Limning infästning vevlagerhus

Hej tänkte bara kolla om någon har några heta tips på hur jag kan fästa detta i kolfibern? Har försökt med epoxy, pl400 och dylikt håller 2-3 gånger sen släpper de igen :confused: avfettar slipar tvättar och grejar men verkar inte hjälpa så mycket. Har sett att de finns diverse adaptrar att stoppa i ramen fast lär väl isåfall få ur andra sidan också, samt att de blir en del distanser för att få samma kedjelinje. Vänlig hälsning /Tom

Bilagor

• Vevhus.webp
    Vevhus.webp
    337.7 KB · Besök: 294
Jag kan inte ser på bilden vilken typ av vevlager du har där, men det är inte att du provar att sätta ett gängad (BSA) vevlager i en ram med pressfit?

Annars är de väl om man skulle kunna gänga ihop de i mitten i ramen med en sån där adapter hylsa BB30 till BSA eller va de heter men skulle ju då behöva ha längre gängor på vevlager hylsorna så de går igenom vevlager skalet och in i hylsan.

Annars är de väl om man skulle kunna gänga ihop de i mitten i ramen med en sån där adapter hylsa BB30 till BSA eller va de heter men skulle ju då behöva ha längre gängor på vevlager hylsorna så de går igenom vevlager skalet och in i hylsan.

Problemet är dock att vevlagerhuset är gjort för en gängad vevlager, inte för pressfit. Så att både diametern och bredden skulle passa ett pressfit vevlager är mycket osannolikt.

Problemet är dock att vevlagerhuset är gjort för en gängad vevlager, inte för pressfit. Så att både diametern och bredden skulle passa ett pressfit vevlager är mycket osannolikt.
Jo precis hålet är cirka 40-41 mm hylsan verkar vara 42 mm i yttre dia så är lite vågspel, har funderat annars om jag möjligen kan fila till nuvarande lösa hylsa på kanterna trä in i ramen och skruva ihop, kan kanske vara en kortsiktig lösning känns som om den är ganska körd ändå till att fästa vanligt samt att den är av, har även fattat det som att när de gör ramarna så bygger de ihop de runt vevlager huset så verkar inte va superlätt att få att binda ihop igen om de lossnat.

Gängat lager som är limmat på sidan av ramen kommer inte att hålla rätt länge, det bästa är ju en hel hylsa som är laminerad vid tillverkningen, i andra hand ska hylsan limmas och pressas in.

Jag kan fixa det men jag skulle först fråga om man vill byta lagerstandard till pressfit, om inte så skulle jag satt dit en hylsa i ett stycke dvs höger o vänster i ett stycke.

Ska prova köpte nå superllim för aluminium och carbon som någon hade skrivit förut har sett som lagt typ med shims av aluminium burk också, men de beror också lite på vad cykeln utsätts för, är väl inte direkt några solskensrundor den är ute på.

Ska prova köpte nå superllim för aluminium och carbon som någon hade skrivit förut har sett som lagt typ med shims av aluminium burk också, men de beror också lite på vad cykeln utsätts för, är väl inte direkt några solskensrundor den är ute på.
Har du säkerställt att Canyon inte tar det på garanti innan du börjar meka med ramen? Vevlagerhylsor som lossar är ett känt fel på vissa modeller.

Har du säkerställt att Canyon inte tar det på garanti innan du börjar meka med ramen? Vevlagerhylsor som lossar är ett känt fel på vissa modeller.
Har köpt ramen begagnad så antar att de blir svårt, va i kontakt med dem förut för behövde en del som man fäster bakaxeln i som inte fanns på hemsidanssortiment, fick då både skicka bilder var hur jag köpt och diverse, va rätt mycket krångel bara för att få ihop den.

Skulle kunna kolla om jag kan få tag i kvitto från den jag köpt av är väl den chansen jag har isåfall antar jag.
På kvittot för en canyon jag har så står mitt namn och adress. Det bör vara det som gällde när cykeln såldes som du har att förhålla dig till, men den förlängda garantin som den ser ut idag gäller endast för första ägaren.

På kvittot för en canyon jag har så står mitt namn och adress. Det bör vara det som gällde när cykeln såldes som du har att förhålla dig till, men den förlängda garantin som den ser ut idag gäller endast för första ägaren.
Då kanske förste ägaren kan vara så snäll och hjälpa till med reklamationen. (Även om det inte är rätt.)
I andra hand ett försäkringsärende.

Tillbaka
Topp