Handsktråden - vad vid vilken temperatur

mattihp

Aktiv medlem
Vilka handskar kör ni vid vilka temperaturer? Snart blir det kallare och kan vara bra med åtminstone tre set av nivåer. Jag har inte hittat något bra för minusgrader.

Varmt| 8 grader och över kör jag fingerlösa cykelhandskar, helst med bra gel.

Svalt| Under 8 grader till och med ~ -8 kör jag med biltemas https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelhandskar/cykelhandske-vinter-2000042831
Dessa håller händerna lagom varma, reflekterar bra och man tappar inte alltför mycket styrsel.

När det är kallt så tycker jag de inte räcker till och de alternativ jag testat har väldigt dålig styrsel. Vad har ni för tips i olika prisklasser? Vilka för- och nackdelar har de?

Jag har några lillsport skidhandskar som funkar rätt bra till ett par minus. Är det riktigt grisigt har jag ett par motorcykelhandskar som jag har en innerhandske i. Det klarar jag mig med ner till så kallt att jag inte tycker att det är roligt att cykla (-15 kanske? Minns inte hur kallt det varit senaste årent i sthlm)

Tillägg: Jag kör med gristryne vilket gör att jag upplever att jag inte behöver lika mycket kläder för kroppen blir inte nedkyld av andningen på samma sätt som utan. Då har jag ändå frostskadat händerna när jag höll på med hockey

Vad man cyklar är också en viktig parameter. Vid stökig skogscykling håller jag mig varm med tunn windstopper ner till -15 °C. Men det skulle aldrig funka på landsväg med hög fart.

Som vanligt slår jag ett slag för pogies/styrmuffar. De höjer komforttemperaturen med omkring 10 grader på landsväg. Jag brukar köra med löparhandskar ned till strax under nollan, längdskidhandskar ned till -15-snåret och femfingers vinterhandskar därefter.

Tillägg: Ytterligare en fördel med styrmuffar är att det inte blir lika svettigt. Dels för att man kan köra med tunnare handske, men också för att en stor del av avdunstningen sker inuti pogiens mikroklimat istället för inuti handsken.

En vanlig vinterdag i Stockholm, med temperaturer kring nollan, brukar jag ta av handskarna helt efter ungefär en mil när styre och styrmuff blivit ordentligt uppvärmt.

Senast ändrad:
Vad man cyklar är också en viktig parameter. Vid stökig skogscykling håller jag mig varm med tunn windstopper ner till -15 °C. Men det skulle aldrig funka på landsväg med hög fart.
Har du tips på vilka windstoppers?

Jag cyklar väldigt blandat; främst inne i stan, men också inne i skogen.

Fingerlösa vid >15 grader. Gränsen kan justeras uppåt lite om det är mulet och blåsigt.
Långfingrade tunna handskar: 10-15 grader, ev. lite högre. Kan ev. gå lite lägre om soligt och vindstilla.
Långfingrade fodrade handskar (med lill- och ringfinger tillsammans): Från 10 grader och ner till dess jag inte längre vill cykla, vilket är vid någon plusgrad.

Sen kan det justeras lite också beroende på om det är heldagstur med stor temperaturskillnad. Om det är 13 grader vid start men temperaturen går snabbt uppåt kan jag starta med kortfingrade handskar och "lida" lite första stunden.

Jag har ett par 45north som tillsammans med merinoulllajners fungerar ner till några minusgrader.
Men även det är så individuellt så att goda råd är närmast meningslösa.
1727864036065.jpeg

Edit, annars ganska lika @GoranS ovan.
Det vill till att ha massor me' handskar om det skall cyklas året runt.
Och skor. Och kläder.
Men det är bättre o billigare än bil iaf.

Senast ändrad:
Jag kör med ett par lite tjockare mtb handskar(100% Brisker) från ungefär 8° och uppåt så länge det behövs. Under 8° kör jag med ett par Pearl Izumi lobster handskar ner till ungefär -5° även om de blir ganska kalla då. Under det har jag ingen riktigt bra lösning utan det blir mest att improvisera med massa liners, fingervantar och mitts. Detta gäller för min pendling på ca. 5 km med bockstyre.

För stig kör jag nästan bara skidhandskar även om man förlorar ganska mycket känsla men jag cyklar ändå väldigt sällan på vintern. Funderar på om jag skall skaffa ett par längdhandskar alternativt arbetshandskar dock.

Jag har fortfarande inte hittat något bättre än mina trasiga 10 år gamla slalomhandskar. Det är stora hål i dem men fungerar fortfarande bra med en tunn bomullsvante i. Den där typen man köper på apoteket som är någon millimeter tunn stickat material. Fungerar ned till -35 i någon timmes turf-tempo. Sen började cykeln krångla så har inte testat lägre temperatur. Jag använder också Lungplus för att andas med så det hjälper säkert en hel del samt tre tunna lager på överkroppen och två på benen + extra knäskydd och varma vinterskor.

Själva handsken är av täckbyxematerial med lite foder. Fungerar förvånansvärt bra med bra känsla. Vet inte var jag ska hitta något nytt när de är helt utslitna.

Trodde jag hittat något bättre på coop förra året och de fungerade visserligen jättebra första dagen. Andra dagen var de helt genomfrusna när jag plockade ut dem ur väskan (Hade dem som reserv ifall det skulle bli kallare under turen). Visar sig att de bara släpper in vätan, de torkar inte alls utan skotork eller liknande.

Jag har fortfarande inte hittat något bättre än mina trasiga 10 år gamla slalomhandskar. Det är stora hål i dem men fungerar fortfarande bra med en tunn bomullsvante i. Den där typen man köper på apoteket som är någon millimeter tunn stickat material. Fungerar ned till -35 i någon timmes turf-tempo. Sen började cykeln krångla så har inte testat lägre temperatur. Jag använder också Lungplus för att andas med så det hjälper säkert en hel del samt tre tunna lager på överkroppen och två på benen + extra knäskydd och varma vinterskor.

Själva handsken är av täckbyxematerial med lite foder. Fungerar förvånansvärt bra med bra känsla. Vet inte var jag ska hitta något nytt när de är helt utslitna.

Trodde jag hittat något bättre på coop förra året och de fungerade visserligen jättebra första dagen. Andra dagen var de helt genomfrusna när jag plockade ut dem ur väskan (Hade dem som reserv ifall det skulle bli kallare under turen). Visar sig att de bara släpper in vätan, de torkar inte alls utan skotork eller liknande.
Turftempo är högst relevant! Dock tycker jag skidvantar generellt är för styva.

Kör biltemas stickad handske, 3 pack, för 24,90 kr, mellan ca 14-8,9 grader. Går att köra vanliga apotekets bomullsvantar under också, om det känns extra kyligt.
Fördel: Billigt, håller länge, lätt att tvätta i maskin, tar ingen plats att stoppa i fickan.

Om det är under ca 5-8 grader så har jag ett par från xxl, av märket white "lobster insulated" står det på, och sedan några andra skidhandskar som jag köpte på stadium outlet.
Cyklar knappt under dom kallaste vinternmånaderna ändå. Numera.

Tumhandskar kör jag med till pendling när det är kallare än ett par minusgrader, greppet om bromshandtagen blir inte optimalt men hellre det än att frysa.

Hur länge cyklar ni då? Jag börjar frysa rätt snabbt, och tycker det är rejält jobbigt efter 20 minuter, även med fodrade helfingrade handskar, om det är under 10 grader.
Har Biltemas bar mitts kvar i gömmorna sedan elcykeltiden, men har ingen lust att använda dem riktigt än...

Tillbaka
Topp