[Artikel] Nya cykelbron vid Slussen: Nu är det dags att tycka till!

Redaktionen

Medlem
IMG_2497-2000x1500.jpg

Sveriges mest trafikerade cykelstråk ska äntligen avlastas. Men den nya gång- och cykelbron över Söderström väcker starka känslor – både bland pendlare som längtar efter mer asfalt och arga stockholmare som tycker att "Lego-bygget" förstör stans bästa utsikt. Hur ser du på saken?

Läs hela artikeln:

bron är snygg men lagd på olycklig höjd. avd 'tänkte inte på det'.

sedan vad jag förstått leder bron rakt upp till rödljuset när man ska över hornsgatan. så det kaoset lär fortsätta oförminskat.

i den miljardrullning som pågår anar man att det funnits utrymme för en planskild lösning. det kanske trots allt finns en sådan, via guldbron??

bron är snygg men lagd på olycklig höjd. avd 'tänkte inte på det'.

sedan vad jag förstått leder bron rakt upp till rödljuset när man ska över hornsgatan. så det kaoset lär fortsätta oförminskat.

i den miljardrullning som pågår anar man att det funnits utrymme för en planskild lösning. det kanske trots allt finns en sådan, via guldbron??
Det var en mer rak bro med ramper planerad så att man skulle kunna ta sig upp/ned till ”marknivå” också men det skrotades.

Initiativet är bra tycker jag. Behövs mer såna här satsningar på cykel. Man hade dock kunnat göra det till en renodlad cykelbro för att avlasta guldbron lite mer. Tråkigt att rampen skrotades, för mig som kommer från Söder Mälarstrand så kommer jag inte kunna nyttja bron utan att svänga upp på Hornsgatan innan? Och jag vet inte riktigt om den hade behövts, men det är bara när jag tänker fritt nu. Guldbron finns ju redan med cykelbana på båda sidor. Så det är lite tråkigt att dom som cyklar så att dom kommer på ”plan 2” eller vad man ska kalla det nu får två broar, men ingen smidig lösning för oss där nere. Också lite trist att det inte investerades i värmeslingor för att hålla bron snö och isfri på vintern enklare. Kommer den kunna röjas bra? Lär väl dra in en del blöta kalla vindar som lägger sig på asfalten och blir till is under vinterhalvåret.

Allt som allt rätt bra helt enkelt, finns väl saker jag hade ändrat på, men känns också trist att klaga. Dessutom svårt att uttala sig innan bron ens är på plats än. Vi får se!

Tillbaka
Topp