[Artikel] Shimano lanserar nya XTR M9200 DI2, med trådlös växling och en övrigt uppdaterad komponentgrupp

[Artikel] Shimano lanserar nya XTR M9200 DI2, med trådlös växling och en övrigt uppdaterad komponentgrupp
Var tvungen att kolla upp detta och wow. 2013 är verkligen länge sen. Kanske kommer uppdatering om något år då till trådlöst där med
Nya bromsok som passar den nya vätskan vore ju nåt om inte annat. För det är ju bromsarna man vill åt, som fortfarande är den gyllene standarden trots sin ålder. Även om jag numera parar ihop dem med XT-handtag.

Ordet analog används främst som motsats till digital, där analog innebär kontinuerliga signaler och digital innebär diskreta (ettor och nollor). En vanlig cykel är varken digital eller analog.

Att använda analog cykel som motsats till elcykel är därför en felaktig analogi. Det hade varit mer logiskt att tala om manuell cykel, mekanisk cykel eller bara vanlig cykel.

Håller med.

ATP-cykel är motsatsen mot elcykel (adenosintrifosfat).

Typiskt Shimano att det behövs ett nytt verktyg till 9-45 kassetten, medan Sram kassett med 9-drev går att montera med ett gammaldags verktyg till Shimano kassett.

Jag är inte intresserad av elektroniska växlar på mtb, så jag jag inte mycket mer att säga. Kanske är nya bromsarna intressanta.
Vilken SRAM kasset har 9T klinga?

Jag undrar det.... om en br-m9100 funkar men inte en annan - är det för att oljan är för tjock i båda?

Mm, många i pinkbikes comments som kört tunnare olja i gamla bromsar i många år.

Enduro MTB har en review av nya XTC 4-kolvs bromsarna. Verkar bra, men ergonomin är konstigt och ledningarna skramlar mot styret. Samma händer på Sram Stealth handtag. Jag tycker att det är dåligt med ledningar som är parallellt mot styret. Det blir bara snygg med cable-tourism, annars blir de ännu mer böjd.

Enduro MTB har en review av nya XTC 4-kolvs bromsarna. Verkar bra, men ergonomin är konstigt och ledningarna skramlar mot styret. Samma händer på Sram Stealth handtag. Jag tycker att det är dåligt med ledningar som är parallellt mot styret. Det blir bara snygg med cable-tourism, annars blir de ännu mer böjd.

Bikepacking.com har också en review på bara bromsen och tycker tvärtom att ergonomin är bättre. :)

Håller med om att parallella slangen mer är nya problem än lösa befintliga problem. Man ser i bikepacking.com videon att han skyddstejpat styret precis där slangen ligger mot. Har man intern dragning, gud förbjude, så är det kankse bättre, men känns mest onödigt

Vet inte om jag blir sugen eller inte

Visa bilaga 772866
Låt mig gissa, de har bytt till biltemas?

och/eller har de som lider av läckande ok använt fel olja?
Visa bilaga 772868

(Dvs annat än biltema som vi VET funkar bra)
Så dom har äntligen fixat anledningen till att jag bytte ut mina XT-bromsar mot Code med DOT istället, nice!

Nu har ju SRAM gått ifrån DOT så dom har samma problem som Shimano hade innan med bromspunkten...

Får bli Hayes nästa gång det är dags för nya bromsar kanske, eller någon annan som fortfarande använder riktig bromsvätska i sina bromsar.

Så dom har äntligen fixat anledningen till att jag bytte ut mina XT-bromsar mot Code med DOT istället, nice!

Nu har ju SRAM gått ifrån DOT så dom har samma problem som Shimano hade innan med bromspunkten...

Får bli Hayes nästa gång det är dags för nya bromsar kanske, eller någon annan som fortfarande använder riktig bromsvätska i sina bromsar.
Har maven problem med bromspunkt?

Det är väl bara xtr som haft problem med vandrande bromspunkt. Shimano har ju rykten om bäst bromsar i cykelvärlden liksom.

fördel med shimanos nya man behöver inte köpa en ny ram som för sram nya. Sedan är frågan om det är plastdrev invändigt eller något annat? Sram har plast om jag minns rätt? Priset hos tysken mellan sram axs g1 och shimanos nya är inte stor alls.

Har aldrig kört XTR, men det har varit vandrande bromspunkt på alla Deore/SLX som jag haft.

Finns många som svär vid Saint, men annars? Hayes, Hope, eller Trickstuff är väl de som brukar toppa listorna.
Tror hela xcvärlden brukar prata om shimanos vanliga bromsar. Pratar du downhill eller något kanske saint är poppis. Hope är nog mer hipster än ”bäst”.
Man kan liksom köpa ett par Shimano mt600 och ha lika bra bromsprestanda som xtr eller xt.
Jag bygger alltid cyklar med shimanos bromsar och helst xt för dom finns för under 2000 för ett set och är riktigt bra :)

Men till topic: såg en video om att nya xtr växlar mycket snabbare än transmission. Växla snabbt har ju alltid varit fördelen med el oh nu är tydligen Shimano snabbast :)

Men till topic: såg en video om att nya xtr växlar mycket snabbare än transmission. Växla snabbt har ju alltid varit fördelen med el oh nu är tydligen Shimano snabbast :)
Nä? Transmission är ju medvetet långsam för att du ska kunna växla med fullt tryck på pedalerna.

Gamla AXS växlar ju mycket snabbare än Transmission.

Nä? Transmission är ju medvetet långsam för att du ska kunna växla med fullt tryck på pedalerna.

Gamla AXS växlar ju mycket snabbare än Transmission.
Pinkbike gjorde ju båda testerna i sin review och kom väl fram till att Shimano är lite "klumpigare" under last men funkar alldeles utmärkt. Den är däremot rejält mycket snabbare om du vill komma 6-7 steg på kassetten. XTR gick hela vägen upp och ner igen innan Transmission hade kommit hela vägen upp. Men som de också sa, nya XTR har ju ingen förändring alls i växlingsramper och kedja, det är ju samma som innan. Vilket gör det bakåtkompatibelt, bar det att växlarna är trådlösa nu. Transmission är ju på gott och ont ett helt eget system.

Pinkbike gjorde ju båda testerna i sin review och kom väl fram till att Shimano är lite "klumpigare" under last men funkar alldeles utmärkt. Den är däremot rejält mycket snabbare om du vill komma 6-7 steg på kassetten. XTR gick hela vägen upp och ner igen innan Transmission hade kommit hela vägen upp. Men som de också sa, nya XTR har ju ingen förändring alls i växlingsramper och kedja, det är ju samma som innan. Vilket gör det bakåtkompatibelt, bar det att växlarna är trådlösa nu. Transmission är ju på gott och ont ett helt eget system.
Ja, det som är bra nu är att det finns två system med lite olika karaktär. Så man kan välja det som passar en bäst.

Jag tycker det är toppen att Shimano äntligen kommer med en grupp som kan konkurrera med AXS, kanske tom är bättre! Sram har väl mest innoverat på lite slentrian sista decenniet, inte för att de haft någon konkurrens. Jag lär väl fortsätta köra Sram men tycker Transmission låter lite yxigt (har inte provat) och hoppas att Shimanos plötsliga livstecken kan få Sram att rycka upp sig lite!

Kul med nytt från Shimano, verkligen på tiden. Sen återstår att se vad de faktiska prisnivåerna blir i handeln.
Ett sidospår, har inte läst in mig på allt än, kommer det nya vevar också?

Har försökt hitta ett hederligt SLX 7100 i 165 mm längd och de finns ingenstans längre till normala priser. Vilket skulle förklaras av att nya doningar är på G. Behöver 12s direct mount i 165mm.

Kul med nytt från Shimano, verkligen på tiden. Sen återstår att se vad de faktiska prisnivåerna blir i handeln.
Ett sidospår, har inte läst in mig på allt än, kommer det nya vevar också?

Har försökt hitta ett hederligt SLX 7100 i 165 mm längd och de finns ingenstans längre till normala priser. Vilket skulle förklaras av att nya doningar är på G. Behöver 12s direct mount i 165mm.
Xtr kommer det iallafall nya vevar till så du får snällt vänta tills den nya designen tar sig neråt i hierarkin 😜
IMG_2205.webp

Senast ändrad:
Om nu bilden inte ljuger, och de faktiskt gått tillbaka till gamla spline interfacet på NDS så är bara det värt 10.000 kr!

Kommer nya vevarmar i XT-utförande med:
FC-M8200 – Trail / Enduro / XC Crank
  • Optimized balance of rigidity and weight
  • Proven HOLLOWTECH II construction
  • Standard 176mm Q-Factor
  • Crank Arm Lengths: 160, 165, 170, 175mm
  • Chainring Sizes: 28T-36T
  • Chain line: 55mm
Från: Singletrackworld

Tjena!

Nu slog det mig, varför är den enklaste gruppen Deore när SLX är det naturliga steget?

Den enda förklaringen måste vara att slx målgrupp är vid sina fulla sinnes bruk och känner inget behov av trådlös teknik.

Varför blir jag sugen på en XT Di2, trots att jag inte är så tänd på elväxlar i skogen?

Fast får vi fortfarande 4-5 nivåer av Deore så vetefan om vi vunnit så mycket...

Tillbaka
Topp