[Artikel] Kommer vi äntligen att få en lagstadgad 1,5 metersregel?

Det sjävklara är att det vore förbjudet att köra om vid heldraget. Även om man håller sig innaför linjen.
Är det inte en sänka som kan dölja en mötande bil där framme? Just sänkor på raksträckor är lömska och kan dölja mötande trafik när det ser ut som om kusten är klar för omkörning.
Annars vet jag inte.
Näe, tycker precis tvärtom. Heldraget har ju inget med omkörningsförbud att göra som sagt. Men i praktiken blir det ju svårt att köra om det mesta.
Vill man ha omkörningsförbud också/i stället finns det en utmärkt skyltuppsättning för det.
Däremot har jag en tydlig åsikt om utredningens undantag, att man i vissa fall får passera heldragen linje. Linjen finns (förhoppningsvis) där av en anledning. Jag blir lika mosad om jag på fel sida möter en lastbil i full fart, oavsett anledning till att jag passerat linjen. Detta kommer endast få effekten att respekten för heldragen linje minskar, man skriker ju ut att "det är inte så noga".
Kan jag inte köra om säkert, oavsett om det är cyklist eller annat jag kör om, får jag snällt vänta.

Näe, tycker precis tvärtom. Heldraget har ju inget med omkörningsförbud att göra som sagt. Men i praktiken blir det ju svårt att köra om det mesta.
Vill man ha omkörningsförbud också/i stället finns det en utmärkt skyltuppsättning för det.
Däremot har jag en tydlig åsikt om utredningens undantag, att man i vissa fall får passera heldragen linje. Linjen finns (förhoppningsvis) där av en anledning. Jag blir lika mosad om jag på fel sida möter en lastbil i full fart, oavsett anledning till att jag passerat linjen. Detta kommer endast få effekten att respekten för heldragen linje minskar, man skriker ju ut att "det är inte så noga".
Kan jag inte köra om säkert, oavsett om det är cyklist eller annat jag kör om, får jag snällt vänta.
Håller i huvudsak med. Men då är vi också tillbaka till ursprungsförslaget, att juridiskt definiera upp ett minsta, säkert avstånd. Där är det subjektivt idag, med ibland ett större fordon som smiter förbi med 10 cm marginal. Kanske för att de känner att det går, och behövs för att inte korsa heldragen mittlinje.

Jag tror det är så enkelt att ingen tänkte på cyklar och mopeder när lagen skrevs, så ingen tänkte på att ett omkörningsförbud ens skulle vara relevant då du ändå inte kan köra om bilar eller liknande fordon vid heldraget. Och cyklarna glömdes bort igen.

Håller i huvudsak med. Men då är vi också tillbaka till ursprungsförslaget, att juridiskt definiera upp ett minsta, säkert avstånd. Där är det subjektivt idag, med ibland ett större fordon som smiter förbi med 10 cm marginal. Kanske för att de känner att det går, och behövs för att inte korsa heldragen mittlinje.
Visst. Problemet i dag är ju att det i princip är lagligt (eller åtminstone svårt att beivra) att köra om nära cyklisten i full fart så länge man håller sig på rätt sida om heldraget. Men att lämna utrymme är olagligt. Men att åtgärda det genom att bl a lätta på andra lagar som finns där av en anledning ger ju bara nya problem.
Detta är ju ett fall där sunt förnuft egentligen borde räcka. Men eftersom för många tyvärr verkar sakna det måste det nog styras upp.
Utredningens resultat går ju att använda utan det undantaget? Heldraget innebär då i praktiken alltid att punkt 2 blir tillämplig, alltså sänk farten.

Jag tror det är så enkelt att ingen tänkte på cyklar och mopeder när lagen skrevs, så ingen tänkte på att ett omkörningsförbud ens skulle vara relevant då du ändå inte kan köra om bilar eller liknande fordon vid heldraget. Och cyklarna glömdes bort igen.
Jag är ganska säker på att heldraget togs fram för att informera om att här är det högst olämpligt att passera mittlinjen. Dels för att det ibland kan vara svårt att se svackor o dyl, dels för att en del uppenbarligen behöver stödhjul i trafiken.
Jag tror inte det är en slump eller miss att man skiljer på heldraget och omkörningsförbud, för mig känns det uppenbart att det är avsiktligt, och det av goda skäl.
Sen kanske omkörningsförbud som även gäller omkörning av tvåhjulingar utan motor borde finnas, den saknas väl i dag?

Jag är ganska säker på att heldraget togs fram för att informera om att här är det högst olämpligt att passera mittlinjen. Dels för att det ibland kan vara svårt att se svackor o dyl, dels för att en del uppenbarligen behöver stödhjul i trafiken.
Jag tror inte det är en slump eller miss att man skiljer på heldraget och omkörningsförbud, för mig känns det uppenbart att det är avsiktligt, och det av goda skäl.
Sen kanske omkörningsförbud som även gäller omkörning av tvåhjulingar utan motor borde finnas, den saknas väl i dag?
Ja jo, jag menade mest kring diskussionen om det ska vara förbjudet eller inte att köra om ”innanför” den heldragna linjen. För i praktiken förbjuder ju heldraget en vanlig omkörning av en bil med en bil. Och jag tror ingen riktigt ens funderade på då att även lägga till att det skulle vara förbjudet att köra om inuti samma fil då det (om man är bilcentrisk) redan är praktiskt taget omöjligt.

Ja jo, jag menade mest kring diskussionen om det ska vara förbjudet eller inte att köra om ”innanför” den heldragna linjen. För i praktiken förbjuder ju heldraget en vanlig omkörning av en bil med en bil. Och jag tror ingen riktigt ens funderade på då att även lägga till att det skulle vara förbjudet att köra om inuti samma fil då det (om man är bilcentrisk) redan är praktiskt taget omöjligt.
Med risk för att vara petimeter finns det numera ganska många vägar som är heldragna där omkörning bil/bil går utmärkt. De gamla landsvägarna där man haft en bred vägren som man tagit bort till förmån för ett brett körfält. Och där går det också utmärkt att köra om en cykel med mycket god marginal. Absolut inte på alla, men på flera.
Jag tycker helt enkelt heldraget är en utmärkt signal och regel när den användas på rätt sätt, vilket den oftast görs IMHO. Och därför tycker jag det är viktigt att man inte fluffar till den med fler undantag, för att komma tillbaka till trådämnet.

Detta kommer endast få effekten att respekten för heldragen linje minskar, man skriker ju ut att "det är inte så noga".

Det ÄR inte så noga.

Trafikförordningen 3 kap. 11 §:

Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.

Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.

Trots vad som anges i första stycket får ett fordon föras över en heldragen kantlinje om det behövs för att fordonet skall kunna framföras på vägrenen enligt vad som anges i 12 § första stycket. Förordning (2007:101).

En ganska okänd trafikregel. Det går t.o.m. att argumentera för att ett långsamtgående fordon är ett sådant hinder som avses i andra stycket 1.

Det ÄR inte så noga.

Trafikförordningen 3 kap. 11 §:

Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.

Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.

Trots vad som anges i första stycket får ett fordon föras över en heldragen kantlinje om det behövs för att fordonet skall kunna framföras på vägrenen enligt vad som anges i 12 § första stycket. Förordning (2007:101).

En ganska okänd trafikregel. Det går t.o.m. att argumentera för att ett långsamtgående fordon är ett sådant hinder som avses i andra stycket 1.
Jo, jag känner till dessa. 4 är ju inte att betrakta som heldragen linje från mitt håll, så det är inte ett undantag i min värld.
Men övriga är ju undantag för att inte riskera dead lock i trafiken. 1 och 2 är ju helt nödvändiga, men 3 behövs sällan. det brukar oftast vara kort uppehåll i det heldragna.
Och nej, jag tror inte du skulle få framgång i att argumentera för att ett långsamtgående fordon är det som avses som "hinder på vägen". Men jag är inte jurist så jag kan ha fel.

Men oavsett det, att det finns undantag som är helt nödvändiga för att bilar skall kunna köras på våra vägar motiverar inte ett undantag som fluffar till regeln. Helt olika saker hävdar jag.

Jag är nu i Spanien (härligt med 25 grader) och här finns denne 1,5 meter lag, utförlig skyltad, och det funkar (för det mesta) finns alltid nån jävla idiot men de finns överallt.
Utanför staden känner jag mig ganska trygg med det här.
Självklart funkar det inte inom staden.

Bilagor

• IMG_0348.webp
    IMG_0348.webp
    871.2 KB · Besök: 25
Jag är nu i Spanien (härligt med 25 grader) och här finns denne 1,5 meter lag, utförlig skyltad, och det funkar (för det mesta) finns alltid nån jävla idiot men de finns överallt.
Utanför staden känner jag mig ganska trygg med det här.
Självklart funkar det inte inom staden.
Och idoterna är oftast utlänningar.

Tillbaka
Topp