[OT] Bild på kyrka (Norden)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hittade ingen tråd om detta. Såhär i påsktider känns det ju extra aktuellt :) Brukar ofta fota fräcka kyrkor när man är ute och ser sig om medelst cykel. Det finns många och de är ofta väldigt fina både på avstånd men speciellt om man kommer nära. Inuti brukar det ofta vara sig likt så jag brukar nöja mig med utsidan.

/edit 2021: Jag har ändrat trådrubrik till att innehålla endast kyrkor i Norden då det kommit en tråd för kyrkor utanför Norden. Dessutom kom det i denna nya tråd lite förhållningsregler som jag lånat och justerat något.

Reglementet sa:
  1. Bilden ska vara från cykelfärd.
    Du ska ha genomfört färden.
    Du ska ha tagit bilden.

2. Kyrkan ska finnas i Norden.

3. Plats ska anges, t ex ort, finns den utanför Sverige även land.
    Tydlighet uppmuntras.

4. Namn på kyrkan är mkt önskvärt.
    Hittar man det inte kan det utelämnas.

5. Ange gärna år för öppnande, el liknande.
    Ange gärna annan intressant data.
    Ska ej vara några långa texter.

6. Kyrka tolkas som religiös byggnad.
    Behöver ej ha kristen anknytning.
    Undvik konstiga sekters byggnader.

7. Per person: ej samma kyrka i flera inlägg.
    OK att ta med kyrka som annan person postat.
Angående punkt 1 så är det OK om man gått en bit från platsen man där man lämnade sin cykel. Bilden ska dock vara tagen samma dag som man cyklade till eller från platsen och man får inte ha använt något annat färdmedel än sina egna ben för att ta sig från cykeln till kyrkan.

Angående regel 3 kan den kanske låta lite hård. Jag tycker dock att utan den informationen går lite av poängen förlorad.

Det är OK att posta äldre bilder så länge de uppfyller ovan villkor.

Två bra sidor med information som kan vara av intresse:

Idag t ex var jag på en tiomila-runda i Bohuslän, såg ett gäng. Men stannade bara för att fota de här två...

IMG_20200314_113137.jpg

Solberga Kyrka

IMG_20200314_125405.jpg

Jörlanda Kyrka

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Sagrada Família - har inte sett den sedan 1994... har de fått den klar än?
Nä. Jag tror de har gjort nåt ryck för att få den klar till 2026 då det är 100 år sedan Gaudí dog. Men jag tvivlar på att de lyckas, det är en bunt torn till som ska upp, bl.a. det högsta (drygt 170m) som ska stå i mitten.

Senast ändrad:

BJS

Aktiv medlem
Nä. Jag tror de har gjort nåt ryck för att få den klar till 2026 då det är 100 år sedan Gaudí dog. Men jag tvivlar på att de lyckas, det är en bunt torn till som ska upp, bl.a. det högsta (drygt 170m) som ska stå i mitten.

Oki. Får passa på att kolla in den senare då. Tänkte lite naivt att något hänt på 26 år, men det går kanske inte så fort där...

ooms

Aktiv medlem
När jag var där 2015 återstod 6 torn att bygga, och som jag förstod var det de högsta tornen, mittornet som ska bli drygt 170m samt 4 lite lägre som ska flankera det, och nåt till. På stålhästs sista bild ser det ut som att åtminstone mittornet återstår att bygga. Bilden nedan visar hur den ska se ut när den är färdig.
6A038C15-81ED-47CC-AE3F-F55F3F1BBD3E.jpeg

BJS

Aktiv medlem
När jag var där 2015 återstod 6 torn att bygga, och som jag förstod var det de högsta tornen, mittornet som ska bli drygt 170m samt 4 lite lägre som ska flankera det, och nåt till. På stålhästs sista bild ser det ut som att åtminstone mittornet återstår att bygga. Bilden nedan visar hur den ska se ut när den är färdig.
Visa bilaga 405932
Man kan ju säga annat än att det är ett väldigt ambitiöst projekt.... många stenar blir det....

fhloston

Aktiv medlem
Sagrada Família - har inte sett den sedan 1994... har de fått den klar än?

De fick ju bygglov i somras, och 385 miljoner sek i böter för att de byggt utan bygglov i 137 år 🤔

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Såg den här häromdagen:

IMG_20190421_113109.jpg

Två andra favoriter här...

Angered Kyrka, i Gunnilse :)

20160120_155846_HDR.jpg

Sedan den här klassikern som man ser alldeles för sällan.... på väg upp till Pico de las Nieves på Gran Canaria. VOTT...

IMG_1949.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Akta’re! För 10-15 år sedan gjorde jag en teknisk inventering av kyrkor i Lunds stift. Såg av en tillfällighet att det ligger drygt 2500 bilder i datorn. Ska jag lägga upp dom här? 😎

otzii

Ny medlem
IMG_1924.jpg

En liten men ack så fin kyrka jag fick syn på i Italien förra sommaren. Hittade ett segment på Strava och fick en kort brant klätring med flera små byar och kykor.

Chiesa di san Giulio

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tänkte köra en påskspecial här. Sommaren 2018 cyklade jag Sverigeloppet-sträckan på två veckor (se gammal RR). Haparanda - Ystad. Tåg upp till Haparanda då, så där såg jag första i Gävle. Sedan cyklade jag även Ystad - Malmö och tåg hem till götet. Det var den här sommaren när det var helt otroligt fint väder flera veckor. Så här kommer top 10 från den resan:

01 - Gävle

01 - Gävle.jpg

02 - Kalix

02 - Kalix.jpg

03 - Burträsk

03 - Burträsk.jpg

04 - Själevad
(igen, nholm hade ju en identisk bild)

04 - Själevad.jpg

05 - Rytterne

05 - Rytterne.jpg

06 - Tumbo

06 - Tumbo.jpg

07 - Vadstena Kloster

07 - Vadstena Kloster.jpg

08 - Heda

08 - Heda.jpg

09 - Fuglie

09 - Fuglie.jpg

10 - Södra Åkarp

10 - Södra Åkarp.jpg

Glad Påsk!

Bikzz

Aktiv medlem
Kul med gamla fina Kyrkor & Glad Påsk. Men när jag ser dom här gamla jättebyggena från många hundra år tillbaka så tänker jag alltid på missriktad kreativitet...
En gammal träkyrka från Norge.
.
nk3.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stavkyrkor i Norge!!! Det är ju favorit det, kanske man skulle åka på Stavkyrksemester i sommar :)

Det ser ut som den i Lom, fin den... här passerade jag den på Jotunheimen-turen:

IMG_8669.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Idag blev det en redig LVG-tur, såg ett gäng, här är de flesta av dem :)

Hammarkullens Kyrka

IMG_20200418_164115.jpg

Mariakyrkan, Hammarkullen

IMG_20200418_163912.jpg

Koptisk Ortodoxa Kyrkan, Agnesberg

IMG_20200418_163315.jpg

Surte:

IMG_20200418_160644.jpg

Kungälv:

IMG_20200418_155122.jpg

Säve Kyrka:

IMG_20200418_142827.jpg

Tuve Kyrka:

IMG_20200418_140703.jpg

Rödbo Kyrka:

IMG_20200418_151504.jpg

Den sista är den enda jag aldrig sett förr, har ofta varit förbi där men aldrig upp till där kyrkan ligger för det är lite avsides. Det var ju en liten söt pärla! :)

Topp