[Artikel] Guide till Sveriges bästa bikeparks

Det satsas en hel del men jag hade hoppats på fler liftburna leder, har varit där ett par gånger och tävlat nån gång men jag tycker att det ofta blir tråkigt ganska snabbt för att det inte finns så stort utbud. Det finns 6 leder som man kan ta lift till och ett par av dem är korta avstickare, nu kanske jag är i minoriteten då jag tycker att pelikanen blir tråkig efter ett åk, albatrossen har inget riktigt flow (jag tror den har byggts om nu) och jättestigen, piece of cake, norway och nomercy är alla roliga men då liften tar i princip 1 minut och åken är så korta blir man trött och vill ha variation efter ett tag. Sen kan man ta sig vidare till hoppen som är riktigt roliga men blir jobbigt efter nån timme då man måste cykla upp igen. Jag skulle gärna ha sett ett större utbud, det känns inte som att det byggs mycket på själva berget men kollar man t.ex vallåsen så har de lite större utbud och bygger lite oftare ut sina leder även om de kanske inte har lika stor mängd besökare.
Man får korsa över till andra toppen för lite variation.

Det satsas en hel del men jag hade hoppats på fler liftburna leder, har varit där ett par gånger och tävlat nån gång men jag tycker att det ofta blir tråkigt ganska snabbt för att det inte finns så stort utbud. Det finns 6 leder som man kan ta lift till och ett par av dem är korta avstickare, nu kanske jag är i minoriteten då jag tycker att pelikanen blir tråkig efter ett åk, albatrossen har inget riktigt flow (jag tror den har byggts om nu) och jättestigen, piece of cake, norway och nomercy är alla roliga men då liften tar i princip 1 minut och åken är så korta blir man trött och vill ha variation efter ett tag. Sen kan man ta sig vidare till hoppen som är riktigt roliga men blir jobbigt efter nån timme då man måste cykla upp igen. Jag skulle gärna ha sett ett större utbud, det känns inte som att det byggs mycket på själva berget men kollar man t.ex vallåsen så har de lite större utbud och bygger lite oftare ut sina leder även om de kanske inte har lika stor mängd besökare.
Mycket vill ha mer naturligtvis. Isaberg är väl främst ett familjeställe vilket det kanske måste vara för att det ska bli kommersiellt gångbart. Men det råder inte brist på idéer och budget av vad jag förstått, däremot råder det brist på ledbyggare så där verkar den trånga sektorn vara.

Järvsöbacken har funnits sen 30talet. Att som företagare få köpa en kommunal skidbacke som funnits i 40år, ligger i ett stationssamhälle, och i en ort som främst lever på annat än skidbacken, är att starta med goda förutsättningar. Speciellt som kommunens huvudort saknar skidbacke. Fanns även redan aktiv utförsåkningsklubb osv. Järvsö som samhälle är relativt levande för att vara glesbygd, men byn var på många sätt mer levande på 80-talet, och hade ungefär lika många invånare.
Att andra skidbackar i kommunen försvunnit gör ju att deras ställning stärkts. Sen finns även Harsa som är ett snösäkert längdåkningsställe 1mil bort. Det var även etablerat som turistort sen tidigare.

Jag vet inget om Sunne, men jag har svårt att se att dom hade samma förutsättningar.
Sunne är en mindre kulle, mindre snösäkert (vi har stuga nån mil bort och det är knappt vinter där längre) och långt från nåt större befolkningscentra. För sommaren kan man ju fråga sig hur Järvsö hade gått om det inte var på dagsutflyktsavstånd från Stockholm. Totalt sett rätt mycket sämre förutsättningar att driva en verksamhet tänker jag.

Tillbaka
Topp