[Artikel] Länsstyrelsen vill införa cykelförbud i Vålådalen i Åre

Man kanske skulle släppa att den är fridlyst? (och släppa att kalla det näring om det är en förlustaffär vilket det förmodligen är även idag...) Finns många saker som är gamla men som ändå får acceptera förändring. Samerna har haft tamren i några hundra år, ungefär lika länge som det funnits glasbruk i Småland och avsevärt kortare än det funnits småskaliga jordbruk runt om i Sverge tex och de är inte fridlysta. Jakt på vildren däremot fanns i några tusen år innan dess och skulle förmodligen kunna drivas kommersiellt framgångsrikt idag. Jag tycker det är konstigt att en grupp ska garanteras oföränderlighet på det allmännas bekostnad. Och dyrt är det förmodligen inte minst om man räknar in satsningar som hindras av rendrift.
Den lilla detaljen att det inte finns vildren i Sverige. Och att ursprungsbefolkning har rättigheter. Vilket dom ska ha. Stockholms län bör fö bli självständigt.

Den lilla detaljen att det inte finns vildren i Sverige. Och att ursprungsbefolkning har rättigheter. Vilket dom ska ha. Stockholms län bör fö bli självständigt.
Det är väl relativt enkelt att fixa lite vildren tänker jag. Samerna kan fortsatt ha rättighet (ensamrätt?) att jaga vildren efter det.

Skulle nog hävda mer eller mindre irrelevant då den är 25år gammal. Lär ha hänt en del sedan 1998.
Jo lär vara bra mkt högre kostnad numera. Det körs hej vilt (men fotgängare och cyklister förstör;) ) för att valla och flygs helikopter hit och dit och inte fan är varken helikopeterhyra, diesel eller andra motorfordon gratis!

Sen just runt Valådalen. Är det inte mycket privatägd skog där, och resten Sveaskog?

Tänker att i takt med att det blir varmare och trädgränsen kryper uppåt så finns det snart inte mycket plats för renarna bland alla skogsbrukare och turister. Ganska naturligt att försöka minska på turismen då kan en tycka

Så vi kan helt enkelt förbjuda rennäring och få bort alla konflikter samt spara pengar?
Verkar rimligare att den får existera under samma förutsättningar som (nästan) alla andra näringar. Det vill säga utan lagstadgad rasism och särrättigheter på andras bekostnad.

Edit: För övrigt är det en myt att "samerna är ursprungsbefolkning", åtminstone såpass långt söderut som Vålådalen. De har samexisterat med germaner i evigheter. Att de sen behandlats väldigt illa under de senaste få århundradena bör inte göra att man nu vänder på rasismen till deras fördel. Jämlikhet verkar betydligt rimligare.

Senast ändrad:
När man ser saker som axiom så blir förändring och utveckling svårt.
Jag vill ju att Stockholms län ska bli självständigt, det är en förändring som hette duga.
Men vi kan väl konstatera att kommersialiseringen av fjälljakten och att det är fritt att utöva prospektering i Sverige, gjort att det blivit ett större dränerande av resurserna i Norrlands inland. Och Norrland är inte Skansen.
Om du nu tycker att ursprungsbefolkning inte ska ha rättigheter, vad tycker du då?

Sen är sametinget kasst, det är ganska exakt så som vissa riksdagspartier vill ha politik. Det man ska pyssla med är släktskap, traditioner, etnicitet och liknande. Minimalt med materialism och demokrati.
Det har liksom dröjt trettio år, innan dessa frågor nåt hit. Undrar hur många utanför Norrland som känt till Sametinget? När det fick mer att säga till om för 10-15år sedan, så minns inte jag nån större diskussion? Det är ju i princip samma regering nu dock.

Förlåt, jag antog att du menade att samer skulle ha andra och fler rättigheter än övriga medborgare i Sverige men det var inte det du skrev. My bad.
Det här är en öppen och genuin fråga utan förutfattade meningar: varför är samer ett urfolk men inte ättlingar till de som kom invandrande söderifrån ungefär samtidigt och började med jordbruk och handel i den södra änden av det som idag är Sverige? Varför är inte kväner och tornedalingar urfolk idag?

Det här är en öppen och genuin fråga utan förutfattade meningar: varför är samer ett urfolk men inte ättlingar till de som kom invandrande söderifrån ungefär samtidigt och började med jordbruk och handel i den södra änden av det som idag är Sverige? Varför är inte kväner och tornedalingar urfolk idag?
Det finns ju lite olika definitioner och diskussion runt detta, men det vanligaste är att man anser att det ska finnas en kulturell kontinuitet med språk, sedvänjor osv som sträcker sig tillbaka innan nationalstatens bildande. I sydskandinavien har de ursprungliga kulturer som en gång funnits tidigt assimilerats i nationalstatsbildandet; om någon hade funnits kvar så hade de sannolikt också definierats som urfolk. Det har inte så mycket med vem som var först. När det gäller kväner och tornedalingar (och vilken relation de nu har med varandra), så är det en mer relevant fråga. Jag är själv tornedaling på min fars sida och det utgör ju en nationell minoritet, men som sagt inte ett urfolk enligt dagens definition.

Modern genetik har väl delvis lyckats besvara detta dom senaste åren.

Sverige befolkades av ett fåtal jägare för 11000 år sen. Sen av jordbrukare för 6000 år sen, och av yamnaya för 5000 år sen. Runt ca år noll var det ett fåtal människor från både nuvarande swe och finnland som flyttade mot norr och började med jakt och fiske. Synes i genetiska spår. Dom utvecklade sen den samiska kulturen och renskötsel, gradvis från ca år 500 ? Tama renar kom senare.

Så en speciell kultur värd att bevara, men långtifrån först, bara lite annorlunda.

Och för några hundra år sen var det förbjudet att inte vara protestant, det gällde alla, inget konstigt. Så den offerkoftan är lite märklig.

Edit. Så Svear och Götar är mkt mer urfolk än vad Samerna är ----

Senast ändrad:

Cyklistens besvikelse: Inga lättade regler i Vålådalen​

• Det blir inga lättade regler kring Vålådalens naturreservat. Det gör bland annat cykelentusiasten Reine Barkered från Duved besviken.
  • Regeringen har slagit fast Länsstyrelsens beslut om begränsningar för besökare i Vålådalens naturreservat. Syftet är att minska slitaget.
  • Men Reine Barkered tycker reglerna är för hårda och för krångliga.
Följetång:

Cyklistens besvikelse: Inga lättade regler i Vålådalen​

• Det blir inga lättade regler kring Vålådalens naturreservat. Det gör bland annat cykelentusiasten Reine Barkered från Duved besviken.
  • Regeringen har slagit fast Länsstyrelsens beslut om begränsningar för besökare i Vålådalens naturreservat. Syftet är att minska slitaget.
  • Men Reine Barkered tycker reglerna är för hårda och för krångliga.
Att regeringen skulle fördjupa sig i en för dem liten lokalfråga långt från Stockholm var knappast väntat, även om det naturligtvis alltid är värt att försöka påtala att Länstyrelsen fattar dåliga beslut. Regeringen har nog andra prioriteringar. Jag vet inte om förbudet har gjort så mycket på cyklingen i området, men det kanske någon annan har koll på. Min erfarenhet sedan en hel del år tillbaka är att det knappast är någon trängsel med cyklar i området. Ofta har jag varit ensam.

Tillbaka
Topp