Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Såhär?Visa bilaga 695020
Mycket nyproducerat i tråden men riktigt cykelsnarr blir bara bättre med åren. Har en Huret Jubilee long cage i drilliumutförande i min gottelåda. Bakväxeln var världens lättaste när den lanserades som jubileumsmodell 1970 och med sina dryga 150 gram slår den moderna bakväxlar på fingrarna sett till vikt men även utseendemässigt. Håller den som en av de vackraste bakväxlar som jag sett.
Short cage varianten är också fin (inte min)
Visa bilaga 695023
En PDm520 har både hög bygghöjd, sämre att serva då den delvis är gjord av plast, är ful samt finns i alla svenska cykelbutiker som säljer SPD.förstår inte "Gärna inte i mainstreamfåran. Sitter grejen på varannan cykel behöver grejen ingen egen tråd."-regeln. är komponenten smarrig är den väl smarrig, oavsett vilken stream?
personligen tycker jag det är mycket roligare med en billig produkt som visar sig vara mycket bättre kvalitet än en dyr. typ pd-m520.
och jag tycker det är sjukt osmarrigt med sviiiindyra grejer som bara är dyra och inte bättre. typ bromsarmar från paul. vilken tektro-arm som helst är ju lika kvalitativ och kan flyttas från cykel till cykel.
marginellt, jag kör xt och m520 parallellt och märker typ ingen skillnad.En PDm520 har både hög bygghöjd
aldrig ett problem med det billiga högkvalitativa och smarriga specialverktyget i plast. men om du går fram med rörtången förstör du pedalen såklart.sämre att serva då den delvis är gjord av plast
tycker på riktigt att ett par riktigt stensmidda gamla pd-m520 som fortfarande fungerar som nya med perfekta lager är otroligt smarriga och besjälade på ett sätt som nåt perverst cnc:at skit aldrig kommer i närheten av.
Upp med bild på ramkittet med. Jag är fortfarande ledsen över att det inte blev jag som fick köpa det :)Gorilla brake beefer från det glada 90-talet (?)
Vette fan om den gör så stor skillnad men den är tveklöst smarrig?
Visa bilaga 695212
Vissa tycker stjärnkrog är smarrigt, vissa tycker vietnamesisk street food är smarrigt, vissa tycker en korv på sibylla är smarrigt. Alla tycker inte samma, men ingen har fel.förstår inte "Gärna inte i mainstreamfåran. Sitter grejen på varannan cykel behöver grejen ingen egen tråd."-regeln. är komponenten smarrig är den väl smarrig, oavsett vilken stream?
men en misstanke är ju att det inte främst är maten som stjärnkrogsfolket är ute efter.Vissa tycker stjärnkrog är smarrigt, vissa tycker vietnamesisk street food är smarrigt, vissa tycker en korv på sibylla är smarrigt. Alla tycker inte samma, men ingen har fel.
Jag får sprida ut bilderna över lite olika trådar. Ett ramkit är väl inte riktigt en komponent, eller?Upp med bild på ramkittet med. Jag är fortfarande ledsen över att det inte blev jag som fick köpa det :)
jag vill inte säga något annat än det jag skriver, nämligen ifrågasätta varför enbart smarriga lyxprylar är tillåtna i tråden. bemöt gärna sakfrågan.Finns även misstankar att vissa bara gör sig till för att vara tvärsöver och sprida dålig stämning.
Men det kanske är mer en förhoppning att det bara inte är deras personlighet
??![]()
jag vill inte säga något annat än det jag skriver, nämligen ifrågasätta varför enbart smarriga lyxprylar är tillåtna i tråden. bemöt gärna sakfrågan.
jämförelsen med lyxkrogar var inte min, men den är träffande. jag tror inte att det är smarrigheten som är det som lockar med de meningslösa lyxprylar som varken är hållbarare eller bättre än något billigt. det är nåt annat. det är inte menat som ett personangrepp, även om jag förstår att det kan kännas så.
jag gissar det var därför som du ville hämnas med ett personangrepp, men det var tråkigt.
tråkigt som sagt att du försöker urarta diskussionen. jag tog upp en ordningsfråga gällande en regel som jag fortfarande inte förstår.Om det nu är en tråd där alla andra klarar av att lägga upp roliga saker, så är jag inte förvånad att det är vissa som ska in och veva om att t.ex ett par 520 pedaler minsann är smaskiga och att det är lite löjligt att folk gillar fina prylar fastän det finns billigare grejer som är lika funktionella.
Men jag vet inte ifall det är så att den gruppen användare gör sig till, eller det bara är så dom är.
det är inte menat som ett personangrepp, även om jag förstår att det kan kännas så.
Det är väl jättehärligt med bra mainstreamgrejer, men om trådstarten undber sig dem är det väl jätterimligt att inte posta såna? Tycker väldigt mycket om mina Airpods pro, men de är så galet mainstream att de därför inte passar i en sån här tråd på ett hififorum. Skitbra, skittråkiga.tråkigt som sagt att du försöker urarta diskussionen. jag tog upp en ordningsfråga gällande en regel som jag fortfarande inte förstår.
jag förstår inte syftet till varför en inte ska få posta sina älsklingsprylar, som kommer hålla hela livet och som en tycker är jättefina, "smarriga", för att de är för mainstream/billiga.
Är det där en komponent verkligen?
Själv har jag dregglat lite över hulsroys sidmatade flaskhållare, men de där var inte dumma de heller!Ibland springer man på en cykelkomponent som gör en riktigt glad. En sån där som blir som en kompis, som kanske följer med till nästa cykel. Något man blir glad av att både använda och tänka på.
Jag har ett gäng sådana, som till exempel ett par SON-navdynamo, en handtillverkad ringklocka från Majorna (som försvunnit!!?) och lite andra grejer som varit med länge. Bilder på dessa kommer - börjar med tråden så får resten komma sen!
Tanken är att man ska kunna återvända till den här tråden när man behöver en ny komponent, så att man liksom "hittar tillbaks" till tillverkare som gör fina grejer. Jag kom på idéen till tråden nyss när jag såg ett inlägg från @AnteL med en flaskhållare från en tillverkare jag kände igen namnet på, och vips hade jag hittat en lamphållare jag behöver till gravelhojen. Just den tillverkaren var PDW (ridepdw.com) och lamphållaren ser ut såhär:
Visa bilaga 694451
Nästa grej på inköpslistan är ett par flaskhållare, där jag kikat på King Cage Side loader i titan. Dyr som skam, men lär överleva allt och alla. Inte världens nättaste, men jag vill gärna ha sidolastade på bikepackingcykeln då vattenflaskorna är lite krångliga att få loss rakt upp när väskorna tar i.
Visa bilaga 694453
Så mata på med egna förslag på snajsiga cykelkomponenter!
REGLER:
- Inget slit och släng - det ska vara kvalitativa grejer med lång hållbarhet. Äger man inte grejen själv behöver man ha god anledning att tro att den uppfyller kraven på kvalitet och hållbarhet.
- Saker med ett tydligt syfte - inget lull-lull utan grejer som faktiskt används och fyller en funktion.
- Gärna inte i mainstreamfåran. Sitter grejen på varannan cykel behöver grejen ingen egen tråd.
Resten är fritt - färg, form, tycke och smak. Kör på bara!
Mavic Zap https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/meet-future-mavic-zap/Är det där en komponent verkligen?
Vad är den lilla mavic-grejen under bromshantaget?
Det är väl jättehärligt med bra mainstreamgrejer, men om trådstarten undber sig dem är det väl jätterimligt att inte posta såna?
det går också att ta upp en ordningsfråga i en ganska nystartad tråd, när en regel inte alls hänger ihop med trådens rubrik. det är verkligen inga konstigheter på det här forumet.följa reglerna enligt bästa förmåga
Okej, men släng upp ett par sådana komponenter då!?förstår inte "Gärna inte i mainstreamfåran. Sitter grejen på varannan cykel behöver grejen ingen egen tråd."-regeln. är komponenten smarrig är den väl smarrig, oavsett vilken stream?
personligen tycker jag det är mycket roligare med en billig produkt som visar sig vara mycket bättre kvalitet än en dyr. typ pd-m520.
och jag tycker det är sjukt osmarrigt med sviiiindyra grejer som bara är dyra och inte bättre. typ bromsarmar från paul. vilken tektro-arm som helst är ju lika kvalitativ och kan flyttas från cykel till cykel.
Man får såklart tycka att ett par 520 är smarriga. Det anges ingenstans att det måste vara dyra komponenter.jag vill inte säga något annat än det jag skriver, nämligen ifrågasätta varför enbart smarriga lyxprylar är tillåtna i tråden. bemöt gärna sakfrågan.
jämförelsen med lyxkrogar var inte min, men den är träffande. jag tror inte att det är smarrigheten som är det som lockar med de meningslösa lyxprylar som varken är hållbarare eller bättre än något billigt. det är nåt annat. det är inte menat som ett personangrepp, även om jag förstår att det kan kännas så.
jag gissar det var därför som du ville hämnas med ett personangrepp, men det var tråkigt.
helt sant att det aldrig stod uttryckligen "dyra". men bra att det är utrett. om jag inte fattade så var det nog fler som inte gjorde det, så jag är nöjd att jag räckte upp handen och frågade.Man får såklart tycka att ett par 520 är smarriga. Det anges ingenstans att det måste vara dyra komponenter.
Ställt mot ett par XT eller XTR är däremot 520 föga smarriga, men det är ju som sagt en rent subjektiv sak att anse.?
Jag blev upplyst om dessa av den gode @Moses95 i samband med trådstarten! Min farhåga är att de "slappar till sig" efter ett tag, men det är inget jag har erfarenhet av. Fina, hur som helst! Kanske lite väl enkla tom, nu när jag bildgooglade dem på nytt. Nätta och sidomatade är ju mina kriterier och det uppfyller de fullt ut. Får se vad det blir till slut!?Själv har jag dregglat lite över hulsroys sidmatade flaskhållare, men de där var inte dumma de heller!
Är det där en komponent verkligen?
Vad är den lilla mavic-grejen under bromshantaget?
Enklast hade väl varit att skapa en egen tråd för att hylla billiga och praktiska tingestar istället för att förstöra en av de bästa nya trådarna på ett bra tag.helt sant att det aldrig stod uttryckligen "dyra". men bra att det är utrett. om jag inte fattade så var det nog fler som inte gjorde det, så jag är nöjd att jag räckte upp handen och frågade.
Cykelboken, 1975 års utgåva.
Så fin! Tror aldrig jag sett en i verkligheten men minns hur man trånade bara utifrån texten i Tidens Cykelbok. Världens lättaste... :)Visa bilaga 695020
Mycket nyproducerat i tråden men riktigt cykelsnarr blir bara bättre med åren. Har en Huret Jubilee long cage i drilliumutförande i min gottelåda. Bakväxeln var världens lättaste när den lanserades som jubileumsmodell 1970 och med sina dryga 150 gram slår den moderna bakväxlar på fingrarna sett till vikt men även utseendemässigt. Håller den som en av de vackraste bakväxlar som jag sett.
Tack för shoutout! ?Jag blev upplyst om dessa av den gode @Moses95 i samband med trådstarten! Min farhåga är att de "slappar till sig" efter ett tag, men det är inget jag har erfarenhet av. Fina, hur som helst! Kanske lite väl enkla tom, nu när jag bildgooglade dem på nytt. Nätta och sidomatade är ju mina kriterier och det uppfyller de fullt ut. Får se vad det blir till slut!?
Visa bilaga 695261
XT är solklar vinnare om något ska vara "funkis".
Ingen av de två ovan är "smarrig" utan stapelvaror bara.
Den där är väl ett alldeles ypperligt bidrag till tråden! Faller tydligen fint in under kategorin "för fin för att ens monteras på en cykel"??När jag läste rubriken trodde jag att det skulle vara OK att posta en bild på min smarriga gaffel.
Men då jag läste reglerna så insåg jag att en gammal demo-gaffel som vad jag kan förstå aldrig varit monterad på en cykel inte platsar här.
Jag brukar sitta och titta på den, lyfta upp den och hålla i den lite försiktigt.
Ahh... jag slänger in en bild i alla fall.
Visa bilaga 695317
Det skulle även vara kul att se de beryktade pedalerna istället för att läsa massa tråkig text.
1+ på XT pedaler! Hade även gärna provat XTR med kort axel.Den där är väl ett alldeles ypperligt bidrag till tråden! Faller tydligen fint in under kategorin "för fin för att ens monteras på en cykel"??
Jag roade mig med att ta kort på pedaler igår kväll! Blev riktigt sunkiga bilder i en mörk källare och med smutsiga pedaler, så jag kunde inte med att lägga upp dem. Idag släpades cyklarna ut i dagsljuset för att göra pedalerna mer rättvisa - fast att fånga dom på en rättvis bild var jättesvårt! Här följer min ansats till att styra upp pedal-gate!?
Visa bilaga 695444
XTR-pedaler. Nätta och fina. Jag gillar dem, men gillar ändå XT-pedalerna mer av någon anledning.
Visa bilaga 695445
XT-pedaler. Tror det är att pedalkroppen är "kortare" och att man ser mer av axeln som gör att jag gillar dessa bäst.
Visa bilaga 695446
Ursprungsmodern till Shimanos moderna spd-pedaler, PD-M959. Omkring 20 år gamla, motsvarande XTR-nivå. Pedalkropp i magnesium har jag förstått det som.
Har nog fyra par XT-pedaler... Jag äger uteslutande pedaler jag köpt begagnat! Eftersom de inte slits öht om man ger dem lite fett var tredje år eller så så är min livstidsförbrukning tillgodosedd med råge.?
Mainstreamklausulen slår till ganska hårt med tanke på hur många Shimanopedaler som det trampas runt på varje dag i världen. Det finns garanterat avsevärt mycket snajsigare pedaler från andra tillverkare. Men maken till fulländad teknik är svår att finna, och jag skulle säga att dessa pedaler har en lika säker plats på mina hojar som att jag är säker på att solen går upp imorgon.?
Och i bakgrunden anar man René Herse-däcken som @Froste tar upp ?Den där är väl ett alldeles ypperligt bidrag till tråden! Faller tydligen fint in under kategorin "för fin för att ens monteras på en cykel"?? [...]
Stämmer fint!?Och i bakgrunden anar man René Herse-däcken som @Froste tar upp ?
Gör de flesta "vad ska jag köpa för däck"-trådar (om man inte tar hänsyn till budget) lite naivt gulliga att läsa ?