Fattiglapp
Aktiv medlem
[Artikel] Kommer vi äntligen att få en lagstadgad 1,5 metersregel?
Näe, tycker precis tvärtom. Heldraget har ju inget med omkörningsförbud att göra som sagt. Men i praktiken blir det ju svårt att köra om det mesta.Det sjävklara är att det vore förbjudet att köra om vid heldraget. Även om man håller sig innaför linjen.
Är det inte en sänka som kan dölja en mötande bil där framme? Just sänkor på raksträckor är lömska och kan dölja mötande trafik när det ser ut som om kusten är klar för omkörning.
Annars vet jag inte.
Vill man ha omkörningsförbud också/i stället finns det en utmärkt skyltuppsättning för det.
Däremot har jag en tydlig åsikt om utredningens undantag, att man i vissa fall får passera heldragen linje. Linjen finns (förhoppningsvis) där av en anledning. Jag blir lika mosad om jag på fel sida möter en lastbil i full fart, oavsett anledning till att jag passerat linjen. Detta kommer endast få effekten att respekten för heldragen linje minskar, man skriker ju ut att "det är inte så noga".
Kan jag inte köra om säkert, oavsett om det är cyklist eller annat jag kör om, får jag snällt vänta.