Artikel: Två män och de små detaljerna - fredagsläsning om Kometcykeln

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hej!

Lite fredagsläsning kanske?

Erik Åsberg, på forumet mer känd som malaka, hälsade på hos Veloform och pratade om Kometcykeln med dem. Läs mer

Senast redigerad av en moderator:
Gaah, förlåt förlåt. Har bara sovit mellan 03 och 06 inatt och körde innan dess från Göteborg till Stockholm. Sorry!

Jag hoppas de inser att det tar ett tag att bli en erkänd rambyggare och att det därmed inte går att ta hur mycket som helst för en ram i detta inledande skede. Fruktansvärt roligt och intressant att vi får någon/några som tar tag i detta men jag hoppas verkligen inte att de tror de gör superramar på direkten. Jag skulle ännu inte lita 100% på deras produkter iallafall.

-en spontan reaktion.

Jonatan kanske svarar här själv så småningom men..Jag tror att de är medvetna om att det tar ett tag att etablera sig som rambyggare, och i den prissättningen jag har hört så var det inte mycket de tog betalt för själva ramen. Sen att cykeln ändå kostar mycket beror förmodligen mer på komponentval och arbetsåtgång.
Den första Kometen gick för övrigt Nationaldagsloppet i Göteborg i lördags och cyklisten (var är du?) var mycket nöjd.

Kul med rambyggare i det egna landet , hoppas på en liknande verksamhet i sthlm så småningom...

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Har freddiesan ätit citron till frukost ? Tror dom snart klarar att bygga ramar ordentligt ,
> hur svårt kan det bli att lärasig att få jämn värme på rör och muffar innan man sättertill
> lodet ?

Att lära sig att bygga bra ramar är den enkla delen av projektet, den kunskapen finns nog där redan från början. Det är att få omvärlden att förstå det som är svårt och kräver en del tid och lobbande, vilket jag tror är vad freddiesan menar. (Fast man kan ju alltid göra en Okee... ;-))

"jag frågar Jonatan och Anders hur de känner inför att sälja lösa ramar, ett alternativ många verkar efterfråga för den här sortens cyklar. De båda männen skruvar nästan lite på sig men säger sedan att ”-Nej, det gör vi faktiskt inte. Vi vill vara delaktiga i hela cykeln. Självklart byggs cyklarna i nära samråd med kunden, men det finns ändå en grundtanke med Kometen vi inte vill kompromissa med."

hrmm... den där filosofin får dom nog ändra på.

Rippa skrev:
> hrmm... den där filosofin får dom nog ändra på.

Vadårå, det finns ju massor av folk som vill köpa sig insatta i vad som är rätt.

Jag undrar över detta;
Att säga Shimano på Veloform verkar ha ungefär samma innebörd som att säga ”Microsoft” inne i en Applestore eller varför inte Satan i kyrkan.
i kombination med detta;
Inga nymodigheter för modernitetens skull. Inga gammalmodigheter för nostalgins skull.
Hyckleri? Varför inte bara rätt del på rätt plats oavsett fabrikat eller ålder?

the_TnT skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hrmm... den där filosofin får dom nog ändra
> på.
>
> Vadårå, det finns ju massor av folk som vill
> köpa sig insatta i vad som är rätt.

Javisst, och så finns det andra som gärna vill ha en fin, unik och välbyggd (förhoppningsvis) ram att bygga kring. Varför inte tillfredställa båda?

Min första reaktion var när jag såg den första bilden, den på killen med svetsen.
"Oj, det där är ju TnT, men... har han börjat röka pipa? Nä, det måste vara hans brolla" :-)

Little Stereo skrev:
> Har freddiesan ätit citron till frukost ?

Det jag egentligen menar är att jag vill att dessa killar ska bli så bra de kan bli vilket betyder att de måste blicka ut i världen och se hur långt fram det traditionella rambyggandet kommit. Det är en sann konstform och bör inte underskattas. Jag vill att de ska lägga ribban riktigt högt och satsa på att bli ett namn att räknas med. Skulle vara en dröm att tillslut få ett riktigt svenskt cykelmärke och inte ett med importerade ramar där man slängt på ett klistermärke.

freddiesan skrev:
> Jag vill att de ska lägga ribban
> riktigt högt och satsa på att bli ett namn att
> räknas med. Skulle vara en dröm att tillslut få
> ett riktigt svenskt cykelmärke och inte ett med
> importerade ramar där man slängt på ett
> klistermärke.

Jag håller verkligen med om detta.
Sedan tycker jag att det är en lite konstigt att de inte kan tänka sig att sälja lösa ramar. Det är ju verkligen en nisch som jag tror att man får svårt att överleva utan som extremt litet cykelmärke. De personer som kan tänka sig att lägga de pengarna det handlar om är nog så kunniga att de vill "komponera" sin egen hojpa...

framför allt så känns det som att idiotförklara sina kunder, "nja, ni får minsann inte bygga ihop något med vår fina ram"... ska man starta en affärsverksamhet och sälja grejer så får man kanske acceptera att folk gör som de vill med det som de betalar för. kanske är de livrädda för att folk ska sätta shimano-grejer på cyklarna :)

Hej allihop.

Tack till att börja med för den fina artikeln Erik. Och tack till alla de som tycker att det är ett roligt och behjärtansvärt projekt.

Självklart är vi medvetna om att vi är nybörjare i rambyggeriet. Men om man inte börjar ett sånt här projekt med ambitionen att skapa det bästa möjliga (en ganska subjektiv värdering) så är det ingen idé att starta alls. Att lära sig löda ihop rör kan nog de flesta lära sig på några dagar. Det som är svårt och där vi fortfarande har mycket kvar att lära är bland annat ramgeometri. Hur små skillnader på vissa ställen förändrar cykelns egenskaper markant. De som har testat KOMET 001 verkar dock tycka att vi har hittat rätt.
Vi är inga galna Shimanohatare men Shimanos enorma dominans på marknaden känns inte särskilt bra. Så när det finns lika bra, vackrare och dessutom europieiska alternativ tycker vi att det är att föredra. Paulbromsarna är visserigen amerikanska men görs av folk som är entusiaster och brinner för att göra de bästa de produkterna "kosta vad det kosta vill".
Alla val har vi gjort utifrån funktionella, estetiska samt "moraliska" motiv. Det handlar om hållbar utveckling, att de som producerar ska ha skäligt betalt, att transporter ska vara så korta som möjligt, att man ska kunna laga saker själv om något skulle gå sönder etc. etc. Sen är vi säkert irrationella och självmotsägande ibland också.

Pretentiöst - javisst! ;-)

allt gott
Jonatan

PS: Ett litet faktafel smög sig med i artikeln trots att jag fick läsa igenom den innan: Vevpartiet är från T.A., det är baknav och växlar som är Campa.

Jonatan S skrev:
> Pretentiöst - javisst! ;-)

Låter bra det. Ska man kunna sälja något som är "speciellt" så får man ju hålla nivån uppe :)

Jag tillhör väl egentligen inte målgruppen, men kul att ni vågar göra något ändå.

Fast jag undrar om den där pipröken. Kan man besöka butiken trots att man inte tål sånt så bra? Är det kanske mest i de bakre regionerna ni sysslar med det? Jag lär väl iofs överleva en liten dos, och ni vill säkert inte ha min häckande där ändå för länge iofs :)

Jonatan S skrev:
> Paulbromsarna
> är visserigen amerikanska men görs av folk som
> är entusiaster och brinner för att göra de
> bästa de produkterna "kosta vad det kosta vill".

Paulbromsar är suveräna, bromsarnas Ferrari, kul projekt ni startat, hoppas det lyckas kommersiellt, svensk cykelindustri är ju snudd på stendöd, total utkonkurrerad.

Jonatan, jag applåderar. Visst tycker jag som många andra att ni borde göra lösa ramar, men jag förstår tanken och tror att det kan bli riktigt bra i slutändan.
Ni blir förmodligen inte rika, men ni kommer troligtvis
att få nöjda kunder och att kunna känna er nöjda med ert arbete, och det är väl det viktigaste.

Jonatan S skrev:
> Paulbromsarna .. ..görs av folk som
> är entusiaster och brinner för att göra de
> bästa de produkterna "kosta vad det kosta vill".
>
> Alla val har vi gjort utifrån funktionella,
> estetiska samt "moraliska" motiv. Det handlar om
> hållbar utveckling, att de som producerar ska ha
> skäligt betalt, att transporter ska vara så
> korta som möjligt, att man ska kunna laga saker
> själv om något skulle gå sönder etc. etc. Sen
> är vi säkert irrationella och självmotsägande
> ibland också.

Jag tog en sväng till Veloform i lördags , bland annat för att kika på Kometen. Trevlig hoj, men den hade kunnat vara utan vissa småmissar. Nu hade det iofs tydligen blivit lite tidsbrist inför utställningen.

Veloform som butik var dock den stora behållningen. Klart trevligt imho. Hur jag ska lyckas övertala sambon att det är nödvändigt med vissa prylar som viskade små lockrop åt mig vet jag dock inte riktigt (än) :)

Tänkte att det vore på sin plats att lämna en liten RR som förste kometförare (nåja, jag är i alla fall den som i dagsläget tillryggalagt flest km på Kometen). Har bara kört dryga tretton mil på cykeln så det är kanske inte tillräkligt långt för en fullödig reciension av en långloppscykel men jag gör mitt bästa. Jag körde, som malaka nämnde, nationaldagsloppet på Kometen. Fick den levererad relativt sent dagen innan loppet så det enda som jag orkade göra innan det var dags att krypa till kojs var att byta ut testpedalerna mot mina look. Stod dock och snurrade lite misstänksamt på framhjulet och klämde lite på den nya brooks sadeln (vet ju hur hemska såna kan vara :)). Av ramen visste jag inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Säkert många bra ideer men hur skulle de passa ihop i en ram?

Nå till RR:en: Nå, angående komponenterna är det inte mycket jag har att anmärka på. Brookssadeln var mot min förväntan faktiskt bekväm fast den var ny. Styrändsreglage var nytt för mig och krävde nån mils tillvänjning innan jag hittade "det" men var nått jag gillade skarpt, speciellt som det blev mycket soloåkande för mig denna dagen.

Så hur betedde sig cykeln? Fantastiskt faktiskt! Den "flöt" på lätt i uppförsbakarna. Kändes lätt och trevlig, skärmarna och framnavet till trotts. Pga utväxlingen inte ändrats från det att den stod utställd maxade jag endast dryga 60 km/h i nedförsbackarna men det kändes förtroendeingivande och tror att det skulle funka även i 70 och 80. En slående egenskap hos Kometen är att den på något sätt lyckades dämpa vibrationer från vägen på ett föredömligt sätt. Kör med samma däck och dimension på min ordinarie lvg-hoj så skillnaden kommer nog mest från ramen misstänker jag. Sammanfattningsvis kan jag säga att jag upplevde Kometen som en otroligt bekväm cykel nått som säkert uppskattas under en 400 km randonné. Kan bara gratulera Jonatan och Anders till att faktiskt på första försöket skapa just det man eftersträvade, en grym långloppshoj.

Ska försöka klämma in lite kritik här på slutet också (hittar inte mycket att anmärka på). Även om jag, till min stora förvåning, inte ens lyckades känna några tendenser till domningar i händerna så tror jag ändå att jag skulle föredra en tjockare linda, istället för den schellackade bomullslinda som nu sitter på om jag gav mig ut på en "400 km:are". Men det är mer pga av magkänslan än att jag faktiskt har något att anmärka på.

Återkommer med en rapport när jag testat den "på riktigt" och den fått gått lite längre.

Tillbaka
Topp