[Annons] Den stora guiden till fantastisk gravelcykling i nordöstra Småland

Redaktionen

Medlem
TreTillsammans_ChrisLanaway_23_07_26-49-HR-1-2000x960.jpg

Det här är guiden till den böljande gravelcyklingen i norra Småland. Ett svenskt cykelparadis bland sjöar, skogar och historiska miljöer från Astrid Lindgrens berättelser.

Läs hela artikeln:

Håller med, det finns extremt bra gravelcykling i det området. Den stora möjligheten till variation med samma utgångspunkt är helt kanon. Sedan vyerna och höjdkurvorna kryddar upplevelsen ytterligare.
Man måste planera lite för att få till bra fika-/lunchmöjligheter på en del ställen bara.

Håller med, det finns extremt bra gravelcykling i det området. Den stora möjligheten till variation med samma utgångspunkt är helt kanon. Sedan vyerna och höjdkurvorna kryddar upplevelsen ytterligare.
Man måste planera lite för att få till bra fika-/lunchmöjligheter på en del ställen bara.
Vilka rutter har du kört där?

@Glisseur Den stora fördelen i området är möjligheten till variation från samma utgångspunkt. Mellan varje by så finns det som ofta 3 olika alternativ att ta sig dit.
Så när jag skall cykla och skall passera ett antal byar, då kan jag välja alternativ A ena dagen, B nästa, osv till det första stället som jag skall till. Samma gäller till byn efter det.
Så jag kan cykla genom samma byar i tre dagar utan att behöva cykla samma grusvägar.

Ett tips som bör läggas till, speciellt om man utgår från Eksjö, det är ett besök vid Skurugata.
Den primära vägen dit är asfalterad, men det går att ta sig dit på grus fram till Stensgöl, sedan blir det asfalt upp den sista biten ändå.
Trevligast är väl att ta banvallen med start från Kvänsåsasjön ungefär och trampa på norrut till man kommer in till Stensgöl.
B99BF46C-531F-4694-BB64-51EB385B9623.jpeg

DSC01022.JPG

Haha i början på artikelns filmsnutt "att man kan cykla i timmar, mil efter mil och aldrig" ...komma fram! Så fyller jag i meningen i mitt huvud :love::LOL:?

Tillbaka
Topp