El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

Jag oroar mig inte för att de med funktionsvariation kommer ut i naturen med diverse hjälpmedel. Jag oroar mig för att de utan funktionsvariation använder det som argument för sina egna tillkortakommanden.
Precis. Det går ju sedan länge att få dispens fr terrängkörningslagen av medicinska skäl, så att emtb på nåt sätt skulle vara en lösning där är ett icke-argument. Har man behov av hjälpmedel är det bara att söka dispens, men det behövs förstås ett läkarintyg eller liknande som styrker behovet.

så här åtta år efter trådstart hade det väl funnits rättsutslag om det som nvv sedan dess säger, var förbjudet med elcyklar i naturen.

det verkar alltså högst tveksamt om det stämmer.

Det kan vara precis tvärtom också. Att eftersom myndigheten varit tydlig så respekterar majoriteten av elcyklister tolkningen. Att det finns några som, oavsett lag eller ej, hade brutit mot ett tydligare förbud hade hjälpt föga.

så här åtta år efter trådstart hade det väl funnits rättsutslag om det som nvv sedan dess säger, var förbjudet med elcyklar i naturen.

det verkar alltså högst tveksamt om det stämmer.

något crescendo av slitna stigar har inte heller med förstås enstaka undantag synts till. snarare är det ett mångdubbelt större problem att de existerande växer igen med förfärande fart.

man kan ju tycka vad man vill om elcyklar och el-mtb, each to his own. har ingen längtan efter en i nuläget, men när mina knän eller annat ger upp, ser jag fram emot att först då kunna äntra en elcykel i skogen utan att bli trakasserad av mötande amatörjurister.
Man måste bryta mot en lag för att det skall bli en dom. Man kan inte straffas för att man bryter mot allemansrätten för den är inte någon lag. Man kan straffas om man bryter mot dom lagar som omger allemansrätten, som t ex Terrängkörningslagen, Brottsbalken och Ordningslagen.

Precis. Det går ju sedan länge att få dispens fr terrängkörningslagen av medicinska skäl, så att emtb på nåt sätt skulle vara en lösning där är ett icke-argument. Har man behov av hjälpmedel är det bara att söka dispens, men det behövs förstås ett läkarintyg eller liknande som styrker behovet.
Jag har frågat om dispens för elcyklar, jag fick till svar att eftersom elcyklar inte berörs av terrängkörningslagen var det oklart vad jag sökte dispens för. Men det var ca 1 år sen, det kanske har ändrats? Ska kolla terrängkörningslagen när jag kommer hem.

Redigerad för att lägga till att Naturvårdsverket (NVV) direkt säger att "Vissa av dem, som har ”en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt”,likställs med cyklar och får alltså köras i terräng utan krav på dispens från terrängkörningslagens förbud (se ovan 4.1)." Återfinns på sidan 37 (deras numrering) i andra halvan av sista stycket.

https://www.naturvardsverket.se/4a9.../publikationer-pdf/8900/978-91-620-8902-3.pdf

För att vara helt transparent. Observera att citatet enbart gäller Terrängkörningslagens tillämplighet, resten av texten är mer eller mindre i riktninigen att elcyklar ska särbehandlas. Vilket jag inte håller med om, men man får ha en annan hållning än NVV. Jag har inte heller sett någon uppdragsbeskrivning i något reglerbrev som ger dem definitionsrätt av sedvänjor heller. Sedvanerätten nämns i ovanstående dokument (och varför den alltid lider av en viss mängd godtycke).

Senast ändrad:
IMG_2135.gif

Nu är kanske inte cykla i skogen riktigt jämförbart med det du skriver om (tillgänglighetsanpassning av offentliga byggnader).

Men jag har en annan nyfiken fråga, om din sjukdom straffar dina leder vid belastning, är det verkligen rätt cykel-form att bröta omkring i terräng då? Handleder och andre leder ansträngs ju betydligt mycket mer och ta stryk, jmf om du hade satsat på landsväg eller gravel-cykling (grusväg typ).
För du måste ha ett mindre helvete med handlederna under/efter ett pass i skogen?
Jag hade bestämt mig för att inte svara mera i den här tråden då jag anser att allt som kan sägas redan är sagt. Många gånger om…

Men så här ligger det till: Jag cyklar inte i skogen i smala spår i stökig terräng, utan på torra, fina, mer eller mindre släta och ganska breda stigar som inte erbjuder mera utmaningar än att göra mig fysiskt trött och andfådd.
Att cykla på brötiga och stökiga leder och spår är totalt omöjligt för mig.
De leder i kroppen jag får mest ont i efter en cykeltur är lederna i fingrarna. Det kan vara en ren plåga ibland.

Det jag argumenterat för i tråden är vad lagen rent juridiskt säger.
En elcyklel är en cykel. Punkt.
Naturvårdsverket stiftar inga lagar. Punkt.

Naturligtvis finns det tillfällen då sunt förnuft och ens egen moral diskvalificerar en elcykel i skogen.
Men man måste hålla isär juridik och sunt förnuft, då dessa tyvärr inte går hand i hand i den utsträckning man kanske skulle önska.
Så bara för att man argumenterar för sin sak rent juridiskt betyder det inte per automatik att man ”pissar på allemansrätten ”.

Senast ändrad:
Jag hade bestämt mig för att inte svara mera i den här tråden då jag anser att allt som kan sägas redan är sagt. Många gånger om…

Men så här ligger det till: Jag cyklar inte i skogen i smala spår i stökig terräng, utan på torra, fina, mer eller mindre släta och ganska breda stigar som inte erbjuder mera utmaningar än att göra mig fysiskt trött och andfådd.
De leder i kroppen jag får mest ont i efter en cykeltur är lederna i fingrarna. Det kan vara en ren plåga ibland.

En elcyklar är en cykel. Punkt.

Naturligtvis finns det tillfällen då sunt förnuft och ens egen moral diskvalificerar en elcykel i skogen.
Men man måste hålla isär juridik och sunt förnuft, då dessa tyvärr inte går hand i hand i den utsträckning man kanske skulle önska.
Så bara för att man argumenterar för sin sak rent juridiskt betyder det inte per automatik att man ”pissar på allemansrätten ”.
Elcyklar omfattas inte av allemansrätten. Punkt.

Elcyklar omfattas inte av allemansrätten. Punkt.
I så fall gör väl inte vanliga cyklar det heller?
Det är möjligt att jag har fel i att elcyklar omfattas av allemansrätten, men så länge vanliga cyklar och elcyklar faller under samma definition och regelverk så gäller samma regler för båda typer.
Då omfattas alltså inte vanliga cyklar heller av allemansrätten.
Eftersom lagen inte gör skillnad på dom två typerna så gäller samma rättigheter och skyldigheter för båda. Och det oaktat vad naturvårdsverket säger.

Med det lämnar jag tråden för gott.

I så fall gör väl inte vanliga cyklar det heller?
Det är möjligt att jag har fel i att elcyklar omfattas av allemansrätten, men så länge vanliga cyklar och elcyklar faller under samma definition och regelverk så gäller samma regler för båda typer.
Då omfattas alltså inte vanliga cyklar heller av allemansrätten.
Eftersom lagen inte gör skillnad på dom två typerna så gäller samma rättigheter och skyldigheter för båda. Och det oaktat vad naturvårdsverket säger.

Nej, så är det inte. Du missförstår. Eftersom allemansrätten är en sedvänja och inte en enskild lag, och NVV är den myndighet som har att uttolka denna sedvanerätt, så är det de som bestämmer. Enligt NVV är ”allemansrätten inte motoriserad”. Fordon med motor omfattas således inte av allemansrätten. Elcyklar har motor. Cyklar har däremot icke motor, och omfattas således av AMR.

Jag har svårt att förstå dig. Du har skrivit flera gånger att nu lämnar jag tråden, sista inlägget med mera. Ändå fortsätter du skriva i tråden. Gäller samma tvärtomspråk också när du säger dig ha juridiskt rätt, att du egentligen menar att du har fel?

Man kanske kan sammanfatta läget så här: NVV har ansvar för hur allemansrätten skall tolkas. Om NVV säger att elcyklar ej omfattas av allemansrätten så är det så. Däremot är det väldigt svårt att se vilken lag man skulle bryta mot om man ändå cyklar i skogen med en elcykel. Du bryter nog (efter vad jag förstår) inte mot t.ex. terrängkörningslagen eftersom den inte tolkas av NVV. Så även om man inte kan hänvisa till allemansrätten är det nog helt lugnt att elcykla på, åtminstone tills detta prövas rättsligt. Men då måste väl först nån grinig markägare totalt få spel och starta en juridisk process.

Naturvårdsverkets tolkning att elcyklar inte omfattas av allemansrätten rakt av behöver nog prövas i högre instans för den är inte självklar, det skulle innebära att det inte heller är tillåtet att använda elcykel på mindre vägar och skogsvägar som inte är allmänna för att ta sig ut i naturen för att t.ex. plocka svamp eller bär. En sådan tolkning blir orimlig utifrån hur man resonerat i de statliga utredningar som gjorts genom åren om allemansrätten och möjligheten för alla att få ta del av naturen.

Omvänt är det inte heller självklart att all MTB-cykling utan elmotor omfattas, den typen av cyklar och cykling kan vara ganska långt ifrån hur man tidigare färdades på cykel.

Senast ändrad:
Naturvårdsverkets tolkning att elcyklar inte omfattas av allemansrätten rakt av behöver nog prövas i högre instans för den är inte självklart, det skulle innebära att det inte heller är tillåtet att använda elcykel på mindre vägar och skogsvägar som inte är allmänna för att ta sig ut i naturen för att t.ex. plocka svamp eller bär. En sådan tolkning blir orimlig utifrån hur man resonerat i de statliga utredningar som gjorts genom åren om allemansrätten och möjligheten för alla att få ta del av naturen.

Omvänt är det inte heller självklart att all MTB-cykling utan elmotor omfattas, den typen av cyklar och cykling kan vara ganska långt ifrån hur man tidigare färdades på cykel.
Varför är det orimligt? ”Alla få ta det av naturen” behöver inte nödvändigtvis betyda att man ska få använda diverse fordon. Det går utmärkt att parkera sin elcykel och gå till fots om man inte orkar fråga markägaren om lov.
Dessutom har ju de flesta utredningar som gjorts som berör allemansrätten, inkl den senaste utredningen om terrängkörningslagen, slagit fast att allemansrätten är icke-motoriserad. Det är dessa NVV baserar sitt ställningstagande på.

Naturvårdsverkets tolkning att elcyklar inte omfattas av allemansrätten rakt av behöver nog prövas i högre instans för den är inte självklart, det skulle innebära att det inte heller är tillåtet att använda elcykel på mindre vägar och skogsvägar som inte är allmänna för att ta sig ut i naturen för att t.ex. plocka svamp eller bär. En sådan tolkning blir orimlig utifrån hur man resonerat i de statliga utredningar som gjorts genom åren om allemansrätten och möjligheten för alla att få ta del av naturen.

Det är väl skillnad på förbud och uttalade undantag. Terrängkörningslagen förbjuder motorfordon utanför vägnätet tex. Ingen tvekan. Elcyklar omfattas inte av terrängkörningslagen. Det är alltså inte förbjudet med hänvisning till terrängkörningslagen att köra dem utanför vägnätet.

Men allemansrätten innebär också att tex markägare inte får hindra allmänheten att röra sig över ägarens marker så länge de inte orsakar skada. Här kan man som nyttjare alltså åberopa allemansrätten för att kunna ta sig fram, även om det står en galen gubbe och skriker på dig. (Det lämpliga i det hela utelämnar jag. Och givetvis förutsätter det att man inte skadar marken när man cyklar).

Men när det gäller elcyklar så menar NVV att det inte går att finna ett sådant stöd till fördel för elcyklarna, eftersom allemansrätten inte är motoriserad. Så blir du nekad att elcykla på annans mark befinner du dig alltså i en juridisk gråzon. NVV menar att du i det läget inte kan åberopa allemansrätten utan kommer behöva markägarens tillstånd.

När det gäller skogsvägar och annat antar jag att det inte är någon fara, markägaren lär antagligen inte kunna bevisa att de extra watten en elcykel levererar gör skillnad nog för att skada en skogsväg. Men på mindre stigar i skogen är det inte alls lika självklart. Men vilken lag det handlar om? Ingen aning.

För att få en prövning så måste nog fler med 250 watt elcyklar vara ute och cykla i terräng. Vad jag förstår så är det ett väldigt litet problem i nuläget.

Dom stora problemen verkar vara med vanlig MTB-cykling, som t ex:

Växande problem med mountainbikecykling – här har nyplanterad skog skadats av hojåkarnas framfart: "Förstör så otroligt mycket för alla andra"​

Jag vet inte hur många watt en vanlig MTB-cyklist utvecklar i terräng, cykelskolan skriver om proffscyklister: För att du ska få en uppfattning om hur mycket en watt är i cykling så betänk att en proffcyklist utvecklar mellan 400 och 500 w i ett tempolopp.

På de flesta ställen jag cyklar skogscykling, om inte uteslutande, sker det i i samråd med markägare, genom diverse grupper, engagerade och eldsjälar. Borde inte vara så svårt för elcykelfantaster att inhämta liknande samtycke om ni nu har så rätt. Eller ni är oroliga att markägare inte tolkar er tvärsäkra uppfattning av lag och allemansrätt lika?

För att få en prövning så måste nog fler med 250 watt elcyklar vara ute och cykla i terräng. Vad jag förstår så är det ett väldigt litet problem i nuläget.

Växande problem med mountainbikecykling – här har nyplanterad skog skadats av hojåkarnas framfart: "Förstör så otroligt mycket för alla andra"​

Jag vet inte hur många watt en vanlig MTB-cyklist utvecklar i terräng, cykelskolan skriver om proffscyklister: För att du ska få en uppfattning om hur mycket en watt är i cykling så betänk att en proffcyklist utvecklar mellan 400 och 500 w i ett tempolopp.

Och en vanlig lönnfet motionär i skogen får väl ur sig 150-200 W kanske. 250 W till ovanpå det är ett icke försumbart tillskott, som leder till mer slitage både momentant och i tid/längd eftersom hen orkar ”cykla” längre.

Det är väl skillnad på förbud och uttalade undantag. Terrängkörningslagen förbjuder motorfordon utanför vägnätet tex. Ingen tvekan. Elcyklar omfattas inte av terrängkörningslagen. Det är alltså inte förbjudet med hänvisning till terrängkörningslagen att köra dem utanför vägnätet.

Men allemansrätten innebär också att tex markägare inte får hindra allmänheten att röra sig över ägarens marker så länge de inte orsakar skada. Här kan man som nyttjare alltså åberopa allemansrätten för att kunna ta sig fram, även om det står en galen gubbe och skriker på dig. (Det lämpliga i det hela utelämnar jag. Och givetvis förutsätter det att man inte skadar marken när man cyklar).

Men när det gäller elcyklar så menar NVV att det inte går att finna ett sådant stöd till fördel för elcyklarna, eftersom allemansrätten inte är motoriserad. Så blir du nekad att elcykla på annans mark befinner du dig alltså i en juridisk gråzon. NVV menar att du i det läget inte kan åberopa allemansrätten utan kommer behöva markägarens tillstånd.

När det gäller skogsvägar och annat antar jag att det inte är någon fara, markägaren lär antagligen inte kunna bevisa att de extra watten en elcykel levererar gör skillnad nog för att skada en skogsväg. Men på mindre stigar i skogen är det inte alls lika självklart. Men vilken lag det handlar om? Ingen aning.
När det gäller väg, och inte terräng, får markägaren enbart förbjuda trafik med motordrivna fordon, en kategori som elcyklar inte tillhör.
Är marken att anse som väg, får man alltså elcykla där. En led anordnad för cykeltrafik faller under definitionen av väg.
Om nu ett MTB-spår juridiskt skulle klassas som väg återstår att se.
Personligen gissar jag att en led anlagd för cykling även skulle kunna anses medge framfart med elcykel utan särskilt tillstånd. Jag vet att andra tror annorlunda och än finns inget facit.

Puh!
Jag ger upp. Här går det runt och runt och runt så jag följer HåkanCs goda exempel och blockar tråden. Kommer dock inte upp i hans antal, denna blir #4...
(även om jag misssr inlägg #5000)
Händer det nåt epokgörande nytt vg skicka ett PM 😁

Puh!
Jag ger upp. Här går det runt och runt och runt så jag följer HåkanCs goda exempel och blockar tråden. Kommer dock inte upp i hans antal, denna blir #4...
(även om jag misssr inlägg #5000)
Händer det nåt epokgörande nytt vg skicka ett PM 😁
Tråden utgör i sig en epok så vi pingar in dig i alla inlägg fr.o.m. nu, @Pfaff

pfaff, när det kommer ett utslag i hd lär du bli varse det på annat sätt :)

fram till dess famlar vi alla i dimma.

Ett sidospår och betalvägg så jag vet inte de faktiska omständigheterna här, men om det är som jag gissar, att det är ännu en jävla kalhuggen granplantering så är min sympati kanske inte så stor som den borde...

Senast ändrad:
Det som skaver, och nu extrapolerar jag fritt utan att ha läst den länkade artikeln, är att man tenderar att framställa sig som att man vårdar landskapet och värnar om naturen och så kommer de egoistiska mtb-åkarna och förstör den fina skogen och körde nästan på deras hund. Men när man kikar lite närmre så handlar det om samma trista monokultur av gran och man tar sig rätten att avverka på billigast möjliga sätt för att maximera vinstuttaget. När folks promenadstigar, grillplatser, träningsslingor och svampställen ersätts av ett träsk som körts sönder av skogsmaskiner kanske man inte ska vänta sig allt för mycket sympatier från allmänheten, även om man råkar ha äganderätten på sin sida.

Det var för övrigt rätt underhållande att höra vilka otroligt ömma tår som blev trampade på när EU kritiserade svenskt skogsbruk här om sistens.

Nåväl, det om det sidospåret, nu kan ni återgå till att hata elcyklister.

Det som skaver, och nu extrapolerar jag fritt utan att ha läst den länkade artikeln, är att man tenderar att framställa sig som att man vårdar landskapet och värnar om naturen och så kommer de egoistiska mtb-åkarna och förstör den fina skogen och körde nästan på deras hund. Men när man kikar lite närmre så handlar det om samma trista monokultur av gran och man tar sig rätten att avverka på billigast möjliga sätt för att maximera vinstuttaget. När folks promenadstigar, grillplatser, träningsslingor och svampställen ersätts av ett träsk som körts sönder av skogsmaskiner kanske man inte ska vänta sig allt för mycket sympatier från allmänheten, även om man råkar ha äganderätten på sin sida.

Det var för övrigt rätt underhållande att höra vilka otroligt ömma tår som blev trampade på när EU kritiserade svenskt skogsbruk här om sistens.

De e kul att läsa utlänningar skriva om svenskt skogsbruk tycker jag. Ofta har de artiklarna samma ton som svenska skriverier om franska gåsleverbönder, malmö, grekiska skattebetalare eller nåt annat vi för stunden inte gillar i svenneland.

Ok, då är jag med. Men har du inte övervägt grusvägsrally med mtb eller gravel då, för det måste ju vara enklast mht dina förutsättningar om du vill kunna trampa på lite också?

En elcyklel är en cykel. Punkt.
Näe. Nu är inte jag jurist, men det är väl inga myndigheter som stiftar lagar, det är väl riskdagen som pysslar med det gissar jag. Därefter förordningar och sedan baserat på förordningar så skriver myndigheter däremot föreskrifter. Eller har uppdrag att tex skapa förutsättningar för att hålla efter att lagar efterlevs, vilket väl att upprätta föreskrifter är en del av. Saknas det föreskrifter så brukar myndigheten i fråga åtminstone upprätta råd för att deras uppdrag är att hjälpa till att tolka lagen för oss alla. (Så fungerar det i alla fall med bygglagstiftningen, men det kan säker mer allmän juridiskt bevandrade bekräfta eller dementera att det fungerar i största allmänhet i övrigt.)
Just nu vet jag inte om du förstår att det är ungefär det argumentet "sunt förnuft" som många anser att lyssna på den myndighet som har i uppdrag att tolka allemansrätten rimligen skulle kunna vara. Däremot att ta den juridiska striden om råden från myndigheten är rätt eller fel kanske är något annat...?

- Men har Kungen nånsin elcyklat i skogen?
- Vilken typ av skog?
- Naturreservat eller happyskog
- ….. Neee …. Neee

Jag gav mig på samma dialog med Botkyrka kommun för ett par år sedan när de fullständigt skövlade sönder vissa skogsområden med blandskog. Som extra ironi över att skogen blev oframkomlig så sattes det upp skyltar med tipsnummer och e-mail om man såg spår av de hemska motorfordon som "förstörde" naturen i kommunen. Jag tog ett antal bilder på en träningsrunda och förklarade att stora områden nu var oframkomliga för såväl fotgängare som cyklist. Svaret jag fick var att jag var "oseriös" och "det är inte samma sak".

Chocken över EUs kritik i Sverige fick mig att småle, är inte 100% granskog naturligt???

Jag gav mig på samma dialog med Botkyrka kommun för ett par år sedan när de fullständigt skövlade sönder vissa skogsområden med blandskog. Som extra ironi över att skogen blev oframkomlig så sattes det upp skyltar med tipsnummer och e-mail om man såg spår av de hemska motorfordon som "förstörde" naturen i kommunen. Jag tog ett antal bilder på en träningsrunda och förklarade att stora områden nu var oframkomliga för såväl fotgängare som cyklist. Svaret jag fick var att jag var "oseriös" och "det är inte samma sak".

Chocken över EUs kritik i Sverige fick mig att småle, är inte 100% granskog naturligt???
Den är lika naturlig som en människa klädd i plastkläder cyklande på en plastcykel!

Skippar senaste Johan Falk-boken, läser om denna tråd under julledigheten istället.

Jag började fundera, myntet har två sidor. Och båda sidorna verkar vara oerhört pro sin sida.
Är det NÅGON som har bytt sida eller uppfattning om vad som gäller av att ha läst dessa 4k + inlägg?

Edit.
En finns det ju iaf:
@fd.Elhojtok är tydlig med att ha gått från att vara elhojtokig till att vara före detta elhojtok.

Är det NÅGON som har bytt sida eller uppfattning om vad som gäller av att ha läst dessa 4k + inlägg?
Jag. Jag har gått från "förbjud el-cykling i naturen" till att all cykling utanför led nog bör förbjudas.

Så för min del kan tråden gärna fortsätta för då inser nog fler att cykling inte bör ingå som en naturlig del av allemansrätten :rolleyes:

Jag har också bytt sida. Istf att cykla i skogen utan motor kör jag nu en trimmad elsparkcykel (klassas ju också som cykel) och skiter väl i vad alla tråkmånsar tycker. Om polisen får fatt i mig får de väl åtala mig.

Tillbaka
Topp