Devolva Swinger, bra eller inte till stigcykel? Nu med preliminärt besked.

JojjeM

Aktiv medlem
Upptäckte ikväll att min Swinger 4-way inte mår bra. Den saknade helt dämpning när jag skulle ut men "kom igång" när jag gungade lite på hojen (luft i dämpkretsen??).

Tänkte skicka den till TF Tuned för service och är lite sugen på att ersätta SPV-kretsen med shims för att få bättre följsamhet. Eller är det dumt på en hoj som trampas stig 99% av tiden?

Erfarenheter och synpunkter välkomnas.

Eller så kavlar man upp ärmarna och köper ett sånt här kit: http://www.mtbshock.com/shim_mod_kit.htm

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Det beror på hur du vill ha cykeln och hur trampeffektivt ditt länkage är.

Trots att jag kör VPP kan jag säga att när jag DH-ställer min DHX5 så blir cykeln rätt degig. Ska den gå i skog snäpper jag upp PPn och progressiviteten. Det behövs.

Har du testat att släppa ut så mycket luft ur SPVn som det bara går?

Fråga TF Tuned och hör vad de rekommenderar. De verkar ha rätt bra koll.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------

> Har du testat att släppa ut så mycket luft ur
> SPVn som det bara går?

Japp, kör alltid med minimalt SPV-tryck. Deg=skönt :)

> Fråga TF Tuned och hör vad de rekommenderar. De
> verkar ha rätt bra koll.

Jag tänkte ringa dem idag och höra vad de säger.

/johan

Som Oskar nämde, det beror på vad du har för ram och hur du vill använd den.

Hade chans att servar en av Tim's moddade Swinger: han använd ett mycket mer genomtänkt shim stack än den från mtbshock - borde ger ett mer känslig kompression dämpning.

Jag brukar gör n'åt mitt emellan dom två, med ett steg som ger lite mer kompression dämpning i början - ett försök att har känslan inte så långt ifrån SPV men mycket mindre "av-och-på".

Alltid trevlig att fixa egen grej - så mtbshock's kit gör det enkelt med mindre risk att shim stack är felmonterade.

Swingern befinner sig nu hos Ekerdoktorn (tack till s som skötte transport). Ska bli kul att provrulla så småningom. Återkommer med rapport.

/johan

Då får den kärlek.

Fan, måste skruva ihop min fullgungare. Nu är det ju torrt i skogen...

Fjärdebrunn skrev:
> Då får den kärlek.
>

Hoppas det. Efter lite PM:ande kändes det inte som det fanns nån anledning att skicka den till UK.

/johan

JojjeM skrev:
> Swingern befinner sig nu hos Ekerdoktorn (tack
> till s som skötte transport). Ska bli kul att
> provrulla så småningom. Återkommer med
> rapport.
>
> /johan

Ännu en dämpare ska bli sönderhamrad, stackars.

VPP är galet känsligt för justering, nästan omöjligt att få rätt sag så att du hamnar på rätt ställe i "kurvan" för utväxlingen i länkaget.
DW linken är inte lika känslig som exempel, lättare att justera och beter sig annorlunda.

Så vad du kör avgör. Jag vill INTE ha någon "platforms dämpning" typ PP eller SPV på min mojo. Bara bort med det. Allt det är är lågfartskomp som kompenserar för ett gungigt länkage.

Jag kör UG-länkage (ugly german). Ingen aning om det är trampeffektivt eller inte. Det visar sig :)

/Johan

Ja, det kan nog tänkas. Med bakersta länken på kedjestaget så det blir väl typ en Horst-linked fourbar???

Helmuth_Dec08_1.jpg ht=725

/Johan

Om du har en 4-way så kan du ju ställa SPV mellan noll och hundra, så varför devolva? Serva dämparen och prova olika lägen på SPV-inställningen.

Westman skrev:
> Om du har en 4-way så kan du ju ställa SPV
> mellan noll och hundra,

Eh, nej. Du har ett minimitryck på ca 50 PSI som fortfarande innebär rätt ordentlig plattform med tydlig av/på-känsla.

> så varför devolva?

För att få en mer aktivt jobbande bakända. Möjligtvis på bekostnad av trampeffektivitet. Men jag har sällan bråttom nånstans :)

> Serva dämparen och prova olika lägen på
> SPV-inställningen.

Redan gjort och tror det finns utrymme för förbättring :)

/Johan

Om du sitter och är lite av en spinnare, som jag är, då klarar du dig nog utan spv på din hortstis. Står du mycket och bryter då kan det vara lite värre.

Lite konstigt, redan vid 70-80 Psi försvann plattformskänslan helt på min 5th som jag hade på Mongoosen. Den var iofs en rätt galet uppbyggd baksving.

Så, bara för att jävlas:)
-Det är väl inte länkaget som har den grundläggande plattformseffekten? Jag har hört att vissa 4-barhojar (Tex Avanti och Spec SX-Trail) kan bära sig åt så.

Ah, ok. Det kanske är annorlunda på air och coil-varianten, såg nu på bilden att du har en coil och kanske inte en 08 heller? Om du störs av plattform så är det klart du ska prova att göra nåt åt den. =)

Äntligen har jag fått anledning att uppdatera den här tråden. Häromdagen landade min moddade Swinger hos lokala postombudet och nu har jag hojat ett par korta svängar.

Dr. Spoke skickade med instruktioner om hur den ombyggda dämparen är tänkt att fungera (jag räknade om psi -> bar för att det är den enda skala min pump har):
dmparinstruktioner.jpg ht=430

Min första reaktion var att det inte var någon större skillnad mot tidigare. Dämparen kändes ordentligt fast när jag trampade iväg och gungade mindre än den backupdämpare jag haft medan jag väntade.

Med ökande fart och stök blev dock skillnaden allt mer märkbar. Jag fick en helt annan känsla av att flyta över stöket och det blev bara bättre ju fortare det gick. Den gamla SPV-dämpningen kom aldrig i närheten eftersom den fick problem att hänga med och bakhjulet hamnade i otakt med underlaget.

Dr. Spoke har i mitt tycke lyckats pricka in sin beskrivning ovan:
"Jag brukar gör n'åt mitt emellan dom två, med ett steg som ger lite mer kompression dämpning i början - ett försök att har känslan inte så långt ifrån SPV men mycket mindre "av-och-på". "

Jag ska köra lite mer och kanske labba med trycket men just nu känner jag mig ruggigt nöjd. Förutom att min gaffel plötsligt kändes sämre :)

/Johan

Tillbaka
Topp