[RR] Sverigeloppet Touring

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Varje sommar brukar det bli en liten cykelresa, tidigare har det varit i Norge några ggr, samt Kattegattleden. Aldrig mer än några dagar i sträck. Men så förra året så såg jag information om Sverigeloppet och tänkte att det vore ju kul att prova, fast i eget tempo. De kör sju dagsetapper. Jag tänkte att 14 borde bli bra för en semestertur. Det blir ett snitt på ca 14 mil om dagen. Så två veckors cykling från Haparanda till Ystad blev sommarens tur. Tänkte försöka skriva något om det här.

Se tidigare förundersökningstråd:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3369355

Här är rutten:
sweden.png

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Cykeln jag har är ingen riktig touringhoj, det är min elpendlare där jag bytt ut framhjulsmotor till ett hjul med dynamo. Bytte även gaffel till en stel med lowriderhållare.

Jag skulle ju resa med tåg från Göteborg till Luleå och sedan buss sista biten till Haparanda. Tog den i det här paketet, det var lite bökigt men gick bra. Skulle nog ha varit bättre att skicka med bussgods kanske. De verkade inte helt glada på natt-tåget upp till Luleå men det funkade. Mötte en annan kille som hade en racer omlindad med ett lakan med lite tejp bara, det var inte heller helt uppskattat.

20180705_182231.jpg

[hr]

Passade på att besöka Finland när jag ändå var så nära :) sedan korsa gränsen, in på Coop och proviantera för några dagar och sedan börjar färden! Tåget var försenat åtta timmar så det blev inte mycket cyklat första dagen. Men hann ta mig förbi första sträckan på E4'an där och hittade ett mysigt ställe att slå upp tältet på.

Cykeln väger en del med all packning och mat, vägde hemma och det blev ganska precis 40kg på hela ekipaget! Så det tog någon att vänja sig vid den extra vikten. Bara första heldagen var lite tung tyckte jag. Annars inga problem, man vänjer sig fort.

20180705_191001.jpg

[hr]

Hittade oftast riktigt bra campingställen. Har man lite tålamod så dyker det ju alltid upp något till slut. Hade oftast satt en dagsgräns på en viss sträcka/tid, kanske att jag såg att jag skulle kunna cykla 15 mil en dag och klara det till kl 21. Så när den gränsen är uppnådd så börjar jag leta camp. Ger det en timme eller så, hittar jag inget mysigt ställe så tar jag första bästa som funkar. Men hittade så gott som alltid något härligt ställe vid vattnet. Underlättar lite då man har tillgång till vatten.

Mat blev ofta soppa med bröd, eller gröt till frukost. Samt lyxa till det med godis, choklad eller oliver som tilltugg/efterätt. Första dagen hade jag t om köpt potatisgratäng och köttbullar. Ibland åt jag också på restaurang/gatukök om jag råkade passerade något när jag var hungrig.

20180707_222452.jpg

[hr]

Här är ett exceptionellt mysigt ställe vid Burträsk i Norrland. En gångbro över till denna lilla ö där jag stannade ett tag för att tvätta kläder och mig själv samt äta något.

20180708_161520.jpg

[hr]

Nu börjar jag komma neråt. Här passerar jag Ångermanälven och ser Höga Kusten-bron där i bakgrunden.

20180710_203930.jpg

[hr]

Ibland gick turen in genom städer, som t ex Sundsvall här. Det var väldigt trevligt i Sundsvall tyckte jag. Blev mat och glass här.

20180711_164641.jpg

[hr]

En natt behövde jag inte sova i tält då jag råkade på den här stugan helt plötsligt. Låg perfekt vid en liten flugfiskebäck där. Men jag sov faktiskt inte så bra i den, var bättre i tältet :)

20180711_230104.jpg

[hr]

Det tog ett tag men är äntligen framme vid Vättern-området, här är Göta Kanal i Borensberg med en båt som går hem till Götet.

Göta Kanal var lite av en hållpunkt. Det har varit i stort sett riktigt fina vägar fram hit. Norrland var ju fantastiskt. Det fanns gott om sjöar att campa och bada vid. Har varit blandade vägar, en del stora vägar men mycket har varit mindre riktigt fina vägar också. Sådana vägar som är perfekt att ligga med racer och pressa. Men går bra att semestercykla på också :) Lite kuperat har det varit men inte så värst ändå. Som t ex Höga Kusten. Det har bara varit en backe som var lite jobbig som jag fick ställa mig för att komma upp, annars bra.

20180715_191030.jpg

Dag två hade jag lite kramp i ena benet men det gick bort till dagen efter. Fick också lite domning i högerhanden men justerade styret lite så blev det bättre. Hade inte cyklat långt med det här styret innan så det var ju lite av en chansning. Gott om greppmöjligheter finns det iaf så det är ju bra.

Fick punkteringen en gång men det var för det var ett sandkorn mellan slang och däck som skavde. Endast ett stort missöde har hänt och det var med de här nya grejjerna, bromsoket på nya gaffeln. Den övre skruven lossnade! Men hittade en kille som stod i ett välutrustat garage som hade en perfekt skruv med bricka och mutter som distans. Så det ordnade sig ganska lätt. Farligt med sådana här ny-meckade saker, de får man efterkontrollera minst två ggr! Annars händer sådant här. Skruvar som har suttit länge de sitter ju däremot oftast länge till men nya skruvar får man se upp med.

Vädret har ju varit fantastiskt också, två regnskurar har jag råkat på hittils, men annars helt underbart bara. En del bad och glass har det blivit! Nu är det dags att ta sig an Småland!

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Framme då vid Vättern och Vadstena här. Turen gick egentligen inte genom Vadstena men jag ville se det och hittade också väldigt trevlig lägerplats vid Vätterns strand i Vadstena.

Här är Vadstena Slott. Fanns mycket att titta på i Vadstena. Nästan lite samma känsla som att gå i Rom, fast i mindre skala då :) fastnade ett tag här.

20180715_213735.jpg

[hr]

En annan grej som var utanför turen några km var denna runsten i Ödeshög, Rökstenen. Riktigt häftig, typ 2,5m hög med runor på båda sidor samt sidorna också. Världens längsta runtext! Dessutom världens mest svårtolkade då det är skrivet med kvistrunor och lönnrunor samt lite osammanhängade språk. En storman som reste den till minne av sin son som aldrig kom hem efter sitt äventyr.

20180716_124248_HDR.jpg

[hr]

Cyklar en del av Vätternrundan här, nästan så jag är sugen på att dra ett varv när man ändå är igång :) på väg till Husqvarna här. Det har varit lite plattare landskap nu några dagar.

20180716_182218_HDR.jpg

[hr]

Värnamo här. Väldigt mysigt där tyckte jag. Här är Sverigeloppets etapp sex slut och de tar in på hotell för att fortsätta på den sjunde och sista etappen dagen efter. För min del var det dock bara glass-paus.

20180717_113319_HDR.jpg

[hr]

Den här dagen var det lite konstigt väder, det var rätt kvavt och hemskt så jag tog ett bad här. Men så började det regna lagom till jag var klar. Så jag gömde mig här i omklädningsrummet och väntade ut regnet. Åt en tidig middag, drack kaffe med efterätt och vilade lite granna. Andra gången jag gör så nu, bad-omklädningsrum är bra att ha :)

20180717_162129_HDR.jpg

[hr]

Så kom slutligen Skåne! Dock är inte landskapet typiskt Skåne. Det har varit grymt fina vägar här ett tag, slingriga vägar genom blandskog. Otroligt vackert. Men sedan så började lite odlingslandskap och riktigt fina vägar på plattmark. Det är ganska tidseffektivt på platten om det inte är motvind, vilket jag var ganska förskonad mot faktiskt. Bara att trampa på och milen rullar av sig själva nästan.

20180717_200823_HDR.jpg

[hr]

Slutligen då framme vid södra sveriges kust och Ystad. Den här sista dagen har varit den enda dagen med regn hela dagen, tur jag hade regnställ. Annars har det varit kanonväder mest hela tiden. Men det blev en blöt slutspurt! Väldigt fina stränder här på södra sidan, långa sandstränder med fin sand. Cyklade vidare sedan mot Trelleborg och det är såhär mest hela tiden.

Ystad då, målet var nått! Har cyklat ca 2020 km i fjorton dagar för att komma hit. Ca 14-15 mil om dagen. Det blev några extra mil totalt sett. Kom fram till Ystad lite sent och var blöt så jag hade ingen lust att utforska staden så mycket men det jag såg var fint. Tog in på en restaurang och åt oxfile på järngryta som sköljdes ner med två Eriksberg.

20180718_193415_HDR.jpg

[hr]

Sedan för att jag ska ta mig hem smidigt så cyklade jag via Smygehuk och kusten mot Trelleborg sedan fina bondvägar till Malmö. För att där bara hoppa på Öresundståget som tar mig tillbaka till götet. Ca 10 mil extra blev det. Kom in via Bunkeflostrand till södra Malmö. Riktigt fina vägar här, kom under Öresundsbron och sedan via stränder rakt in Malmö.

20180719_154335_HDR.jpg

Totalt sett inkl denna sista bonustur har det blivit 212 mil cykling, ca 5 dygn rulltid på 15 dagar totalt. 13 km höjdmeter. Det enda som jag tycker varit lite negativt är dessa bilar, de kör som svin på landsvägarna och ibland för nära. Men bortsett från det tycker jag allt har varit riktigt bra. Har aldrig kört så jag tyckt det varit jobbigt utan hållt lagom semestertempo.

Har varit en fantastisk resa, Sverige är ett långt land, men det går att cykla på inte så lång tid om man bara bestämmer sig för det. Har sett mycket fint, landskap som ändrar karaktär ju länger söderut man kommer. I norr var det en del mygg men det avtog söderöver. Inga större missöden eller komplikationer. Det som behövs för en sådan här resa är bara viljan och tiden. Det kan vara nog så svårt att få till :) men i år stämde allt så det var kul att få till det. Kul att cykelsemestra i Sverige, det är så vackert överallt, bra vägar, bra möjligheter till camping. Blir helt klart fler turer fast mer fokuserat på någon viss region.

Senast ändrad:

jonja

Aktiv medlem
Härlig resa och fint dokumenterad! Extra plus i kanten för rökstenen, som jag tycker hamnat i en ganska oförskylld mediaskugga de senaste 700 åren.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stabil runda, bra kört, kortare dagsetapper är nog bra för att gnugga in varje plats bästa. Tack för trevlig läsning.

Bikzz

Aktiv medlem
Härligt, fin RR, bra inspiration!! Själv har jag mest cyklat i Europa, men börjar bli mer sugen på Sverige igen.
Speciellt att läsa på lite i förväg, försöka hitta intressanta grejor, "utflyktsmål" och coola saker att besöka, och sen lägga upp en egen rutt på alla småvägar däremellan.

Jag cyklade oxå förbi Rökstenen förut, önskar att jag kunde ta tidsmaskinen tillbaka och hälsa på han som skrev texten. Han var nog både smart och dragen och annorlunda....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer