Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Passerade Irsta k:a ett par gånger under dagens aktiviteter. En härlig dag f.ö. Perfekt för cykling och vandring. Möjligen lite blåsigt. En stor trädgren hade fallit ned framför kyrkporten. Tur man hade hjälm med sig.
Jag cyklade ju till Sticklestad den 29'e för att fira att de hade ihjäl st. Olaf. De kyrkorna jag passerade var:
Duved's kyrka som jag fotade redan i April i år. Biten mellan Sticklestad och Duved är sen är jättefin. Absolut värd en omväg
Kyrkan; trevliga målningar om hur de hade ihjäl Olav. Den heliga stenen ligger gömd bakom altaret. Några norska tanter sa att jag så märkbart friskare ut efter att klappat på stenen
Bild på kyrkan tagen från ett trevligt långhus med tillhörande asatempeldel. Den utklädde norrmannen bjöd på häst kokt med kvanne. Inte jättegott. Jag ska nog köpa biljetter till sticklestadsspelen och åka dit igen någon gång
Steinkjers kyrka. Tyskarna bombade sönder den gamla
Sen cyklade jag lite fel. Passerde Skei kyrka av misstag
Nordli kyrka (väg 74 är en riktig höjdare)
Sen Sørli kyrka
Hotagens kyrka
Krokoms kyrka. Planen var egentligen cykla till Rönnöfors kyrka, sen Kall, sen tillbaka men jag blev trött och bröt min planerade kyrkotur så jag tog tåget tillbaka till Åre istället
Håtuna kyrka, Upplands-Bro
Tyvärr rätt kassa bilder, eftersom jag inte lyckades hitta någon bra vinkel och inte ville bege mig så långt in på kyrkogården med cykel och allt.
Invigd på 1100-talet, men byggdes på rätt ordentligt under 1300-talet. Då hände det även andra grejer i Håtuna, som Håtunaleken.