Kanarieöarna, MTB eller Racer?

cobrarax

Medlem
Hej allihopa!

Jag tänkte placera mig på kanariöarna (Las Palmas) över vintern. Fråga är vad man ska cykla på? Skulle helst vilja ta med både racer och MTB, lutar mest åt MTB. Planen är Las Palmas 4 veckor och Fuertoventura 4 veckor. Racer är väl rätt på Gran Canaria men kanske lika bra med MTB, eller? (Kul förresten att Lance Armstrong ska träna där nere:-) På Fuertoventura är det väl, vad jag hört, en del stigar som är cyklingsbara i bergen. Tips på lämpliga däck på en XC som funkar på väg och stig där nere, vassa stenar kan jag tänka mig.

Personligen tycker jag att vi har så bra stigar/skogar i Sverige. Det tillsammans med allemansrätten som ger oss möjlighet att cykla nästan överallt i skogarna till skillnad mot andra länder gör att jag hellre cyklar racer nere runt medelhavet där vägarna inte är tjälskadade, bilister har mer förståelse för cyklister och dessa härliga vägar att susa ner/kämpa sig uppför.

Till Gran Canaria så skulle jag råda till att ta med Mtb!
har själv varit där totalt 4v och visst funkar det med lvg också men du får mest ut av en mtb....

Bilagor

• IMG_1850.JPG
    IMG_1850.JPG
    97.5 KB · Besök: 100
  • Gran Canaria 1.JPG
    Gran Canaria 1.JPG
    103.1 KB · Besök: 121
Sture Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
> Till Gran Canaria så skulle jag råda till att ta
> med Mtb!
> har själv varit där totalt 4v och visst funkar
> det med lvg också men du får mest ut av en
> mtb....

+1 på den

/Håkan

bigmollo skrev:
> Den översta bilden, är den från dammen ovanför
> Maspalomas?
> /J

Japp,d stämmer!
Det är jag som gör v-tecken ca40 min efter starten av årets marathon-race....

Intressant tråd. Jag skall till Fuerteventura i januari. Mailade en Ciclomania på ön. Inget svar. Jag vill hyra mtb några ggr under de 14 dgar jag är där. Torrt och bergigt. :)

Någon som hyrt mtb på Fuertevenura ? Eller skall man ha med sin egen... Vore skönt att slippa då det är en sk. familjeresa.

-Skogling

Sture Stelben skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den översta bilden, är den från dammen
> ovanför
> > Maspalomas?
> > /J
>
>
> Japp,d stämmer!
> Det är jag som gör v-tecken ca40 min efter
> starten av årets marathon-race....

Aha. Jag körde räser när jag var där. Hittade en bra slinga som jag körde några varv varje förmiddag. Istället för att ta grusvägen vid dammen så körde jag till vänster upp genom byn och över bergen och tillbaka ner till Maspalomas. Fan vad härligt. Ska tillbaka dit i mars. Men det blir nog räser då med.
/J

bigmollo skrev:
> Sture Stelben skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den översta bilden, är den från dammen
> > ovanför
> > > Maspalomas?
> > > /J
> >
> >
> > Japp,d stämmer!
> > Det är jag som gör v-tecken ca40 min efter
> > starten av årets marathon-race....
>
>
> Aha. Jag körde räser när jag var där. Hittade
> en bra slinga som jag körde några varv varje
> förmiddag. Istället för att ta grusvägen vid
> dammen så körde jag till vänster upp genom byn
> och över bergen och tillbaka ner till Maspalomas.
> Fan vad härligt. Ska tillbaka dit i mars. Men det
> blir nog räser då med.
> /J

Ja,den rundan är fin,jag har kört den ngr ggr fast motsatt håll....

tjena,
Gran canaria är säkert bra, men ta båten bort till La Palma (ön alltså). Fantastisk MTB. Utgår från västsidan och utforska härliga stigar upp till 2400 möh. Trek testkörde sina hojjar här förr (och kanske fortfarande). Drar du till La Palma slipper du också charterghettona borta på Cran C.
//S
PS tid över?
Paddla kajak i grottorna...

Jag kollade lite på Google Eart på dessa öar. Det skulle jag inte ha gjort. Nu måste jag ju åka dit och hoja MTB! Jäklar vad najs det ser ut att vara. Men ni som varit där, hur är det med allemansrätten, eller snarare frånvaron av den. Funkar det bra att hoja lite på måfå. Eller kommer folk med hagelbödda och jagar bort en?

Och hur är det med vädret i januari-februari? Kan man lita på att det iaf är ok väder?

Free-motion verkar riktigt bra. Jag träffade en av deras guider som bjöd med mig på deras Extreme-ride, 20 mil och 4000 höjdmeter. Tyvärr var det sista dan så jag kunde inte hänga med. Funderar på att hyra cykel av dem i år så man slipper böka med det.

Oggler skrev:
> Jag kollade lite på Google Eart på dessa öar.
> Det skulle jag inte ha gjort. Nu måste jag ju
> åka dit och hoja MTB! Jäklar vad najs det ser ut
> att vara. Men ni som varit där, hur är det med
> allemansrätten, eller snarare frånvaron av den.
> Funkar det bra att hoja lite på måfå. Eller
> kommer folk med hagelbödda och jagar bort en?
>
> Och hur är det med vädret i januari-februari?
> Kan man lita på att det iaf är ok väder?

Funkar finfint. Som på spanska fastlandet ungefär. Det finns mängder av stigar och skulle du råka komma in på ngt område som ngn vill ha för sig själv så står det skyltat. Upplevde inte detta på La Palma. Det finns (fanns för 5 år sedan i alla fall) en tysk kille i Puerto Naos som kör guidade turer, men passa på att bo i ngn trevligare håla, typ Puerto de Tazacorte. Vädret... ok det kan regna lite i jan/feb men temperaturen ilgger på 20 grader. Skönt avbräck från kall lera i dimman i Sverige.
//S

Är det någon som kan rekommendera något billigt boende på någon av öarna? Om jag åker dit för att hoja så är det ju inte precis någon nödvändighet att bo strandnära. Det verkar finnas gott om billiga resor till tex Gran Canaria, men det verkar vara dyrt att bo där. I alla fall av vad som går att hitta på nätet.

Hur är det med tillgång på cykeldelar på gran canaria. Ett dilemma när man sticker iväg på cykelresor är det att man kan bli stående med havererad hoj. Men det borde väl inte vara något problem där?

Tack för alla svar! Det får bli MTB, som sagt mångsidigare jmf med racern, går ju att köra landsväg med MTB men knappast tvärtom. Sen kan man ju hyra en racer för en dag från t.ex free-motion.

Sigge-star: Ön La Palma ser mkt nice ut men tyvärr går det inga färjor direkt från Cran Canaria.

Skogling: Jag har planerat att vara på Fuerto från 2-27/1, kanske samköra MTB då?

Jag ska bo i Las Palmas stad under december. Är det någon som har förslag på cykelrundor med utgångspunkt därifrån?

Sen var det däckfrågan, har speed king supersonic på nu men de lär man skära söder ganska snart . Det är ju relativt torrt, hårt men stenigt. Vad kan passa? Bör vara lågt rullmotstångd på asfalt, punkteringssäkra sidor, komfortabelt på sten/grus.

bigmollo skrev:
> Free-motion verkar riktigt bra.
Free-motion hyr ut C-dale.
Borde inte du satsa på http://www.happy-biking.com istället, de hyr ut Specialized.
De hade iofs enbart plåtramar. Men de fanns i strl som passade både mig och hustrun, vilket inte är så vanligt.
Min var en äldre modell med instabil ram och (tyvärr) Campa-utrustn, men den passade.

/Håkan

HåkanC skrev:
> ...bla bla bla och
> (tyvärr) Campa-utrustn, men den passade.
>
>
> /Håkan

Vafalls? Vad är det för fel på Campa nu då? Var det för ovant?

evosmos skrev:
> Vad är det för fel på Campa nu då?

Musörat sitter fel

Så här är bekvämt för mig att hålla händerna
Pos_1.jpg

Det går att bromsa hyfsat bra och är riktigt bekvämt att hålla så.

Men för att kunna trycka på musörat var jag tvungen att flytta handen så här
Pos_2.jpg

Det är inte bra eller särskilt bekvämt att behöva flytta handen så vid varje växling.

/Håkan

MTB skulle jag också rekommendera. I slutet på 90 talet och början av 2000 talet var jag där varje år en vecka och cyklade MTB. Höll då till på södra Cran Canaria. Helt underbart uppe i bergen, efter ca 10-20 minuter från dom värsta turistgettona och upp i bergen så är du ute på vischan helt ensam på slingriga grusvägar. Härliga "canyons" och typ "korulle" landskap med kaktusar:>) Gamar och rovfåglar som cirklar ovanför och väntar på en eventuell krasch eller att du skall dö av törst. Kan bli ganska så varmt även i januari!

La Palma ja. Jag flög in till Tenerife och sen snabbåt. Ta det nästa gång istället.
Däck. Har bott i Spanien (fastlandet) med likanande förutsättningar och det bara att bli kompis med faktumet att du sliter däck tio ggr snabbare än hemma. Våga köra med stort mönster - det lönar sig i gruskurvorna. Har provat semislick-likanande däck och det gör ont. Finns roligare minnen än stygn lite här och där...
Lycka till på äventyret!

cobrarax skrev:
> Sen var det däckfrågan, har speed king
> supersonic på nu men de lär man skära söder
> ganska snart . Det är ju relativt torrt, hårt
> men stenigt. Vad kan passa? Bör vara lågt
> rullmotstångd på asfalt, punkteringssäkra
> sidor, komfortabelt på sten/grus.

Vi körde med Racing Ralph Double Defense 2.25 http://www.schwalbe.com/gbl/en/bicy...uppe=41&ID_Produkt=177&ID_Artikel=1090&info=1 på Cypern i påskas, de verkar hyfsat tåliga på papperet men Vectranbädden stoppade inte de fina taggarna från alla öns taggbuskar från att peta hål på slangen. Bytte sedan från slang till Stan's, men polaren skar sedan upp en lång reva i däckssidan på RR DD på de krossade tegelpannorna som ligger vid Lida-parkeringen (precis i början på tredje loopen) så all Stan's-gegga sprutade ut. Jag kommer dock att köra vidare på RR DD med Stan's när jag ska ner till Canaria i början av mars.

Nja kalla det mer grus/sten stigar, det är inte speciellt mycket vegitation och många av vägarna är inte gjorda för biltrafik, mer för terrängfordon. Med en cross skulle du känna dig som en Martini "shaken not stirred". Det går mycket upp och ner och backarna är branta, skulle till och med vara skönt med fullgung ibland.

Tillbaka
Topp