[Annons] Förmånscykel, bra eller dåligt?

Vi skulle bli erbjudna förmånscyklar på jobb (väldigt många cyklister på jobb) men sen drogs det tillbaka av HR eller någon sen har det varit helt tyst om det. Kikade på bolaget som erbjöd det men känns som man väljer annan partner eller skrotat det helt och hållet. Bolaget hade väl inte fått så bra recensioner och tanke på antalet seriösa cyklister på jobb så har de nog nått fram också till HR :) fortfarande lite intresserad men vetefan om det inte blir billigare egentligen att hitta en hoj till bra pris än att ta en förmånscykel. Har ju budget för att betala en hoj ändå på 12mån så det är ju inga problem än att gå i 3år och betala av.

Många som kan få förmån cykel får det på bruttolönen som kan påverka pension samt andra avdrag/inkomster. Jag får det netto, dvs efter all skatt etc men vad är fördel/nackdel med respektive? Som det ser ut så är det inte så mycket billigare för mig..

Många som kan få förmån cykel får det på bruttolönen som kan påverka pension samt andra avdrag/inkomster. Jag får det netto, dvs efter all skatt etc men vad är fördel/nackdel med respektive? Som det ser ut så är det inte så mycket billigare för mig..
Bruttolöneavdrag innebär att du betalar med oskattade pengar.

Bruttolöneavdrag kan även innebära att man kommer ner ett hack i skattetabellen, vilket kan vara bra.

Ligger man över brytpunkten(>54kkr/mån), där man betalar mer skatt på varje ny hundring, får man en skatteffekt, om man kommer ner ett/nått hack på skalan. Även fast man inte ligger över så blir det någon mindre skattekrona att betala. Sen är ju skatt bra, att betala, men vad gör man inte för n+1.

Ligger man över brytpunkten(>54kkr/mån), där man betalar mer skatt på varje ny hundring, får man en skatteffekt, om man kommer ner ett/nått hack på skalan. Även fast man inte ligger över så blir det någon mindre skattekrona att betala. Sen är ju skatt bra, att betala, men vad gör man inte för n+1.
Det är ju bara på beloppen över brytpunkten man betalar den högre skatten, så du får nog tänka ett varv till vad effekten blir.

Tillbaka
Topp