[Artikel] Tio tips till dig som ska köpa begagnad cykel

Redaktionen

Medlem
Orbea_Oiz_DSF8017-2000x1333.jpg

Att handla begagnat är inte bara bra för din plånbok, det kan också vara ett sätt att göra sitt cykelintresse mer cirkulärt. Ska du köpa en begagnad cykel finns det ett par saker som är extra viktiga att titta på. Vi har koll på vilka fallgropar du ska undvika och hur du gör ett riktigt kap. 

Vi är många som ibland funderar på det rimliga i att lägga 30 000 på ett nytt hjulset. Eller så kan det vara helt omöjligt att vaska fram pengar till ett nytt bakhjul att hänga på pendlarhärket. På Happyrides köp och sälj finns det massor av begagnade cyklar och komponenter, ofta till ett pris långt under nypris. För att göra ett bra köp finns det givetvis vissa saker man behöver hålla koll på och vissa varningsklockor som direkt bör leda till att man skippar ett köp.

Läs hela artikeln:

Service av dämpare och
Ofta så följer det inte med några garantier när man köper en begagnad
är viktigt!

kanske inte lika viktigt men ibland står det även i annons "fri service".
Liksom garanti följer det oftast inte med till nästa ägare.

Service av dämpare och

är viktigt!

kanske inte lika viktigt men ibland står det även i annons "fri service".
Liksom garanti följer det oftast inte med till nästa ägare.
Precis punkt 4 är väldigt viktig för totalkostnaden! Är dämpare, gaffel och dropper oservat och i dåligt skick kan du lätt behöva lägga ut 5-6000 kr i direkt servicekostnad.

Precis punkt 4 är väldigt viktig för totalkostnaden! Är dämpare, gaffel och dropper oservat och i dåligt skick kan du lätt behöva lägga ut 5-6000 kr i direkt servicekostnad.

Jag vet inte hur många % du värderar förlorad ramgaranti till? Jag tycker den ska läggas till kalkylen.
Många begagnade cyklar ligger väldigt högt om man räknar med 4-5000 för service + ramgaranti.
När många ramar kostar 50 000 att ersätta så är det inte helt tryggt alltid.

Ofta ser man väldigt fina cyklar runt 30 000 som säljes för 3000-5000 billigare än nytt.
Ja, den ser mint ut men ingen garanti och även mint dämpare ska servas efter ett år.

(visst, jag hade kanske själv nöjt mig med halvservice på en mint dämpare oavsett vad boken säger)

Jag vet inte hur många % du värderar förlorad ramgaranti till? Jag tycker den ska läggas till kalkylen.
Många begagnade cyklar ligger väldigt högt om man räknar med 4-5000 för service + ramgaranti.
När många ramar kostar 50 000 att ersätta så är det inte helt tryggt alltid.

Ofta ser man väldigt fina cyklar runt 30 000 som säljes för 3000-5000 billigare än nytt.
Ja, den ser mint ut men ingen garanti och även mint dämpare ska servas efter ett år.

(visst, jag hade kanske själv nöjt mig med halvservice på en mint dämpare oavsett vad boken säger)
Jag gör nog ingen värdering alls här och tar upp att garantier eventuellt inte följer med. När det kommer tills cyklar som proffs cyklat på tycker jag att mitt estimat på 60-70% av nypriset stämmer rätt bra med den bilden jag haft. Men dessa cyklar har tyvärr börjat leta sig upp på 100-150 000kr i nypris

Tillbaka
Topp