[RR] Tai Lam Mountain Bike Trail

oJsan

Aktiv medlem
Jag blev less på snö och kyla, så jag åkte till Hong Kong för att cykla!
Nej, riktigt så var det väl inte...

Jag är på tjänsteresa i Kina men var ledig idag. SoHo, "Central" och Nathan Road har jag sett nog av, så jag tog chansen att åka ner till Hong Kong för att cykla MTB! Efter lite googlande hittade jag http://crosscountryhk.com/ och en schysst snubbe vid namn Steve. Vid sidan om sitt vanliga jobb hyr han ut några cyklar och guidar utlänningar och locals på turer kring Hong Kong. Perfekt, tänkte jag! Och perfekt blev det också!

IMG_1270.JPG ht=700

Centrala Hong Kong. Jag hamnade där efter lite tåg och tunnelbana... Ser ju onekligen rätt o-cyklingsbart ut, så jag stoppade i mig lite lunch och begav mig raskt iväg till "Tsing Yi MTR station" där jag blev upplockad av Steve. På pick-up-flaket stod två Giant-cyklar och jag fick för en halv dag äga en sprillans nybyggd Giant XtC hardtail!

IMG_1273.JPG ht=700

Steve i egen hög person vid första vattenstoppet/fotosessionen.

IMG_1274.JPG ht=700

En lycklig oJsan!

IMG_1275.JPG ht=525

Vi cyklade längs en vattenreservoar och här har vi nått nordöstra spetsen.

IMG_1277.JPG ht=525

Efter några sega höjdmeter på asfalt och betong tog vi en paus i något som tidigare var en by men nu bara bestod av ett hus/café.

IMG_1285.JPG ht=525

Nu blev det brantare... tystnaden infann sig och svetten började droppa.

IMG_1290.JPG ht=525

Ca 200m högre upp på berget började den roliga färden ner mot reservoaren igen!

IMG_1293.JPG ht=700

Just nu råder den torraste perioden här i Hong Kong. Munhåla och läppar blev påtagligt torra... I övrigt så var vädret ungefär som när det är som allra bäst i Sverige! Det var aningen varmt tidigt på eftermiddagen men som tur var gav träden en del skugga. Framåt kvällen blev det lite kyligare sådär lagomt cykel-svalt.

IMG_1294.JPG ht=525

Utsikt mot Kina. Längst bort i dalgången skymtar Shenzhen (där jag är nu). Längst till höger på kullen i förgrunden kan man se ett sandparti. Där början ett downhill-spår som slutar nere vid bron som går över reservoaren (inte samma reservoar som den första).

IMG_1296.JPG ht=700

Bla bla bla... =)

IMG_1299.JPG ht=700

Lite lätt medlut en bit, mycket trevligt! Men det gäller att ha tungan rätt i mun, jag slappnade av ett tag och gjorde en halv OTB ut i spenaten... Klarade mig undan med ett par skrapsår.

IMG_1301.JPG ht=700

"This part is a bit tricky..."

IMG_1302.JPG ht=700

Trappen... eller det djupa lerspåret?!

IMG_1304.JPG ht=700

På väg tillbaka, längs reservoaren. Nycyklad stig rakt fram, vattnet till höger.

IMG_1305.JPG ht=700

Mestadels gick det hålla rätt bra tempo men ibland dök det upp trappor, broar, stenrösen och rötter.

IMG_1308.JPG ht=700

Hej å hå, trampa på.

IMG_1312.JPG ht=700

En snabb sträcka, på gränsen till släpp i de dammiga kurvorna.

IMG_1320.JPG ht=700

Lite romantik! Solen går ner snabbt här men vi hann tillbaks till bilen i tid!

IMG_1324.JPG ht=525

1,5h i bil tillbaks till hotellet. Trafiken i Kina är galen!

Jag kan inte annat än rekommendera det här om ni råkar befinna er i Hong Kong framöver. Drygt 4h cykling med trevligt sällskap, guidning och schyssta stigar.
Och framför allt - värme!

*Garhg!*

Inga ormar, apor eller spindlar efter stigen? =)

Nästa gång man hälsar på syrran måste man nog 'offra' en eller två dag på cyklng!

Vi gick några vandringstigar och det är verkligen kuperat, måste börja banta... ;)

Tack för dom härliga bilderna!

Senast redigerad av en moderator:
Nope, inte ett enda djur (fjärilar borträknade). Vi hittade dock några ståtliga piggar från ett piggsvin.
Det tycker jag verkligen att du ska göra Harri! Tai Lam och Tai Mo Shan country parks är nog de bästa valen. Det finns även stigar på Lantau-ön, men de ska visst vara rätt tekniska.

Vågar man fråga vad cykel + guide kostar?

Kanske kan svara själv?, från deras sida:

Prices start from $740 for 'one on one' style rides.

Senast redigerad av en moderator:
Faan va grymt!

Var i Malaysia 1 månad nyss och letade febrilt efter samma sak. Hittade ett gäng i Kuala Lumpur men då hade jag ingen tid kvar där :(

$840 ville han ha, vilket jag tycker var mycket prisvärt för cykelhyra och personlig guide i 4h!
Kul att jag kunde inspirera dig MTBiker! Frågan är hur jag ska motivera mig själv att ge mig ut i kylan när jag kommer hem! =)

Jag bjussar på en kort video också:

Jäklarns oJsan... dedär såg ju helt enkelt underbart ut och roligt. Såg aningen torrare ut än på arnäsleden ;-)

Hoppas du får tid för fler sådana utflykter då du är där borta för de såg riktigt skoj ut. Hur du ska ta dig ut på cykling då du kommer hem... jadu de kan jag inte svara på... bara lämna en bild på ungefär hur se der ut nu (bilden är några veckor gammal men känns ganska gällande ändå)
081116-24.jpg

Njut av solen och ha de bra där borta.

Tack Jojje!
Nej, som tur var betalade jag inte i USD. =) Men frågan är om det faktiskt hade varit värt det då också!

FLying Ball ligger ute på Lantau, vi var aldrig på den ön öht.

Men det är bittert att läsa den här tråden, ty vi frågade i två andra cykelaffärer i HK om de kände till någon som kunde guida på mountainbike men de såg helt frågande ut och visade oss lite grusvägar på en karta typ. Affärerna var dock rätt roliga. Det är inte jättebilligt men båda hade rätt bra utbud och en hel del retrogodis! Det enda vi köpte var en kinesisk cykelringklocka (låter som fan!) och rosa vajerhöljen :)

Vi vandrade dock på HK-ön och de stigarna var även mountainbikeleder som verkade riktigt fina, tekniska och tidvis branta. För att cykla där behöver man köpa ett "permit" och det gäller vissa regler, t.ex. måste man ha hjälm och minst 1.75" breda däck. De reglerna torde gälla i hela Hong Kong egentligen men kommer man ut i New Territories så verkar man inte bry sig så mycket om lagar och regler i andra sammanhang så det är säkert samma när det gäller det här.

Enligt adressen och kartan på flyingball.com ligger det väldigt centralt i Kowloon! På Lantau finns det däremot en cykeluthyrning, det kanske är flyingball som driver den...?!
Måste spana in den där butiken nästa gång jag är här... ska ta en stor resväska den gången. =)

Ang. Permit: Den är helt gratis och enda syftet är att de som upprätthåller vandringsleder m.m. ska veta hur stort intresset för MTB egentligen är! Ju fler som söker, ju större chans att det byggs nya leder alltså. Man får alltså inte cykla var som helst i naturen, man måste hålla sig till de leder som finns. Ansökningspappret finns att ladda ner som pdf och måste sedan skickas in (mailas?). Sen får man ett blått litet kort som man ska ha med sig. Min guide hade aldrig blivit kontrollerad under sina 14 år här.. =)

Just nu kommer jag inte åt sidan, men på http://www.hkmba.org/ finns massor av information om MTB i Hong Kong. De flesta leder som är värd att cykla finns listade, tillsammans med karta.

Ah, jag blandar ihop lite. Vi var på Flying Ball (som verkar ha bytt namn eller något, för de skyltade inte med det namnet. Adressen stämmer dock!), rakt över gatan ligger ytterligare en cykelaffär som var minst lika bra om inte bättre.

Tillbaka
Topp