tanken på att skapa destinationer och locka turister, men det viktigaste är ofta att satsa på den lokala målgruppen. Här är samverkan mellan lokala stigcykelföreningar, cykelklubbar och kommun väldigt viktig.

Som du säger finns det goda exempel, både bland destinationerna och inom det ideella engagemanget, precis de vill vi lyfta på konferensen och på andra sätt. Det hade varit kul att få tips om fler goda lokala exempel, gärna på lyckade samarbeten mellan markägare och stigcyklister.

/ Hugo Röjgård, Cykelfrämajndet
Topp, tack!

Till sista diskussionen skulle jag ville tillägga art av stigarna. När kommun eller en anläggning anlägger stigar tenderar stigarna att byggas om till att blir mer slätt och hinder tas bort. Det har, åtminstone för mig, två negativa effekter. En är att jag tycker om stök och inte om släta stig. En annan effekt är att det blir mindre natur och mer anläggning när man rullar på en grusval. Det tar bort en del av naturupplevelsen.

En små, lite extrem, exempel är att en del av en rot har sågats bort på stigen på Lovön så att man kan rullar "genom" roten utan att behöva lyfta framhjulet. Men förutom det tycker jag att nya stigarna på Lovön är en bra exempel på en lyckat satsning (efter att cyklister hade bannats från Förnstigen).

Ja bra fråga att ta upp. Jag har ibland irriterat mig på tex Funäsfjällen, och deras villkor och marknadsföring. Att dom vill ta betalt för cykling på gamla stigar och vägar, och att dom vill förbjuda folk att cykla på andra ställen.

Tycker det borde vara glasklart att destinationer får ta betalt i skidbackar och runt liftar odyl, men utanför detta gäller allemansrätten, och där får alla cykla gratis var dom vill.

Kan ni gärna ta upp.

Tillbaka
Topp