Tänkte att det vore på sin plats att lämna en liten RR som förste kometförare (nåja, jag är i alla fall den som i dagsläget tillryggalagt flest km på Kometen). Har bara kört dryga tretton mil på cykeln så det är kanske inte tillräkligt långt för en fullödig reciension av en långloppscykel men jag gör mitt bästa. Jag körde, som malaka nämnde, nationaldagsloppet på Kometen. Fick den levererad relativt sent dagen innan loppet så det enda som jag orkade göra innan det var dags att krypa till kojs var att byta ut testpedalerna mot mina look. Stod dock och snurrade lite misstänksamt på framhjulet och klämde lite på den nya brooks sadeln (vet ju hur hemska såna kan vara :)). Av ramen visste jag inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Säkert många bra ideer men hur skulle de passa ihop i en ram?
Nå till RR:en: Nå, angående komponenterna är det inte mycket jag har att anmärka på. Brookssadeln var mot min förväntan faktiskt bekväm fast den var ny. Styrändsreglage var nytt för mig och krävde nån mils tillvänjning innan jag hittade "det" men var nått jag gillade skarpt, speciellt som det blev mycket soloåkande för mig denna dagen.
Så hur betedde sig cykeln? Fantastiskt faktiskt! Den "flöt" på lätt i uppförsbakarna. Kändes lätt och trevlig, skärmarna och framnavet till trotts. Pga utväxlingen inte ändrats från det att den stod utställd maxade jag endast dryga 60 km/h i nedförsbackarna men det kändes förtroendeingivande och tror att det skulle funka även i 70 och 80. En slående egenskap hos Kometen är att den på något sätt lyckades dämpa vibrationer från vägen på ett föredömligt sätt. Kör med samma däck och dimension på min ordinarie lvg-hoj så skillnaden kommer nog mest från ramen misstänker jag. Sammanfattningsvis kan jag säga att jag upplevde Kometen som en otroligt bekväm cykel nått som säkert uppskattas under en 400 km randonné. Kan bara gratulera Jonatan och Anders till att faktiskt på första försöket skapa just det man eftersträvade, en grym långloppshoj.
Ska försöka klämma in lite kritik här på slutet också (hittar inte mycket att anmärka på). Även om jag, till min stora förvåning, inte ens lyckades känna några tendenser till domningar i händerna så tror jag ändå att jag skulle föredra en tjockare linda, istället för den schellackade bomullslinda som nu sitter på om jag gav mig ut på en "400 km:are". Men det är mer pga av magkänslan än att jag faktiskt har något att anmärka på.
Återkommer med en rapport när jag testat den "på riktigt" och den fått gått lite längre.