[Annons] Kungsberget växlar upp – och resultaten syns redan

Redaktionen

Medlem
MartinOlson-6998-e1782203841669.jpg

Kungsberget öppnade för cykling 2021 och gör nu en storsatsning för att förbättra sina leder genom att ta in Trailbyggarna; en duo med ett CV som backar upp snacket, och resultatet syns redan tydligt på berget.

Läs hela artikeln:

Kul med förbättringar på kungsberget. Jag minns flipper som en led man var tvungen att bromsa bort väldigt mycket fart i hela tiden. Ibland en brant landning och sen en tvär kurva med tveksamt stöd.. Någon som cyklat kungsberget i år och vet hur flipper ser ut nu för tiden?

> Någon som cyklat kungsberget i år och vet hur flipper ser ut nu för tiden?

Jag var där under Kristi himmelsfärdsdag och man röjde fortfarande bort nedfallna träd från lederna. Jag är säker att lederna är 100% klara nu. Vet inte hur de stigarna känns när man vågar cykla i full fart på dem, hoppas att besöka platsen igen någon gång.

P.S. Då vi landade precis mellan skid- och cykelsäsongerna, var hotellen helt tomma på folk. Knappt några gäster förutom oss, inte någon personal heller (jag hade sett precis noll tjänstefolk under tre dagar), verklig spökstad. En märklig känsla men man vänjer sig vid det.

Kul med förbättringar på kungsberget. Jag minns flipper som en led man var tvungen att bromsa bort väldigt mycket fart i hela tiden. Ibland en brant landning och sen en tvär kurva med tveksamt stöd.. Någon som cyklat kungsberget i år och vet hur flipper ser ut nu för tiden?
Flipper har fått en nyrenovering och det har gjort att man inte behöver bromsa så mycket, börjar gå mot hållet där man mer behöver pumpa i kurvorna för att få fart, den är ännu inte helt färdig då det är ett hopp till brant landning kvar men den håller Kungsberget på att åtgärda nu i stund.

Det är väl jättebra att de bygger ut m m i Kungsberget
fast det största behovet är mer fallhöjd.
Berget behöver växa med åtminstone 300-400-500 höjdmeter om det ska bli något bra.
Istället kan man gräva en 300-500 meter djup grop precis bredvid berget. Kommer väl funka lika bra.

Nu har jag aldrig varit i Kungsberget men jag tycker att 200 höjdmeter kan funka bra, som t.ex. i Järvsö.

Igår cyklade jag och sonen på en berg med 2100 fallhöjd. Kan säga att det inte gör saken bättre, snarrare värre. Det var främst en stig med 224 höjdmeter vi ville köra, jobbigt att behöva tar en lift med 924 höjdmeter för det. (Sen får vi dock, såklart, inte klaga)

provade, och slutsatsen enligt mig är att det är 1000% värt att fortsätta köra den extra timmen till järvsö om man kommer söderifrån.

Var där med sonen på semestern. Flipper börjar bli riktigt bra, men det var också det enda. Skulle köra någon av de röda skogslederna men den var avstängd. Svarta kan jag inte uttala mig om, över min nivå.

Sen är allt runtomkring rejält sömnigt. Ett lunchställe där man skulle beställa med app och hämta själv - och maten var allt annat än lagad med kärlek.

Det är så synd att dem inte får till det - samtidigt knappt nåt folk så det är moment 22, svårt att satsa utan kundunderlag men svårt att få underlaget utan att satsa.

Järvsö över dagen från Sthlm är rätt mastigt, Kungsberget klart mer okej, men samtidigt segt att i princip bara en led är bra.

Var där med sonen på semestern. Flipper börjar bli riktigt bra, men det var också det enda. Skulle köra någon av de röda skogslederna men den var avstängd. Svarta kan jag inte uttala mig om, över min nivå.

Sen är allt runtomkring rejält sömnigt. Ett lunchställe där man skulle beställa med app och hämta själv - och maten var allt annat än lagad med kärlek.

Det är så synd att dem inte får till det - samtidigt knappt nåt folk så det är moment 22, svårt att satsa utan kundunderlag men svårt att få underlaget utan att satsa.

Järvsö över dagen från Sthlm är rätt mastigt, Kungsberget klart mer okej, men samtidigt segt att i princip bara en led är bra.
Lite så. Jag tyckte flipper kändes som att dom försökt trycka in för mycket features så att det blev mer hetsigt än flowigt. Men det är antagligen min brist på cykel-skills

Skogsfrun/skuggan osv var väl mest stökig stig.

200kr för något som känns väääldigt likt mamma scans köttbullar, några potatisar och en dispenserläsk var trist

Bilagor

• IMG_4715.webp
    IMG_4715.webp
    466.8 KB · Besök: 17
Senast ändrad:
Jag spenderade precis två dagar i Kungsberget tillsammans med ytterligare en familj.
Toppenboende nära liften och bara 3 timmar bil från Örebro.
Vi testade inte restaurangerna så de kan jag inte uttala mig om.

För referens:
Vi var till Isaberg och där gillade tjejerna endast Pelikanen (grön) och pumptracken.
Jag gillade Pelikanen och Albatrossen (blå). Min partner in crime körde alla röda, men tyckte de var lite i tuffaste laget.
Minsta killen var sur för att han inte fick prova de röda 😉

Nu på Kungsberget saknade tjejerna till att börja Pelikanens stenfria uppenbarelse, men började sen uppskatta den gröna Kungsleden och röda Flipper.
Jag gillade Flipper och den blåa Velodromen, men hade inget emot att köra på den gröna.
Den duktigare av oss tyckte de röda var mer på hans nivå här.
Minsta killen körde det mesta, men ledde cykeln förbi vissa partier.

Summa sumarum:
Alla hade kul och tyckte inte att vi slösat bort en helg. Några ville hellre åka till Isaberg nästa gång, några tillbaka hit.
Jag ger det 5 av 5 toasters, men jag är ju också glad för varje dag jag får på cykeln 😛

Tyckte det som fanns var helt okej. Saknade en röd och en svart hoppled från topp till botten. Skulle även vara kul med en hopp-arena likt isabergs nere vid liften.

Tillbaka
Topp