[Artikel] Grand Raid - Race Rapport från XCM VM banan i Valais

Redaktionen

Medlem
Grand-Raid-BCVS-2025-Samedi-1-scaled-1-2000x1333.jpg

Nu är den här racerapporten från världens kanske tuffaste endagarslopp inom mountainbike. 125km och 5000 höjdmeter mellan Verbier och Grimentz. Grand Raid firade 35 år och det sammanföll så fint med att loppet också var värd för årets Cross Country Marathon världsmästerskap. Se filmen hur jag tar mig genom loppet och dagen efter reflekterar hur min resa gick.

Läs hela artikeln:

Snyggt kört! Själv kastade jag in handduken bara jag såg banprofilen :-)
Ja väldigt ovan för oss i Långloppscupen, helt annorlunda racetaktik. Jag gjorde i princip aldrig arbete ovanför tröskel om det inte var super brantforcering av en sten eller något hinder. Men alla timmar tog ut sin rätt

Jag startade loppet 2013 i riktigt fint väder och det går inte att klaga på vyerna, racesupporten eller publiken. Helt fantastiskt. Tyvärr blev det lite 'fjällväder' med både temperaturdrop från +20 till runt 5 grader, ösregn och blixtar (de känns väldigt nära när man står på en alpsida), så de stängde sista toppen precis när jag påbörjade den klättringen. Så tyvärr en DNF på det här loppet. :)

Vi hittade en väldigt förvirrad och nedkyld engelsman i skogen precis innan vi fick höra att loppet var avbrutet som togs omhand av race staff efter att ha fått på sig en regnponcho.

Bra kört och grattis till målgången! :)

J
Jag startade loppet 2013 i riktigt fint väder och det går inte att klaga på vyerna, racesupporten eller publiken. Helt fantastiskt. Tyvärr blev det lite 'fjällväder' med både temperaturdrop från +20 till runt 5 grader, ösregn och blixtar (de känns väldigt nära när man står på en alpsida), så de stängde sista toppen precis när jag påbörjade den klättringen. Så tyvärr en DNF på det här loppet. :)

Vi hittade en väldigt förvirrad och nedkyld engelsman i skogen precis innan vi fick höra att loppet var avbrutet som togs omhand av race staff efter att ha fått på sig en regnponcho.

Bra kört och grattis till målgången! :)
ja shit vad orolig jag var att vädret skulle vara dåligt. Jag tror inte att jag hade gått i mål om det var 5 grader och regn. Man måste ha respekt för naturen

Tillbaka
Topp